Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 10:08:08
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Bertje B
Vandaag om 09:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 08:46:11
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 08:25:03
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20

Auteur Topic: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2  (gelezen 232534 keer)

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #540 Gepost op: 12 February 2015, 20:06:56 »
Beste medelevers (en mijn dank hiervoor !!)  (y) (y),

Vandaag, aan het eind van de middag, na een zware vrijwillige werkdag onderweg van het Openluchtmuseum naar huis, ging de telefoon van de Koploper Waelstede hulplijn, met het verzoek om onverwijld en dwars door de avondspits koers te zetten naar de Huissense Waggonfabrik ZmbH, waar weer niets reed van die hele zooi....  ???

Spoorslags op de plek des onheils aangekomen, trof ik Herr Direktor bij de trambaan aan met een glas witte wijn in de hand, terwijl deze overmoedige waaghals zeer zelf vergenoegd meedeelde dat hij inmiddels de hele middag 20 (TWINTIG) trams automatisch had rijden, die hij zelf in Koploper ingevoegd had en ook van twee wagens het achterstallige onderhoud in Waelstede had hersteld door in de decoder het CV 29 op 7 te zetten, zodat ze, behalve in Koploper, ook met de Multimaus de goede richting op reden.  8)

Het brandende probleem van de dag bleek te zijn dat sinds een uurtje de trams steeds bij één blok stopten en niet verder wilden rijden. Zodra de bewuste tram uit het blok gehaald werd, reed de volgende er weer in en was ook niet meer vooruit te bewegen.   ???
Waarschijnlijk door de hierboven genoemde overmatige inspanningen, had deze ZmbH niet in de gaten dat op het beeldscherm van Koploper een wisselstraat in het geel schreeuwde om vrijgegeven te worden; een handeling van een halve seconde met de rechter muisknop......  ;D

Onder "Het" wordt bij Gemeente Waelstede onder meer ook verstaan zeer oud materieel wat her en der in het buitenland bij naburige bedrijven ( Cleve) op de kop is getikt. Deze KSW wagens waren als budget aanhangwagens net na de oorlog gemaakt om de schaarste op te vangen.
Ook in de trammodelbouw waren het een van de eerste wagens van Liliput.

Helaas moet dit hele verhaal van onze Maarten van Rossum van de modeltrambouw enigszins genuanceerd worden.
De bovenste tramwagen op de foto betreft een originele KSW bijwagen van Lilliput; de enige wijziging die de Waelsteder Machinefabriek heeft gedaan betreft de spoorbreedte.
De onderste tramwagen op de foto betreft een KSW kap, een ongespoten bouwpakket zonder onderstel en een ontbrekend venster overgenomen van de Gemeente Tram Eemstede die daar blijkbaar geen raad mee wist en een motorloos KSW onderstel van Lilliput, waarbij dit geheel is samengevoegd tot KSW bijwagen 36 van de Klever Strassenbahn.
Dit onderstel komt uit een Lilliput KSW motorwagen, die in de jaren '70 ooit in Innsbruck is gescoord, maar die nog nooit, niet op normaalspoor en niet op smalspoor, fatsoenlijk heeft gelopen.
Reden om het motortje voor te dragen voor de Recycling Award en het onderstel voor de bijwagen te gebruiken.

Zit er nog de originele Liliputmotor in? Ik heb er ook één, maar die rijd niet fijn in originele staat. Ik overweeg om daarvoor een Halling KSW bodemplaat in te zetten met bijbehoren aandrijving.

Nee, de originele kap van de Lilliput motorwagen, die om nostalgische redenen bewaard diende te blijven, kreeg een Halling (volgens Maarten v R. een Stangl.....) KSW onderstel, waarbij het Lilliput interieur met allerlei delen uit de rommeldoos werd nagebouwd. De wielflenzen in dit onderstel waren, nog steeds volgens onze beroepsmopperaar, te hoog en deze zijn vervolgens op de draaibank verlaagd; service van de Waggonbau ZmbH  (y).
Deze KSW motorwagen rijdt sinds gisteren helaas met de kap los op de motor en te hoog op de poten (ook waargenomen door onze jonge hulpkracht..), echter feilloos rond in Waelstede (dat wel !).
Een discussie over dit fenomeen is zinloos in het hol van deze trambouwleeuw, dus dat knappen we straks terug in Waelstede wel weer op.  ;D

Tot zover het verslag van de ontwikkelingen van gisteren en vandaag.

Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 12 February 2015, 20:38:59 door Waelsteder. Reden: Wat verduidelijkende tekst en smiley\'s toegevoegd. »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #541 Gepost op: 12 February 2015, 20:12:07 »
hahaha  ;D
Arme Paul.
hahahaha

Die blauwe KSW rijd inderdaad probleemloos. totdat je de bijwagen aanhaakt  :-X :P

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

eemstede

• Offline Offline
« Reactie #542 Gepost op: 12 February 2015, 21:57:39 »
Hoe komt het toch, dat ik bij het lezen van deze verhandelingen (zouden betreffende personen ook nog weleens met elkaar PRATEN ?  :-[ ), steeds meer moet denken aan de Muppetshow ? Ik laat aan ieders verbeelding over wie als wie figureert, maar ga vooral zo door  ;D.

Gr Frank

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
    • Gemeente Tram Waelstede
« Reactie #543 Gepost op: 12 February 2015, 22:37:09 »
zouden betreffende personen ook nog weleens met elkaar PRATEN ?  :-[

Nou nee, helemaal niet....  8)
We lachen alleen maar, wanneer we (hele dagen !!!) bezig zijn, omdat sommige forumleden toch nog schijnen te denken dat we alles bloedserieus menen  ???
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd  (y)

Hoe hou je het anders vol in een steenkoude garage  ;D ;D ;D

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #544 Gepost op: 12 February 2015, 22:46:33 »
Heerlijk Drama!
GTST schijnt er niets bij te zijn... (maar dat volg ik niet :-\)

@Frank:bij mijn weten praten de protagonisten inderdaad met elkaar; het schijnt zelfs, dat zij zich regelmatig met elkaar in één ruimte bevinden. ::)

Waelstede ken ik als een prettig plaatsje met een trambedrijf, dat echter méé wil in de 'vaart-der-volkeren' en zich niet altijd realiseert, dat groeien niet altijd 'leuk' is... Het is mooi, dat de Burgervader zich niet afsluit voor de Vooruitgang en daarom ook jonge frisse hulpkrachten inhuurt! Het groeiproces BLIJFT echter lastig... (Al hoorde ik van Dr. Zielknijper, die hen vanuit zijn garage begeleidt, dat hij vertrouwt op een succesvolle show zónder ontsporingen of aanrijdingen  ;D)

Frans  (y)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #545 Gepost op: 12 February 2015, 22:47:35 »
koukleum  :P

Word je hard van  8)

Greetz de jonge hulpkracht
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #546 Gepost op: 12 February 2015, 22:48:27 »
Is het kacheltje inmiddels overleden?
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

eemstede

• Offline Offline
« Reactie #547 Gepost op: 12 February 2015, 22:51:55 »

@Frank:bij mijn weten praten de protagonisten inderdaad met elkaar; het schijnt zelfs, dat zij zich regelmatig met elkaar in één ruimte bevinden. ::)

Frans  (y)

Ik begrijp, dat jij een goede en betrouwbare bron ter plaatse hebt ? ;)

Gr Frank.

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #548 Gepost op: 12 February 2015, 22:56:43 »
Goede bron: JA, Betrouwbaar:  :-X

Ik vind het geweldig wat deze drie personen presteren en gaan showen! En zéker wat de senioren doen om ook een nieuwe generatie te stimuleren! (y) (Dat mag ook wel eens hier gezegd worden!!!)

Frans
(inderdaad de trotse vader van...) ;)

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #549 Gepost op: 12 February 2015, 22:58:45 »
koukleum  :P

Zoon,

Ik vind, dat je toch nog wel "mijnheer Koukleum" moet zeggen...

