Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door henk
Vandaag om 07:29:12
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Jheronimus
Vandaag om 07:09:01
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door hmmglaser
Vandaag om 00:01:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
07 August 2025, 17:23:54
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Aachenau West door wob
07 August 2025, 16:54:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
07 August 2025, 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
07 August 2025, 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
07 August 2025, 14:22:40

Auteur Topic: ZLSM in zwaar weer.  (gelezen 22984 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #105 Gepost op: 16 May 2013, 16:52:19 »
En het scherpe onderscheid tussen tram en trein heb ik nooit helemaal begrepen.  8)
Dat onderscheid ligt in de wetgeving die er omheen hangt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

W. Thomas

• Offline Offline
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
« Reactie #106 Gepost op: 16 May 2013, 16:53:59 »
Ze kopen de 3737 en maken hem weer rijvaardig?
Oh nee zoveel budget is er nou ook weer niet. ;)

Maar misschien een duitse stoomlok erbij. maar het zou jammer zijn als die zweedse machines zouden verdwijnen.
Met de rijtuigen is niets mis neem ik aan.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #107 Gepost op: 16 May 2013, 16:56:59 »
Dat onderscheid ligt in de wetgeving die er omheen hangt.
Ik weet het, vandaar de smiley. Veel spoorliefhebbers gaan er krampachtig mee om in wat ze wel en niet leuk vinden.
No dress rehearsel, this is our life.

guest7823

• Gast
« Reactie #108 Gepost op: 16 May 2013, 16:59:20 »
Qua vermogen en onderhoud zal dat niet zo veel schelen met wat ze nu hebben

FYI ik schrijf dit als lid van "the flat earth society"

Jigsaw

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: 16 May 2013, 17:01:55 »
??? ??? ???

Ik maak uit dit bericht op dat u iets niet begrijpt

guest7823

• Gast
« Reactie #110 Gepost op: 16 May 2013, 17:16:37 »
Dat klopt, maar ik begrijp (gelukkig) zo veel niet.

• Minder onderhoud als huidige machines. Volgens mij heeft de ZLSM nu binnenliggende twee cilindermachines. Hoeveel minder onderhoud wil je hebben
  • Meer vermogen. Volgens mij hebben sec gezien de machines genoeg vermogen, alleen kan je het ook toepassen

Of is er wederom weer behoefte aan een 52-er??

Wetende dat ik met deze conversatie het risico loop om door mijn collega moderatoren op mijn vingers getikt te worden wegens slow-chat, maar doe dit even als gewone BNLS gebruiker.

dennie

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 16 May 2013, 17:19:24 »
Ieder voordeel heeft ook zijn nadeel.
Echter maar iedereen vergeet de plannen met de avantislijn (al lijkt dit in de ijskast ter gaan).
En tevens de spoorvernieuwing die echt noodzakelik is tussen wijlre en schin op geul komen weer kosten aan en als de provincie moet betalen,waar komt dan het geld van,natuurlijk belastingbetaler.
Het plan van verkoop van DE is het ook stil geworden.
De zweedse machines zijn nooit mijn lieveling geweest zag liever wat nederlands materiaal maar ja das ook wel wat zeldzamer.
gewijzigd
Enne de toezegging van collega museumverenigingen  voor de stoomtreindagen 12 en 13juli zijn ook zijn ook nog slap.
« Laatst bewerkt op: 17 May 2013, 19:02:54 door dennie »

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 16 May 2013, 17:34:17 »
Citaat
De ZLSM heeft behoefte aan een locomotief die onderhoudsvriendelijker is dan een oude Zweed en tevens meer vermogen heeft.
Onderhoudsvriendelijker, werd gezegd...  52er fahren immer! ;)

guest7823

• Gast
« Reactie #113 Gepost op: 16 May 2013, 17:37:02 »
52er fahren immer! ;)
3700-en ook hoor, waarom denk anders dat de NS ze zo lang gebruikt heeft ...... (zonder iets ten nadele van 52-ers te willen zeggen)

Jigsaw

• Offline Offline
« Reactie #114 Gepost op: 16 May 2013, 17:38:21 »
Dat klopt, maar ik begrijp (gelukkig) zo veel niet.

