Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 23:05:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 22:35:03
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 21:45:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
Vandaag om 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
  

Auteur Topic: ZLSM in zwaar weer.  (gelezen 23523 keer)

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #120 Gepost op: 16 May 2013, 21:30:23 »
Uiteraard weet ik dat veel vsm locs goederenlocs zijn.
Over historisch verantwoorde combi's hoeven we het natuurlijk niet te hebben.
immers,zweedse locs in zuid limburg is natuurlijk ook wat,maar de locs vertonen wel gelijkenis met de NS 4000en (die uiteraard ook uit zweden kwamen,en zeker in olijfgroen ziet het er best wel nederlands uit (met een 6300 en 3700 in je achterhoofd) maar wat te denken van een 52er met blokkendozen of oostenrijkse 2 assertjes.
Wat reed er eigenlijk voor de dieseltjes op het traject qua locs en getrokken materieel?
Groetjes Patrick

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #121 Gepost op: 16 May 2013, 23:01:53 »
Er wordt trouwens gesproken over "stoomtreinen", oftewel, de gehele samenstelling van de trein die rijdt.

Het kan dus net zo goed over de rijtuigen gaan, als over de lokken...  ;)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1473
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #122 Gepost op: 17 May 2013, 16:45:22 »
Voor de diesel reden de eta accu wagens maar dat waren gevreesde en vervloekte ondingen nooit echt betrouwbaar en stoomlocs van diverse series.
Duitse stoomloc waren een zeldzaamheid,reden tot simpelveld maar verder ho maar.
Hier namen de ns locs het over.

Gert1

  • Gast
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #123 Gepost op: 17 May 2013, 18:57:24 »
Het kan dus net zo goed over de rijtuigen gaan, als over de lokken...  ;)

Groeit er haar op dan?

Mvg,
Gert

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1819
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #124 Gepost op: 17 May 2013, 21:24:13 »
Hoi Spoor liefhebbers,

Misschien is die 23-058 nog niet zo slechte lok voor de zlsm alleen zal er wel een aardig prijskaartje aanhangen om de lok terug te halen uit zwitzerland. Of Misschien moeten ze eens gaan praten met de SSN of zij niet de 41-105 kunnen huren om die in te zetten voor hun treinen Zo 41 heeft voldoende trekkracht.

Of de ZLSM moet kontact opnemen met dampftraction Oberhausen misschien kunnen ze die 41 er ook wel huren nummer  41-241 of kopen.

Het is maar een idee Ik vind persoonlijk dat een duitse stoomlok op die lijn nog helemaal zo slecht niet zo lang het maar geen Reko 50 er is die zijn er in Nederland al genoeg bij de Star en de VSM denk ook niet dat je daarmee nog mensen trekt.

Ik zou zeggen ga voor een 41 er of iets anders zo veel duitse stoomloks zijn er tegenwoordig ook niet meer om te kopen. Oja zo Duitse diesel 216 in het mooie oude rood of 215 zou ook niet verkeerd zijn staat goed naast de railbus met dan een paar zilverlingen die staan nog te koop in Gerolstein bij de VEB

groeten bernard

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #125 Gepost op: 17 May 2013, 21:29:16 »
Sterker nog, voor de Eta accuwagens reden er ook dieseltjes (DE1). En ik kan jullie verzekeren dat die heel wat onbetrouwbaarder waren dan de Eta. Waarom die gevreesd en vervloekt waren ontgaat mij helemaal.

Groet.
« Laatst bewerkt op: 17 May 2013, 22:41:29 door Dolf44 »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #126 Gepost op: 17 May 2013, 21:41:42 »
Wat historisch verantwoord is is voor de provincie van geen belang.
Punt is dat de stoomtrein de ruggengraat van toeristisch Zuid-Limburg moet zijn.
Hoe graag we met zn allen mooi historisch materieel van hier op die lijn zien, maar een tourist zal het een zorg zijn wat er rijdt.
Voor hen is het gewoon een nostalgische stoomtrein, niet meer en niet minder.


