Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2  (gelezen 220005 keer)

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Gepost op: 17 november 2012, 23:57:47 »
Met dit draadje wil ik de bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 beschrijven. De bouw van deel 1 heeft 10 jaar geduurd (druk, druk, druk….), maar de planning voor deel 2 is 10 maanden (!!).
Het plan, dat in de loop der jaren aan de hand van ervaringen is aangepast, ziet er als volgt uit:



Wat stelt de Gemeente Tram Waelstede voor en hoe is de realisatie in model:
- Kaapsporig elektrisch stadstrambedrijf
- Gesitueerd in de buurt van Nijmegen en Arnhem
- Trambedrijf is niet opgeheven na de oorlog, maar gemoderniseerd
- Alle rails en wissels zijn zelfbouw: ROCO profielen op printplaat
- Voeding via de bovenleiding; alle rails is massa
- Digitaal bestuurd met Koploper via ROCO Multimaus
- Terugmelding via magneetsensors
- Alle trams omgebouwd op:
   . HOm spoor (12 mm)
   . alle wielen massa
   . voeding via bovenleiding
   . gedigitaliseerd met Kuehn N025 of ESU LokPilot 3 decoder

Waelstede Deel 1 bestaat uit de modules 1 (remise), 2 (Logistiek Centrum) en S1 (Schaduwstation) en is vrijwel geheel afgebouwd en volledig bedrijfsvaardig.
Onder Koploper kunnen er 9 trams automatisch rijden; momenteel rijden er maximaal 6 trams, omdat nog niet alle elektronische onderdelen gereed zijn.

De beschrijving van de bouw van Waelstede Deel 1 is te vinden op mijn website: http://www.gemeentetramwaelstede.nl

De bouw van Waelstede Deel 2 is begin oktober 2012 begonnen met het maken van de modules: 12 mm MDF en een raamwerk van 18*42 mm.

De volgende stappen zullen aan de hand van foto’s beschreven worden.



Allereerst dienden de aansluitingen met Waelstede Deel 1 (module 2) gemaakt te worden. De rails is op de koppen van de modules nog extra gefixeerd met tweecomponentenlijm.




Daarna werd de trambaan en het stratenplan op de module getekend, om niet tijdens de bouw voor verrassingen komen te staan, zoals te smalle straten, geen ruimte voor trottoirs en gebouwen. Raad eens hoe ik aan die wijsheid gekomen ben....;D




Toen volgde de aanleg van de trambaan, bestaande uit oude ROCO rails (2,5 mm) en printplaat. Bij rechte rails is de afstand tussen de 'biels' 5 cm en in bogen 3 cm. De groefrails zijn gemaakt van liggende railprofielen (kop van de liggende rail in de holte van de staande rail); een beproefde methode, maar in Waelstede voor het eerst toegepast, wegens het niet voldoende beschikbaar zijn van messing L en I profielen. De breedte van de groef is daardoor wat groter, dan op Waelstede Deel 1.




Close up van een wissel met kruising. Het ziet er misschien wat rommelig uit, maar functionaliteit staat voorop en eenmaal in het gras, ziet het er prima uit. Wissels die tegen het puntstuk in worden bereden, krijgen één wisseltong in de buitenboog, wissels die met het puntstuk mee worden bereden, krijgen geen wisseltongen. Dit werkt feilloos op Waelstede Deel 1. De wisseltongen ontbreken nog op de foto's.




Het linker deel van het wisselcomplex in de Van Broekhoflaan op de kruising met de Stationsstraat. Ook dit geheel komt in het gras te liggen.

Wordt vervolgd.

Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2015, 13:30:22 door guest7823 »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10554
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2012, 09:35:59 »
Goed je hier te zien Rob. Een tram-draadje erbij is altijd goed.  (y)

De bouw van deel 1 heeft 10 jaar geduurd (druk, druk, druk….), maar de planning voor deel 2 is 10 maanden (!!).
Heb je een deadline?  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2012, 10:35:57 »
Hallo Rob,

leuk om de bouw van Waelstede deel 2 hier te vinden, ik ga me gelijk aanmelden voor updates.
Ik heb ook gelijk even een vraagje, je omschrijft hoe je de groefrail gemaakt hebt. Ik heb hier echter nog geen voorstelling bij, dus zou je dit met behulp van een detailfoto of iets dergelijks kunnen duidelijk maken?

Ooit, na mijn 10 jaren plan wil ik ook een trambaan gaan bouwen en daarvoor heb ik natuurlijk wel de groefrail benodigd.

Groeten,

Christoph

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2012, 22:37:46 »
Heb je een deadline?  8)

Ja !  ;D

Ik heb hier echter nog geen voorstelling bij, dus zou je dit met behulp van een detailfoto of iets dergelijks kunnen duidelijk maken?