• Minder onderhoud als huidige machines. Volgens mij heeft de ZLSM nu binnenliggende twee cilindermachines. Hoeveel minder onderhoud wil je hebben
  • Meer vermogen. Volgens mij hebben sec gezien de machines genoeg vermogen, alleen kan je het ook toepassen

Of is er wederom weer behoefte aan een 52-er??

Wetende dat ik met deze conversatie het risico loop om door mijn collega moderatoren op mijn vingers getikt te worden wegens slow-chat, maar doe dit even als gewone BNLS gebruiker.

De behoefte aan een moderne machine is nog steeds ja. Dat hoeft niet persé een 52'er te betekenen. De machines hebben simpelweg net te weinig vermogen om met 6 bakken (die overigens doorgaans propvol zitten) bergop te rijden.
Onderdelen voor deze machines zijn amper verkrijgbaar. Verder kloppen tekeningen niet altijd.
De locs zijn niet gebouwd volgens het einheitsprincipe. Dit betekend dat onderdelen, zelfs schroefjes en bouten niet uitwisselbaar zijn met een andere loc van hetzelfde type. Alles is 'handgemaakt' om het even zo simpel te noemen. Daarbij speelt de hoge leeftijd, zware belasting en regelmatige inzet natuurlijk ook een rol.

edit: misschien is onderhoudsvriendelijk een verkeerde woordkeuze. Werkplaatstechnisch zal een moderne machine hetzelfde uit elkaar te halen zijn als een oude zweedse machine. Maar zie mijn verhaal hierboven.
« Laatst bewerkt op: 16 May 2013, 19:17:19 door Jigsaw »

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 16 May 2013, 19:19:46 »
3700-en ook hoor, waarom denk anders dat de NS ze zo lang gebruikt heeft ...... (zonder iets ten nadele van 52-ers te willen zeggen)
NS had natuurlijk arbeiders genoeg, en arbeid was niet duur toen. Verder had men ook geen alternatief. Het waren natuurlijk ook locs die prima voldeden in die tijd. Maar ze zijn toch wel wat ouderwetser dan de Einheitloks die een tijdje later in Duitsland kwamen.
Voor museumbedrijf zou ik een viercilinder zoals de 3737 toch echt willen afraden, dan kan de ZLSM het beter bij de Zweden houden. Duitse locs zijn natuurlijk ook praktisch en mooi, maar die Zweedse locs zijn wel net een stukje exclusiever. De problemen qua onderdelen zijn inderdaad bekend... we gaan het meemaken, in elk geval hoop ik op een goede toekomst voor de ZLSM!

guest7823

• Gast
« Reactie #116 Gepost op: 16 May 2013, 19:24:30 »
De locs zijn niet gebouwd volgens het einheitsprincipe. Dit betekend dat onderdelen, zelfs schroefjes en bouten niet uitwisselbaar zijn met een andere loc van hetzelfde type. Alles is 'handgemaakt' om het even zo simpel te noemen. Daarbij speelt de hoge leeftijd, zware belasting en regelmatige inzet natuurlijk ook een rol.

edit: misschien is onderhoudsvriendelijk een verkeerde woordkeuze. Werkplaatstechnisch zal een moderne machine hetzelfde uit elkaar te halen zijn als een oude zweedse machine. Maar zie mijn verhaal hierboven.
Tja, alleen heeft ongeveer iedere moderne museumlijn die met stoom rijdt daar last van. De enige die daar iets minder last van heeft is de HSB, maar verder zou ik d'r in Europa niet zo veel weten die niet met enkel stuks werken.

