Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 20:08:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 19:56:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
Roco wagon openen door AP3737
Vandaag om 19:37:05
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
  

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals  (gelezen 49806 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #135 Gepost op: 19 March 2013, 09:23:43 »
Het was maar een idee.
Want ik dacht, de letters moeten zwart zijn, en de achtergrond wit.
Dit was het 1e wat op het moment in me opkwam.

Maar ik weet niet hoe de opschriften op de schildjes moeten zitten, want anders zou een decal op een messing plaatje nog kunnen voldoen lijkt me.
Eens even afwachten wat Johan zegt.

Want als ik zie hoe Artitec het oplost met de decals over de koersborden heen te leggen.
Lijkt me dat wel een nette oplossing.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5367
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #136 Gepost op: 19 March 2013, 09:42:33 »
Voor het kleuren van opliggende tekst heb ik zo'n rolletje gemaakt van een (licht opgeruwde) pinchroller uit een cassettedeck:
Beetje verf op een ondergrond smeren, met de roller goed dun uitrollen en dan doorrollen over je onderwerp. Zo dun mogelijk.
Eventueel herhalen maar pas na drogen van de eerste laag en dat werkt meestal heel goed.
RETROBAHN A.G.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #137 Gepost op: 19 March 2013, 14:56:43 »
Ik zie allemaal goede ideën. Het is aleen zo dat de tekst zo klein is dan met rollen toch de verf uitvloeit (ondanks heel
dun aangebracht) en dat met schuren de tekst beschadigd wordt.

Kijk maar eens goed naar de afbeelding waar het potje revellverf bij staat, dan zie je hoe klein de tekst is. Daarbij is het ook nog ragfijn geëtst waardoor het haarscherp zichtbaar is geworden.

Nee, geloof me. Ik heb verschillende testen gedaan waarbij ik wel al enige ervaringen heb opgedaan in de afgelopen jaren.

Het is even oefenen maar met de stempel gaf toch het scherpste effect. Af en toe vloeit er toch een beetje inkt ernaast, maar met een beetje thinner kan men die weer opnieuw wit maken en stempelen.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #138 Gepost op: 21 March 2013, 21:29:51 »
Ik ben intussen goed opgeschoten en heb het rijtuig klaar. Ik zal het verhaal toch nog in delen uitwerken want ik moet nog enkele foto's bewerken.

Hier volgt weer een deel van het grote verhaal.


Het was tijd om de etsplaatjes aan te brengen. Eerst alle delen voorzichtig lossnijden en erop letten dat ze niet wegspringen bij het lossnijden.


Het verlijmen heb ik met 2 componentelijm gedaan.


Via een schuifmaat en goed op de tekening "plankjes" tellen bracht ik ze met een spits picet aan.


Vooral de klassebordjes zijn zeer klein en vergden een beetje priegelwerk.


Zo, die zitten. Voor de andere rijtuigen ga ik hiervoor toch een mal maken zodat het wat minder puzzelwerk is.


Toen het rijtuig een laagje blanke lak had gekregen (mijn voorkeur ging toch naar zijdeglans uit) en een beetje wheatering, kon de tape eraf.
Door met een mesje voorzichtig in een hoekje de tape los te pulken, kon de rest met een pincet er makkelijk af.


Hier en daar was een heel klein beetje lak onder de tape gelopen. Met een tandenstoker kon dat voorzichtig eraf gewreven worden.


De draaistellen en het dak kregen een aparte behandeling met blanke lak en wheatering.

Hierover later meer.

Groet, J. Moors.

werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #139 Gepost op: 21 March 2013, 21:33:23 »
Waarom zorg je niet dat de plekken waar de bordjes komen al een blank plaatje gefreesd wordt en geen latjes?

Ben eigenlijk benieuwd wat je zelf van het resultaat vindt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #140 Gepost op: 21 March 2013, 21:50:55 »
Ik vond het gewoon beter uitzien als de plaatjes zoals in het echt op de wanden zaten. Verder is er genoeg lijmoppervlak voor de bordjes.
Het blijft toch een kwestie van recht aanbrengen. Dat was ook het priegelwerk en dat zal met een malletje beter gaan.

Tja, zo heeft ieder zijn eigen "tik".

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #141 Gepost op: 21 March 2013, 21:54:15 »
Je hoeft het niet verdiept te leggen, maar je maakt gewoon de nerven niet daar waar het bordje komt. Maakt dus voor het uitzien helemaal niets uit, maar bespaart je het zoeken naar de juiste plaats.