Ik heb een tekening gemaakt van de drie typen groefrails, die op Waelstede gebruikt zijn / worden.



Het linkse en het middelste type is gebruikt op Waelstede Deel 1, het rechtse type wordt op Waelstede Deel 2 gebruikt.
Ik hoop dat één en ander nu wat duidelijker is.

Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2015, 13:18:43 door guest7823 »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #4 Gepost op: 19 november 2012, 10:54:59 »
Ahh, Rob bedankt. Nu is het duidelijk.

Ik vraag mij echter wel af of de trams bij het door jou nieuw te gebruiken profiel niet op de flensen gaat rijden en hierdoor een contact probleem ontstaat, al hoewel je schreef dat beide wielen voor het zelfde potentiaal gebruikt gaan worden.

Bedankt en succes met bouwen,

Christoph

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #5 Gepost op: 19 november 2012, 11:08:36 »
Hallo Rob,

Heb je al geëxperimenteerd met de 3e variant van groefrails? Ik heb destijds geprobeerd met een N railstaaf (Minitrix) op zijn zijkant erin te zetten, maar de groef bleek te ondiep te zijn de meeste trams. Met name Kato trams hebben flinke flenzen.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2156
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2012, 12:28:34 »
Rob:
Mooi zo, dat wordt vást weer genieten! Waelstede heeft (geloof ik) géén geschiedenis met trolleybovenleiding, toch? Dat scheelt dan in ieder geval heel veel werk en verbrande vingers voor de Museumvereniging... :-X ;) (y)
Ga je ook nog iets meer vertellen over die terugmelding van jou met die magneetsensors, ik ben namelijk bést wel benieuwd maar snap het verschil met reed-contactjes nog niet...

Mark:
Die truc heb ik ook al eens gehoord, inderdaad een N-staaf dwars in een h0-staaf, maar volgens mij hangt de diepte van de groef dan vooral af van de hoogte van je h0-rail, immers die N-rail bepaalt alleen maar de breedte van de groef...
(En anders wordt dat gewoon een kwestie van wielen afdraaien  :-X of RP-25 wielen eronder...)
*Zit onder tafel met harnasje aan en aluhoedje op*  8)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2012, 14:06:56 »
Ha Rob,

Voor de groefrails van een stukje loskadespoor heb ik N-rails gebruikt die ik staand, met de voet tegen de rijrails heb gesoldeerd. Dat kan natuurlijk ook met de kop tegen de rijrail. Dan is je groef iig minder wijd.

Groet,

Huibert
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #8 Gepost op: 19 november 2012, 14:16:39 »
@Frans: Rob heeft op zijn website een goede uitleg staan van de Hall sensoren, maar het de afstelling schijnt vrij kritisch te zijn, wat je met reed-contacten minder hebt. Bij mij werken de reed-contacten (dubbel uitgevoerd) goed genoeg en kan je onder de bestrating kwijt.

Maar wielen afdraaien naar RP25 doe ik liever niet met +200 trams...

Gr, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #9 Gepost op: 19 november 2012, 17:19:49 »
@Christoph: bij de, door mij gebruikte, oude ROCO rails van 2,5 mm hoog rijden de trams niet op de flens. De flensen van de Halling en LIMA trams zijn 0,6 mm hoog, terwijl de groefdiepte ca 0,8 mm is.

@Mark: Ik heb geen ervaring met N rails; van belang is natuurlijk dat de railvoet ongeveer even breed is als de rijrail hoog is. Op module 2 (Waelstede Deel 1) heb ik in de S-boog (van het midden van de weg naar de grasbaan) geëxperimenteerd met BEMO flexrails. Dat ziet er visueel goed uit; de groef is niet breder, dan op andere plekken. Toch heb ik het idee, dat de trams daar niet lekker rijden, vermoedelijk omdat ze op de flens rijden, maar zeker weten doe ik dit niet. Voorlopig is mijn voorraad oude ROCO rails nog redelijk onuitputtelijk, zodat het gebruik van deze profielen voor de hand lag. De binnenruimte tussen de beide groefrails is daarbij wel 0,3-0,4 mm smaller.

@Hubert: Nadeel in jouw oplossing lijkt me dat de ruimte tussen de groefrails dan flink lager ligt dan de railkoppen.