Ascona

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: 16 May 2013, 20:41:33 »
mmm,tsja,wel mooi dat het voortbestaan gered is,maar dat er ander materieel (lees,locs) moet komen is ook weer zoiets.
Begin maar met speculeren.
Ik zou het jammer vinden als de zweedse locs zouden verdwijnen,juist doe locs doen mij nogal eens verleiden om de 275 km (enkele reis) te rijden en de ZLSM te bezoeken. (het traject en de omgeving is prachtig,daar niet van) maar het zou erg jammer zijn als daar inderdaad de zwart/rode eenheidsworst komt te rijden.
Dan is nog het punt,waar haal je andere locs vandaan,en wat te doen met deze?
Zou een ruil met de VSM zin hebben?? Die hebben immers een berg 52ers en een 44er,die moeten het wel redden,jammer dan wel dat je dan weer goederenlocs voor een passagierstrein hebt.
Maar aangezien ze wat meer gangbaar spul willen zou t best wel zoiets kunnen worden
Wellicht wat meer met diesel gaan doen (de DE2,railbussen) en wellicht zwerft er nog ergens een Br216 die voor weinig overgenomen kan worden,die in de oude rode kleuren als V160 overblaffen en t ziet er ook weer aardig historisch uit.
Lastig,maar ik ben geen kenner alleen maar liefhebber dus wellicht kraam ik onzin uit.
Groetjes Patrick

Jigsaw

• Offline Offline
« Reactie #118 Gepost op: 16 May 2013, 20:59:09 »
Voor de liefhebben is het altijd jammer als de Zweedse locs zouden vertrekken. Daar is echter nog geen sprake van (lees; ik weet ook niet wat er gaat gebeuren). Echter de gemiddelde consument wil een stoomtrein zien. Of dat nu een Duitse, Engelse of  Zweedse loc is, maakt voor hen niets uit. Je kunt stoomlocs een beetje vergelijken met oldtimers. De ZLSM is nu in het bezit van vooroorlogse Rolls Roycen, 'exclusieve' wagens op leeftijd. Wat met echter nodig heeft voor de dagelijkse dienst is een oud Kadettje. Een paar jaartjes moderner, meer onderdelen beschikbaar, logischer opgebouwd qua onderhoud en constructie.

@ascona: een paar van de zlsm locs zijn ook goederenlocs. Ook de VSM gebruikt haar goederenlocs voor passagierstreinen. Locs met een kleine wieldiameter zijn goed geschikt in heuvelachtig terrein

Hammondman

• Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: 16 May 2013, 21:04:30 »
'n 216 is op dat traject volgens mij wel historisch verantwoord. Heb nog ergens een boekje liggen met een foto van een 216 (volgens mij geen 218) in Simpelveld. Hoe leuk ik diesel ook vind, denk niet dat dat een directe meerwaarde heeft ten opzichte van stoom op dat traject. Stoom is nu eenmaal een stukje nostalgischer in de ogen van veel mensen. Voor de rest is het railbusje een leuke aanwinst. Neem aan dat daar, gezien de productieaantallen, nog wel enigszins onderdelen voor te krijgen zijn. Al is dat natuurlijk andere koek dan die groene en rood-beige stammen waar ze mee rijden. Qua passagiersaantallen natuurlijk niet te vergelijken. Zweedse stoompjes zijn natuurlijk verder een leuke aanwinst en ze zien er goed uit, maar uit puur historisch perspectief is het natuurlijk één grote berg nonsens op dat traject. ;D

Enig punt van 'zorg' is wel waar het statement over ander materieel op gebaseerd is. Het staat in het artikel genoemd dus ik uit dan ook absoluut geen kritiek naar de mede forummer die het gepost heeft. ;) Als dat een of andere onafhankelijke onderzoekscommissie is die € 40k rekent voor een onderzoek waarbij ze normaal gesproken meer ervaring hebben met het in detail bepalen van de kromme van een banaan, hou ik mijn hart vast. Genoeg onderzoeksbureau's en experts die in NL flink geld verdienen maar eigenlijk van de context niets af weten. :-\
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)