Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door ronald1956
Vandaag om 23:04:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:44:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Pauldg
Vandaag om 22:32:13
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:28:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 22:20:05
ACTS containerwagens door Michiel 80
Vandaag om 22:11:41
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 22:10:10
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
Vandaag om 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Mcn1986
Vandaag om 21:14:41
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
Vandaag om 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
Vandaag om 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
  

Auteur Topic: Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.  (gelezen 16471 keer)

Marcel van der Plas

  • Offline Offline
  • Berichten: 251
  • MRCE 500 1607
Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Gepost op: 19 November 2012, 11:27:33 »
Hallo iedereen,

Na Mehano, wat eerst verdwenen was en nu weer terug is, is ESU ook leverancier geworden van 1 van mijn favoriete locomotieven, de serie class 66 / 77.

Allereerst zien wij de ERS 6604 van Mehano, welke zijn verlichting aandoet, een claxon check van beide tonen en dan de compressor laat horen. Daarna volgt het opstarten van de indrukwekkende motor, en dan gaat de loc rijden met 5 ERS Mehano containerwagons. Mooi om te horen hoe de locomotief lekker gaat bulderen om vervolgens langzamer te gaan rijden en ook te stoppen. Als laatst stop ik het motor geluid en is de locomotief weer stil.

Dan de ECR 247 048 van ESU aan de beurd. Na het eerst uitschakelen van de verlichting om daarna weer in te schakelen, is de cabine verlichting te zien. Daarna starten we de motor op en onderwijl het bovenste frontlicht aan en uit te doen. Met 2 lampen is het rijden in bijv België mogelijk. Na het inzoomen wordt de front verlichting uitgeschakeld ( lampen achter kunnen ook apart aan en uit geschakeld worden ). Daarna de ene claxon die ik alleen met mijn MS 1 kan besturen, gevolgd door het Duitse rangeerbeeld. Voor en achter "front"verlichting.
Dan is het moment aangebroken om te gaan rijden met de locomotief. De loc komt langzaam in beweging net als het geluid van de motor :). Bijpassend geluid bij lage snelheid is het knarsende geluid bij het berijden van wissels en/of bochten. Net echt :).
Even "rustig" een stukje rijden om vervolgens in de bocht het "gas" erop te gooien :).
In de laatste bocht minderen we vaart om zo voor zijn Mehano soortgenoot te gaan stoppen. De lichtflitsen bij de assen zijn bedoeld voor het te laten zien van de "piepende" remmen, wat een extraatje is vind ik zelf, om daarna als laatste de lcoomotief uit te schakelen.

KORTOM:
ESU heeft duidelijk Mehano ingehaald met dit zware metalen model en natuurlijk niet te vergeten de 22 ( !!!! ) verschillende functies waar deze locomotief over beschikt. Het is een echte aanrader !!!


Hier het filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=Arm0-n3LRys&list=UUFOs_WwbgO39b2bInxpdhXA&index=1&feature=plcp



Laat gerust een reactie achter hoor :).

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22551
Re:Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2012, 11:32:41 »
Hier komt ook nog eens een versie van de ESU, maar niet vanwege die functies. Wat mij betreft brengt ESU de modellen ook zonder geluidsfuncties uit, maar dat zal er wel niet van komen. Ik heb Mehano's gezien en zelf gehad, maar de kappen waren allemaal krom. Nee, geen gezichtsbedrog zoals ik eerst dacht. Met een losse kap kon ik hobbelpaardje spelen op een vlakke ondergrond. Ik verwacht dat dat bij de ESU niet aan de orde is. Over de rijeigenschappen lees ik niets dan lof, dus ergens volgens jaar eindelijk een fraai exemplaar van ook voor mij één van mijn favoriete locs. De prijs slikken we dan maar een keer en die herrie kun je uitzetten.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2012, 11:40:41 »
Juist vanwege de productie-eenvoud, dus alle modellen hybride (2 en drierail), alle functies op ingebouwde printplaat ect is dit een compleet en betaalbaar model. (y) (y)
Had R*/Fl* of bijvoorbeeld MaTrix een dergelijk model uitgebracht dan had het zonder al deze toeters en bellen ongeveer hetzelfde gekost. ::)
Juis de productie-eenvoud heeft hier eindelijk voor een compleet (en betaalbaar) model gezorgt. En zoals al gememoreerd, technisch niet meer vergelijkbaar met het Mehano model. :P

Dit zouden veel meer producenten moeten gaan doen (en gaan dat, denk ik  ;) ook binnen een paar jaar doen).

Allie
« Laatst bewerkt op: 19 November 2012, 13:42:46 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 648
Re:Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #3 Gepost op: 19 November 2012, 12:00:51 »
Ik vind de ESU modellen ook qua detaillering voortreffelijk. Het blijft alleen jammer dat er geen versie zonder alle digitale extra's komt. Ik heb geen baan en verzamel puur voor de.vitrine, dus al die extra's zijn voor mij onnodig duur. En dan zijn er toch ook nog genoeg mensen die analoog rijden, dus een standaarduitvoering was zeker niet slecht geweest.

