Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Rick
Vandaag om 10:15:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 10:12:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 09:58:42
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door ruudns
Vandaag om 09:51:43
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Wat was jullie allereerste loc? door Fleischmann-H0-Fanaat
Vandaag om 09:48:03
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
booster vraag door Albert de Heer
Vandaag om 09:21:39
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 08:50:13
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 08:32:39
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 07:49:13
Her-(her-)beginnen door henk
Vandaag om 07:29:12
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29

Auteur Topic: ZLSM in zwaar weer.  (gelezen 23051 keer)

Thom

• Offline Offline
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #60 Gepost op: 21 December 2012, 10:37:13 »
Juist, je bent zelf het goeie voorbeeld "in het weekeind", niks mis mee, maar zo ga je zo'n functie dus niet opvullen door de weeks...  ;)

En je zegt nu leuk dat er tig verenigingen zijn die dat wel kunnen, maar volgens mij bijna alle, zoniet alle, grootspoormusea met exploitatie op eigen lijn in NL werken met een aantal betaalde krachten... Zou dat zomaar zonder reden zijn...?

Uitleggen hoe het allemaal werkt en wat een hobby is hoef je naar mij niet te doen, ik steek al ruim 10 jaar genoeg weekeinden én doordeweekse dagen in een museumorganisatie en ben verantwoordelijk voor het onderhoud van een speeltuin en bijhorend gebouw, daar breng ik meer tijd door dan bij mijn werkgever...

tod

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 21 December 2012, 11:11:58 »
Jos, helaas voor jou, maar ik ben het helemaal met Thom eens.
Natuurlijk vrijwilligers zijn heel belangrijk en voor een kleine organisatie voor een evenement van één dag zou dat goed kunnen, maar bij een organisatie die 365 dagen per actief moet zijn lukt dat gewoon niet.
Overigens mijn  petje af voor al die vrijwilligers binnen en buiten de (model) spoorwereld.
Daarom kijk even buiten het treinengebied en bijvoorbeeld naar de scouting.
Daar zijn duizenden vrijwilligers enthousiast actief, maar zonder een kleine professionele betaalde staf redden zij het ook niet.
Je kan bv geen (wereld-, europese- of landelijke) jambories organiseren met alleen vrijwilligers. Er moeten mensen altijd bereikbaar zijn en dan niet steeds andere. Één gezicht naar buiten is heel belangrijk. Zeker ook voor de professionele buitenwereld als gemeenten, provincie, rijk en derden waarmee je te maken hebt. Ik weet dat uit eigen spoor- en scouting ervaring.
En dat geldt dus ook voor de museale spoorwereld, vandaar ook voor de ZLSM.
Maar wel moeten we op de kosten blijven letten.
Goed dit is mijn opvatting en anderen hebben het recht daar anders over te denken.
Fijne kerstdagen nu de wereld gewoon door draait,
Ton

guest7823

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: 21 December 2012, 11:12:38 »
Volgens mij draait de VSM zonder beroepskrachten, maar dat is Hear-say, dus laat me graag corrigeren

Jigsaw

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 21 December 2012, 12:59:12 »
Zeker een interessante discussie. Iets waar wij al een aantal jaar over vreesden vanaf het moment dat de discussie over heringebruikname van de lijn Maasticht-Aken weer oplaaide. Deze constructie begint meer weg te krijgen van een smerig spelletje wat de overheid wil spelen. Lees de ZLSM laten doodbloeden en er een treinverbinding aan overhouden.

Een kanttekening hierin is of deze verbinding überhaubt wel noodzakelijk en rendabel is. De hele bestaansrede van de ZLSM was de onrendabele treinverbinding tussen Maastricht en Aken. Het zou op zijn zachts gezegd een domme beslissing zijn deze lijn, met de nodige investeringen, opeens weer in gebruik te nemen.

Een combinatie van de ZLSM met een particuliere vervoeder zie ik niet goed zitten. Prorail wordt eigenaar, dus prorail bepaald. En dan denk ik in eerste instantie aan de praktische zaken. Een drukke dienstregeling waarin wij onze eigen dienstregeling moeilijker in kwijt kunnen, laat staan extra ritten. Dan zijn er ook nog de evenementen, waarbij meerdere sporen bezet zijn door stilstaande treinen en rijtuigen. Dit gaat onmogelijk samen. Hierboven is het ook al genoemd, het werkende, klassieke seinstelsel zal ook gaan verdwijnen. Nee, ik zie dit als een strop om de nek van de ZLSM. 

henk

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 21 December 2012, 13:08:45 »
Hoezo smerig spelletje? De ZLSM is zelf in financiële problemen gekomen, daar hebben ze niemand voor nodig gehad. Los daarvan, een reguliere verbinding heeft wat mij betreft altijd voorrang, indien zinnig vanzelfsprekend. Kennelijks schat die burgemeester in dat Valkenburg meer belang heeft bij een reguliere verbinding dan bij het stoomgebeuren. Nu hoeft Valkenburg dat dan niet te betalen, dat praat natuurlijk gemakkelijker.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jigsaw

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 21 December 2012, 14:15:47 »
De financiële situatie van de ZLSM staat even los van het zogenoemde spelletje van de politiek. Ik krijg het gevoel dat men over de rug van de ZLSM een lijn probeert te reactiveren en hierdoor zelf een graantje mee kan pikken. Met andere woorden: de ZLSM wordt een optie aangeboden dat in feite haar eigen ondergang betekend.

Punt 2 is dat dit plan een beetje ironisch is, omdat deze lijn niet rendabel was. Het einde van de lijn betekende het begin van de ZLSM. Zal deze stelling zich keren? Begin van de lijn, einde ZLSM ?

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #66 Gepost op: 21 December 2012, 14:23:44 »
De ZLSM heeft tot dusverre de financiele problemen voor een groot deel aan zichzelf te wijten.
De overheid heeft hier bijna tot geen rol in gespeeld, maar mag nu wel de kolen uit het vuur halen.
Ik zou hier mijn handen niet aan verbranden.
Daarom vrees ik ook als de overheid gaat eisen om eens goed orde op zaken te stellen een enorme beerput open getrokken wordt.

En nee, Valkenburg speelt geen smerig spelletje.
Dat was maar een idee, en een belachelijk idee dat voor de ZLSM nooit uitvoerbaar zou zijn geweest.

Jos

De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #67 Gepost op: 21 December 2012, 14:30:25 »
De lijn is in 1992 gesloten.
Stel je nu eens voor:
De NS had de lijn met stunt en vliegwerk nog een jaar of 4-6 open kunnen houden.
Op dat moment was het forenzenverkeer weer aan het aantrekken.
Mensen gingen met die fiets of brommer naar het station.
Zou de ZLSM dan zijn opgericht?

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jigsaw

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 21 December 2012, 14:54:59 »
Jos je spreekt jezelf een beetje tegen of ik begrijp het verkeerd.

In je laatste reactie geef je aan dat de ZLSM nooit zou zijn opgericht als de lijn open was gebleven. Dit is ook precies wat ik aangeef, de ZLSM is kunnen beginnen omdat de lijn gesloten werd. De vraag is nu of de lijn op dit moment wel rendabel zou zijn. In dat geval zal er een situatie ontstaan die het tegenovergestelde is van 1988/1992. Er zal geen, of althans zeer lastig, een plaats zijn voor de ZLSM op het traject. Met als gevolg dat de overheid geen noodzaak ziet in het onderhouden van de organisatie omdat men toeristische inkomsten nu compenseert met inkomsten van de commerciële verbinding.

De vraag of de opbrengsten opwegen tegen de kosten van de lijn is op dit moment koffiedik kijken. M.i is er in die regio niets dusdanig gewijzigd sinds 1992 waardoor de lijn nu opeens wel weer commercieël winstgevend wordt.

Tevens heb ik in mijn reacties nergens aangegeven dat het de schuld van de politiek is dat de ZLSM in financiële nood verkeerd.

Of Valkenburg wel of geen spelletje speelt kun jij ook niet ontkrachten, of weet jij inhoudelijk meer dan ons? In het artikel van L1 vind ik dat de burgemeester hiermee wel een dusdanige indruk achterlaat: "Als de lijn Maastricht-Aken niét doorgaat, vreest burgemeester Eurlings wel voor de toekomst van de ZLSM." (een beslissing nemen over een spoorlijn heropenen ligt niet bij een museumorganisatie overigens)

Gert1

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 21 December 2012, 15:04:05 »
De lijn is in 1992 gesloten.
Stel je nu eens voor:
De NS had de lijn met stunt en vliegwerk nog een jaar of 4-6 open kunnen houden.
Op dat moment was het forenzenverkeer weer aan het aantrekken.
Mensen gingen met die fiets of brommer naar het station.
Zou de ZLSM dan zijn opgericht?

