Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
Vandaag om 20:24:27
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 20:20:35
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:00:50
Ronald doet de Fork Challenge! door Tjalling
Vandaag om 19:56:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 19:52:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
Vandaag om 19:18:35
Welke kleur is Roco oud bruin? door grossraumwagen
Vandaag om 19:05:24
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:04:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 19:00:46
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:55:33
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
Vandaag om 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
Vandaag om 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
Vandaag om 16:41:30
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door tijgernootje
Vandaag om 14:26:36
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
Vandaag om 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
Vandaag om 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
Vandaag om 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:02:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jip
Vandaag om 11:40:32
Chinese prut kabel door Lobomotion69
Vandaag om 11:30:22
Line-up foto's van modellen door wob
Vandaag om 11:13:25
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:21

Auteur Topic: Vraagstelling over Fyra/NS  (gelezen 9206 keer)

hubertus

• Offline Offline
Re:Vraagstelling over Fyra/NS
« Reactie #30 Gepost op: 14 December 2012, 13:21:53 »
Welke reistijdverkorting? De Thalys rijdt alweer een tijdje en is zeker sinds de opening van de HSL-Zuid de snelste verbinding naar Brussel. Bij mijn weten is de fyra niet sneller. Dus als je echt waarde aan de tijdwinst hecht, ging je al een tijdje niet meer met de Benelux. Qua prijs ontliep het elkaar ook niet zo, soms was je met de Thalys goedkoper uit, soms met de Benelux. Niet heel veel mensen overigens die dat deden, zover ik dat zelf heb kunnen waarnemen.

Huub

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 14 December 2012, 15:39:48 »
Die wat deden?

Thalys zit meestal vol (in ieder geval doordeweeks)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 14 December 2012, 15:50:11 »
Die in Nederland instapten en in Brussel weer uitstapten.
Voorzover ik kon waarnemen was ik daar een van de weinigen in, de meeste reizigers gingen altijd door naar Parijs.
Een volle Thalys heb ik zelf tot Brussel slechts een keer meegemaakt. In het algemeen wel goed bezet, maar zeker niet vol.
In ieder geval heb ik altijd meegekund op het moment dat ik wilde, vrijwel zonder uitzondering op doordeweekse dagen.
Maar dat is wat ik ervan heb gezien, dus zeker geen betrouwbare steekproef.  :)

Huub

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 14 December 2012, 15:55:52 »
Dan ben ik de uitzondering, want de laatste tijd nam ik juist de Thalys naar Brussel  ;)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 14 December 2012, 22:40:17 »
Heb ik afgelopen jaar ook regelmatig gedaan. Zelfs alleen maar de Thalys tussen Rotterdam en Antwerpen.

Zeker op Brussel Zuid stond ik meestal met een behoorlijk aantal mensen te wachten op de Thalys naar Nederland.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Bert de Jongh

• Offline Offline
  • Wat een gezeur hier !!
« Reactie #35 Gepost op: 15 December 2012, 16:14:31 »
ik heb erg veel moeite met de tarieven. Voorheen betaalde ik 99 euro naar london, nu 156,80. Een prijsstijging van 58%. We hebben het dan nog niet over de ongemakken zoals eerst van Dordrecht naar Rotterdam reizen en vrije keuze van welke trein je neem tot aan Brussel.  >:(   Doei NS Hispeed, hallo Easyjet  (y)
Geachte psycholoog, ik kan u melden dat ik niet spoor. Uit zelfanalyse blijkt dat ik geen trein ben.

Robert B.

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 18 December 2012, 12:06:13 »
Goedkoop is duurkoop... Het had zowaar een product kunnen zijn uit de Lima fabriek... ;)
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #37 Gepost op: 18 December 2012, 12:44:50 »
ik heb erg veel moeite met de tarieven. Voorheen betaalde ik 99 euro naar london, nu 156,80. Een prijsstijging van 58%. We hebben het dan nog niet over de ongemakken zoals eerst van Dordrecht naar Rotterdam reizen en vrije keuze van welke trein je neem tot aan Brussel.  >:(   Doei NS Hispeed, hallo Easyjet  (y)

Als ik kijk op B-europe.com zie ik kleinere prijsjes om naar London te gaan (wel over twee maanden). Maar gezien de ellende met de Fyra, waarom niet even met Eurolines vanuit Rotterdamof Breda naar Brussel (resp 2-2,5h, 1,5h vanuit Breda) en lekker goedkoop. Ik vind de reistijd alles meevallen. Wel kom je aan op het Noordstation van Brussel.
En Eurolines is even betrouwbaar als de auto  ::)

Groet,
Michel

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #38 Gepost op: 18 December 2012, 13:55:48 »
Welke reistijdverkorting? De Thalys rijdt alweer een tijdje en is zeker sinds de opening van de HSL-Zuid de snelste verbinding naar Brussel. Bij mijn weten is de fyra niet sneller. Dus als je echt waarde aan de tijdwinst hecht, ging je al een tijdje niet meer met de Benelux. Qua prijs ontliep het elkaar ook niet zo, soms was je met de Thalys goedkoper uit, soms met de Benelux. Niet heel veel mensen overigens die dat deden, zover ik dat zelf heb kunnen waarnemen.