Mvg, Peter

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22551
Re:Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #4 Gepost op: 19 November 2012, 12:09:47 »
Had R*/Fl* of bijvoorbeeld MaTrix een dergelijk model uitgebracht dan had het zonder al deze toeters en bellen ongeveer hetzelfde gekost. ::)

Eeeeh, nou nee.
Bij de huidige prijsstelling van €350 plus, koop ik er hooguit eentje.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #5 Gepost op: 19 November 2012, 13:47:43 »
[oftopic]De V60 / BR 260 gaat ongetwijfeld het volgende succesnummer worden. Soorgelijke prijsstelling en uiteraard alle toeters, bellen, licht EN bedienbare koppelingen. Ze gaan gelukkig door op de ingeslagen weg.[/ontopic]

Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re:Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #6 Gepost op: 19 November 2012, 13:52:07 »
Eeeeh, nou nee.
Bij de huidige prijsstelling van €350 plus, koop ik er hooguit eentje.

Oei, voor ongeveer dat geld koop je een class 66 in 1:29 (ook geschikt voor spoor 1). Zonder geluid, maar met verschillende frontseinschakelingen en een rookgenerator.
Meer NS in spoor 1!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22551
Re:Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #7 Gepost op: 19 November 2012, 13:54:27 »
Tja, geheel andere marketing. Maar kennelijk is het een succes voor ESU en dat is mooi voor ze. (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #8 Gepost op: 19 November 2012, 13:57:58 »
ESU heeft duidelijk Mehano ingehaald met dit zware metalen model en natuurlijk niet te vergeten de 22 ( !!!! ) verschillende functies waar deze locomotief over beschikt. Het is een echte aanrader !!!

Hier het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=Arm0-n3LRys&list=UUFOs_WwbgO39b2bInxpdhXA&index=1&feature=plcp

Laat gerust een reactie achter hoor :).

Mooi filmpje, mooie vergelijking tussen de beide loks. Die van ESU is wel heel erg mooi hoor en niet alleen vanwege de geluiden. (y) 8)
Maar in die Mehano zit toch ook een Loksound? Waarom dan toch minder mooie dieselgeluiden?

Wil je de Class 66 in het echt horen, bekijk en beluister dan eens dit filmpje. Draai het volume van je speakers goed op!  8)

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re:Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #9 Gepost op: 19 November 2012, 15:08:43 »
Maar in die Mehano zit toch ook een Loksound? Waarom dan toch minder
toen was dat het beste wat er was loksound 2. Nu zitten we op Loksound 4 dat is weer een aantal stapjes beter cq. verbeterd.

Gr.
Brigitte

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #10 Gepost op: 19 November 2012, 16:22:29 »
In mijn Mehano Class 66 van HHP heb ik zelf een Loksound 3.5 gezet en het geluidsbestand gedownload van esu.eu; daarna in de lok gezet. Te horen naar de ERS-lok in de film, zijn die geluidsbestanden daarvan en die van mijn lok gelijk aan elkaar.
Maar die van de Esu-lok klinkt een stuk beter. (y) 8)

Dus is mijn vraag nog niet beantwoord ;)

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #11 Gepost op: 19 November 2012, 16:28:00 »
Bij mijn beste weten  ::) heeft ESU voor zijn eigen Class 66/77 nieuwe geluidsopnamen gemaakt die niet als bestand worden aangeboden. Dit om de geluiden exclusief te houden.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re:Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #12 Gepost op: 19 November 2012, 16:30:45 »
Daar zijn zoveel redenen voor.

Zonder er echt naar gezocht te hebben, kan ik het volgende bedenken:
de grootte van de speaker
(het vermogen van de speaker)
de resolutie van de chip i.e. 8 bit of 16 bit
de manier waarop het geluid gesampled is
het formaat van het bestand (lees wav, mp3, aiff of een eigen ontwikkeld iets)
de klankkast (ie ruimte in de lok zelf)
Jeroen

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #13 Gepost op: 19 November 2012, 16:57:33 »
Bij mijn beste weten  ::) heeft ESU voor zijn eigen Class 66/77 nieuwe geluidsopnamen gemaakt die niet als bestand worden aangeboden. Dit om de geluiden exclusief te houden.
Staan gewoon op de ESU site, hier om precies te zijn; http://www.esu.eu/nc/download/geraeuschdateien/generation-4/loksound-v40-oem/
Geluid kun je dus gewoon in iedere LokSound 4.0 decoder programmeren.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Mehano class 66 van ERS versus de ESU class 77 van ECR.
« Reactie #14 Gepost op: 19 November 2012, 17:10:37 »
Dan hebben we hier misschien het antwoord. Ik heb een Loksound 3 gebruikt en in de Esu-lok zit een Loksound 4.
zou toch kunnen hè?

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.