Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Besselspoor
Vandaag
om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
BartvD
Vandaag
om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk)
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 08:19:18
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
WimM
Vandaag
om 00:42:50
Raadplaatje
door
Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën...
door
MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet
door
Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0
door
Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange
door
puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen
door
Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan
door
nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt
door
teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1
door
FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking)
door
Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West
door
741230
27 maart 2024, 18:55:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Wiener Linien Typ M pimpen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Wiener Linien Typ M pimpen (gelezen 9336 keer)
Marc tramt
Offline
Berichten: 10554
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
«
Reactie #15 Gepost op:
07 december 2012, 09:43:09 »
Wat een reacties in dit draadje.
Even mijn reactie daarop:
Decoder heb ik nog niet gekocht dus daar zal ik ook nog eens naar kijken.
Ik maak er gewoon een Weense uitvoering van, zodat deze in de "museumdienst" kan rijden. De basisdienst wordt door achtassers uitgevoerd.
Interieur hebben ze inderdaad bij Sedlacek (goede tip), maar ik vind € 32,- voor één interieurtje iets te veel van het goede. Ik ben er nog niet uit of ik dat zelf ga maken of het weg laat.
Aandrijving ziet er bij naderebeschouwing inderdaad minder ingewikkeld uit, hij is gewoon open te schroeven.
Wel leuk ander spul bij Sedlacek overigens; zandbakken, stootblok..
«
Laatst bewerkt op: 07 december 2012, 10:11:31 door Marc tramt
»
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Marc tramt
Offline
Berichten: 10554
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
«
Reactie #16 Gepost op:
25 december 2012, 13:04:06 »
Inmiddels besloten dat er een interieur in de tram komt. Waarom anders de binnenverlichting gemaakt?
Het interieur baseer ik qua indeling op site van Sedlacek, en qua kleur op de spaarzame foto's van internet. Ik zorg vooral dat het wat betreft afmetingen en kleur geloofwaardig wordt. Het hoeft niet tot op het laatste latje danwel schroef te kloppen.
Het gat voor de aandrijving is bij de bijwagen niet nodig en zet ik aan de onderzijde dicht met een plaatje styreen van 1mm.
In het gat dat nog overblijft komt nog een plaatje styreen zodat het slappe onderstel gelijk een stuk steviger is. Hierna volgt nog plamuren en schuren van de opgevulde naadjes.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
MMTB
Offline
Berichten: 965
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
«
Reactie #17 Gepost op:
25 december 2012, 13:30:36 »
Hoi Marc,
Het onderstel op de foto is geen bijwagen onderstel, maar eentje van een motorwagen. De bijwagen heeft geen stootranden aan de voor en achterkant.
Groeten, Mark
Gelogd
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e
Marc tramt
Offline
Berichten: 10554
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
«
Reactie #18 Gepost op:
25 december 2012, 13:37:20 »
Ben ik mooi genept door de verkoper.
Goede tip
. De stootranden gaan er dus af.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Marc tramt
Offline
Berichten: 10554
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
«
Reactie #19 Gepost op:
30 december 2012, 22:02:26 »
Wel vorderingen geen foto's... (fototoestel ligt ergens in huis maar we zijn aan het klussen in huis dus bende
).
Naar aanleiding van de opmerking van Mark ben ik nog wat verder gaan spitten naar foto's van bijwagens en dan blijkt er wel meer niet te kloppen met 'mijn' bijwagen:
- De koplampen zijn het ovale model van een motorwagen en niet de ronde van de bijwagen.
- Een bijwagen lijkt iets lager op zijn wielen te staan dan een motorwagen.
- Op het dak horen twee ronde ventilatoren te staan.
- Richtingaanwijzers horen niet aan de bijwagen te zitten.
Anyway, ik pas het model op nog wat punten aan. Het hoeft niet 100% te kloppen als het maar een geloofwaardig model wordt.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 910
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
«
Reactie #20 Gepost op:
31 december 2012, 08:54:15 »
een plaatje van de achterzijde (of is het kopkant?) van de WTW 5290 zoals hij/zij bij de EMA dienstdoet:
http://www.flickr.com/photos/ronalddeponald/6848232388/in/pool-373362@N23/
Henk
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
Marc tramt
Offline
Berichten: 10554
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
«
Reactie #21 Gepost op:
31 december 2012, 14:12:04 »
Perfecte foto! Hij laat prima zien wat ik bedoel. Dat achterlicht ga ik dus nog aanpassen, de kleine lichtjes laat ik voor wat het is. Die koppeldoos wil ik er wel op hebben, kortom, werk aan de winkel.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 910
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
«
Reactie #22 Gepost op:
31 december 2012, 15:40:45 »
Graag gedaan Marc.
Zo kom je nog wel eens wat tegen als je aan het struinen bent om gegevens die ingevoerd moeten worden bij de NMMD in de database.
Groet,
Henk
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
Sven
Offline
Berichten: 7832
Eton Wick, UK
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
«
Reactie #23 Gepost op:
01 januari 2013, 17:48:10 »
NMMD? NLse Model ..... Database?
