Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 09:05:21
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Intercity breekt in tweeën  (gelezen 9944 keer)

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #15 Gepost op: 23 November 2012, 15:05:57 »
waarom dan alleen ddz uit de dienst?
Ddar heeft dezelfde koppeling ertussen zitten!

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #16 Gepost op: 23 November 2012, 15:11:27 »
De versie van de de zelfbenoemde kwaliteitskrant:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3352686/2012/11/23/Trein-breekt-in-twee-stukken-bij-Sassenheim.dhtml

De Belgen zijn ook niet erg deskundig.

Groeten, Alexander

Gert1

  • Gast
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #17 Gepost op: 23 November 2012, 15:33:09 »
Hoezo Belgen?
De Volkskrant is een Nederlandse krant die voornamelijk door Nederlandse journalisten wordt volgeschreven.

mvg,
Gert

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #18 Gepost op: 23 November 2012, 15:37:22 »
Alexander zal in de war zijn met de oude Belgische krant Het Volk, nu Het Nieuwsblad  8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #19 Gepost op: 23 November 2012, 15:51:50 »
Of Alexander is oud genoeg om Het Vrije Volk bewust meegemaakt te hebben.  ;D

Anyway; volgende keer gewoon een goeie kortkoppeling gebruiken en ff een NEM-schacht onder die dingen lijmen.   ;D

EDIT: die rijtuigen hebben onderling toch gewoon trek- en stootwerk? Gevalletje niet strak aangedraaide koppeling en treinbreuk (mooi woord) is bij de trek-duw ICR's een paar keer voorgekomen.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2012, 15:55:59 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #20 Gepost op: 23 November 2012, 16:08:35 »
Wellicht inderdaad een geval van een kneuzing in het trek- en stootwerk
(nee, dat moet je niet verkeerd uitleggen  :) )

Zie ook http://www.nu.nl/algemeen/689465/trein-breekt-in-tweeen.html
Dat is een voorval in 2006 bij Meeteren.

Sander


guest7823

  • Gast
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #22 Gepost op: 23 November 2012, 16:10:05 »
Sec gezien hebben ze gelijk.

Treinreizen is een van de meest veilige manieren van transport. Dat komt door diverse systeemeisen.

Echter een treinbreuk is intrensiek niet veilig. Wel dat je daarna naar een minimale schadetoestand gaat. Het is leuk te zeggen dat een trein automatisch stopt bij een trein breuk en dat het daardoor veilig is. Het is niet juist om te zeggen dat het stopproces intrensiek veilig is, want dat is het nooit. Maar is het ook nooit bedoelt te zijn. Het is hooguit bedoelt om schade te beperken. Met 130 km/u staat een trein, gelukkig, niet in 2 meter stil, maar ook bij 5 km/u duurt het wel een tijdje en afstand dat een trein stil staat. In die stopperiode heb je weldegelijk een levensgevaarlijke situatie op sommige plaatsen in de trein

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #23 Gepost op: 23 November 2012, 16:17:06 »
En de noodremming zèlf kan ook voor gevaar zorgen door rondvliegende bagage èn reizigers.
No dress rehearsel, this is our life.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #24 Gepost op: 23 November 2012, 16:18:11 »
waarom dan alleen ddz uit de dienst?
Ddar heeft dezelfde koppeling ertussen zitten!

Och, een aantal DDZ stellen hebben nog steeds problemen met de deuren die na het sleutelen niet in de vergrendeling gaan, maar de Mcn wel de groene lamp in de cabine krijgt. Eergisteren is dit gebeurd op Schiphol. Misschien is 1+1 nu wel 2?

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #25 Gepost op: 23 November 2012, 16:21:17 »
De versie van de de zelfbenoemde kwaliteitskrant:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3352686/2012/11/23/Trein-breekt-in-twee-stukken-bij-Sassenheim.dhtml

De Belgen zijn ook niet erg deskundig.

Groeten, Alexander

Sorry, vergiste me met de aanvoerder van het NRC.

De aan voerder bij de Volkskrant, Philippe Remarque, is Nederlander.
Btw de heer Remarque heeft het vak moeten leren bij de Telegraaf   ;D

Groeten, Alexander

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #26 Gepost op: 23 November 2012, 16:30:28 »
En is overigens familie van de beroemde Duitse schrijver. Maar dat terzijde.

xanderspoor1

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #27 Gepost op: 23 November 2012, 16:31:09 »
Was ook hier sprake van een duwtrein die zichzelf ontkoppelt heeft door een te slappe schroefkoppeling in combinatie met het inveren van buffers, zoals in de link naar het raport van eerdere incidenten van de inspectie te lezen is?

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22503
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #28 Gepost op: 23 November 2012, 16:32:08 »
Er staat toch weinig geks in dat stukkie Alexander? Behalve dat de Volkskrant tegenwoordig eigenaardig veel belang hecht aan die éénmansguerilla van de Maatschappij voor beter OV.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

guest7823

  • Gast
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #29 Gepost op: 23 November 2012, 16:50:51 »
Was ook hier sprake van een duwtrein die zichzelf ontkoppelt heeft door een te slappe schroefkoppeling in combinatie met het inveren van buffers, zoals in de link naar het raport van eerdere incidenten van de inspectie te lezen is?

Daar komt dan OOK nog het niet goed inhangen van de tweede koppeling bij. Dus je had in dat geval minstens TWEE fouten nodig on het probleem te veroorzaken.

Een slappe koppeling KAN / KON bij stevig remmen gevolgd door stevig optrekken ook koppelingbreuk veroorzaken. Dat wou in de stoomtijd (met oude remsystemen en relatief mindere koppelingen) wel eens gebeuren. Of je op die manier ook moderne (vele male sterkere) koppeling kapot kan trekken.........