Jos
« Laatst bewerkt op: 18 May 2013, 07:33:17 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jigsaw

  • Offline Offline
  • Berichten: 71

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #128 Gepost op: 24 May 2013, 18:54:34 »
Ze hebben bij de provinciale staten wel een verdomd goed punt.
De 1e zorg is nog altijd om de werkeloosheid terug te dringen.
En ik denk dat de beroepsbevolking weinig baat heeft bij de aanschaf van een stukje om het effe cru te zeggen (ongebruikt) spoor.
Niks ten nadele van de ZLSM overigens.
Draag zelfde ZLSM ook een warm hart toe.
Maar de provincie moet wel elke cent kunnen verantwoorden.

En er moet inderdaad goed na gekeken worden of deze injectie het ook waard is.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #129 Gepost op: 24 May 2013, 22:04:39 »
 :o Hum...als je als stad al een heel voetbalstadion voor miljoenen kan kopen waar maar 11 mensen werken, waarom zou je dan als provincie niet een stukje spoorlijn kunnen betalen voor die paar pegels? ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #130 Gepost op: 25 May 2013, 01:07:59 »
De tekst:het brengt weinig directe werkgelegenheid met zich mee, is ook een fraaie  :-\
Als toeristen er gebruik van maken en dus dingen willen kopen van de ZLSM als souvenier of in de omgeving gaan shoppen,dan zie ik directe werkgelegenheid.
Of kan jan met de pet ook een "constante " stroom toeristen aan in z'n eentje inde winkel als er normaal niet meer dan (b.v.) 20 man komen op een dag ?
En dat de PVV nu al weer tegen is,tja wat een verassing  ::)
Die zijn vaker ergens tegen,maar resultaat laten zien voor die woorden ho maar  :-X
Afijn het is te hopen dat ZLSM nog jaren over dat "nutteloze" en niet geschiedenis waardig stukje lijn mag rijden,en met wat boeit momenteel weinig mensen geloof ik.
Wat betreft de SSN 41er,ik weet niet of men t al wil doen,maar een grote ketelrevisie is ook niet goedkoop heb ik me laten vertellen  ;)
(om de jaren van stilstand en achteruigang daardoor,nog maar even te zwijgen )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #131 Gepost op: 25 May 2013, 07:48:52 »
Dat is nu juist het probleem bij de ZLSM ze kampen met een berg achterstallig onderhoud.
Momenteel 2 stomers rijvaardig, railbus rijdt op halve kracht (slechts een motor)
Dat is bet zo ongeveer. (Rangeer materieel niet meegerekend)


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #132 Gepost op: 25 May 2013, 07:49:45 »
Directe werkgelegenheid is bij het bedrijf zelf en dat stelt natuurlijk weinig voor. Het lijkt me ook niet erg relevant. Er wordt beweerd dat de stoomtrein van groot belang is voor het toerisme en daarmee voor de werkgelegenheid in het algemeen. Of dat waar is? Geen idee. Verder zijn er denk ik wat Limburgse verhoudingen in het spel die deze randstedeling niet gaat begrijpen. Jos, hoe zit dat?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #133 Gepost op: 25 May 2013, 07:56:13 »
Nou ja, volgens berekeningen in Haaksbergen, een dorp waar een andere museumorganisatie is gevestigd, was de omzet van de winkeliers zo'n zestig procent hoger door de stoomtrein.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #134 Gepost op: 25 May 2013, 08:14:35 »
@Zuilen.
Dat kan kloppen.
Maar momenteel draag de ZLSM niet zo heel veel bij aan het tourisme.
Dit ligt bij een gebrek aan een goede dienstregeling denk ik.
Met 6 slagen per dag tussen 9 en 18 uur red je dat niet.
Als je echt het tourisme wil dienen dan zul je wat meer moeten gaan rijden,  ook na 18 uur
Je zal dan wat meer als vervoerder moeten optreden vrees ik.
70 procent van de toeristen gaat met de auto de atracties na.
Dit zou je gedeeltelijk kunnen terugdringen met een uitgebreidere dienstregeling.

Een simpel voor beeld:
Voormalig busbedrijf Hermes had een atractielijn,  lijn 49.
Deze werd gereden met de zogenoemde cabriobussen.
Dat was geen succes.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)