Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2  (gelezen 220007 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #15 Gepost op: 21 november 2012, 16:50:02 »
En hoe zit het dan met het Nijmeegs aspect?

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #16 Gepost op: 21 november 2012, 21:05:07 »
Hallo Martijn,

Waelstede is niet gelijk aan Nijmegen of Arnhem, maar ligt er in de buurt.
Waelstede is eigenlijk het resultaat van 'Wat zou er gebeurd zijn, als.....' gedachten.
Wat zou er gebeurd zijn, als men in Arnhem en Nijmegen de tram niet opgedoekt had, maar na de oorlog weer had opgebouwd (Arnhem) en in de jaren '50 - '60 had gemoderniseerd (Arnhem en Nijmegen).

Het Nijmeegse en Arnhemse aspect zit hem voornamelijk in het trambedrijf:
- smalspoor,
- GTN en GETA trams (sommige moeten nog afgebouwd worden),
- Esslinger GT-4 en Düwag GT6 en een enkele GT8 als eerste moderniseringsgolf,
- een aantal tweedehandsjes toen in de '70 jaren de discussie over opheffen weer begon,
- overname van het stadsvervoer door de stadsregio onder de merknaam BRENG,
- uiteindelijk intrede in het lagevloer tijdperk met de BRENG Variobahn.



Hierbij mag natuurlijk een foto van de Zuurstok 1 niet ontbreken  ;D

Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2015, 13:19:16 door guest7823 »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Hans_NB

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #17 Gepost op: 25 november 2012, 18:40:51 »
Rob, onderstaand nog een plaatje uit rotterdam van een tram zowel in de straat en op de stoep.




groet hans
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2015, 13:19:31 door guest7823 »

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #18 Gepost op: 26 november 2012, 23:35:35 »
Dank je, Hans    (y)

Ik ga het op één of andere manier verwerken in de Waelkade !

Groeten, Rob
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #19 Gepost op: 27 november 2012, 22:09:51 »
De wissels voor de tram in Waelstede.

Toen ruim 10 jaar geleden met de bouw van de Gemeente Tram Waelstede werd begonnen, was al besloten om de railinfrastructuur zelf te bouwen. Uit de voorafgaande research op het internet werd al snel duidelijk dat het onmogelijk was om, met de railgeometrie van bestaande fabrikanten, een realistische trambaan in de straten aan te leggen. De wissels uit de modelspoorindustrie zijn al helemaal niet volgens de werkelijkheid in de bestrating toe te passen.
Op een Amerikaanse website werd vervolgens het ei van Columbus gevonden: een wisseltong, die binnen de groef van de tramrails bleef en daarmee in alle soorten bestrating gebruikt kan worden.  (y)



De Amerikanen bouwden de wisseltong in de binnenboog van het wissel; in Waelstede, waar eigenwijsheid geen onbekend fenomeen is, gebeurde dit in de buitenboog.  ;D




De buitenste rail van het afbuigende spoor is niet volledig aansluitend aan de rechtdoorgaande rail gebouwd, maar eindigt op ongeveer 'groef' afstand. Vóór het monteren van de contrarails is vlak voor de afbuigende rail een gaatje van 1,5 mm geboord, waarin een messing pijpje van 1,5 mm doorsnede en ongeveer 25 mm lengte is geschoven. Dit pijpje steekt dus een paar mm aan de onderkant uit. Daarna is de contrarail aangebracht. Om de wisseltong gangbaar te kunnen maken, dient later met het slijpschijfje het liggende deel van de contrarail weer te worden weggeslepen. Op de foto is dit al gebeurd en het gaatje met het messing pijpje is weer zichtbaar. De wisseltong doet in afbuigende stand dienst als rijrail en in de rechtdoorgaande stand als contrarail c.q. strijkregel. De wisseltong dient zo lang te worden, dat het wiel op de binnenste rail in afbuigende stand automatisch op het afbuigende spoor gedwongen wordt.