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 910
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
«
Reactie #24 Gepost op:
01 januari 2013, 17:50:49 »
Nederlandse Museum Materieel Database.
Ondergetekende is (vorig jaar) begonnen met het NOM, EMA, TS Amsterdam en TS Rotterdam/ROMEO uit te zoeken en in te voeren.
Ik probeer waar mogelijk foto's te plaatsen bij het behandelde object en de actuele status bij te houden.
Henk
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
Marc tramt
Offline
Berichten: 10554
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
«
Reactie #25 Gepost op:
02 januari 2013, 16:50:46 »
En er zijn foto's:
Bankjes plakken.... Ik maak ze uit 1mm styreen. Dat lijkt misschien wat aan de dikke kant maar een houten bank inclusief frame is best redelijk lomp qua afmetingen. Ik haal nog een vijltje over de randen om zie iets dunner te laten lijken.
Motor- en bijwagen gereed.
De bijwagen wordt onderhanden genomen. De koplamp en de richtingaanwijzers (?) sneuvelen.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Marc tramt
Offline
Berichten: 10554
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
«
Reactie #26 Gepost op:
05 februari 2013, 22:39:25 »
En er was weer eens tijd om te fröbelen:
Het Wiener Linien model is niet onaardig qua vorm en detaillering maar toch vond ik dat het model die typische Type M uitstraling mist. Na lang turen naar model en foto's viel me op dat het bij het origineel het frontraam een extra inzetraam heeft dat bij het model ontbreekt. Het raam wordt daardoor een stukje kleiner en krijgt ronde hoeken. Dus maar een stukje styreen gesneden en in de motorwagen gelijmd:
Een hele verbetering.
De motorwagen moet uiteraard ook van bediening worden voorzien. Beetje hobbyen met styreen en messing:
Op het andere balkon ontbreken straks de handels... die staan alleen op de bestuurde zijde.
De bijwagen is voorzien van een nieuw sluitlicht en omdat ik toch met de airbrush aan de slag moet heb ik ook koppeldozen op de motor- en bijwagen geplaatst.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2156
Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
«
Reactie #27 Gepost op:
16 februari 2013, 10:54:54 »
Heey Marc,
Al weer een tijd niet op dit draadje gelet, maar vanwege al jou sleutelen aan een Wiener Linien-M+m nog wat losse kreten:
Naast die grote ELIN-koppeldoos zit een houder met een neonlampje, waarmee de veiligheid ernstig wordt gediend: als dat brandt staat er namelijk 600 Volt op die ELIN-doos! Heb dus medelijden met jouw Preiser-personeel...
Verder kun je die "extra achterlichtjes" eenvoudig nabootsen met kopspelden: het zijn in het eggie reflectortjes.
Vergeet verder alsjeblieft de bel niet en zometeen na het schilderen onder dat achterlicht het juiste kenmerk van de gewichtsklasse... (ik moet even zoeken waar het ook alweer staat, maar "de heilige Slezak" heeft hier volgens mij wel over geschreven en ook Sedlacek geeft nuttige aanwijzingen in zijn gebruiksaanwijzingen bij zijn transfers...)
Die ventilatoren op het dak: Bedenk, allereerst, dat er DRIE series m zijn: voor de gemiddelde persoon nauwelijks uit elkaar te houden, temeer omdat de m
3
bestaat met hetzij STATISCHE "Dachlüfter" en dan zijn het er zes, of met (inderdaad!) Flettnerrotoren, en dan zijn het er vier...
De m
2
heeft inderdaad maar twee ventilatiegevallen op het dak, een soort "luchthappers"...
Gaan we naar de motorwagen: Dat met die voorruit had je al gezien, denk er wel aan, dat dat inzetstuk ook een beetje naar achteren moet hellen...
En let op, welk wagennummer je zometeen op die M plakt: jij hebt nu een wagen met hoge schakelkast gebouwd, er wáren echter ook zogenaamde "Sitzwagen": een (heel oncomfortabel) houten stoeltje voor de wagenvoerder met een duidelijk lagere schakelkast, die dan ook NAAST de bestuurder stond... (een mooi voorbeeld is WStW 4143 bij RETM/EMA)
Ik hoop, dat ik nu geen kreet van woede veroorzaak, omdat je weer van alles moet veranderen...
Veel plezier met die M+m! (ben benieuwd hoe dat er op meterspoor uitziet...)
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
Marc tramt
Offline
Berichten: 10554
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
«
Reactie #28 Gepost op:
17 februari 2013, 09:25:12 »
Frans; dank voor de tips en opmerkingen.
Even puntsgewijs wat reacties:
- Reflectoren pruts ik er bij.
- Transfers heb ik al, hopelijk de juiste.
- Ventilatoren laat ik zo.
- Voorruit staat al schuin.
Verdere tips voor het 'juiste' nummer zijn nog welkom uiteraard. Ik heb zelf verder geen boeken over deze serie en ben dus afhankelijk van internet info.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Wiener Linien Typ M pimpen