Je Vader

eemstede

• Offline Offline
« Reactie #550 Gepost op: 13 February 2015, 12:34:19 »
Zoon,

Ik vind, dat je toch nog wel "mijnheer Koukleum" moet zeggen...

Je Vader

Uitgaande van een goede opvoeding, kun je je afvragen, waardoor dat gebrek aan eerbied voor vader komt; verkeren in verkeerd gezelschap ? ???

Gr Frank.

skiptram

• Offline Offline
    • skiptram
« Reactie #551 Gepost op: 13 February 2015, 13:17:27 »
Vrijdag de 13e,
Ja er gaat wel eens wat mis.
Bij het demonteren van de oude Baseler die aanliep in de bochten breken de draadjes van de decoder.
Die decoders zitten steevast bij Waelstede zodanig tegen het plafond geplakt dat je er ook nooit meer bij kunt en dat geleding vooral niet kan bewegen.
Maar ik begrijp dat deze niet op het chassis kunnen worden weggewerkt.

Maar je krijgt wel snel ( geen morele) ondersteuning van Rob.

Dus na wat gesoldeer met kabouter soldeerboutjes en reuzen loupes rijdt het weer.

P.S. Even een compliment aan de directeur. Wat kan die man mooi de daken van trams weatheren.!!!!!!!
Dan staat wel zo natuurgetrouw bij zo'n mooie H0w panto.

Uiteraard wordt er vandaag niet proefgereden.
Gr.P.P.

www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #552 Gepost op: 14 February 2015, 23:49:47 »
Ik ben vandaag wezen kijken naar Waelstede die in een toch wel redelijk koude garage staat opgesteld. De baan heb ik voor het laatst op Trammeland gezien (2010) en hij is nu dubbel zo groot met de uitbreiding aan de linkerzijde. Het grote kruispunt in het midden van de baan is een leuk gedeelte, want hier gaan de trams werkelijk alle kanten op wat voor de bezoeker niet te voorspellen valt. (mits de wisseltong het weer doet ;))

Er moet nog best wel wat gedaan worden totdat hij beursklaar is in Schwerin, maar dat hoort erbij. Ook mijn eigen baan zit in de verbouwing voor deze beurs en beursstres hoort er eenmaal bij!

Rob, ik wens je heel veel succes en ik hoop dat het Duitse publiek ook hun ogen uitkijkt wat 'Kopflaufer' allemaal kan doen qua baanbesturing.

Groeten, Mark

P.S. Toen je weg was hebben we stiekem je wisselstraataanduiding linksboven aangepast. Nu kan je zien welke tram vertrekt  ;)
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #553 Gepost op: 15 February 2015, 00:07:44 »
Ik twijfel toch wel heel erg of ik iTrain ga gebruiken of Koploper. Zoals jullie er over praten kan het best veel. Er is over een poosje een seminar met Paul Haagsma er bij. Misschien toch maar heen gaan, mits dat voor komplete Koploper-leken nut heeft.

Succes met Waelstede Rob bij de harde voorbereidingen voor Schwerin. Voor 20/21-6 in het NOM neem ik namens Stichting BRAM binnenkort contact met je op.

Alle anderen idemdito succes met al jullie voorbereidingen. Het zal beslist een geweldig "uitje" worden, met z'n allen.

Mvg, Michel
« Laatst bewerkt op: 15 February 2015, 13:12:59 door Michel van den Hof »

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #554 Gepost op: 15 February 2015, 08:11:43 »
Michel,
Wat miskomt je om het eens te proberen?
Zo heb ik het in begin ook gedaan met koploper.
Programma gedowload, help file erbij en vervolgens bij Mark van zijn site zijn bestand genomen en bekeken.
Een enorme hoop van geleerd zonder dat er ook nog maar iets aan mijn eigen baan was gekoppeld.
Bestand op een eigen naam opgeslagen en onder test laten draaien, darna gewoon zelf wijzigingen aan uitsluitingen voor sporen en wachttijden aangebracht.
Het is en gratis programma maar het is gelijk aan andere programma's.
En daarbij, zou Miniworld Rotterdam niet de beste test zijn voor dit programma?