En het scherpe onderscheid tussen tram en trein heb ik nooit helemaal begrepen.
Dat onderscheid ligt in de wetgeving die er omheen hangt.
Ze kopen de 3737 en maken hem weer rijvaardig?
De ZLSM heeft behoefte aan een locomotief die onderhoudsvriendelijker is dan een oude Zweed en tevens meer vermogen heeft.
52er fahren immer!
Dat klopt, maar ik begrijp (gelukkig) zo veel niet.Minder onderhoud als huidige machines. Volgens mij heeft de ZLSM nu binnenliggende twee cilindermachines. Hoeveel minder onderhoud wil je hebbenMeer vermogen. Volgens mij hebben sec gezien de machines genoeg vermogen, alleen kan je het ook toepassenOf is er wederom weer behoefte aan een 52-er??Wetende dat ik met deze conversatie het risico loop om door mijn collega moderatoren op mijn vingers getikt te worden wegens slow-chat, maar doe dit even als gewone BNLS gebruiker.
3700-en ook hoor, waarom denk anders dat de NS ze zo lang gebruikt heeft ...... (zonder iets ten nadele van 52-ers te willen zeggen)
De locs zijn niet gebouwd volgens het einheitsprincipe. Dit betekend dat onderdelen, zelfs schroefjes en bouten niet uitwisselbaar zijn met een andere loc van hetzelfde type. Alles is 'handgemaakt' om het even zo simpel te noemen. Daarbij speelt de hoge leeftijd, zware belasting en regelmatige inzet natuurlijk ook een rol.edit: misschien is onderhoudsvriendelijk een verkeerde woordkeuze. Werkplaatstechnisch zal een moderne machine hetzelfde uit elkaar te halen zijn als een oude zweedse machine. Maar zie mijn verhaal hierboven.