Ik bedoel meer wat je van het resultaat van het hele rijtuig vindt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #142 Gepost op: 21 March 2013, 22:21:28 »
Okee, nou het priegelwerk zat vooral in het recht aanbrengen van de plaatjes. Wellicht een idee voor de volgende keer.

Met het eindresultaat ben ik best tevreden. Zodra de foto's klaar zijn bewerkt zal het zichtbaar worden in dit draadje.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #143 Gepost op: 21 March 2013, 22:35:10 »
Ik weet niet of je mijn draadje gelezen hebt, maar ik heb met succes de schildjes met Kristal Klear opgeplakt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #144 Gepost op: 22 March 2013, 21:45:36 »
Zo weer een paar foto's bijgewerkt.


Hier is te zien hoe ik de draaistellen definitief heb samengesteld het de laatste spuitwerk.


Om te voorkomen dat er piepende rijtuigen zouden kunnen ontstaan, heb ik daar een thuisreceptje voor bedacht.


Het is een papje die bestaat uit 1 druppeltje olie die met grafietpoeder gemengd wordt. Grafietpoeder is als poeder te koop bij de betere ijzerwarenhandel, maar kan ook gemaakt worden door een potlood te schuren op grof schuurpapier.
Erna de losse poeder verzamelen.


Dan met een stokje een beetje van het papje in de wiellagers (kuiltjes in het frame) aanbrengen.


Dan de assen in het frame drukken. Kost een beetje moeite, maar dan lopen de assen wel gesmeerd.


Kost een beetje moeite, maar dan lopen de assen wel gesmeerd.


Zo zien de draaistellen eruit als ze voor de laatste keer onder het rijtuig gaan.


Het is een beetje "vingertoppengevoel" want te vast en het rijtuig ontspoort steeds / te los en het rijtuig "waggelt" te veel.


Zo die zitten.....



werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #145 Gepost op: 22 March 2013, 21:48:44 »
Die bout kun je met non-permanente loctite vastzetten zodat ie niet los trilt.

Waarom mix je de grafiet erdoor heen? Houdt het de olie op zijn plek?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #146 Gepost op: 22 March 2013, 22:11:32 »
Ja, de olie houdt inderdaad de grafiet op z'n plek. Olie alleen droogt na een tijdje uit. Tegen die tijd heeft de grafiet tijd gehad om zich mooi te verdelen en levert een veel langere smeertijd.

Draaistellen die ik een jaartje of 10 geleden deze behandeling gaf, zijn nu nog steeds super gesmeerd.

Het fixeren van de schroefjes heb ik zelfs al eens met houtlijm gedaan (vroeger toen ik nog klein was) en dat hield het ook jaren vol.
Recentelijk heb ik dat met een beetje secondelijm gedaan omdat ik de goede loctite niet bij de hand had. Vooral zuinig met de secondelijm, anders zit het permanent vast.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #147 Gepost op: 22 March 2013, 22:43:14 »
Bekend trucje, dat grafiet. Ik zelf heb het afgekeken van stoomlocs, waar men stoom(dikke) olie mengt met grafiet voor een mooie stoom-dichte pakking voor o.a. schroefdraad.
Ik heb get o.a. gebruikt in de hornblocs van m'n messing stoomloc om te garanderen dat de lagers goed stroom geleiden. Ook in de assen van kleine(bijv. tweeassige) locs met slechte stroomafname kan een beetje grafiet een heel verschil in de stroomafname maken omdat niet alle olie goed geleidt.

mvg,
Rick

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #148 Gepost op: 22 March 2013, 23:09:15 »
Goh, dat wist ik allemaal niet. Slim! Voor verbeterde stroomafname heb ik Rail-zip 2 van ZAP.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramrijtuig LTM Maastricht-Vaals
« Reactie #149 Gepost op: 24 March 2013, 01:13:41 »
De beste rijeigenschappen krijg je door de draaistellen te compenseren.Dit principe wordt vooral bij de Angelsaksische modelbouwers toegepast.De Scalefour Society heeft een goed verhaal op internet http://www.clag.org.uk/41-0rev.html#section14 Op plaatje 68 staat hoe dit bij een draaistel/bogie werkt.De aslagers zitten aan één zijde in een balansarm die in het midden scharniert.Soms laat men zo de hele draaistelzijkanten scharnieren.Het is wat werk om het zo te maken maar het loopt beduidend beter.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 24 March 2013, 01:24:22 door JanHdH »