Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: Van analoog naar digitaal, moeilijk?  (gelezen 2239 keer)

MRam

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Een N starter...
    • N-Spoor op zolder
Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Gepost op: 19 November 2012, 20:29:45 »
Leden,

Ik had een vraag.
Ik heb een analoge baan staan hier en wil nu overstappen op digitaal (met in de toekomst) ook via koploper aansturen.
Moet ik dan nu de baan afbreken en volledig opnieuw opbouwen met alle terugmelder en bezetmelders ed. ertussen?
Of kan ik deze gewoon op de plaatsen neerleggen waar ik ze wil hebben?

Hopelijk valt het antwoord mee  ;)
Startende N Spoorder
maar dan ook echt starter in alles..


http://n-spoor-op-zolder.webnode.nl/

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re:Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2012, 21:00:24 »
nee
ja, nee misschien, ligt een beetje aan je baan, soort rail dat je gebruikt en hoe alles bereikbaar is.

niet echt helder hè... overzichts plaatje en wat meer info doet wonderen

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2012, 21:04:05 »
Lees ook eens rustig de Encyclopedie hierover door.
Geeft misschien al een hoop antwoorden op je vragen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Reactie #3 Gepost op: 19 November 2012, 21:20:32 »
Overstappen naar digitaal kan zonder de baan af te moeten breken. Je hebt een centrale nodig en alle locs moeten een decoder hebben.

Wil je automatisch rijden dan zul je de baan in afzonderlijke delen moeten splitsen. Dat is wel wat meer werk maar het (zolang je geen Marklin M rails gebruikt) is in principe mogelijk zonder de baan af te moeten breken.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

MRam

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Een N starter...
    • N-Spoor op zolder
Re:Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2012, 20:25:09 »
Hoi,
Ik wil in ieder geval gaan werken met een Multimaus of iet sin die aard, maar wil niet dat mijn treinen gaan crashen.
Is dit simpel op te lossen, of moet ik er dan toch een pc aan hangen met alle melders van dien?
Startende N Spoorder
maar dan ook echt starter in alles..


http://n-spoor-op-zolder.webnode.nl/

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22529
Re:Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2012, 20:42:29 »
Als je de beveiliging wil automatiseren, dan gaat dat altijd gepaard met een soort bezetmelding en railonderbrekingen. Maakt het niet eens uit of je analoog of digitaal rijdt. Het maakt ook niet uit of het nu om een computer gaat, een bult elektronica of een klassieke berg relais. Het systeem moet immers weten waar zich een trein bevindt en de baan moet zijn verdeeld in blokken waarin treinen kunnen stoppen. Als je zeker weet dat je op termijn wil automatiseren, dan kun je die railscheidingen maar beter gelijk aanbrengen.

Automatiseren met een computer is wel eenvoudiger en flexibeler dan de klassieke aanpak.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Reactie #6 Gepost op: 20 November 2012, 22:30:36 »
Je zou kunnen beginnen op de huidige baan.
Ik weet niet hoe je de aansturing nu hebt?

Je kunt bijv. een aantal loks kunnen voorzien van decoder.
Een multimaus oid aanschaffen, en deze wisselen met de huidige voeding.
Dan kun je al digitaal wennen op de huidige baan, met evt. de analoge stopschakelaars
als extra beveiliging.
Wissels kun je dan eerst nog handmatig schakelen, en de digitale loks sturen via de maus.

eea natuurlijk wel afhankelijk van de huidige aansturing.

Tinus.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Reactie #7 Gepost op: 02 December 2012, 20:48:08 »
Advies bij een bestaande baan:

1. Locs van een decoder voorzien
2. Wissels van een aandrijving en een decoder voorzien
3. Bezetmelders plaatsen (als bv. Koploper gebruikt gaat worden)
4. Terugmelders plaatsen

De bezetmelders en terugmelders kun je niet zomaar ergens plaatsen.

De spoorbaan zal verdeeld moeten worden in secties. Elke sectie zal van een bezetmelder voorzien moeten worden. Eerst behoort het railplan voorzien te worden van seinpalen. Je kunt er voor kiezen om later (of geen) seinpalen te plaatsen. Vóór elk (toekomstig) sein moet een stopsectie komen. Zo'n sectie is ca. 20 à 30 cm lang. Daar weer vóór is een afremsectie noodzakelijk. Dus in elk blok (= rails tussen twee opvolgende seinpalen) komen minimaal twee secties.

Terugmelders worden minder vaak toegepast. Persoonlijk gebruik ik terugmelders om te controleren of een wissel echt is omgelegd. Een andere toepassing van terugmelders is bij het gebruik van schakelaars op een bedieningstableau (= een soort seinhuis, waar wissels en seinen bediend worden).
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.