Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Silvolde
Vandaag om 13:22:47
Led verlichting knippert door Hasenwald
Vandaag om 13:16:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door grossraumwagen
Vandaag om 13:13:41
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 13:06:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:22:27
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:11:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 11:24:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 10:55:16
Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:46:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 07:51:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
  

Auteur Topic: Intercity breekt in tweeën  (gelezen 10227 keer)

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #15 Gepost op: 23 November 2012, 15:05:57 »
waarom dan alleen ddz uit de dienst?
Ddar heeft dezelfde koppeling ertussen zitten!

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #16 Gepost op: 23 November 2012, 15:11:27 »
De versie van de de zelfbenoemde kwaliteitskrant:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3352686/2012/11/23/Trein-breekt-in-twee-stukken-bij-Sassenheim.dhtml

De Belgen zijn ook niet erg deskundig.

Groeten, Alexander

Gert1

  • Gast
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #17 Gepost op: 23 November 2012, 15:33:09 »
Hoezo Belgen?
De Volkskrant is een Nederlandse krant die voornamelijk door Nederlandse journalisten wordt volgeschreven.

mvg,
Gert

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #18 Gepost op: 23 November 2012, 15:37:22 »
Alexander zal in de war zijn met de oude Belgische krant Het Volk, nu Het Nieuwsblad  8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #19 Gepost op: 23 November 2012, 15:51:50 »
Of Alexander is oud genoeg om Het Vrije Volk bewust meegemaakt te hebben.  ;D

Anyway; volgende keer gewoon een goeie kortkoppeling gebruiken en ff een NEM-schacht onder die dingen lijmen.   ;D

EDIT: die rijtuigen hebben onderling toch gewoon trek- en stootwerk? Gevalletje niet strak aangedraaide koppeling en treinbreuk (mooi woord) is bij de trek-duw ICR's een paar keer voorgekomen.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2012, 15:55:59 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #20 Gepost op: 23 November 2012, 16:08:35 »
Wellicht inderdaad een geval van een kneuzing in het trek- en stootwerk
(nee, dat moet je niet verkeerd uitleggen  :) )

Zie ook http://www.nu.nl/algemeen/689465/trein-breekt-in-tweeen.html
Dat is een voorval in 2006 bij Meeteren.

Sander


guest7823

  • Gast
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #22 Gepost op: 23 November 2012, 16:10:05 »
Sec gezien hebben ze gelijk.

Treinreizen is een van de meest veilige manieren van transport. Dat komt door diverse systeemeisen.

Echter een treinbreuk is intrensiek niet veilig. Wel dat je daarna naar een minimale schadetoestand gaat. Het is leuk te zeggen dat een trein automatisch stopt bij een trein breuk en dat het daardoor veilig is. Het is niet juist om te zeggen dat het stopproces intrensiek veilig is, want dat is het nooit. Maar is het ook nooit bedoelt te zijn. Het is hooguit bedoelt om schade te beperken. Met 130 km/u staat een trein, gelukkig, niet in 2 meter stil, maar ook bij 5 km/u duurt het wel een tijdje en afstand dat een trein stil staat. In die stopperiode heb je weldegelijk een levensgevaarlijke situatie op sommige plaatsen in de trein

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #23 Gepost op: 23 November 2012, 16:17:06 »
En de noodremming zèlf kan ook voor gevaar zorgen door rondvliegende bagage èn reizigers.
No dress rehearsel, this is our life.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
  • gevorderd beginner
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #24 Gepost op: 23 November 2012, 16:18:11 »
waarom dan alleen ddz uit de dienst?
Ddar heeft dezelfde koppeling ertussen zitten!

Och, een aantal DDZ stellen hebben nog steeds problemen met de deuren die na het sleutelen niet in de vergrendeling gaan, maar de Mcn wel de groene lamp in de cabine krijgt. Eergisteren is dit gebeurd op Schiphol. Misschien is 1+1 nu wel 2?

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #25 Gepost op: 23 November 2012, 16:21:17 »
De versie van de de zelfbenoemde kwaliteitskrant:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3352686/2012/11/23/Trein-breekt-in-twee-stukken-bij-Sassenheim.dhtml

De Belgen zijn ook niet erg deskundig.

Groeten, Alexander

Sorry, vergiste me met de aanvoerder van het NRC.

De aan voerder bij de Volkskrant, Philippe Remarque, is Nederlander.
Btw de heer Remarque heeft het vak moeten leren bij de Telegraaf   ;D

Groeten, Alexander

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11697
    • Mijn fotoarchief
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #26 Gepost op: 23 November 2012, 16:30:28 »
En is overigens familie van de beroemde Duitse schrijver. Maar dat terzijde.

xanderspoor1

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #27 Gepost op: 23 November 2012, 16:31:09 »
Was ook hier sprake van een duwtrein die zichzelf ontkoppelt heeft door een te slappe schroefkoppeling in combinatie met het inveren van buffers, zoals in de link naar het raport van eerdere incidenten van de inspectie te lezen is?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #28 Gepost op: 23 November 2012, 16:32:08 »
Er staat toch weinig geks in dat stukkie Alexander? Behalve dat de Volkskrant tegenwoordig eigenaardig veel belang hecht aan die éénmansguerilla van de Maatschappij voor beter OV.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

guest7823

  • Gast
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #29 Gepost op: 23 November 2012, 16:50:51 »
Was ook hier sprake van een duwtrein die zichzelf ontkoppelt heeft door een te slappe schroefkoppeling in combinatie met het inveren van buffers, zoals in de link naar het raport van eerdere incidenten van de inspectie te lezen is?

Daar komt dan OOK nog het niet goed inhangen van de tweede koppeling bij. Dus je had in dat geval minstens TWEE fouten nodig on het probleem te veroorzaken.

Een slappe koppeling KAN / KON bij stevig remmen gevolgd door stevig optrekken ook koppelingbreuk veroorzaken. Dat wou in de stoomtijd (met oude remsystemen en relatief mindere koppelingen) wel eens gebeuren. Of je op die manier ook moderne (vele male sterkere) koppeling kapot kan trekken.........