Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 07:49:13
Her-(her-)beginnen door henk
Vandaag om 07:29:12
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door hmmglaser
Vandaag om 00:01:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
07 August 2025, 17:23:54
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Aachenau West door wob
07 August 2025, 16:54:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
07 August 2025, 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
07 August 2025, 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
07 August 2025, 14:22:40
  

Auteur Topic: ZLSM in zwaar weer.  (gelezen 22996 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #45 Gepost op: 11 December 2012, 21:43:56 »
 Prachtig ,dat het financiele probleem (tijdelijk) is opgelost. ;)

 Maar ik vraag het nog een keer :
    Hoe zit is nu met het stationsgebouw van Simpelveld ?
   
     Kunnen ze blijven zitten ? Waar gaan ze heen als ze eruit moeten?
Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #46 Gepost op: 11 December 2012, 21:53:10 »
Wat ik een tijdje terug in een artikel op een ander forum las,is t zo dat een "bedrijf/instantie" het pand in eigendom heeft en er bedrijfjes of iets wil inproppen om geld te verdienen aan dat pand.
Mocht dat zo zijn dan heeft de ZLSM in elk geval geen station meer daar,al weet ik niet of dat de perrons er ook bij horen(bij dat pand dus)
Wat er evt met de ZLS zal "gebeuren" is dat men miss iets anders zal moeten verzinnen voor t station.
Maar dit is allemaal koffiedik kijken zonder dat we echt concreet weten wat de plannen zijn van de eigenaar,wat de oppervlakte is van zijn eigendom en wat de toekomst binnen de ZLSM zelf zal worden.
We merken het t.z.t vanzelf wel al er weer is iets verschijnt ergens in een artikel of weet ik t wat  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #47 Gepost op: 11 December 2012, 23:51:26 »
Het is inderdaad koffiedik kijken.
Als ze in de toekomst het hoofd echt boven water willen houden zullen ze echt terug moeten gaan naar de roots.
Terug naar een echte vrijwilligers organisatie, dus geen enkele betaalde baan. (ook geen betaalde directie of technische dienst)
Dan denk ik dat je op jaarbasis die 2 ton al ver terugverdiend hebt.

En er is meer wat op korte termijn wat geld kan opleveren.
(maar dat hoeft niet op het forum lijkt me.)


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #48 Gepost op: 12 December 2012, 23:23:10 »
Ik denk dat je wel even na moet denken waar je het zomaar over hebt.

Die betaalde kracht, zorgt er wel voor dat er elke dag iemand is die de telefoon aaneemt, en zorgt voor continuïteit in zo'n organisatie... En dat is heel wat waard, want vrijwilligers kunnen er geen 38 uur per week zijn...

Denken dat zoiemand met gemak vervangbaar is door vrijwilligers, is erg kort door de bocht...

Gert1

  • Gast
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #49 Gepost op: 13 December 2012, 00:06:27 »
Eén vrijwilliger niet, maar twee of drie die elkaar afwisselen natuurlijk wel.

Twintig jaar geleden was ik in de zomer op vakantie in Simpelveld. ('s Avonds keek ik naar de conventies van de Democraten in de USA en zag ik ene Bill Clinton furore maken, nog onwetend van wat hij later met sigaren uit zou voeren...  8) )

Maar goed, toen ik daar zomaar tijdens het vakantieseizoen op het station naar binnen liep om mezelf aan te melden als donateur was er gewoon iemand aanwezig. Geen trein te zien toen. Alleen een hoop onkruid op het perron. Maar er waren toen al mensen actief die geloofden in hun eigen stoomtrein. Gewone liefhebbers, die zich volstrekt belangenloos wilden inzetten.
Ik denk dat dát is wat Jos bedoelt, dat de ZLSM daar naartoe terug moet.

mvg,
Gert

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #50 Gepost op: 13 December 2012, 05:33:26 »
Wat Gert zegt klopt.
Want in den beginne was er geen haan die erna kraaide om zich ook maar ene cent te vragen.
Het enige wat telde was: de zaak moest helemaal opgestart worden en daar waren zelfs de bestuursleden nog vrijwillig, en dat ging perfect.
Er was gewoon geen geld om mensen te betalen.
Later begon het succes van. De ZLSM te groeien.
ZLSM-bedrijf werd opgericht.
Het bestuur kwam op het idee om de "motor" een vaste baan aan te bieden.
Nu gaat het even wat slechter, en het resultaat is dat ze nu moeten gaan bedelen om geld.

