Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Prestige Models : ervaringen door EddyK
Vandaag om 13:08:53
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40

Auteur Topic: Trix Mobile Station <--> Roco Multimause  (gelezen 4919 keer)

Remco vM

• Offline Offline
Trix Mobile Station <--> Roco Multimause
« Gepost op: 06 June 2007, 17:48:26 »
Ik heb verschillende vragen  rondom bovengenoemde Digitale aansturingen.

Als eerste ik werk op het moment met de Trix MS. Zitten hier nog beperkingen aan qua baanlengte en is het mogelijk om het signaal te versterken?
Ik heb er namelijk last van dat mijn treinen bij een bepaald punt niet meer verder rijden en de rails vervangen heeft ook niet geholpen, dus mogelijk dat op dat punt het signaal te zwak is?

Nu mijn andere vraag ik krijg binnenkort een roco multi maus. Nu weet ik dat je beide systemen niet op elkaar kunt aansluiten. Maar is het mogelijk dat als je tussen beide systemen een scheiding plaats om met beide systemen te werken. Rijd de loc dus van de ene naar de andere sectie zonder problemen? Blijft ie doorrijden dus. Zal niet meer op het eerste regime reageren, maar blijft ie zijn oude gegeven commando's vasthouden?

mvrgr
Remco

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Trix Mobile Station <--> Roco Multimause
« Reactie #1 Gepost op: 06 June 2007, 17:59:07 »
Zoiets kan wel.

Bijvoorbeeld binnenste baan de MultiMaus.
Buitenste baan de Mobile Station.

Mijn advies is kies 1 van deze 2 systemen ik zou zelf voor de Multimaus gaan.

Die kan meer dan een MS en heeft meer vermogen.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #2 Gepost op: 06 June 2007, 20:56:48 »
Hoe lang is je baan, en op hoeveel punten voer je spanning toe? Je hebt zowel in je rail als in de overgangen weerstand zitten, dus na zoveel meter vanaf je toevoer gaat je spanning naar beneden. Elke 3 meter een toevoerpunt vanuit een degelijke ringleiding verdient dus wel de aanbeveling.

Ten tweede: 2 onafhankelijk van elkaar opererende DCC systemen is niet de oplossing. Kies voor een tweede deel een booster die v.w.b. commando's verbonden wordt met de 1e unit zodat commando's op beide delen worden doorgegeven. Met een dubbele isolatie scheidt je eerste en tweede deel die elk hun eigen voeding hebben. Dit eigenlijk slechts als je zoveel stroom vreet dat 1 centrale het niet aankan. Dat heeft met raillengte heel weinig te maken.
« Laatst bewerkt op: 06 June 2007, 21:00:54 door Louis Holleman »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 06 June 2007, 21:00:14 »
het stuk spoor wat er nu ligt is ongeveer 6 meter, maar moet nog een stuk langer worden.
Op het moment word er via een punt spanning toegevoerd.
Kan ik via de draden van de MS een ringleiding aanleggen vanwaar uit ik steeds een voedingspunt pak?

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #4 Gepost op: 06 June 2007, 21:09:16 »
Zoiets kan wel.

Sorry Bas, maar hoe? Trein rijdt van sectie gecontroleerd door Trix in sectie gecontroleerd door Roco. Weet Roco hoe de Trix commando's stonden? Niet dus. Dus valt je treintje op de scheiding stil. En in omgekeerde richting dus ook. Slechts op te lossen door de twee "commandowise" aan elkaar te hangen en ik weet niet of dat met Trix en Roco lukt.

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 06 June 2007, 22:02:12 »
Ik begrijp uit het bovenstaande dat het dus niet mogelijk is om van het ene systeem naar het andere systeem over te gaan.
Is het niet zo dat de loc het geprogrammeerde in zijn geheugen heeft en dan doorrijd alleen op de voedingsspanning vanhet andere systeem,totdat hij een ander commando krijgt? Tenminste dat idee had ik ervan omdat je meerdere locs tegelijk in een systeem kunt besturen en als je met de ene bezig bent,de andere gewoon doorrijd op zijn oude commando's. Maar dit werkt niet als de loc een ander systeem gebied in rijd?

