Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:06:32
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 17:25:34
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:29:31
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 14:25:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44

Auteur Topic: Beginnen met deze wonderschone hobby  (gelezen 7322 keer)

RBModelbouw

• Offline Offline
Beginnen met deze wonderschone hobby
« Gepost op: 27 November 2012, 18:35:18 »
Een hele goede avond allen.

Ik zal mezelf even voorstellen. Mijn naam is Remco Beijers. Ik ben sinds kort begonnen met wat modelhuisjes te kopen en in elkaar te zetten. Dit doet me veel deugt en vind het ook heel erg rustgevend en leuk om iets creatiefs te doen. Daarom dacht ik waarom niet wat verder gaan hiermee en ook eens op een forum te gaan zodat er wat feedback komt en wat kennis op te doen van de al wat oudere modelspoorders. Ben 25 jaar en woon momenteel helaas nog bij mijn ouders dus er is gewoon geen plek om al een hele baan op te bouwen. Toch wil ik een begin maken in deze modelbouw tak. Dus dacht ik zelf om maar te beginnen met wat diorama's en wat landschappen. Dit ook om ervaring hiermee op te doen om zo dadelijk als we ons eigen huisje hebben en goede basis en start te hebben aan een volwaardige modelbaan. Ik had even op de encyclopedie gekeken en daar de vragen even ingevuld.

Op welke schaal wilt u gaan werken?
Op schaal H0. Deze schaal vind ik persoonlijk de mooiste schaal om op te werken. Deze schaal heeft veel detail en is nog wel te doen voor de plek die ik zal hebben in de toekomst. Schaal N is naar mijn gevoel net te klein en lijkt mij persoonlijk niet zo leuk om mee te werken als schaal H0. Ook lijkt het mij dat voor H0 meer materiaal te verkrijgen is.

Heeft u een idee welke tijd (tijdperk) u ongeveer wilt gaan uitbeelden?
Epoche III lijkt me een hele leuke tijd om uit te beelden. Dit doordat alles hier door elkaar begint te rijden  Diesel en Locs. Welk tijdsdeel in Epoche III weet ikzelf nog niet. Maar daar komen we misschien met zijn alles wel achter. Deels wil ik dit project samen met iedereen maken. Dit wil dus zeggen ideeën die jullie hebben kunnen jullie me zeggen en daar zal ik iets mee proberen te doen.

Naar welk land gaat uw voorkeur uit?
Duitsland of Amerika. Dit door de landschappen die hier te vinden zijn. De oude Duitse kolenmijnen, het Duitse Schwarzwald. Of de Amerikaanse Grand Canyon, de grote Amerikaanse granenvelden. Maar zelf denk ik dat er heel veel plek nodig is om een Amerikaans spoor te laten rijden.

Welke ruimte heeft u ter beschikking voor de hobby?
Op dit moment geen enkele ruimte. Dit doordat ik nog bij mijn lieftallige ouders woon. Maar zodra ik met mijn vriendin een huisje koop zal er (en dit is gelukkig nu al goedgekeurd) plek zijn voor een Modelbaan/Hobbyruimte.  Dit word dan de zolder of een tuinhuis. Maar voor nu heb ik nog geen plek om een spoor op te zetten. Wel wil ik beginnen met landschapdiorama's en diorama's van huizen en stations gaan maken. Dit om al een gevoel te krijgen van de hobby en al wat materiaal aan te schaffen. Een klein begin is al gemaakt en dit zal ik in een andere post laten zien.

Zijn er plannen om 'digitaal' te gaan werken?
Dit is voor mezelf nog niet duidelijk en hier zou ik ook meer informatie over willen verkrijgen. Wat zijn de nadelen en wat zijn de voordelen. Iets wat ik wel weet is dat ik niet met voorgebalaste banen wil gaan werken zoals de banen van fleischmann die een plastice balast eronder hebben. Dit vind ik als eerste al niet mooi en het liefst wil ik zoveel mogelijk zelf gaan doen. Ook het grind en dergelijke.

Wilt u zelf alles bouwen, of (deels) kant-en-klaar kopen?
Het liefst wil ik zoveel mogelijk zelf maken. Maar er zullen zeker ook kant en klare producten gekocht worden. Wel wil ik al deze producten weatheren en proberen zo feilloos mogelijk te laten overlopen in het landschap.

Dit is dus wat ik zou willen doen. Ik zag nu dat ik de vraag (hoeveel geld wil je uitgeven) niet had ingevuld. Nou op dit moment nog niet teveel want ik kan het nog nergens opbouwen dus vind ik het zonde om iets te kopen wat dan dus meer kans heeft op beschadigingen.