@Frans en Mark: De magneetsensors waren een uitkomst, omdat de terugmelding achteraf in Waelstede Deel 1 ingebouwd moest worden. Ik zag het niet zitten om op alle noodzakelijke plekken sleuven voor 2 reed contacten uit te frezen.
Nadeel is dat je bij magneet sensors vrij sterke magneten moet gebruiken. printplaatjes tussen de rails vastschroeven met ijzeren schroeven is er niet bij...  ;D
De sensors reageren op de zuidpool van de magneet. In het begin bevestigde ik de magneten in de lengte richting onder de trams en dan kwam het wel eens voor dat een sensor niet reageerde. Bij één van mijn trams (ik meen de EVAG Flexity Classic) was niet voldoende ruimte en is de magneet dwars geplaatst in een sleuf in de bodem. Dit blijkt prima te werken en sindsdien worden de magneten aldus gemonteerd; vallen ze ook nog eens minder op.
Het hele verhaal van de magneetsensors staat inderdaad op mijn website onder 'Waelstede -> In model -> Digitaal'.
Er komt namelijk nog wel meer bij kijken...... 8) , maar ik ben er dik tevreden over !!

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #10 Gepost op: 19 november 2012, 19:04:30 »
Kijk weer een tramdraadje en dan nogwel die van waelstede  (y)

Ik heb nog wel een opmerking over module 4.

Is het niet een beetje vreemd dat de tram dan op de stoep rijd in plaats van de weg?

Groet Martijn van Meerwijk
Eigenaar Zuurstok 2 8)
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #11 Gepost op: 19 november 2012, 19:17:53 »
Ik heb nog wel een opmerking over module 4.
Is het niet een beetje vreemd dat de tram dan op de stoep rijd in plaats van de weg?

Tja, Martijn, daar heb ik ook lang over nagedacht.

Mijn motivatie is de volgende:
-de trambaan in het midden van de weg is geen optie, want er moeten tramhaltes komen. Dat betekent dan vluchtheuvels en daar is geen ruimte voor,
-dan de trambaan in zijligging langs het trottoir aan beide zijden van de weg. Maar dan komt het fietspad in de knel en de parkeerplaatsen,
-conclusie was: leg de trambaan op de stoep aan weerszijden, dan kunnen daar ook de haltes komen. Tussen trambaan en parkeerplaatsen/fietspaden komt dan een hek.

En ik ben gek op trams in voetgangersgebieden... ;D

Graag commentaar van ieder, die een beter idee heeft.......er is nog net geen rails gelegd  8)

Groeten, Rob.
(Eigenaar Zuurstok 1  :D)
« Laatst bewerkt op: 19 november 2012, 19:24:37 door Waelsteder »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #12 Gepost op: 20 november 2012, 01:17:33 »
Ha Rob, bij het havenspoortje wat ik aanlegde is er geen hoogteverschil.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10554
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #13 Gepost op: 21 november 2012, 09:07:12 »
- Gesitueerd in de buurt van Nijmegen en Arnhem
Volgens mij bouw je gewoon een Rotterdams thema  8)


Google fotootje...   (mooi hé?  8))

Overigens zou ik de sporen aan de kant van de huizen niet te dicht tegen de bebouwing aan leggen, dat oogt voor mijn gevoel on-Nederlands. Wellicht is het een optie om de Waalkade voor het wegverkeer als éénrichtingsstraat uit te voeren en zo een rijbaan te "besparen" (zie bovenstaande foto).
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2015, 13:19:02 door guest7823 »
No dress rehearsel, this is our life.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #14 Gepost op: 21 november 2012, 16:32:50 »
Volgens mij bouw je gewoon een Rotterdams thema  (mooi hé?  8)

Jaaah Marc, dat is het beeld dat ik zo'n beetje in mijn hoofd had !!  (y)

Het bevestigt weer het oordeel, dat ik als kind over de Nederlandse tramsteden had:
- in Den Haag rijden ze op een eigen baan,
- in Amsterdam rijden ze op straat,
- en in Rotterdam rijden ze op de stoep.
Dat laatste vond mede z'n oorzaak in het feit dat het hele complex van tramhaltes voor het oude Centraal Station 'op de stoep' lag, dat wil zeggen bestraat met trottoirtegels.....

In Waelstede worden meer zaken uit deze steden nagebouwd.
De Waelkade krijgt dus iets Rotterdams  ;D, de leilindes bij de tramhaltes op module 2 (en straks ook module 3) zijn gepikt van de HTM in Voorburg en Amsterdam wordt vertegenwoordigd door de Steenhouwersgas, waarbij ik het beeld van de oude Bakkersstraat wil vasthouden: een tram, die een heel smal straatje induikt.

OK, Marc bedankt !
De telefoonlijnen worden nu gesloten, u kunt niet meer reageren.
Module 4 wordt volgens plan verder gebouwd  8)

De ruimte voor een breed trottoir vóór de Hollandse geveltjes is op de module wel aanwezig. Ik wil zelfs terrasjes voor de huizen hebben, Desnoods worden de geveltjes in halfreliëf gebouwd.

Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2012, 20:49:00 door Waelsteder »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden