Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54

Auteur Topic: Station Soest in H0  (gelezen 24531 keer)

gruspoor

• Offline Offline
Re: Station Soest in H0
« Reactie #45 Gepost op: 10 December 2013, 12:58:22 »
Hallo Gerwin,

Zoals in het draadje te zien, ben ik bezig in papier, maar ik overweeg om overnieuw te beginnen in styreen of andere steentjesplaten (alleen is muurplaat met kruisverband en dakplaat met kruispannen slecht of niet te vinden)
Ik ben nu ook aan het kijken of met de tekeningen van Huib het voor mij doenlijk is om het te laten lezeren (moet nog software zoeken en in de vingers krijgen, maar wie weet)
Ik overweeg dus nog even.

Maar allemaal bedankt voor de input.

groetjes Gert

gruspoor

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 05 January 2014, 21:44:11 »
Weinig kunnen doen de laatste tijd, maar eindelijk is de uitbouw dan toch “af”.

Eerst de wanden gemaakt, weer uit 3 lagen karton en alles toch op de zelfde manier geschilderd (om het een geheel te laten lijken)

Ik weet nu echt zeker dat ik het opnieuw ga doen maar dan met een andere techniek.

Nadat de muren klaar waren het dak er op gemaakt. Hier ben ik vergeten foto’s te maken.
Alles aan elkaar gezet ziet er zo uit:

Nu ga ik de perronoverkapping nog maken, daarna is mijn eerste poging klaar.

In een volgende update zal ik dit laten zien.

Nog even een vraag:
Ik ben op zoek naar platen met kruisverband metselwerk. Ik heb deze gevonden bij nord-licht, deze is echter nogal prijzig. Ik vond ook bij auhagen een plaat waarvan ik het idee heb dat dit kruisverband is (dus de lagen met ‘strekken’ versprongen tov elkaar en lagen met ‘koppen’ er tussen.)
Weet iemand of dit juist is?

Gert

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #47 Gepost op: 06 January 2014, 08:10:11 »
Hier een linkje met wat voorbeelden,waaronder het antwoord op de vraag wat is nou een kruisverband  ;)
http://desnor.home.xs4all.nl/pag.%20metselen/nn.kruis%20en%20staand%20verband.htm
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #48 Gepost op: 06 January 2014, 09:55:58 »
Hallo Gert,

Ik vindt hem goed geworden, zeker voor een eerste "probeersel". Dit project is erg handig om basisvaardigheden aan te leren en een idee van schaal te krijgen en om te kijken waar fouten in je ontwerp zitten.

Ik ben met de kerst dagen ook begonnen met het eerste snijwerk en kwam er al gelijk achter dat er fouten in de tekening zaten en ik kreeg de maten niet goed over op het karton. Dus toch maar een snijmal getekend. Binnenkort wel op mijn eigen draadje.

De verhoudingen en de detailering lijken goed mijns inziens.

Blijf je volgen  (y)

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #49 Gepost op: 06 January 2014, 10:22:51 »
Als je van een dergelijk complex gebouw de vorm zo goed weet neer te zetten, loont het beslist de moeite om bij een volgende poging als basis muursteenplaat te gebruiken. Door dan de voegen te vullen en afwijkende kleurdelen per steen geel in te kleuren, krijg je ook veel scherpere details in je metselwerk. Zelfs op een afgezaagd Pola stationnetje werkt dat:
RETROBAHN A.G.

gruspoor

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 06 January 2014, 12:56:58 »
Hier een linkje met wat voorbeelden,waaronder het antwoord op de vraag wat is nou een kruisverband  ;)
http://desnor.home.xs4all.nl/pag.%20metselen/nn.kruis%20en%20staand%20verband.htm

Ik heb mij misschien niet goed uitgedrukt, maar het is mij wel duidelijk wat kruisverband is, echter is het mij niet duidelijk of die auhagen 41205 plaat kruisverband is. Weet iemand dat misschien? en heeft iemand een goede optie waar ik deze plaat kan krijgen?

JDG modelspoorfreak

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 06 January 2014, 14:32:04 »
Misschien kun je ook bij markenburg kijken.
Die hebben ook mooie platen in bepaalde metselverbanden, en voor een leuke prijs.
Over de plaat van auhagen kan ik niet veel zeggen omdat ik er niet genoeg van af weet, iemand anders misschien?!

gruspoor

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 13 January 2014, 15:01:21 »
Van Bas (Basilicum) vernomen dat die Auhagen platen inderdaad "kruisverband" zijn. Die ga ik dus binnenkort maar eens bestellen.
Mijn kartonnen uitvoering nog wel "even" van een perronoverkapping voorzien en hier en daar wat details toevoegen, dan is mijn eerste eigen brouwsel wel klaar.

mvg Gert

P.S. Moderatoren: Ik heb dit draadje ooit in "banen" gestart, echter gaat dit tot nu toe alleen over het stationsgebouw. Misschien is het verstandig om dit draadje te verplaatsen naar "overig" of "baanbouw en scenery", dan start ik wel een nieuw draadje als ik echt met de baan begin.

gruspoor

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 02 February 2014, 21:03:50 »
Eindelijk de perronoverkapping ook klaar, eigenlijk geen foto’s gemaakt van de opbouw.
Eerst de eigenlijke kap gemaakt van twee dunne lagen karton met een aantal stripjes er op. Daarna een hele serie ondersteuningen uitgesneden.

Daarna alles op z’n plek gelijmd, met dit als eindresultaat.

Nu ga ik “Auhagen” platen kopen en het hele station opnieuw bouwen, maar voor een eerste product ziet het er wel aardig uit, het geheel geeft een aardig overzicht van het Station.

Groetjes Gert

Wim Corduwener

• Enschede (import)
  • Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 02 February 2014, 21:47:10 »
Dit gaat echt wat moois worden. Baksteenplaten van Auhagen? Prima, weet je al hoe je de rollagen gaat maken, de raamkozijnen en de deuren?
Kibri heeft een perronoverkapping (nr 39569) die erg lijkt op jouw overkapping. Met een beetje snij- en aanpaswerk kun je die zó gebruiken voor jouw station.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

gruspoor

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 31 May 2014, 15:12:26 »
Hallo modelspoorders,

Dit draadje was ondertussen diep weg gezakt, maar na lange tijd eindelijk de hobby weer kunnen oppakken. (nekoperatie en nasleep maakten dat knutselen niet goed mogelijk was.)

Ik heb de juiste baksteen motief (kruisverband) in styreen kunnen vinden in bouwplaten Auhagen 41205. Daarnaast ook kale platen styreen gekocht en binnenkort de verschillende andere metselverbanden in Houten proberen te scoren.
Ook heb ik via Shapeways bij Fred (3dbuildr) diverse 3d geprinte details van station Soest besteld. (Hij heeft de 0 modellen naar h0 verschaald.)

Mijn eerste snijwerk in styreen is de straatkantgevel, waarbij het uitspringende deel (onderste rijen stenen) apart gesneden zijn en met 0,75mm styreen opgehoogd. Ook de schuine steenrand en de hoekstenen evenals de vensterbanken apart gesneden.

Het onderste deel kan ik nu niet mee verder omdat ik eerst de juiste steenplaten (steensverband) moet hebben voor de rollagen boven de deuren en ramen. Voor het bovendeel heb ik ook een rand met een ander steenmotief (staandverband) nodig om het juiste kleurpatroon op te kunnen zetten. Zoals op deze foto te zien is.

Bron: http://rijksmonumenten.nl/monument/512714/goederenloods+bij+station+soest/soest/

Begin juli proberen om deze in Houten te scoren.

Al die losse stukken steenmotief moeten straks samengevoegd worden en de dieper gelegen delen gemaakt. Een eerste styreenlaag daarvoor is voor het onderste deel al gesneden.

Ik heb een deel al gesneden (op de bogen boven de ramen na), waarbij de kleine raampjes boven de deur het meeste gepriegel waren. Voor het bovenste deel moet het model er nog in gesneden worden. (schuine gevels etc.) Ook het inspringende middendeel moet er nog uit gesneden worden, maar dan moet ik eerst de juiste steenplaten op de juiste maat hebben gemaakt.

Ik ga nu eerst maar een volgende zijde van het station pakken, omdat Houten nog zo ver weg is (ruim een maand) en ik toch iets wil doen.

Ik hoop sneller een update te geven als nu gebeurd is, maar met mooi weer kan het maar zo weer vertragen.

Groetjes Gert

gruspoor

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 16 July 2014, 20:44:31 »
Hallo meelezers,

Weer lang geleden dat ik mijn voortgang hier geplaatst heb. Eerst verder bezig gegaan met het (verzonken) middendeel. Uit de styreenplaat een deel weggesneden, de schuine (dak)delen links en rechts nog niet gesneden, omdat ik dan eerst de metselverbanden voor die delen op maat moet hebben, daarna hierin op maat gesneden stukken met kruisverband en enkele randen geplaatst. Ik ben nog bezig met het afwerken van de randen boven de ramen.
Ook boven de deuren beneden moet een apart metselverband komen, In Houten iets gevonden wat er een beetje op lijkt, bij de linker deur heb ik het al ingevoegd, bij de andere twee deuren zit het gat al in het styreen, maar moet ik eerst de bogen er onder nog schilderen. De geplaatste stukjes zijn eigenlijk te groot, maar het kruisverband dat er op komt dekt het teveel af, waardoor het straks netjes zit.

In Houten diverse soorten styreen gekocht, jammer genoeg niet het staandverband in een goeden schaalverhouding kunnen vinden, dus dit moet ik maar anders gaan oplossen.
Uit een vel steensverband de bogen boven de ramen gesneden. Ik heb er nu drie geplaatst, twee moeten nog. Eerst heb ik met schilderstape een mal van de boog gemaakt, (tape op boog en uitsnijden) en deze op hun plaats geplakt. Daarna dit uitgesneden en op maat gevijld, uiteindelijk de boog ingevoegd en vastgezet.

Het is de eerste keer dat ik dit soort zelfbouw doe, op de foto’s zie ik ook duidelijk enkele missers. Als het me straks niet bevalt, gaan we het gewoon een keertje overdoen.

Door allerlei omstandigheden (mooie weer nodigt uit tot buiten etc.) ga ik niet snel, meer als 1 a 2 uurtjes in de week kom ik niet aan op het ogenblik, maar dat mag de pret niet drukken, het is leuk werk en ik hoop er wat moois van te maken.

Tot een volgende update,
Gert

gruspoor

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 20 August 2014, 21:36:47 »
Hallo medehobbyisten,

Wederom de 30dagen melding genegeerd en maar weer eens een update geschreven.

Het gaat allemaal niet hard, maar we gaan langzaamaan vooruit. Na alle bogen boven de ramen van de begane grond aan de straatzijde geplaatst te hebben, de begane grond maar eens aan elkaar gelijmd. Dat wil zeggen de eerste twee lagen op elkaar gezet. (stenen laag op de daaronder liggende laag styreen).
Voor dit lijmen eerst enkele delen op die onderlaag styreen geschilderd (roodbruin en voegengrijs). Toen alles verlijmd en daarna de stenen gevoegd met grijze verf, gewoon alles in de grijze verf en meteen met een doekje weer afgeveegd.

Als volgende stap ben ik begonnen met het naar boven uitbreiden van de gevel. Eerst een paar sierranden.

Omdat ik geen staandverband van de juiste afmetingen kon vinden deze maar gemaakt door twee randen van het kruisverband te snijden (elk 2 stenen hoog) en deze iets verschoven van elkaar weer te bevestigen.
Daarna de schuine uitstekende sierband geplaatst, rechts met een extra sierstuk voor onder de ramen.

De volgende stap is de gevel rechtsboven, het eerste deel is gesneden,

En de rolboog voor boven het raam is in aanbouw.

Ik ga langzaam maar zeker voort.

Tot later, Gert.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 20 August 2014, 21:49:59 »
Ha Gert,

Ik moet er binnenkort ook aan geloven, ook een station bouwen als absolute newbie. Leuk topic heb je en ik volg het dan ook graag! Ga zo door en gij zult spinazie eten ;D

Gr.

Tom.
Spoor 0 adept

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 20 August 2014, 22:00:45 »
Eens moet de eerste keer zijn. Anders word je nooit newbie-af  ;)
Gert: dapper hoor, als tweede poging hetzelfde gebouw pakken. Ik zou er op uitgekeken zijn, denk ik, en iets anders geprobeerd hebben. Lekker doorgaan zo!  (y)

Tot later, Gert!