Met vriendelijke groet RBModelbouw,
Remco Beijers

dimo1_dimo1

• Offline Offline
Re:Beginnen met deze wonderschone hobby
« Reactie #1 Gepost op: 27 November 2012, 19:41:00 »
goede avond ;D
welkom op dit forum :)
mooie uitleg heb je ;D iig genoeg info om leuk van start te kunnen..
allereerst.. een tuinhuisje zou ik niet doen, daar is de ruimte denk ik te vochtig om een goede baan te bouwen(ivm het werken van de rails en het hout)
voor ideeën: kijk vooral ff rond hier op t forum, ikzelf heb ook HO en heb dit op een vrij klein oppervlak(2.15 bij 1,22)
americaans zou best kunnen, je hoeft niet de echte afstanden te hanteren.. je kunt best een meter nemen voor 1 type landschap en dan een overgang maken naar een ander landschap ;D

voor wat betreft digitaal.. wat mij het leukst eraan lijkt is het rijden van 2 treinen bij elkaar in de buurt:
een trein op de ander af laten rijden en dan gezamelijk verder rijden.. of juist een trein stil en de andere de wagons eraf laten rangeren ;D

wat wil je voor baan, een rangeer baan of juist lekker rondrijden? iedereen heeft hier weer een andere mening over en ook deze mening is van groot belang in het baan bouwen ;)

je zou er ook voor kunnen kiezen nu al modules te bouwen voor de daadwerkelijke baan.. zodat het werk dat je nu doet niet verloren gaat.. maar als je nog niet zo zeker bent van je kunsten zou ik vooral met dio`s beginnen ;D dat is namelijk een leuke manier om de techniek onder de knie te krijgen :)

zoveel mogelijk alles zelf maken is altijd leuk ;D en dat probeer ik ook altijd zo veel mogelijk te doen :)
zo heb ik zelf een draaischijf gemaakt en ook een tankplaat :) (plaats voor de diesels om te tanken)

draadjes die ik voor tijdperk 3 aan zou bevelen hier op t forum zijn:
die van Ruud K http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=16180
die van 44 http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=42704
verder kan je natuurlijk nog ff rondneuzen bij de anderen ;)

hopelijk heb je hier wat aan :)
als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust ;D
groeten,
Auke

RBModelbouw

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 November 2012, 19:46:46 »
Wilde eerst een nieuwe post aanmaken maar omdat we toch pas beginnen kan het wel hierin.
Bij deze een paar foto's van het station Burgdorf met een perron. laat eventjes weten wat jullie ervan vinden en wat beter kan. Op dit moment ben ik bezig aan een seinhuis. Alles is geschilderd. Het is nog niet perfect maar het is een begin. Wil binnenkort wat weathering poedertjes gaan halen eens kijken hoe die werken.

Allen al hard aan het werk om alle spullen bij elkaar te zoeken. :)

Beetje out of focus....

Met het perron.

Dit is het eerste huisje/station. Hoop dat het een beetje acceptabel is :). Graag zou ik jullie reacties willen horen over hoe het uitziet en wat er beter zou kunnen. Dit helpt me om mij te ontwikkelen in deze hobby.

Vele spoorgroeten RBModelbouw.

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 27 November 2012, 19:52:52 »
poeders is een goed begin ;D je kunt ook pastelkrijt kopen en hier met een scherp mesje van de zijkant wat afschrapen, dan krijg je ook poeder dat goed blijft zitten :)

de kleur van het dak boven het goederen hok naast het hoofdgebouw vind ik wat vel.
zou die iets donkerder doen..
de kratjes zien er heel goed uit..
verder ziet ie er mooi uit ;D mis alleen de verwering een beetje, maar dat komt nog wel ;D

voordeel van verweren met poeders is dat je het er met een vochtige doen zo weer af kunt vegen(soms ook met de hand dus als je het goed vind fixeren met of haarlak of matte blanke lak)
groeten,
Auke

RBModelbouw

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 November 2012, 20:01:00 »

Dankje voor je reacties...:) Vond zelf dat dak ook al een beetje TE. Maar omdat het in deze kleur kwam dacht ik laat maar eens wat proberen. Maar moet indd eventjes aanpassen.

Maar om te reageren op wat ik zou willen rijden. Dat ligt eigenlijk een beetje aan de plaats die ik straks heb. Het liefst zou ik een kolenmijn willen bouwen en op een ander stuk een industrie terrein dat gekoppeld is aan een station. Maar zoals ik al zei, het ligt allemaal aan de plek die ik zal hebben. Gelukkig heb ik een geweldige vriendin die het wel leuk vind om te zien en dus ook meegaand is in de hobby. Dus dat is wel fijn maar het is maar afwachten wat het allemaal gaat geven.

Om terug te komen op de modules. Dat was ik me ook aan het bedenken maar zelf weet ik niet hoe ik dit moet aansluiten en hoe ik dat zou moeten bouwen. Maar hier wil ik wel nog een beetje induiken want dat lijkt me voor nu wel handig. :)

Maar echt super bedankt voor je reacties. Het is fijn als mensen reageren op je post en je steunen en feedback geven. Dit geeft motivatie en zin om verder te gaan.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2012, 20:35:59 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Druk op ANTWOORD ipv CITAAT. »

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 27 November 2012, 20:07:56 »
ik vermoed dat ik niet de enige zal zijn die hier gaat reageren ;D
vaak volgen er een hele hoop :)

een kolen mijn met een station hoeft niet heel veel ruimte in te nemen.. je zou ook een kolenmijn kunnen laten grenzen aan een klein stationnetje, waar de kolen per grote locomotief worden vervoerd naar een groter(niet aanwezig) station.

een module baan houdt in dat je steeds een module bouwt die een makkelijk formaat heeft.. die je dus makkelijk door de deur kunt tillen in je eentje en daardoor ook makkelijk verhuisbaar is..
hierdoor kan je makkelijk een baan ergens bouwen en toch aan de grote tafel ergens anders eraan werken.. of als er iets electronisch aangepast moet worden zet je hem op zn kant en kan je er makkelijk bij...

voor de aansluiting moet je zelf een systeem bedenken.. daarbij moet je denken aan een stekker die van de ene naar de andere module gaat die een centrale stroombron bevat en alle andere draden die nodig zijn voor het aansturen van een module(denk daarbij aan rijstroom, wissels en/of het digitale signaal)
groeten,
Auke

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #6 Gepost op: 27 November 2012, 21:28:37 »
Remco,

Welkom in de fascinerende hobby met zijn vele mogelijkheden. Je begin is veelbelovend. Als niet al te erge scenery bouwer wil ik toch een paar opmerkingen maken. De kleuren zijn te fel. Hou er rekening mee dat dit soort gebouwen jaren buiten staan onder invloed van regen (sneeuw), wind en zon. Alle kleuren vervagen dus wat. Je hebt voor mij wel de juiste toon gevonden voor het station wat je hebt gebouwd. Ik blijf je volgen en hoop wat van je te kunnen leren.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

W. Thomas

• Offline Offline
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
« Reactie #7 Gepost op: 27 November 2012, 22:18:34 »
Welkom hier. goed intro en alles duiddelijk omschreven (y)

Citaat
Ben 25 jaar en woon momenteel helaas nog bij mijn ouders dus er is gewoon geen plek om al een hele baan op te bouwen

Ik woon ook nog thuis bij mijn ouders, toen ik 6 jaar ben ik ook begonnen en hebben mijn vader en ik toen de zolder gemaakt en de grote zolder heb ik gekregen om daar te hobbyen.
En je kan lekker sparen, als ik op mijzelf ga wonen blijft er per maand niet meer bijzonder veel over om aan de modeltreinen te spenderen.
Al heb ik nog geen plannen om uit huis te gaan.

Verder zou ik voor duits kiezen maar dat komt omdat ik niets met amerika heb en zou sowieso digitaal gaan.
Hiermee heb je veel meer mogelijkheden van 2 treinen tegelijk onafhankelijk laten rijden tot alles via de computer.
Een roco startset met multimaus zou dan mooie zijn om meet te beginnen.

en op de laatste vraag:
Je kan de hobby zo duur maken als je zelf wilt.

groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

RBModelbouw

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 November 2012, 23:19:30 »
Dankje Wesley dat is zeer duidelijk..:) haha was vanavond al een beetje aan het rondkijken tussen analoog en digitaal en het word toch wel digitaal want zoals je al aangeeft. Er zijn gewoon meer opties.

Helaas is bij mij thuis de zolder geen optie. Die gebruiken ze voor opslag van oud spul :P hahaha van toen mijn broertje en ik nog klein waren... DUSSSSS ik zal toch echt wel eventjes moeten wachten met het wat grotere werk. Maar het is misschien wel een kans om nu gewoon al te sparen en eventueel toch al wat spullen te kopen. Blijft het natuurlijk ook veel leuker.

Dankje Gerard doet me deugt om te horen dat jullie het al wat vinden. Staat hopelijk nog veel meer op de planning. Haha nou voor vandaag is het welletjes. Zal nog even een foto maken van een seinhuis waar ik nu momenteel aan bezig ben.
Groetjes allen...

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #9 Gepost op: 27 November 2012, 23:39:48 »
Module bakkies een oplossing  ???

RBModelbouw

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 28 November 2012, 01:07:56 »
@Milocomarty ben eraan het denken maar even uitdokteren hoe precies.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #11 Gepost op: 28 November 2012, 08:52:20 »
Mogguh en welkom op dit forum  ;D

Leuk dat je ook iets wil gaan doen met modelspoor,dat het rustgevend is dat kan kloppen maar dat is echt niet altijd zo hoor  ;)
Verder top dat je je van te voren hebt verdiept in die grote encyclopedie,dat blijkt dat je graag goed onderbouwt ergens aan wil beginnen(deden maar meer mensen 1st de "moeite" die jij nu hebt gedaan alvorens hier een vragenbom neer te mikken  ;D )
De 1ste tip die werd hier al aangehaald als je nu al iets wil doen maar wat verplaatsbaar moet blijven,bouw modulebakken je kan een start maken en moet t uit de weg dan is dat zo geregeld  (y)
(in een later stadium kan je de bak dan gewoon neerzetten en er meer aanplakken)
Verder zijn enige dingen zoals tijdperk en land dingen die jezelf uitkiest,jij moet er tenslotte blij van worden.
In principe is alles mogelijk,gesmokkelt moet er toch worden in deze hobby anders moeten vele verhuizen naar de veluwe om een waarheidsgetrouwe baan te kunnen bouwen  ;D
De discussie tussen analoog/digitaal is er 1 die nooit ophoud,analoog rijden is goedkoper en kan als je handig bent toch een vorm van elektronische besturing krijgen en(maar dat is mijn mening)analoog rijden houd je bezig,doe jij niks dan zal er weinig actie zijn  ;)
Bij digitaal rijden kan een hoop voor je gedaan worden,maar t graaft wel een groter gat in je portemonnee :-\
Kortom het is aan jouw om te bekijken wat jij belangrijk en leuk vind.
Veel suc6 met de hobby en bij vragen weet je waar we uithangen  8)
*fraaie fotos trouwens*
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 28 November 2012, 10:34:30 »
Wonderschone hobby? Ojee, we hebben een poëet in ons midden ;D Ik denk altijd meer aan de woorden peperduur, mateloos frustrerend, time consuming en hogere wiskunde :D Daarnaast heeft de hobby (lees 'werk') zo af en toe zijn charmes, zeg maar eens in de 12 maanden. Veel plezier dus... ;D

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 28 November 2012, 10:41:10 »
Wat iki ook weleens deed om van de plasticglans af te komen: Schilderen. Daar knapt een model naar mijn mening nog meer van op. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten. Je kunt het gebouwtje ook in originele staat houden. Slaat zeker geen modderfiguur. (y) (y) (y)
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

RBModelbouw

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 28 November 2012, 10:59:21 »
@Tomasso: Hmmm daar zal ik dan nog achter moeten komen maar als ik zo wat draadjes lees en zie dan kan het indd soms wel frustrerend time consuming en vervelend zijn. Maar voor dat geluksmomentje 1 keer in de 12 maanden heb ik het wel over.  ;D

@Zuylen: Tja dat kan indd. maar dat heb ik nu ook al gedaan. Heb alleen ook washes gebruikt die ik normaal op mijn warhammer modellen gebruikt en die glimmen als een malle. Heb vandaag een spuitbus matt varnish gekocht dus dat dadelijk eens proberen als het oranje dak wat anders gekleurd is.

Update van vandaag. Modules worden dus een feit. Ben er op dit moment al mee bezig en heb er 2 af. Ze worden 1.20m x0.60m ben nu van plan om er 4 te maken zodat we dus goed geteld een begin oppervlak hebben van 2.40x1.20m Ik had even gekeken maar de plek is er helaas niet om het 4.80x0.60m te maken. een optie wat misschien wel kan is 1 vierkant van 1.20x1.20 en een stuk dat doorloopt naar 3.60x0.60.

Weet niet of dit nu een beetje duidelijk is. Haha zal dadelijk wel even wat foto's maken dan word het geloof ik wat duidelijker. En het thema word toch Duitsland, Epoche 3/4 wil eigenlijk toch wel een beetje vanalles laten rijden alleen niet de nieuwste treinen. Dus ook de diesel en electra alleen dan begintij dagen. Wel vanmorgen nog 2 boeken gekocht over deze Ietwat frustrerende, tijdrovende, geldstelende, af en toe gelukmakige, Rocketscience enginering hobby :P is dit dan een betere omschrijven HAHA.

viele grüßen, Remco
RBModelbouw