Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door AP3737
Vandaag om 10:40:14
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 10:39:48
Zolderbaan 2025 door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 10:08:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 10:08:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 09:26:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 09:05:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:45:34
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 07:58:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
  

Auteur Topic: ringleiding  (gelezen 9910 keer)

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: ringleiding
« Reactie #15 Gepost op: 07 June 2007, 16:46:05 »
Zeker wel, maar die van mij slaat iets eerder af. Het duurt even voordat een 10A booster door heeft dat het om een kortsluiting gaat.

Rene

Hallo Rene,

Waar haal jij deze wijsheid vandaan. Ik heb reeds een baan van ongeveer
100 meter rails en een 20 tal wissels waaronder enkele Engelse wissels.
Er rijden momenteel vier treinen gelijktijdig onder besturing van Koploper en dat gaat uitstekend.
Ook bij kortsluiting blijven de wielen en rails in tact dankzij de uitstekende beveiliging.

Groet,
Rob   
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

RenevKL

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: ringleiding
« Reactie #16 Gepost op: 07 June 2007, 16:59:22 »
Hoi Rob,

Ik dacht dit eens een keer ergens gelezen te hebben. Ik ben zeker geen expert op dit gebied, maar het was wel logisch. Er zullen ongetwijfeld verschillende kwaliteiten bestaan bij kortsluitbeveiligingen, maar logisch is dat bij een kortsluiting een vonk van 3A iets minder krachtig zijn als een vonk van 10A. De laatste zal dan meer slijtage geven, of is dit een foute gedachte?

Maar goed, nogmaals ik ben geen expert op dat gebied.

Rene
« Laatst bewerkt op: 05 October 2007, 22:40:44 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: ringleiding
« Reactie #17 Gepost op: 07 June 2007, 17:12:37 »
beste mensen,
In welke gevallen wordt een ringleiding tegen stroom-/spanningsverlies onder de modelbaan wenselijk? Ik rij HO, DCC, Roco-line.

Bert Snijder
Bert,

Nog even terugkomen op je oorspronkelijke vraag over een ringleiding.
Ik heb begrepen (maar ik kan het mis hebben) dat het beter is om geen lus te maken.
Bij mij is dat niet van toepassing omdat ik een -U- baan heb.

Groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: ringleiding
« Reactie #18 Gepost op: 07 June 2007, 17:36:57 »
Nu we het toch over boosters hebben, een vraag van mij : ik wil mijn schaduwstation welke onder mijn hoofdbaan komt voeden door een booster en na het spiraal, welke uitkomt op de hoofdbaan, de voeding over laten nemen door de IB, is dit logisch ?
Groeten uit Hoogeveen

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 514
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: ringleiding
« Reactie #19 Gepost op: 07 June 2007, 19:22:33 »
Citaat
Misschien even een gekke vraag maar als je een booster hebt van 10A en je werkt vorlijk aan je ringleiding onder je baan zonder dat je dat ding hebt uitgezet....
Wat is dan het ergste dat je overkomen kan? Ik bedoel meer hoe groot is het probleem als je aan 10A word blootgesteld?
Eigenlij geen probleem het amperage minder van belang veeel gevaarlijker is de spanning .
Bij digitaal bedrijf zal dit ongeveer 18v zijn.
vanaf 42 V kan dodelijk zijn  :( :(
Die 10 A is het maximum wat de booster kan levern als dat eventueel gevraagd wordt, niet wat hij gedwongen zal leveren het is tenslotte geen constante stroombron.
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: ringleiding
« Reactie #20 Gepost op: 08 June 2007, 16:21:03 »
Zeker wel, maar die van mij slaat iets eerder af. Het duurt even voordat een 10A booster door heeft dat het om een kortsluiting gaat.

Rene

Dit is al tot in de treuren besproken, alles staat of valt bij een juiste aanleg van de bedrading. En dan schakelt de booster nog sneller uit dan dat jij met je ogen kunt knipperen.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: ringleiding
« Reactie #21 Gepost op: 09 June 2007, 02:37:46 »
EVERYTHING YOU KNOW CAN AND WIL BE USED AGAINST YOU

wat is hier niet goed...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: ringleiding
« Reactie #22 Gepost op: 09 June 2007, 12:53:45 »
You missed a 'L', my dear friend.
« Laatst bewerkt op: 09 June 2007, 16:59:00 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 514
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: ringleiding
« Reactie #23 Gepost op: 15 June 2007, 20:00:33 »
Citaat
You missed a 'L', my dear friend.
Ik zeg toch alles wat je weet zal tegen je gebruikt worden.
Je hebt gelijk had ik helemaal niet gezien dank U.
Rieks
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26702
    • Pagina van klaas
Re: ringleiding
« Reactie #24 Gepost op: 15 June 2007, 21:22:25 »
Ik heb begrepen (maar ik kan het mis hebben) dat het beter is om geen lus te maken.

Dat is op het oude forum van BNLR al eens uitgebreid ter sprake geweest. En ik snap nog steeds niet waar dat verhaal vandaan komt. In ieder geval heeft niemand me kunnen uitleggen wat er dan fout gaat en waarom. En als je een rondlopende baan hebt, hetzij een echt ovaal, hetzij een vorm hondebot, dan vormen de rails vanzelf al een lus. Ooit gehoord dat dat problemen geeft?

Toen dat onderwerp op BNLR liep ben ik zelf eens aan het meten geweest met een scoop om te zien of je in bepaalde situaties problemen kunt krijgen met looptijdverschillen, maar daar was helemaal niks van te merken. De gemiddelde spoorbaan is trouwens veel te kort om serieus last te hebben van looptijden. Dus wat mij betreft blijft het een indianenverhaal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: ringleiding
« Reactie #25 Gepost op: 15 June 2007, 23:07:34 »
Misschien een "overgewaaid" verhaal uit de audiowereld, waar "lussen" meestal niet gewenst zijn. Het bekende aardlus=brom.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: ringleiding
« Reactie #26 Gepost op: 17 June 2007, 16:51:38 »
In de muziekwereld worden lussen zo veel mogelijk voorkomen, omdat ze tot brommen leiden. Dus als je een hele berg synthesisers en mengpanelen en de hele zwik hebt, wordt alles op één stekker aangesloten, steeds met verdeelstekkers op andere verdeelstekkers. Bijvoorbeeld, je sluit vier verdeelstekkers van vier uitgangen elk op een vijfde verdeelstekker aan, dan kun je 16 apparaten aansluiten.

Maar daar kun je een brom van 50 Hz helemaal niet gebruiken. Bij digitaal bedrijf wordt het er waarschijnlijk gewoon uitgefilterd.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26702
    • Pagina van klaas
Re: ringleiding
« Reactie #27 Gepost op: 17 June 2007, 20:05:27 »
Inderdaad, bij digitaal is de "signaalsterkte" zo veel groter dan bij een audio installatie dat je van dat beetje brom niks merkt.
Bovendien is er een cruciaal verschil tussen beide systemen.

Bij digitaal volgen de beide voedingsdraden dezelfde (lus)route, en zijn elektrisch gelijkwaardig. Een brom die in de lus van de "plus"draad ontstaat is gelijk aan de brom die in de "min"draad ontstaat, dus het spanningsverschil tussen beide draden wordt niet beïnvloed.

Bij een audio installatie ontstaat bij een aardlus een bromstroom in de afscherming. De signaaldraad daarbinnen wordt afgeschermd en dus niet bïnvloed door de brom. Daardoor kan er tussen beide geleiders een ongewenst spanningsverschil ontstaan. Het hoofdprobleem is dat de afscherming tevens dient als retourdraad voor het signaal.
Het is niet voor niets dat professionele geluidsinstallaties met een symmetrische signaaloverdracht werken. Er zitten 2 signaaldraden binnen de afscherming. En de afscherming dient alleen maar als afscherming, en voert geen signaalstroom. Als een geluidsinstallatie consequent volgens dit symmetrisch systeem wordt uitgevoerd kun je eigenlijk geen brom meer krijgen, zelfs al zitten er aardlussen in.

Was even een off-topic uitstapje, maar wellicht toch nuttig om e.e.a. te verklaren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ReesCees

  • Gast
Re: ringleiding
« Reactie #28 Gepost op: 17 June 2007, 20:58:26 »
nog verder off topic: Klaas de conectors heten XLR ;) op die audio kabels (wat heb ik veel van die kabels gesoldeerd zeg............) en idd dan had je geen brom wat je met jack aansluitingen wel had.

Kees-Jan

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: ringleiding
« Reactie #29 Gepost op: 17 June 2007, 21:45:27 »
Nog heel even off-topic en dan gaan we weer terug. Kees-Jan, gebalanceerde kabels heeft op zich niets met de connector te maken. Je kunt namelijk ook een gebalanceerde mono-kabel met een 'stereo' jack plug maken.

Bij een modelspoorbaan is het uiteraard onmogelijk om een gebalanceerd signaal te hebben, omdat je slechts twee geleiders hebt (de rails). Zelfs het drierail-systeem heeft, elektrisch gezien, slechts twee geleiders.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40