BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Marc tramt op 05 december 2012, 22:55:00

Titel: Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Marc tramt op 05 december 2012, 22:55:00
Nu mijn Trambaantje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12375.msg769930.html#msg769930) bijna af is  8), wordt het tijd om ook eens wat aan het rollend materieel te gaan doen.
Voor de 'gewone' dienst zijn er 3 dubbelgelede Roco's die rijvaardig en deels al gedigitaliseerd zijn. Daarnaast heb ik nog een verzameling trams die niet rijvaardig zijn; een tweetal Liliput KSW-stellen, een Prefo-bouwpakket, een Gog-tramstel en een Weens Typ-M tramstel van Wiener Linien. Met die laatste wil ik gaan beginnen. De modellen van Wiener Linien zijn 100% plastic, aan de buitenzijde redelijk gedetailleerd en verder interieur- en motorloos. Het motorrijtuig heb ik ooit eens met nog wat andere oude tram-meuk op de kop getikt, het bijpassende aanhangrijtuig op de bekende beurs in Poortugaal.
Bij Halling heb ik ooit al eens een motortje, wielen en stroomafnemer besteld en bij een internethandelaar decals. Doel van de pimpactie is om een rijdend, verlicht en gedigitaliseerd model op de baan te krijgen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TypeM_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TypeM_001.jpg)
De hele santekraam uitgestald. Er ligt nu nog een schaarbeugel bij, dat wordt een sleepbeugel (had ik ook al bedacht ik me ná de foto).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TypeM_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TypeM_002.jpg)
Het model gedemonteerd. Dak, ruiten, onderstel, plastic wielen (geklemd in het onderstel), en de Halling aandrijving ernaast.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TypeM_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TypeM_003.jpg)
En de Halling aandrijving erin geschoven. Past perfect, is er namelijk voor gemaakt... zit alleen los.

Wordt vervolgd. Eerst eens nadenken over de te nemen stappen.
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: De Burgemeester van Hespedam op 06 december 2012, 10:21:07
Goh, je lijkt de Burgemeester wel!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5692.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5692.jpg)

Groetjes!

Niek

Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Christoph op 06 december 2012, 11:36:39
Hallo Marc,

ga je dit model met de Halling motor ook digitaal maken, of is deze reeds voorbereid hiervoor?

Groeten,

Christoph
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Marc tramt op 06 december 2012, 11:49:45
Ik wil deze ook digitaal gaan maken, al ben ik er nog niet uit hoe dat moet. Deze Halling aandrijving ziet redelijk 'blokkerig' uit dus ik kan niet helemaal zien hoe de bedrading en aandrijving loopt, bovendien zit er nog ergens een condensator (denk ik) tussen gefrot.
De Vario-antrieb van Halling oogt wat makkelijker... We gaan het zien.
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: MMTB op 06 december 2012, 12:20:17
Deze aandrijving is identiek aan de varioaandrijving qua bedrading, want er lopen alleen een paar lipjes vanaf de stroomafname naar de motoraansluiting. Als je de motor eruit haalt, dan zie je het gelijk. De condensator kan je er dan ook makkelijk afknippen of tussenuit solderen.

Halling heeft tegenwoordig ook interieurs voor deze modellen als reserveonderdeel leverbaar en ook heldere beglazing. Maar dit is ook zelf simpel te maken. Ga je de bijwagen ook van stroomafname voorzien?

Ik ben toevallig nu bezig met een Weense G te digitaliseren en deze heeft dezelfde type M aandrijving.

Groeten, Mark
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Gert Arkema op 06 december 2012, 14:00:13
Mooi werk, komt er ook reclame op? Er is een boek over dit type verschenen en daar staat veel nuttigs in, ook al is het zwartwit; 'Die Type M der Wiener Verkehrsbetriebe' (http://www.transportstore.com/book.cfm/18252/1953/Die_Type_M_de_Wiener_Verkehrsbetriebe_anon) Pospischil Verlag. Heb ik ook trouwens.
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Marc tramt op 06 december 2012, 18:29:46
Kijk, dat is dan weer info die ik nog niet heb. Dank Gert en Mark.
Reclame had ik nog niet aan gedacht. Ik heb altijd het beeld dat er in Wenen redelijk reclameloos wordt gereden.
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Henk Boshuyzen op 06 december 2012, 19:40:34
Decoder inbouw in een weense type H.
Zie voor een foto dit item, iets naar beneden scrollen.
http://mtsa.webklik.nl/page/techniek

Henk
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Gert Arkema op 06 december 2012, 21:32:38
Ik heb ook zo'n model, bagger gemotoriseerd want zelf, maar wel met reclameborden. Ik zal es kijken of ik nog een fotootje heb.
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Waelsteder op 06 december 2012, 23:01:09
Marc,

Moet het per sé een Weense tram worden?
Ik heb eens met de computer aan een Weense M zitten prutsen, om te zien of het model een wat meer 'Nederlandse' raampartij zou kunnen krijgen.
Ik heb mijn wagens nog niet omgebouwd, maar het staat wel op de (eeuwige)  to-do list....  8)
In Waelstede wordt het dan natuurlijke wel een crème tram met een groene bies.....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wenen_MTW_aangepast.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wenen_MTW_aangepast.jpg)

Groeten, Rob.
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Simon Stenneberg op 06 december 2012, 23:25:56
Messing onderdelen om Weense trams zijn hier goed te verkrijgen:
http://www.sedlacek-modellstrassenbahnen.at/zubehoer.html

Heb zelf nog het e.e.a. liggen voor een Weens tramstel van de EMA/RETM.

Ben ook benieuwd hoe het digitaliseren vergaat. Suc6
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Henk Boshuyzen op 07 december 2012, 06:12:40
Marc,

Ik weet niet of je al een decoder hebt voor de Weense M, anders een zo klein mogelijke aanschaffen, bijv. Kuhn N045 (9x12 mm).
van het Halling motorstel de contactveren lossolderen van de motor, condensator verwijderen.
Aan één zijde van de bodemplaat wat ruimte (sleufjes) naast het motorblokje vijlen om de draden vrij door heen te halen.
Zo kun je de decoder op een balcon plaatsen.
Vergeet niet om het halling motortje een behoorlijke tijd in te laten lopen.
In het begin kunnen ze vrij veel lawaai maken maar na een tijd inlopen wordt het minder.

Groet

Henk
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Gert Arkema op 07 december 2012, 08:33:56
Om van een type M een gelijkende NL tram te maken is nog niet zo makkelijk, ik zou niet weten welk type. Ik vind ze daarentegen eerder wat hebben van één van de trams uit Budapest ( jaja, van mijn  to do - lijst) maar dan moet deze 5 ramen krijgen en een korter balkon. Met dezelfde raampjes-om-de hoek en dezelfde naar achter hellende ruit in het front.

Oh ja; reclame kan op het  dak  (http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ994_lwxmCOW7WNg9AtM3d-CEE7kpjz8MgIyXEjr4pVzP1q4CIPyArEwwLKA) geplaatst zijn (bron; Drehscheibe-foren), maar ook  opzij aan de balkons  (http://www.wienerlinien.at/eportal/ep/contentView.do/pageTypeId/9424/programId/11055/contentTypeId/1001/channelId/-22351/contentId/15512)
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Henk Boshuyzen op 07 december 2012, 09:37:10
inderdaad op het dak, maar niet aan de randen.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1c/G_016L05--0675_Wagramerstrasse,_Bau_Donauzentrum,_Typ_M_4085,_Linie_25,_Juni_1975.jpg
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Henk Boshuyzen op 07 december 2012, 09:42:04
Of met schaarbeugel:
http://www.fpdwl.at/4images/details.php?image_id=13139
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Marc tramt op 07 december 2012, 09:43:09
Wat een reacties in dit draadje.  (y)

Even mijn reactie daarop:
Aandrijving ziet er bij naderebeschouwing inderdaad minder ingewikkeld uit, hij is gewoon open te schroeven.

Wel leuk ander spul bij Sedlacek overigens; zandbakken, stootblok..
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Marc tramt op 25 december 2012, 13:04:06
Inmiddels besloten dat er een interieur in de tram komt. Waarom anders de binnenverlichting gemaakt?  8)
Het interieur baseer ik qua indeling op site van Sedlacek, en qua kleur op de spaarzame foto's van internet. Ik zorg vooral dat het wat betreft afmetingen en kleur geloofwaardig wordt. Het hoeft niet tot op het laatste latje danwel schroef te kloppen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TypeM_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TypeM_004.jpg)
Het gat voor de aandrijving is bij de bijwagen niet nodig en zet ik aan de onderzijde dicht met een plaatje styreen van 1mm.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TypeM_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TypeM_005.jpg)
In het gat dat nog overblijft komt nog een plaatje styreen zodat het slappe onderstel gelijk een stuk steviger is. Hierna volgt nog plamuren en schuren van de opgevulde naadjes.
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: MMTB op 25 december 2012, 13:30:36
Hoi Marc,

Het onderstel op de foto is geen bijwagen onderstel, maar eentje van een motorwagen. De bijwagen heeft geen stootranden aan de voor en achterkant.

Groeten, Mark
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Marc tramt op 25 december 2012, 13:37:20
Ben ik mooi genept door de verkoper.  ;D

Goede tip  (y). De stootranden gaan er dus af.
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Marc tramt op 30 december 2012, 22:02:26
Wel vorderingen geen foto's... (fototoestel ligt ergens in huis maar we zijn aan het klussen in huis dus bende  8)).

Naar aanleiding van de opmerking van Mark ben ik nog wat verder gaan spitten naar foto's van bijwagens en dan blijkt er wel meer niet te kloppen met 'mijn' bijwagen:
- De koplampen zijn het ovale model van een motorwagen en niet de ronde van de bijwagen.
- Een bijwagen lijkt iets lager op zijn wielen te staan dan een motorwagen.
- Op het dak horen twee ronde ventilatoren te staan.
- Richtingaanwijzers horen niet aan de bijwagen te zitten.

Anyway, ik pas het model op nog wat punten aan. Het hoeft niet 100% te kloppen als het maar een geloofwaardig model wordt.
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Henk Boshuyzen op 31 december 2012, 08:54:15
een plaatje van de achterzijde (of is het kopkant?) van de WTW 5290 zoals hij/zij bij de EMA dienstdoet:
http://www.flickr.com/photos/ronalddeponald/6848232388/in/pool-373362@N23/

Henk
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Marc tramt op 31 december 2012, 14:12:04
Perfecte foto! Hij laat prima zien wat ik bedoel. Dat achterlicht ga ik dus nog aanpassen, de kleine lichtjes laat ik voor wat het is. Die koppeldoos wil ik er wel op hebben, kortom, werk aan de winkel.
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Henk Boshuyzen op 31 december 2012, 15:40:45
Graag gedaan Marc.
Zo kom je nog wel eens wat tegen als je aan het struinen bent om gegevens die ingevoerd moeten worden bij de NMMD in de database.

Groet,

Henk
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Sven op 01 januari 2013, 17:48:10
NMMD? NLse Model ..... Database?  ???
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Henk Boshuyzen op 01 januari 2013, 17:50:49
Nederlandse Museum Materieel Database.
Ondergetekende is (vorig jaar) begonnen met het NOM, EMA, TS Amsterdam en TS Rotterdam/ROMEO uit te zoeken en in te voeren.
Ik probeer waar mogelijk foto's te plaatsen bij het behandelde object en de actuele status bij te houden.

Henk
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Marc tramt op 02 januari 2013, 16:50:46
En er zijn foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TypeM_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TypeM_006.jpg)
Bankjes plakken.... Ik maak ze uit 1mm styreen. Dat lijkt misschien wat aan de dikke kant maar een houten bank inclusief frame is best redelijk lomp qua afmetingen. Ik haal nog een vijltje over de randen om zie iets dunner te laten lijken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TypeM_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TypeM_007.jpg)
Motor- en bijwagen gereed.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TypeM_008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TypeM_008.jpg)
De bijwagen wordt onderhanden genomen. De koplamp en de richtingaanwijzers (?) sneuvelen.
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Marc tramt op 05 februari 2013, 22:39:25
En er was weer eens tijd om te fröbelen:

Het Wiener Linien model is niet onaardig qua vorm en detaillering maar toch vond ik dat het model die typische Type M uitstraling mist. Na lang turen naar model en foto's viel me op dat het bij het origineel het frontraam een extra inzetraam heeft dat bij het model ontbreekt. Het raam wordt daardoor een stukje kleiner en krijgt ronde hoeken. Dus maar een stukje styreen gesneden en in de motorwagen gelijmd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TypeM_009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TypeM_009.jpg)
Een hele verbetering.

De motorwagen moet uiteraard ook van bediening worden voorzien. Beetje hobbyen met styreen en messing:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TypeM_010.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TypeM_010.jpg)
Op het andere balkon ontbreken straks de handels... die staan alleen op de bestuurde zijde.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TypeM_011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TypeM_011.jpg)
De bijwagen is voorzien van een nieuw sluitlicht en omdat ik toch met de airbrush aan de slag moet heb ik ook koppeldozen op de motor- en bijwagen geplaatst.

Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Frans van Meerwijk op 16 februari 2013, 10:54:54
Heey Marc,

Al weer een tijd niet op dit draadje gelet, maar vanwege al jou sleutelen aan een Wiener Linien-M+m nog wat losse kreten:

Naast die grote ELIN-koppeldoos zit een houder met een neonlampje, waarmee de veiligheid ernstig wordt gediend: als dat brandt staat er namelijk 600 Volt op die ELIN-doos! Heb dus medelijden met jouw Preiser-personeel... ;)
Verder kun je die "extra achterlichtjes" eenvoudig nabootsen met kopspelden: het zijn in het eggie reflectortjes.
Vergeet verder alsjeblieft de bel niet en zometeen na het schilderen onder dat achterlicht het juiste kenmerk van de gewichtsklasse... (ik moet even zoeken waar het ook alweer staat, maar "de heilige Slezak" heeft hier volgens mij wel over geschreven en ook Sedlacek geeft nuttige aanwijzingen in zijn gebruiksaanwijzingen bij zijn transfers...)

Die ventilatoren op het dak: Bedenk, allereerst, dat er DRIE series m zijn: voor de gemiddelde persoon nauwelijks uit elkaar te houden, temeer omdat de m3 bestaat met hetzij STATISCHE "Dachlüfter" en dan zijn het er zes, of met (inderdaad!) Flettnerrotoren, en dan zijn het er vier...
De m2 heeft inderdaad maar twee ventilatiegevallen op het dak, een soort "luchthappers"...

Gaan we naar de motorwagen: Dat met die voorruit had je al gezien, denk er wel aan, dat dat inzetstuk ook een beetje naar achteren moet hellen... :-[ :-X
En let op, welk wagennummer je zometeen op die M plakt: jij hebt nu een wagen met hoge schakelkast gebouwd, er wáren echter ook zogenaamde "Sitzwagen": een (heel oncomfortabel) houten stoeltje voor de wagenvoerder met een duidelijk lagere schakelkast, die dan ook NAAST de bestuurder stond... (een mooi voorbeeld is WStW 4143 bij RETM/EMA)

Ik hoop, dat ik nu geen kreet van woede veroorzaak, omdat je weer van alles moet veranderen... :-[
Veel plezier met die M+m! (ben benieuwd hoe dat er op meterspoor uitziet...)
Titel: Re:Wiener Linien Typ M pimpen
Bericht door: Marc tramt op 17 februari 2013, 09:25:12
Frans; dank voor de tips en opmerkingen.  (y)
Even puntsgewijs wat reacties:
- Reflectoren pruts ik er bij.
- Transfers heb ik al, hopelijk de juiste.  8)
- Ventilatoren laat ik zo.
- Voorruit staat al schuin.

Verdere tips voor het 'juiste' nummer zijn nog welkom uiteraard. Ik heb zelf verder geen boeken over deze serie en ben dus afhankelijk van internet info.