Nee, maar zo lust ik er nog wel een paar:
  • Wat zou er gebeurd zijn als Robbie Rensenbrink in de 90e minuut tegen Argentinië tijdens het WK '78 niet tegen de paal had geschoten?
  • Wat zou er gebeurd zijn als men tijdens de presidentsverkiezingen in 2000 in Florida niet van die idiote stembiljetten had gebruikt?
  • Wat zou er vandaag gebeurd zijn als de Maya's wél gelijk hadden?

Kortom, speculeren over 'wat als' is best leuk, maar dat verandert niets aan de enige realiteit die we nu kennen.
En die is dat het slecht gaat met de ZLSM. Ik voel me bijna schuldig dat ik juist begin dit jaar besloten heb om na 20 jaar te stoppen met mijn jaarlijkse donatie.

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 21 December 2012, 15:06:08 door Noordwaarts »

stomer2010

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 21 December 2012, 17:08:29 »
ik vind een gecombineerd vervoer wel kan.
in 1989 reed de trein ook 1x per uur.
en buiten de rijdagen is er geen seinstelsel nodig!!
op rijdagen heb je toch de mensen. en daarbij laat de commerciele trein door de week rijden en weekends niet dat kan de zlsm dan doen veel forensen heb je dan niet en kan het toerisme van en naar verblijfplaats of uitje met een toeristische trein mee rijden. doordeweeks kunnen ze samen rijden.

ook het traject kun je in eigendom laten van de zlsm en laat de commerciele partij gebruikskosten betalen. het onderhoud kan de zlsm dan van het spooor misschien samen doen of zelf. prorail is tegenwoordig ook een coomercieel bedrijf wat in het buitenland werkt (oa.duitsland) terwijl in nederland nog veel aan het spoor te doen is!!

Tjabbe Tjibsma

• Offline Offline
  • http://www.dieseltreinen.nl
« Reactie #71 Gepost op: 21 December 2012, 19:14:24 »
Ik weet niet waar jij het vandaan haalt dat Prorail in het buitenland werkt... ::)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #72 Gepost op: 21 December 2012, 21:53:58 »
Miss wel van t zelfde adres als waar de maya's hun kalender vandaan hebben gehaald ?  ;D
Verder wil ik over dit verhaal enkel nog maar kwijt,laat de ZLSM en achterban 1st is zelf gaan bekijken wat er niet goed gaat en hoe dat te verbeteren alvorens men volgens sommige al gelijk beter de ZLSM kan opdoeken en wegmikken.
Niemand hier (denk ik) weet de gehele verhalen van bepaalde zaken die bij de ZSLM speelde/spelen,en dus is t vrij zinloos om hier over te bakkeleien.
Zodra de ZLSM weet wat ze willen(en hoe ze dit willen/kunnen doen) ,dan horen we dat vanzelf wel mag ik aan nemen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #73 Gepost op: 03 January 2013, 23:38:24 »
Ik ben het met Jos eens. Ik noem maar iets geks; ik vind de ZSLM een prachtig museum project. Ik woon in Weert en zou er zomaar tijd in willen steken ieder jaar. Al is het maar op pakweg 6 zaterdagen controle houden, bewaking of wat dan ook, of na een opleiding een wat meer gestructureerde taak en ja dan ook wellicht waar meer tijd in gaat zitten. Maar ik voel het protest in mezelf al opkomen op het moment dat ik weet dat het management full op de payroll staat. Is dat een normaal iets bij museumlijnen? Kan het me haast niet voorstellen. Hoe zit dat elders in het land, in Europa? Hoe zit die structuur in elkaar?
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #74 Gepost op: 04 January 2013, 00:06:30 »
en buiten de rijdagen is er geen seinstelsel nodig!!

Commercieel vervoer op een spoorlijn zonder een seinstelsel? Ik geloof dat IL&T daar een bepaald idee over zal hebben...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden