Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 18:15:08
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 17:56:13
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 17:51:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door henk
Vandaag om 17:46:56
Roco 290 digtaliseren door Quinzeedied
Vandaag om 17:38:13
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 17:21:42
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
Arlbergbahn.. ? door Sikko
Vandaag om 16:16:22
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:02:51
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:48:45
Leubachtalbahn door Paul1969
Vandaag om 14:48:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:44:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 14:01:30
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door spoorzeven
Vandaag om 13:59:40
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
Vandaag om 13:21:00
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 12:37:57
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door MOVisser
Vandaag om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:06:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Duikeend
Vandaag om 11:02:37
  

Auteur Topic: Van analoog naar digitaal, moeilijk?  (gelezen 2290 keer)

MRam

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Een N starter...
    • N-Spoor op zolder
Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Gepost op: 19 November 2012, 20:29:45 »
Leden,

Ik had een vraag.
Ik heb een analoge baan staan hier en wil nu overstappen op digitaal (met in de toekomst) ook via koploper aansturen.
Moet ik dan nu de baan afbreken en volledig opnieuw opbouwen met alle terugmelder en bezetmelders ed. ertussen?
Of kan ik deze gewoon op de plaatsen neerleggen waar ik ze wil hebben?

Hopelijk valt het antwoord mee  ;)
Startende N Spoorder
maar dan ook echt starter in alles..


http://n-spoor-op-zolder.webnode.nl/

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1208
Re:Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2012, 21:00:24 »
nee
ja, nee misschien, ligt een beetje aan je baan, soort rail dat je gebruikt en hoe alles bereikbaar is.

niet echt helder hè... overzichts plaatje en wat meer info doet wonderen

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2012, 21:04:05 »
Lees ook eens rustig de Encyclopedie hierover door.
Geeft misschien al een hoop antwoorden op je vragen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re:Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Reactie #3 Gepost op: 19 November 2012, 21:20:32 »
Overstappen naar digitaal kan zonder de baan af te moeten breken. Je hebt een centrale nodig en alle locs moeten een decoder hebben.

Wil je automatisch rijden dan zul je de baan in afzonderlijke delen moeten splitsen. Dat is wel wat meer werk maar het (zolang je geen Marklin M rails gebruikt) is in principe mogelijk zonder de baan af te moeten breken.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

MRam

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Een N starter...
    • N-Spoor op zolder
Re:Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2012, 20:25:09 »
Hoi,
Ik wil in ieder geval gaan werken met een Multimaus of iet sin die aard, maar wil niet dat mijn treinen gaan crashen.
Is dit simpel op te lossen, of moet ik er dan toch een pc aan hangen met alle melders van dien?
Startende N Spoorder
maar dan ook echt starter in alles..


http://n-spoor-op-zolder.webnode.nl/

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22562
Re:Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2012, 20:42:29 »
Als je de beveiliging wil automatiseren, dan gaat dat altijd gepaard met een soort bezetmelding en railonderbrekingen. Maakt het niet eens uit of je analoog of digitaal rijdt. Het maakt ook niet uit of het nu om een computer gaat, een bult elektronica of een klassieke berg relais. Het systeem moet immers weten waar zich een trein bevindt en de baan moet zijn verdeeld in blokken waarin treinen kunnen stoppen. Als je zeker weet dat je op termijn wil automatiseren, dan kun je die railscheidingen maar beter gelijk aanbrengen.

Automatiseren met een computer is wel eenvoudiger en flexibeler dan de klassieke aanpak.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Reactie #6 Gepost op: 20 November 2012, 22:30:36 »
Je zou kunnen beginnen op de huidige baan.
Ik weet niet hoe je de aansturing nu hebt?

Je kunt bijv. een aantal loks kunnen voorzien van decoder.
Een multimaus oid aanschaffen, en deze wisselen met de huidige voeding.
Dan kun je al digitaal wennen op de huidige baan, met evt. de analoge stopschakelaars
als extra beveiliging.
Wissels kun je dan eerst nog handmatig schakelen, en de digitale loks sturen via de maus.

eea natuurlijk wel afhankelijk van de huidige aansturing.

Tinus.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re:Van analoog naar digitaal, moeilijk?
« Reactie #7 Gepost op: 02 December 2012, 20:48:08 »
Advies bij een bestaande baan:

1. Locs van een decoder voorzien
2. Wissels van een aandrijving en een decoder voorzien
3. Bezetmelders plaatsen (als bv. Koploper gebruikt gaat worden)
4. Terugmelders plaatsen

De bezetmelders en terugmelders kun je niet zomaar ergens plaatsen.

De spoorbaan zal verdeeld moeten worden in secties. Elke sectie zal van een bezetmelder voorzien moeten worden. Eerst behoort het railplan voorzien te worden van seinpalen. Je kunt er voor kiezen om later (of geen) seinpalen te plaatsen. Vóór elk (toekomstig) sein moet een stopsectie komen. Zo'n sectie is ca. 20 à 30 cm lang. Daar weer vóór is een afremsectie noodzakelijk. Dus in elk blok (= rails tussen twee opvolgende seinpalen) komen minimaal twee secties.

Terugmelders worden minder vaak toegepast. Persoonlijk gebruik ik terugmelders om te controleren of een wissel echt is omgelegd. Een andere toepassing van terugmelders is bij het gebruik van schakelaars op een bedieningstableau (= een soort seinhuis, waar wissels en seinen bediend worden).
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.