De ZLSM was begonnen als vrijwilligers organisatie, als een vereniging van mensen die passie hadden voor treinen.
He traject in zijn volle luister wilde behouden voor het nageslacht.
Wat is daar nu van overgebleven?
3 managers voor bestuurlijke zaken en 2 voor de techniek, dat vreet klauwen geld dat ergens anders in de organisatie veel harder nodig is.
En dat begint nu een beetje te wringen.

Onderhoud is van de 1e naar de 3e plaats gegaan, er wordt gewoon gereden tot het kapot gaat bij wijze van spreken, en dat is gewoon jammer.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #51 Gepost op: 20 December 2012, 22:35:08 »
Vandaag gelezen op L1.

http://www.l1.nl/nieuws/200698-zlsm-krijgt-10000-euro-van-valkenburg

Maar of dat zo een goed nieuws is??
Ik betwijfel het.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22521
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #52 Gepost op: 20 December 2012, 22:45:10 »
Ja, vreemde voorwaarde.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #53 Gepost op: 20 December 2012, 22:48:16 »
3 managers voor bestuurlijke zaken en 2 voor de techniek, dat vreet klauwen geld dat ergens anders in de organisatie veel harder nodig is.

Jos, even een vraag, worden deze 5 personen vol (salaris conform) betaald?
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #54 Gepost op: 20 December 2012, 22:54:06 »
Juist daarom.
Lijkt mij er meer op dat juist die voorwaarde eerder de strop zou kunnen betekenen dan de redding.
Want wil je dan de lijn in de reguliere dienst opnemen zal ook:
-De lijn moeten worden voorzien van ATB
-Daarmee ook de loks en treinstellen ook atb dienen te hebben.
-het klasieke bloksysteem (wat ervan over is) verdwijnd
-Doordat er een personendienstregeling gereden gaat worden er minder plek is voor een stoomtreinrit.
-De huidige snelheid (40 KM/h) gemiddeld omhoog moet naar de huidige maatstaven voor regulier verkeer.

Volgens mij gaat dit juist meer kosten met zich meebrengen.

@ Rinus, ze leven ervan.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2012, 22:56:07 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22521
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #55 Gepost op: 20 December 2012, 23:03:53 »
De voorwaarde is ook vreemd, omdat die burgemeester (familie van?) dan gewoon kosten wil overhevelen naar Prorail en die is vast nog niks gevraagd. En naar de provincie natuurlijk die een verliesgevende verbinding in leven mag gaan houden. Gaat hem niet worden.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2012, 23:05:51 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #56 Gepost op: 20 December 2012, 23:05:43 »
 Ik vind het een vreemd voorstel van de gemeente V.
Dan wordt de ZLSM net zo'n vervoerder als b.v.  Arriva met beroepskrachten ,maar ze zullen ook moeten betalen voor de treinkilometers.(Aan Prorail ? )
 Hun kosten worden alleen maar nog hoger!
Vr gr,
        Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #57 Gepost op: 21 December 2012, 08:27:16 »
@1607 atb hebben de stoomloks al anders mogen ze niet over het reguliere spoor naar valkenburg.

is ook een vreemde voorwaarde denkend dat de gemeente V het meeste baat en inkosten heeft.
er komen jaarlijks in december duizende mensen met de zlsm naar zijn kerstmarkt. en waar de andere gemeentes niks aan verdienen maar de zlsm wel geld hebben gegeven. beetje vreemd.

en bij regulier treinverkeer hoeft de klassieke beveiliging niet te verdwijnen werkt vaak nog beter dan de moderne.
misschien kan de zlsm dat ook overnemen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #58 Gepost op: 21 December 2012, 09:30:16 »
Eén vrijwilliger niet, maar twee of drie die elkaar afwisselen natuurlijk wel.

Twintig jaar geleden was ik in de zomer op vakantie in Simpelveld. ('s Avonds keek ik naar de conventies van de Democraten in de USA en zag ik ene Bill Clinton furore maken, nog onwetend van wat hij later met sigaren uit zou voeren...  8) )

Maar goed, toen ik daar zomaar tijdens het vakantieseizoen op het station naar binnen liep om mezelf aan te melden als donateur was er gewoon iemand aanwezig. Geen trein te zien toen. Alleen een hoop onkruid op het perron. Maar er waren toen al mensen actief die geloofden in hun eigen stoomtrein. Gewone liefhebbers, die zich volstrekt belangenloos wilden inzetten.
Ik denk dat dát is wat Jos bedoelt, dat de ZLSM daar naartoe terug moet.

mvg,
Gert
Sorry dat ik het zeg, maar er gaat hier een hoog stuurlui aan wal gevoel bij me opkomen, ook met de uitspraken aan Jos.

Ik denk dat er simpelweg vergeten wordt dát de ZLSM nog steeds grotendeels op vrijwilligers draait, ee simpelweg zeggen dat een betaalde kracht door een paar man vervangen kan worden is ook erg kort door de.bocht.

Iemand die daar vast zit, kan een stukje continuïteit bieden wat een basis kan zijn voor vele andere zaken. Door zo iemand kunnen die vrijwilligers, waarvan jullie denken dat je ze uit blik trekt volgens mij, zich bezig houden met vele andere zaken die veel belangrijker zijn.

Bedoel, iemand die betaald de administratie doet, doet dat als werk en moet wel, ik kan je nu al vertellen dat als je dat met vrijwilligers wilt doen, er maar weinig zijn die daar zin in hebben met gevolgen van dien.

Verder werken vrijwilligers meestal ook 38 uur in de week, en zijn de meeste er lang niet elke week.
Dus een fulltime baan opvullen met vrijwilligers red je niet met 2 a 3 man want dan wordt het een verplichting voor die mensen elke week 1 a 2 dagen te zijn, dat kun je vergeten dat zal gebeuren...

Mocht je het zo gek krijgen het wel te doen met een man of tig, zul je ze ook allemaal voor dat bedoelde baantje moeten opleiden, ipv dat je 1 fulltimer een opleiding geeft, dat kost je net zo een kapitaal...

Overigens denk ik, dat jullie welkom zijn bij de ZLSM om ook je steentje bij te komen dragen, of zijn jullie soms te druk.... ? ;-)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:ZLSM in zwaar weer.
« Reactie #59 Gepost op: 21 December 2012, 09:41:55 »
@ thom.
Tijd genoeg, alleen in het weekend.
Maar dan nog, in zo een vrijwilligersbedrijf met "profesionele aansturing" wil ik beslist niet aan deelnemen.
Dat heeft beslist niks met de beste stuurlui te maken.

Er zijn hier tig verenigingen en vrijwilligersorganisaties die dat wel kunnen.
Dus dat gaat er bij mij beslist niet in.

Ga maar eens een groot evenement organiseren waar bijna 100 duizend mensen in een dag komen  organiseren.
En geloof me het vreet aan je, een jaar lang.
Geen tijd voor andere dingen, en dat wordt gewoonweg hobby genoemt.
Je gaat dan echt tot het gaatje, en dat geheel belangeloos.
Het kan, neem dat maar van mij aan.


Jos
« Laatst bewerkt op: 21 December 2012, 09:43:32 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)