Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat zit er in deze tender?
door
Eric B
Vandaag
om 17:34:22
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Eric B
Vandaag
om 17:10:29
Yamorc 8116 en MP1 MTB
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:50:22
Stub switches
door
Hans1963
Vandaag
om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
mass am see
Vandaag
om 16:27:34
Rondom Charlois
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:53:59
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
741230
Vandaag
om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
741230
Vandaag
om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ES44C4
Vandaag
om 15:22:13
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Huup
Vandaag
om 15:11:19
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:08:01
Zee. Land.
door
Huup
Vandaag
om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄
door
Modelbouwerke
Vandaag
om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:41:54
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Frits C
Vandaag
om 14:38:09
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 14:31:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:14:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 13:56:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Silvolde
Vandaag
om 13:34:55
3 januari NVBS oliebollenrit
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Jan Bennink
Vandaag
om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
the_gold
Vandaag
om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Krazy Dre
Vandaag
om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram
door
Huup
Vandaag
om 09:17:30
Roco 2025
door
Dennis1984
Vandaag
om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
helix n spoor
door
Joz
13 December 2025, 21:02:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Vorige
-
Volgende
-
1
...
8
9
[
10
]
11
12
...
15
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals (gelezen 51227 keer)
Jos B.
NS 1607 Vlissingen
Offline
Berichten: 6447
Zal 't gaan, ja!
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #135 Gepost op:
19 March 2013, 09:23:43 »
Het was maar een idee.
Want ik dacht, de letters moeten zwart zijn, en de achtergrond wit.
Dit was het 1e wat op het moment in me opkwam.
Maar ik weet niet hoe de opschriften op de schildjes moeten zitten, want anders zou een decal op een messing plaatje nog kunnen voldoen lijkt me.
Eens even afwachten wat Johan zegt.
Want als ik zie hoe Artitec het oplost met de decals over de koersborden heen te leggen.
Lijkt me dat wel een nette oplossing.
Jos.
Gelogd
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit
En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)
Besselspoor
Offline
Berichten: 5448
Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #136 Gepost op:
19 March 2013, 09:42:33 »
Voor het kleuren van opliggende tekst heb ik zo'n rolletje gemaakt van een (licht opgeruwde) pinchroller uit een cassettedeck:
Beetje verf op een ondergrond smeren, met de roller goed dun uitrollen en dan doorrollen over je onderwerp. Zo dun mogelijk.
Eventueel herhalen maar pas na drogen van de eerste laag en dat werkt meestal heel goed.
Gelogd
RETROBAHN A.G.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1014
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #137 Gepost op:
19 March 2013, 14:56:43 »
Ik zie allemaal goede ideën. Het is aleen zo dat de tekst zo klein is dan met rollen toch de verf uitvloeit (ondanks heel
dun aangebracht) en dat met schuren de tekst beschadigd wordt.
Kijk maar eens goed naar de afbeelding waar het potje revellverf bij staat, dan zie je hoe klein de tekst is. Daarbij is het ook nog ragfijn geëtst waardoor het haarscherp zichtbaar is geworden.
Nee, geloof me. Ik heb verschillende testen gedaan waarbij ik wel al enige ervaringen heb opgedaan in de afgelopen jaren.
Het is even oefenen maar met de stempel gaf toch het scherpste effect. Af en toe vloeit er toch een beetje inkt ernaast, maar met een beetje thinner kan men die weer opnieuw wit maken en stempelen.
Groet, J. Moors.
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1014
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #138 Gepost op:
21 March 2013, 21:29:51 »
Ik ben intussen goed opgeschoten en heb het rijtuig klaar. Ik zal het verhaal toch nog in delen uitwerken want ik moet nog enkele foto's bewerken.
Hier volgt weer een deel van het grote verhaal.
Het was tijd om de etsplaatjes aan te brengen. Eerst alle delen voorzichtig lossnijden en erop letten dat ze niet wegspringen bij het lossnijden.
Het verlijmen heb ik met 2 componentelijm gedaan.
Via een schuifmaat en goed op de tekening "plankjes" tellen bracht ik ze met een spits picet aan.
Vooral de klassebordjes zijn zeer klein en vergden een beetje priegelwerk.
Zo, die zitten. Voor de andere rijtuigen ga ik hiervoor toch een mal maken zodat het wat minder puzzelwerk is.
Toen het rijtuig een laagje blanke lak had gekregen (mijn voorkeur ging toch naar zijdeglans uit) en een beetje wheatering, kon de tape eraf.
Door met een mesje voorzichtig in een hoekje de tape los te pulken, kon de rest met een pincet er makkelijk af.
Hier en daar was een heel klein beetje lak onder de tape gelopen. Met een tandenstoker kon dat voorzichtig eraf gewreven worden.
De draaistellen en het dak kregen een aparte behandeling met blanke lak en wheatering.
Hierover later meer.
Groet, J. Moors.
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Sven
Offline
Berichten: 8398
Eton Wick, UK
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #139 Gepost op:
21 March 2013, 21:33:23 »
Waarom zorg je niet dat de plekken waar de bordjes komen al een blank plaatje gefreesd wordt en geen latjes?
Ben eigenlijk benieuwd wat je zelf van het resultaat vindt.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1014
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #140 Gepost op:
21 March 2013, 21:50:55 »
Ik vond het gewoon beter uitzien als de plaatjes zoals in het echt op de wanden zaten. Verder is er genoeg lijmoppervlak voor de bordjes.
Het blijft toch een kwestie van recht aanbrengen. Dat was ook het priegelwerk en dat zal met een malletje beter gaan.
Tja, zo heeft ieder zijn eigen "tik".
Groet, J. Moors.
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Sven
Offline
Berichten: 8398
Eton Wick, UK
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #141 Gepost op:
21 March 2013, 21:54:15 »
Je hoeft het niet verdiept te leggen, maar je maakt gewoon de nerven niet daar waar het bordje komt. Maakt dus voor het uitzien helemaal niets uit, maar bespaart je het zoeken naar de juiste plaats.
Ik bedoel meer wat je van het resultaat van het hele rijtuig vindt.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1014
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #142 Gepost op:
21 March 2013, 22:21:28 »
Okee, nou het priegelwerk zat vooral in het recht aanbrengen van de plaatjes. Wellicht een idee voor de volgende keer.
Met het eindresultaat ben ik best tevreden. Zodra de foto's klaar zijn bewerkt zal het zichtbaar worden in dit draadje.
Groet, J. Moors.
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Sven
Offline
Berichten: 8398
Eton Wick, UK
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #143 Gepost op:
21 March 2013, 22:35:10 »
Ik weet niet of je mijn draadje gelezen hebt, maar ik heb met succes de schildjes met Kristal Klear opgeplakt.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1014
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #144 Gepost op:
22 March 2013, 21:45:36 »
Zo weer een paar foto's bijgewerkt.
Hier is te zien hoe ik de draaistellen definitief heb samengesteld het de laatste spuitwerk.
Om te voorkomen dat er piepende rijtuigen zouden kunnen ontstaan, heb ik daar een thuisreceptje voor bedacht.
Het is een papje die bestaat uit 1 druppeltje olie die met grafietpoeder gemengd wordt. Grafietpoeder is als poeder te koop bij de betere ijzerwarenhandel, maar kan ook gemaakt worden door een potlood te schuren op grof schuurpapier.
Erna de losse poeder verzamelen.
Dan met een stokje een beetje van het papje in de wiellagers (kuiltjes in het frame) aanbrengen.
Dan de assen in het frame drukken. Kost een beetje moeite, maar dan lopen de assen wel gesmeerd.
Kost een beetje moeite, maar dan lopen de assen wel gesmeerd.
Zo zien de draaistellen eruit als ze voor de laatste keer onder het rijtuig gaan.
Het is een beetje "vingertoppengevoel" want te vast en het rijtuig ontspoort steeds / te los en het rijtuig "waggelt" te veel.
Zo die zitten.....
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Sven
Offline
Berichten: 8398
Eton Wick, UK
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #145 Gepost op:
22 March 2013, 21:48:44 »
Die bout kun je met non-permanente loctite vastzetten zodat ie niet los trilt.
Waarom mix je de grafiet erdoor heen? Houdt het de olie op zijn plek?
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1014
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #146 Gepost op:
22 March 2013, 22:11:32 »
Ja, de olie houdt inderdaad de grafiet op z'n plek. Olie alleen droogt na een tijdje uit. Tegen die tijd heeft de grafiet tijd gehad om zich mooi te verdelen en levert een veel langere smeertijd.
Draaistellen die ik een jaartje of 10 geleden deze behandeling gaf, zijn nu nog steeds super gesmeerd.
Het fixeren van de schroefjes heb ik zelfs al eens met houtlijm gedaan (vroeger toen ik nog klein was) en dat hield het ook jaren vol.
Recentelijk heb ik dat met een beetje secondelijm gedaan omdat ik de goede loctite niet bij de hand had. Vooral zuinig met de secondelijm, anders zit het permanent vast.
Groet, J. Moors.
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Beached
Offline
Berichten: 1109
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #147 Gepost op:
22 March 2013, 22:43:14 »
Bekend trucje, dat grafiet. Ik zelf heb het afgekeken van stoomlocs, waar men stoom(dikke) olie mengt met grafiet voor een mooie stoom-dichte pakking voor o.a. schroefdraad.
Ik heb get o.a. gebruikt in de hornblocs van m'n messing stoomloc om te garanderen dat de lagers goed stroom geleiden. Ook in de assen van kleine(bijv. tweeassige) locs met slechte stroomafname kan een beetje grafiet een heel verschil in de stroomafname maken omdat niet alle olie goed geleidt.
mvg,
Rick
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 8398
Eton Wick, UK
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #148 Gepost op:
22 March 2013, 23:09:15 »
Goh, dat wist ik allemaal niet. Slim! Voor verbeterde stroomafname heb ik Rail-zip 2 van ZAP.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Jan den Haan
Offline
Berichten: 532
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
«
Reactie #149 Gepost op:
24 March 2013, 01:13:41 »
De beste rijeigenschappen krijg je door de draaistellen te compenseren.Dit principe wordt vooral bij de Angelsaksische modelbouwers toegepast.De Scalefour Society heeft een goed verhaal op internet
http://www.clag.org.uk/41-0rev.html#section14
Op plaatje 68 staat hoe dit bij een draaistel/bogie werkt.De aslagers zitten aan één zijde in een balansarm die in het midden scharniert.Soms laat men zo de hele draaistelzijkanten scharnieren.Het is wat werk om het zo te maken maar het loopt beduidend beter.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
«
Laatst bewerkt op: 24 March 2013, 01:24:22 door JanHdH
»
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Vorige
-
Volgende
-
1
...
8
9
[
10
]
11
12
...
15
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals