Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Wiener Linien Typ M pimpen  (gelezen 9337 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #15 Gepost op: 07 december 2012, 09:43:09 »
Wat een reacties in dit draadje.  (y)

Even mijn reactie daarop:
  • Decoder heb ik nog niet gekocht dus daar zal ik ook nog eens naar kijken.
  • Ik maak er gewoon een Weense uitvoering van, zodat deze in de "museumdienst" kan rijden. De basisdienst wordt door achtassers uitgevoerd.
  • Interieur hebben ze inderdaad bij Sedlacek (goede tip), maar ik vind € 32,- voor één interieurtje iets te veel van het goede. Ik ben er nog niet uit of ik dat zelf ga maken of het weg laat.
Aandrijving ziet er bij naderebeschouwing inderdaad minder ingewikkeld uit, hij is gewoon open te schroeven.

Wel leuk ander spul bij Sedlacek overigens; zandbakken, stootblok..
« Laatst bewerkt op: 07 december 2012, 10:11:31 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #16 Gepost op: 25 december 2012, 13:04:06 »
Inmiddels besloten dat er een interieur in de tram komt. Waarom anders de binnenverlichting gemaakt?  8)
Het interieur baseer ik qua indeling op site van Sedlacek, en qua kleur op de spaarzame foto's van internet. Ik zorg vooral dat het wat betreft afmetingen en kleur geloofwaardig wordt. Het hoeft niet tot op het laatste latje danwel schroef te kloppen.


Het gat voor de aandrijving is bij de bijwagen niet nodig en zet ik aan de onderzijde dicht met een plaatje styreen van 1mm.


In het gat dat nog overblijft komt nog een plaatje styreen zodat het slappe onderstel gelijk een stuk steviger is. Hierna volgt nog plamuren en schuren van de opgevulde naadjes.
No dress rehearsel, this is our life.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #17 Gepost op: 25 december 2012, 13:30:36 »
Hoi Marc,

Het onderstel op de foto is geen bijwagen onderstel, maar eentje van een motorwagen. De bijwagen heeft geen stootranden aan de voor en achterkant.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #18 Gepost op: 25 december 2012, 13:37:20 »
Ben ik mooi genept door de verkoper.  ;D

Goede tip  (y). De stootranden gaan er dus af.
No dress rehearsel, this is our life.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #19 Gepost op: 30 december 2012, 22:02:26 »
Wel vorderingen geen foto's... (fototoestel ligt ergens in huis maar we zijn aan het klussen in huis dus bende  8)).

Naar aanleiding van de opmerking van Mark ben ik nog wat verder gaan spitten naar foto's van bijwagens en dan blijkt er wel meer niet te kloppen met 'mijn' bijwagen:
- De koplampen zijn het ovale model van een motorwagen en niet de ronde van de bijwagen.
- Een bijwagen lijkt iets lager op zijn wielen te staan dan een motorwagen.
- Op het dak horen twee ronde ventilatoren te staan.
- Richtingaanwijzers horen niet aan de bijwagen te zitten.

Anyway, ik pas het model op nog wat punten aan. Het hoeft niet 100% te kloppen als het maar een geloofwaardig model wordt.
No dress rehearsel, this is our life.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #20 Gepost op: 31 december 2012, 08:54:15 »
een plaatje van de achterzijde (of is het kopkant?) van de WTW 5290 zoals hij/zij bij de EMA dienstdoet:
http://www.flickr.com/photos/ronalddeponald/6848232388/in/pool-373362@N23/

Henk

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #21 Gepost op: 31 december 2012, 14:12:04 »
Perfecte foto! Hij laat prima zien wat ik bedoel. Dat achterlicht ga ik dus nog aanpassen, de kleine lichtjes laat ik voor wat het is. Die koppeldoos wil ik er wel op hebben, kortom, werk aan de winkel.
No dress rehearsel, this is our life.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #22 Gepost op: 31 december 2012, 15:40:45 »
Graag gedaan Marc.
Zo kom je nog wel eens wat tegen als je aan het struinen bent om gegevens die ingevoerd moeten worden bij de NMMD in de database.

Groet,

Henk

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #23 Gepost op: 01 januari 2013, 17:48:10 »
NMMD? NLse Model ..... Database?  ???
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #24 Gepost op: 01 januari 2013, 17:50:49 »
Nederlandse Museum Materieel Database.
Ondergetekende is (vorig jaar) begonnen met het NOM, EMA, TS Amsterdam en TS Rotterdam/ROMEO uit te zoeken en in te voeren.
Ik probeer waar mogelijk foto's te plaatsen bij het behandelde object en de actuele status bij te houden.

Henk

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #25 Gepost op: 02 januari 2013, 16:50:46 »
En er zijn foto's:

Bankjes plakken.... Ik maak ze uit 1mm styreen. Dat lijkt misschien wat aan de dikke kant maar een houten bank inclusief frame is best redelijk lomp qua afmetingen. Ik haal nog een vijltje over de randen om zie iets dunner te laten lijken.


Motor- en bijwagen gereed.


De bijwagen wordt onderhanden genomen. De koplamp en de richtingaanwijzers (?) sneuvelen.
No dress rehearsel, this is our life.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #26 Gepost op: 05 februari 2013, 22:39:25 »
En er was weer eens tijd om te fröbelen:

Het Wiener Linien model is niet onaardig qua vorm en detaillering maar toch vond ik dat het model die typische Type M uitstraling mist. Na lang turen naar model en foto's viel me op dat het bij het origineel het frontraam een extra inzetraam heeft dat bij het model ontbreekt. Het raam wordt daardoor een stukje kleiner en krijgt ronde hoeken. Dus maar een stukje styreen gesneden en in de motorwagen gelijmd:

Een hele verbetering.

De motorwagen moet uiteraard ook van bediening worden voorzien. Beetje hobbyen met styreen en messing:

Op het andere balkon ontbreken straks de handels... die staan alleen op de bestuurde zijde.


De bijwagen is voorzien van een nieuw sluitlicht en omdat ik toch met de airbrush aan de slag moet heb ik ook koppeldozen op de motor- en bijwagen geplaatst.

No dress rehearsel, this is our life.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2156
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #27 Gepost op: 16 februari 2013, 10:54:54 »
Heey Marc,

Al weer een tijd niet op dit draadje gelet, maar vanwege al jou sleutelen aan een Wiener Linien-M+m nog wat losse kreten:

Naast die grote ELIN-koppeldoos zit een houder met een neonlampje, waarmee de veiligheid ernstig wordt gediend: als dat brandt staat er namelijk 600 Volt op die ELIN-doos! Heb dus medelijden met jouw Preiser-personeel... ;)
Verder kun je die "extra achterlichtjes" eenvoudig nabootsen met kopspelden: het zijn in het eggie reflectortjes.
Vergeet verder alsjeblieft de bel niet en zometeen na het schilderen onder dat achterlicht het juiste kenmerk van de gewichtsklasse... (ik moet even zoeken waar het ook alweer staat, maar "de heilige Slezak" heeft hier volgens mij wel over geschreven en ook Sedlacek geeft nuttige aanwijzingen in zijn gebruiksaanwijzingen bij zijn transfers...)

Die ventilatoren op het dak: Bedenk, allereerst, dat er DRIE series m zijn: voor de gemiddelde persoon nauwelijks uit elkaar te houden, temeer omdat de m3 bestaat met hetzij STATISCHE "Dachlüfter" en dan zijn het er zes, of met (inderdaad!) Flettnerrotoren, en dan zijn het er vier...
De m2 heeft inderdaad maar twee ventilatiegevallen op het dak, een soort "luchthappers"...

Gaan we naar de motorwagen: Dat met die voorruit had je al gezien, denk er wel aan, dat dat inzetstuk ook een beetje naar achteren moet hellen... :-[ :-X
En let op, welk wagennummer je zometeen op die M plakt: jij hebt nu een wagen met hoge schakelkast gebouwd, er wáren echter ook zogenaamde "Sitzwagen": een (heel oncomfortabel) houten stoeltje voor de wagenvoerder met een duidelijk lagere schakelkast, die dan ook NAAST de bestuurder stond... (een mooi voorbeeld is WStW 4143 bij RETM/EMA)

Ik hoop, dat ik nu geen kreet van woede veroorzaak, omdat je weer van alles moet veranderen... :-[
Veel plezier met die M+m! (ben benieuwd hoe dat er op meterspoor uitziet...)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re:Wiener Linien Typ M pimpen
« Reactie #28 Gepost op: 17 februari 2013, 09:25:12 »
Frans; dank voor de tips en opmerkingen.  (y)
Even puntsgewijs wat reacties:
- Reflectoren pruts ik er bij.
- Transfers heb ik al, hopelijk de juiste.  8)
- Ventilatoren laat ik zo.
- Voorruit staat al schuin.

Verdere tips voor het 'juiste' nummer zijn nog welkom uiteraard. Ik heb zelf verder geen boeken over deze serie en ben dus afhankelijk van internet info.
No dress rehearsel, this is our life.