Huub

Kijk, en dat heb ik vanaf het begin nooit gesnapt waarom we persee een eigen HSL-trein op de HSL willen hebben we hebben de Thalys er al op, en dat lijkt mij al meer dan genoeg.
Dan denk ik vaak bij mezelf, investeer dan in een keer in fatsoenlijke grensoverschrijdende verbindingen.
De Benelux was een goede oplossing die zich al lang en breed bewezen heeft.

Andere verbindeingen zoals Weert-Antwerpen, Maastricht-Brussel of Eindhoven-Heerlen-Aaken.
Ik heb het gevoel dat hier bijons moedwillig deze verbindingen enorm vertraagt, zoniet de nek omgedraaid worden.
En dat alleen maar om die verrekte Fyra aan het draaien te houden.

Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 18 December 2012, 14:24:16 »
Ik zie niet in welk verband er is tussen Maastricht-Brussel en de HSL Zuid. Slachtofferdenken gaat Limburg in ieder geval niet vooruit helpen.

Daarnaast ben ik wel blij dat de Benelux vervangen is door iets snellers. De Benelux heeft zijn tijd ruimschoots overleefd en concureerde al lang nergens meer mee. De Fyra is duidelijk nog niet wat het wezen moet, maar de potentie is er.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #40 Gepost op: 18 December 2012, 14:28:41 »
De Benelux heeft zijn tijd ruimschoots overleefd en concureerde al lang nergens meer mee.
Hoefde ook nergens mee te concurreren, want zat altijd behoorlijk vol. Voorzag dus wel degelijk in een behoefte.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #41 Gepost op: 18 December 2012, 14:30:33 »
Hoeveel mensen zitten er op dergelijke secundaire grensverbindingen te wachten...
Zie Arnhem-Emmerich, Hengelo-Bentheim ed; er moet steeds geld bij en het succes blijft uit.
Weert-Antwerpen lijkt mij ook zo'n totaal zinloze verbinding waarbij er zoveel infra werk moet gebeuren dat het nooit uit kan, Heerlen-Aken was in het verleden ook geen groot succes en doortrekken naar Eindhoven lijkt mij geen verbetering, maar wel een flinke extra kostenpost.

Maastricht-Brussel is misschien een optie, al lijkt mij dat een goede verbinding Maastricht-Luik met goede overstap op Luik naar Brussel dan meer kans maken.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 18 December 2012, 15:09:34 »
Hoefde ook nergens mee te concurreren, want zat altijd behoorlijk vol. Voorzag dus wel degelijk in een behoefte.
In mijn beleving zat die trein altijd vol tussen Brussel en Antwerpen en tussen Rotterdam en Amsterdam. Tussen Antwerpen en Rotterdam viel het nogal mee (of tegen) hoe vol die zat.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #43 Gepost op: 18 December 2012, 15:37:25 »
@ Klaas.
Dat bedoel ik nu.
Ik ben al verschillende keren met de "oude" Benelux meegeweest, en op verschillende tijdstippen.
En vooral tussen Rotterdam en Brussel was het best druk.
Daarom dacht ik waarom een succesvolle verbinding de nek omdraaien met iets wat al door een andere maatschappij ruimschoots geboden wordt.

Tja, Maastricht-Brussel is een ander verhaal.
Zelfs de Boemel Maastricht Liege is harstikke druk, vooral tussen Maastricht en Eijsden.
Maar die wordt op zijn beurt verziekt door een veel te duur grenstarief.
En op de trein bij de conducteur een kaartje kopen is ook geen optie, want dan moet je nog een toeslag erbij betalen voor de voertuigverkoop.

Je moest eens weten hoeveel Limburgers die naar Belgie willen met hun eigen outo naar Vise of Bressoux gaan en pas daar de trein richting Luik nemen.

Jos
« Laatst bewerkt op: 18 December 2012, 15:40:52 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #44 Gepost op: 18 December 2012, 18:30:24 »
Kijk, en dat heb ik vanaf het begin nooit gesnapt waarom we persee een eigen HSL-trein op de HSL willen hebben we hebben de Thalys er al op, en dat lijkt mij al meer dan genoeg.
10x per dag heen en weer van A'dam naar Parijs, lijkt me wat zonde van het geld die de HSL heeft gekost.  Gelukkig komen er meer binnenlandse verbindingen over de HSL, zoals vroeger ook al de bedoeling was.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.