Dan wordt de wisseltong uit een stuk rail gevijld en heel iets gebogen. Van een stuk bovenleidingdraad van 0,5 mm wordt een hoekje van 05, - 1,0 cm haaks omgebogen (al naar gelang er ruimte is) en op de wisseltong gesoldeerd. Vervolgend wordt een messing pijpje van 1,0 mm doorsnede over de bovenleidingdraad geschoven en vast gesoldeerd; de lengte moet korter zijn, dan van het pijpje dat al door de grondplaat heen steekt. De draad en het pijpje kunnen nu door het grotere pijpje in het wissel worden gestoken. Nu volgt een proces van afstellen, vijlen, buigen, slijpen, net zo lang tot de tong vrij beweegt, goed aansluit en ook het proeftrammetje probleemloos de beide richtingen kiest. Dan wordt de draad aan de onderzijde haaks omgebogen bij de uitgang van het 1,5 mm pijpje; de wisseltong is nu gefixeerd. De omgebogen draad kan vervolgens aan de Conrad wisselaandrijving worden bevestigd. De uitslag van de Conrad aandrijving is 7 mm en in Waelstede is proefondervindelijk gebleken, dat de stelarm op ongeveer 3,5 - 4 cm afstand van het messingpijpje dient te komen.




Ter verduidelijking een schematische tekening over de constructie van de wisseltong. Het messing pijpje van 1,5 mm is stevig genoeg om door het boorgaatje van 1,5 mm in de printplaat en de MDF plaat geschoven te worden, zonder te vervormen en het zit direct goed klemvast. Het messing pijpje van 1,0 mm past precies in het pijpje van 1,5 mm en fungeert als 'glijlager' en versteviging van de bovenleidingdraad. De bovenleidingdraad past weer precies in het pijpje van 1 mm en wordt hieraan vast gesoldeerd. Het geheel wordt dan aan de wisseltong gesoldeerd.


 



Het resultaat: op de linker foto het wissel in de stand afbuigend en op de rechter foto het wissel in de stand rechtdoor. Door de wisseltong binnen de contrarails te houden, zoals ook bij de echte trams het geval is, kunnen deze wissels gewoon in het asfalt, het gras of het trottoir gelegd worden.




De wisselaandrijving van Conrad gemonteerd; rechts van de aandrijving is (vaag) de bovenleidingdraad te zien. De aandrijving is elektrisch nog niet aangesloten.

Deze constructie voldoet uitstekend in Waelstede.
Wordt vervolgd,
Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2015, 13:31:00 door guest7823 »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #20 Gepost op: 27 november 2012, 22:16:03 »
Da's weer interessant en behoorlijk wat uurtjes werk.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #21 Gepost op: 27 november 2012, 23:22:39 »
Die wisseltongconstructie is van een ingenieus simplisme....  8)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #22 Gepost op: 28 november 2012, 12:11:54 »
Hallo Rob,

Ik volg je al jaren daar waar het gaat over het leggen van de rails natuurlijk :P.
Jouw ervaringen op dit terrein ga ik in een nieuw Hespedam verwerken.
Eerst moet ik nog wat modellen maken, daarna is Hespedam aan de beurt.
Vond al een klein sporenplan op een Duits forum, deze:



De bestaande remise van Hespedam, wordt hierin opgenomen met een iets aangepast sporenplan.
Het moment dat de bouw gaat beginnen, staat in de sterren geschreven.

Hartelijke groet en bouw lekker verder! :)
Niek

« Laatst bewerkt op: 15 februari 2015, 13:20:50 door guest7823 »

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #23 Gepost op: 28 november 2012, 12:40:07 »
Gezellig draadje is dit!
Nu je het toch over ééntongswissels hebt, hier is een foto van zo'n ding in het echt. Deze ligt in het trammuseum van Porto in Portugal.
Goed te zien is dat de tong inderdaad op z'n Amerikaans aan de binnenste spoorstaaf van het afbuigende spoor ligt.



P1060547 by Rob Kievit, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2015, 13:21:10 door guest7823 »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #24 Gepost op: 28 november 2012, 13:25:26 »
Kijk eens aan, alle bekende trambouwers in één draadje verenigd.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #25 Gepost op: 28 november 2012, 15:38:36 »
@Marc: Dat was toch bedoeling van dit 'Tram' sub-board.....   (y)

@Niek: Eindelijk ga je dus toch een rijdende trambaan bouwen in Hespendam !!!
Jouw super handgemaakte trammodellen komen natuurlijk het best tot hun recht, wanneer ze door een mooie stadsomgeving kunnen rijden.
Met het ontwerp, dat je gekozen hebt, kun je op een kleine oppervlakte een leuke tramdienst bedrijven.
Zelfs natuurgetrouw tweerichtingsverkeer op het dubbelspoor aan de rechterzijde, zonder in polariteitsproblemen te komen bij 2-rail =, hoewel ik aanneem, dat jij als echte tramfanaat, toch via de bovenleiding gaat rijden  8).

@Rob: Bedankt voor de foto uit Porto ! Ik heb daar zelf een paar jaar geleden rondgelopen, maar het is met toen niet opgevallen. Het feit, dat de meeste museumtrams in Porto door donkerharige Portugese schonen worden gereden, zal daar niet vreemd aan zijn geweest...... ;).

Toch moet er een reden zijn voor het gebruik van de wisseltong in de binnenboog; ik heb geprobeerd dat te beredeneren, maar ik kom er nog niet zo vlug uit. Bij een afbuigende stand 'trek' je dan als het ware de trams de bocht in, in de 'Waelstede' situatie 'duw' je de tram de bocht in, maar ik kan voor geen van beide oplossingen doorslaggevende voor- of nadelen verzinnen.

Wie brengt het verlossende woord ??

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #26 Gepost op: 29 november 2012, 12:22:20 »
Hi Rob,

Tuurlijk,.............via bovenleiding! Het gekozen baantje is klein omdat ik het tot in detail wil bouwen, je kunt overal goed bij en de omvang van het baantje past goed in mijn kamertje. Het wordt wel een L-vormige tafel, dit vanwege mijn remise.
Dus er is ook nog eigen inbreng. Ik zal eens een sporenplan maken.

Rijden met trams doe ik niet zoveel, het gaat mij om het bouwen van scenery en modellen en die moeten natuurlijk ook kunnen rijden.

Nu ik met pensioen ben, heb ik daarvoor meer tijd gekregen naast het werk bij Miniworld Rotterdam.



Hartelijke groet ook aan Paul!
Niek ;D




« Laatst bewerkt op: 15 februari 2015, 13:21:24 door guest7823 »

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #27 Gepost op: 03 december 2012, 09:41:08 »
Rob,

Ik denk dat je het niet moet zoeken in de wissels maar in de wielbanden van de trams.
Althans in het grootbedrijf.
Een tong in de buitenboog zal de flens van het wiel "scherp" maken met als gevolg dat de flens aan loopvlakzijde ook dunner wordt, waarmee de maat tussen de buitenzijde van de flenzen verminderd. En dat gegeven kan weer voor een onrustiger loop van het rijtuig vormen.

Een tong in de binnenboog zal de flens aan de binnenkant laten slijten. Het verschijnsel onrustige loop zal zich hierdoor minder snel manifesteren.

Het mooiiste wissel is er een met twee tongen, maar dan moeten ze wel goed afgestemd zijn op elkaar.

Zo is het mij ooit verteld bij het volgen van een module wisselbouw in een cursus.

Henk Boshuyzen

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #28 Gepost op: 03 december 2012, 18:09:17 »
Henk,

Dat lijkt me inderdaad een heel aannemelijke verklaring ten aanzien van het grootbedrijf !!
Een tong in de buitenboog zal daarbij niet alleen de flens van het wiel scherp maken, maar de flens vreet zich op den duur ook in de railkop van de buitenboog.
Dit laatste is heel goed te zien in het Openluchtmuseum, waar de scherpste buitenbogen het zwaar te verduren hebben door de intensieve tramdienst.

Belangrijkste conclusie voor Waelstede is, dat het voor de functionaliteit in model niet uitmaakt of de wisseltong in de binnen- of de buitenbocht zit.
Kun je dus voortaan ook gebruiken in Toulon sur Arroux....   8)

Grieten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #29 Gepost op: 04 december 2012, 19:32:27 »
Hier worden bij wissels beide tongen toegepast of helemaal geen tongen bij wissels die alleen als uitrijwissel worden gebruikt.
Maar eerst moet nog de kruising afgebouwd worden wat een crime is in 2 rail voeding..