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #6 Gepost op: 06 June 2007, 22:18:23 »
Nee. Elke centrale zend de commando's naar treinen in een "loop" rond in zijn eigen sectie. In een andere sectie komen die commando's niet door, de scheiding is immers dubbelpolig. TENZIJ de centrales met elkaar kunnen communiceren middels eenzelfde protocol. Daartoe moeten ze dezelfde protocollen kunnen lezen en schrijven en met elkaar verbonden zijn middels een wat ik maar ff een comline noem. En nogmaals, ik weet helemaal niet of Trix MS en Roco überhaupt met elkaar kunnen praten.

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #7 Gepost op: 06 June 2007, 23:19:33 »
Misschien wel ten overvloede, maar er is ook een draadje aan de gang "Hoe lang houdt een centrale zijn commando's vast" elders, en er blijken nogal wat misverstanden.
Een centrale krijgt commando's via een regelaar: LOK-1 vooruit, rijstand 15 en licht aan. Dat gaat ie rondzenden samen met de commando's voor andere loks, voor zover van toepassing. Die commando's blijft ie herhalen tot de regelaar de commando's verandert. Da's 1.
De decoder ontvangt commando's en zet ze om in signalen naar de motor/licht enz. Zolang die commando's niet veranderen, zal de decoder ook niks wijzigen, zolang ie spanning krijgt. Da's 2.
Nou gaan we praten over twee separaat gevoede secties omdat er zoveel belasting is dat 1 voeding het niet meer aankan. Je isoleert die twee secties dubbelzijdig. De centrales communiceren dus NIET met elkaar via de railvoeding, daar is immers een dubbele isolatie. Ze communiceren dus via een separate lijn, de bus geheten. Als ze niet met elkaar communiceren zal LOK-1 in sectie 2 gewoon stilvallen, want centrale 2 weet totaal niks van het bestaan van LOK-1 en heeft dan als default instelling rijstand 0, licht uit. Natuurlijk, je kunt dan een separate regelaar op centrale 2 zetten en die lok weer een commando geven. Mooi, hij loopt weer. Nou wil ik weer terug naar sectie 1 en zet LOK-1 op "achteruit rijstand 10, licht uit". Lokkie loopt keurig achteruit tot ie in sectie 1 terugkeert waar nog steeds een commando loopt "LOK-1 vooruit rijstand 15 en licht aan"..... je begint vast al te snappen wat er gaat gebeuren  :)
Je moet de centrales dus met elkaar laten praten. Dat kan alleen maar als ze dezelfde taal spreken: een slechts Russische sprekende Rus zal echt niet van een slechts Hollands sprekende Hollander begrijpen hoe ie in Madurodam kan komen. We hebben dus dezelfde taal nodig om twee centrales (liever gezegd: een centrale en een booster) met elkaar te laten praten. En nou het probleem: ondanks NMRA en DCC zijn er tig bustalen die niet overal verstaan worden. Ik betwijfel echt of Trix MS wel met Roco kan praten, indien wel dan heb ik niks gezegd. Maar twee centrales werken doorgaans niet op elkaar, je hebt dus eerder een centrale en een booster nodig die door een com-kabeltje met elkaar zijn verbonden. En voor de volledigheid: elk op een eigen trafo aangesloten.
Dus Remco: geen MS koppelen aan een Roco centrale met Multimaus, ook al zouden ze hetzelfde taaltje spreken. Ze werken nl. allebei als zg. master en je hebt als tweede gewoon een slave nodig.

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #8 Gepost op: 07 June 2007, 00:30:25 »
Is er niet een interface (Lenz?) die de DCC commando's van b.v. een MS kan vertalen naar de Lenz/Roco bus? Zal wel weer de beperking hebben dat je een wijziging op de Roco niet ziet op de MS.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #9 Gepost op: 07 June 2007, 01:34:14 »
Ik heb nog nooit van zo'n interface gehoord, maar dat zegt niet alles. Alleen de EcoS heeft een DCC/MM-sniffer. Verder is de Uhlenbrock-adapter voor de M* mobile station ook een MM-sniffer, maar als gebruiker van de Trix MS heb je daar helemaal niets aan. Dus ook via Loconet zou je ze niet aan elkaar kunnen knopen. Tenzij er ooit iemand op het idee komt om een DCCenMMsniffer voor loconet/expressnet te maken en deze ook werkelijk gaat produceren.
Maar volgens een superloconet fan is dat niet nuttig, omdat je beter een adapter voor elk apparaat kan hebben. ;) Maar goed ik heb er ook geen verstand van...

Henk
K.Bay.Sts.B

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 10 June 2007, 09:28:29 »
Bedankt voor de antwoorden, het is me nu duidelijk. Het is dus helaas niet mogelijk om beide systemen door elkaar te gebruiken, maar slechts gescheiden naast elkaar.

Nog een vraagje wat betreft de MS,is het mogelijk om een ringleidng te leggen en vanwaar zou ik deze dan moeten aanleggen? De twee draden die uit de MS komen gelijk aansluiten op de ringleiding en vanuit deze dan de baan steeds voeden? IS dit voldoende voor een grote baan of moet er ook nog een versterker op aangesloten worden?

mvrgr
Remco

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #11 Gepost op: 10 June 2007, 10:49:04 »
Hoi Remco

Het verhaal van de ringleiding klinkt goed en het is waar dat je met een ringleiding wel grotere afstanden kan afleggen maar elke aftakking, elk laspunt etc geeft ook weer weerstand. Dus hiermee heb je ook geen oneindig bereik en zal je dus waarschijnlijk aan de slag moeten met een booster (versterker) om voldoende signaal te produceren op de veraf gelegen delen
Daarnaast speelt een rol hoeveel loks en andere "elektrisch" materieel je gelijktijdig actief wil laten zijn op je baan. Elke lok slurpt energie van het systeem en natuurlijk ook de wagons met binnenverlichting. MS kan 4 HO (of 8 N-loks) aan zonder problemen. Wil je meer en ook binnenverlichting in wagons erbij dan zal je moeten boosteren.

Dan heb je dus nog een enkel probleem over, de booster...
De Trix MS heeft geen booster, tenminste een MS kan niet direct op een boosterunit aangesloten worden. Er is volgens mij op dit moment maar 1 mogelijkheid en dat is een selectrixcentrale waarop de MS als handregelaar functioneert (via SX-bus) van selectrix en dan via de PX-bus van deze selectrix-centrale naar een booster.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #12 Gepost op: 10 June 2007, 11:16:24 »

Nu mijn andere vraag ik krijg binnenkort een roco multi maus. Nu weet ik dat je beide systemen niet op elkaar kunt aansluiten. Maar is het mogelijk dat als je tussen beide systemen een scheiding plaats om met beide systemen te werken. Rijd de loc dus van de ene naar de andere sectie zonder problemen? Blijft ie doorrijden dus. Zal niet meer op het eerste regime reageren, maar blijft ie zijn oude gegeven commando's vasthouden?

mvrgr
Remco

Ja, dat kan, maarrrrr..

Je werkt met twee systemen, beide zenden het DCC format, tot zover geen probleem.

Kijk maar even op de www.lenz.com  (LC 100)

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 10 June 2007, 11:20:17 door Wim Ros »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #13 Gepost op: 10 June 2007, 11:31:12 »
Ik heb nog nooit van zo'n interface gehoord, maar dat zegt niet alles. Alleen de EcoS heeft een DCC/MM-sniffer. Verder is de Uhlenbrock-adapter voor de M* mobile station ook een MM-sniffer, maar als gebruiker van de Trix MS heb je daar helemaal niets aan. Dus ook via Loconet zou je ze niet aan elkaar kunnen knopen. Tenzij er ooit iemand op het idee komt om een DCCenMMsniffer voor loconet/expressnet te maken en deze ook werkelijk gaat produceren.
Henk

Henk, dat is niet geheel waar, die sniffer bestaat al sinds de  allereerste release van Lenz Digital Plus, 

Citaat
The function of the LC100:
The LC100 "listens" to the track output of the other digital system. All commands that would be send over the track to your engines and turnouts are read by the LC100. The LC100 looks for changes in the data received, and sends those to the command station LZ100, using the XpressNet  . The communication is strictly one way, no information can be send back from the LZ100 to the 'foreign' digital system.

Mvg
Wim.

Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #14 Gepost op: 10 June 2007, 12:54:48 »
Super! :) Weer wat geleerd.
K.Bay.Sts.B