Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 16:17:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19

Auteur Topic: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2  (gelezen 232952 keer)

skiptram

• Offline Offline
    • skiptram
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #450 Gepost op: 12 January 2015, 13:42:03 »
Rob,
Ik ben zo vrij geweest de ervaringen ook naar het Duitse forum te exporteren.
Ze hebben hier in Zwitserland ook vergeten de sneeuwhellingen voor te bewerken met ATF, dus het skieen hapert wat.
Groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #451 Gepost op: 12 January 2015, 14:54:10 »
Hoi Rob,

De railreiniger met spiritus was voor mij ook niet het schoonmaakwonder, maar hij reed standaard mee met de trams. Elke keer als hij aan zijn rondje begon, dan vulde ik hem weer en dan pakte hij precies de baan in één keer. Met name de baan en de trams moeten brandschoon zijn voordat de beursdag begint en dat is de truc met spiritus, want hierdoor rijd het bij mij storingsvrij. Maar ik wil de ATF op jouw rijdagen graag zien en misschien neem ik wel een klein leeg potje mee ;)

Met name minder vuil op de rails in bochten zou een uitkomst zijn. Met de bovenleiding erboven blijft het lastig schoonmaken en hopelijk is ATF hier dan ook voor mij het wondermiddel.

@Paul: Veel plezier met skiën

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Bjor

• Offline Offline
« Reactie #452 Gepost op: 12 January 2015, 21:56:25 »
Mark,

Voor de duidelijkheid: ATF maakt niet schoon; het gaat corrosie tegen in die zin dat er niet of nauwelijks meer vonkvorming plaatsvindt tussen wiel en rails. In november '14 heb ik er dit over geschreven op het N-spoorforum. Mijn ervaringen zijn nog steeds dezelfde:

'Inmiddels heb ik al enkele maanden ervaring met het gebruik van ATF (automatic transmission fluid) op mijn rails. Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=bmOPOcxXPjE
Het leek me raar om olie op je rails te smeren, omdat het dan toch vuil aantrekt. Toch heb ik het geprobeerd en het werkt wonderwel. ATF is een hele dunne, minerale olie met een paar toevoegingen die het elektrisch geleidend maakt. Er komen geen kwalijke dampen vanaf, hoewel het bij het gebruik heel even een beetje vies ruikt (maar dat doet wasbenzine ook). Je moet er niet mee gaan poetsen. Een wattenstaafje bevochtigen met een druppeltje en daarmee de rails op een paar plaatsen over een paar centimeter bevochtigen is genoeg. Minder is meer in dit geval. De trein rijdt de olie vanzelf over de rails uit. Die wordt er niet schoon van, maar wel goed geleidend. De ontbrandingstemperatuur ligt heel hoog, dus je rails vliegt niet in brand bij een vonkend wieltje. Wat me overigens opviel is dat zelfs de wielen van mijn twee-assige "zwarte Anna's" vrijwel niet meer vonkten (behalve dan bij die kleine oneffenheidjes zoals een niet perfecte aansluiting tussen twee railstaven). Sindsdien hebben mijn treinen al maandenlang stottervrij heel wat rondjes gereden en zelfs de "zwarte Anna's" kruipen nog steeds stapvoets over de wissels, terwijl ik maar één keer ATF heb gebruikt.
Schoonmaken doe ik nog wel, maar vooral met de stofzuiger, want de baan wordt natuurlijk ook stoffig.
Wordt mijn rails mooi schoon? Nee, maar dat hoeft ook niet. Rails moeten stroom geleiden en dat gaat zo juist prima. Overigens zie je niets van de ATF.

Toch is er een wellicht een klein nadeeltje. Het maakt de rails iets gladder, waardoor een zware trein op een helling kan gaan slippen. Daarbij ontstaan echter weer geen vonkjes en dus ook minder vervuiling en - neem ik aan - minder slijtage. Een twee-asser zonder anti-slip bandjes bleek overigens nog steeds in staat om een sleep van 12 twee-assers tegen een 3% helling op te trekken, dus de gladheid is ook weer niet een heel groot probleem.

Maar of je ATF wilt gebruiken moet je uiteraard zelf weten. Ik wil hiermee alleen mijn ervaringen vertellen en ik ben er tevreden over. Maar of je nu schuurt, poetst, polijst, oliet of wrijft, als de treinen maar blijven rijden.'

Zeker als je krappe bogen hebt, zullen je trams in het begin zeker slippen, maar dat wordt steeds minder. Zo niet, dan heb je teveel ATF opgebracht. Met wasbenzine haal je het er weer makkelijk af. (Het is een minerale olie). Op een paar plaatsen op de baan een licht streepje met een met ATF bevochtigd wattenstaafje is meer dan voldoende. Vooral niet gaan poetsen!

Ben

Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
    • Gemeente Tram Waelstede
« Reactie #453 Gepost op: 13 January 2015, 17:18:04 »
Voor de duidelijkheid: ATF maakt niet schoon; het gaat corrosie tegen in die zin dat er niet of nauwelijks meer vonkvorming plaatsvindt tussen wiel en rails.
Ben

Mark en alle anderen,

Ik denk dat Ben (Bjor) hier het juiste punt maakt: voorkomen aanslag door vonkvorming.

Toen Waelstede overging van analoog op digitaal rijden, beide met voeding via de bovenleiding, viel al snel op dat de stroomafnemers na een aantal rondjes rijden aanslag begonnen te vertonen. Dit werd telkens verholpen door er even met een ROCO railgum overheen te poetsen. Ook op de rails zag ik dit verschijnsel op bepaalde railovergangen, hetgeen moeizaam met een wattenstaafje met spiritus verholpen moest worden..
De stroomafnemers vertoonden zelfs duidelijk zichtbare vonkvorming op de scharnierpunten, vaak tot grote verbazing en vermaak van bezoekers.

Ik vermoed dat de aanslag op de rails van de Rheinberger Strab, die Mark aan de slipbandjes wijt, gewoon aanslag door vonkvorming is, want Mark rijdt met 2-rail voeding.

Na het gebruik van de ATF op de bovenleiding in Waelstede, blijven de stroomafnemers op hun raakvlakken vrij van aanslag.
Ik zit er nu zelfs aan te denken om:
- de stroom(af)voerende wielen aan de binnenzijde met een cocktailprikkertje van een miniem tipje ATF te voorzien, zodat er ook geen vonkvorming meer optreedt tussen de binnenzijde van het wiel en de contactveertjes.
- hetzelfde te doen in de scharnierpunten van de stroomafnemers.

Wanneer dit succesvol is, ben ik spekkoper tijdens beurzen en tentoonstellingen en kan ik gewoon lekker met de collega's en bezoekers beppen, in plaats van continu de tramdienst in de gaten te moeten houden.....    8)

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #454 Gepost op: 14 January 2015, 19:56:21 »
Hoe vaak zou je de rails dan opnieuw moeten insmeren met ATF? Het klinkt alsof het dan maanden niet meer hoeft.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #455 Gepost op: 15 January 2015, 00:13:26 »
Klopt, Sven, er wordt in het draadje hierover http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62511.msg3221534567/topicseen.html#msg3221534567 gesproken over ca 3 maanden.
Ik heb daar nu natuurlijk nog geen ervaring mee.

Groeten, Rob.

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #456 Gepost op: 17 January 2015, 22:02:58 »
And now for something completely different.....

maar ik hoop toch wel dat er in 2014 weer een trammeland zal zijn  ;D
wie weet?
Paul? Rob?

Groeten Martijn

Beleef Stads- en Streekvervoer op 20 en 21 juni 2015 in het Nederlands Openluchtmuseum

Dit wordt de eerste editie van een openbaar vervoerevenement in het Nederlands Openluchtmuseum.
Indien dit nieuwe evenement succesvol is, hopen we het ieder jaar te kunnen organiseren.

Het Nederlands Openluchtmuseum gaat een evenement organiseren op zaterdag 20 en zondag 21 juni 2015 onder de voorlopige werktitel Beleef Stads- en Streekvervoer! Het is een evenement voor onze brede publieksdoelgroep.

Op zondag 21 juni is het ook Vaderdag, dus we verwachten veel vaders / zonen en opa's / kleinzonen tijdens dit gezellige vaderdaguitje!

De enthousiaste plannen, waaraan momenteel wordt gewerkt zijn:

1.Gasttrams
Naast het eigen materieel onderzoeken we momenteel of er een Amsterdamse 3-asser 533, een Amsterdamse open bijwagen 600 en een gesloten Amsterdamse bijwagen bij ons op bezoek kunnen komen. Als dit inderdaad gaat lukken dan zullen deze bijwagens achter de eigen trams van het NOM daadwerkelijk dienst doen en rond rijden. Bezoekers kunnen instappen en alleen tijdens deze twee dagen deze unieke belevenis meemaken!

2.Museumbussen
Op dit moment onderzoeken we of het mogelijk is om op diverse plaatsen in het park museumbussen (o.a. van de SVA) kunnen worden opgesteld en we zoeken uit of er ook daadwerkelijk ritten met een museumbus georganiseerd kunnen worden naar ons museum.

3.Industrieel smalspoor
We bekijken of het haalbaar is om ism De Gelderse Smalspoor Stichting een smalspoortreintje tussen de Grote Weide (ingang) en de Zaanse buurt (ophaalbrug) te kunnen laten rijden.

4.Modeltrambanen
Bekende en onbekende modeltrambouwers zullen hun modeltrambanen tentoonstellen in de Tramremise en een nog te bepalen locatie.

5.Verrassingsprogramma met activiteiten voor jong en oud rondom de tram
tramles, tramkraampjes, traminformatie, boeken, tijdschriften, verhalen in en op de tram, tramoptredens, tramrestauratie, op de foto op en in de tram, hoe word ik conducteur, wat moet je kunnen als bestuurder, de geschiedenis van de Arnhemse Tram, etc. etc.

Als lid van het projectteam fungeer ik als contact voor de museumbussen, het smalspoor en de modeltrambanen.
De modeltrambanen komen op twee locaties te staan; de tramremise is al definitief gekozen, de tweede locatie wordt nog aangewezen. 
Zodra de tweede locatie bekend is, kan de indeling gemaakt worden door Paul Sassen (als externe adviseur, voorheen TRAMmeLAND) en mijzelf (voorheen TRAMmeLAND). Pas dan weten we ook wie er definitief uitgenodigd kan worden, maar een aantal bekende Beneluxspoorforumleden uit het Trams en smalspoor board zullen niet ontbreken.

De doelstelling van het projectteam is om Beleef Stads- en Streekvervoer tot een jaarlijks evenement te maken, maar voor het projectteam is het ook de opmaat voor de viering van het 20 jarige jubileum van de tramdienst in het Nederlands Openluchtmuseum in 2016.

Ik heb er zin in en ik hoop jullie ook !!

Groeten, Rob.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #457 Gepost op: 17 January 2015, 22:13:35 »
Ik zou het onderwerp nog even in een eigen draadje gooien.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #458 Gepost op: 17 January 2015, 22:15:58 »
Ik zal er zijn  :D :D :D

alleen een drieasser op jullie bergbaan?
de arme 533 is nog aan het uithijgen van zijn avontuur in brussel  :-X

Groeten Martijn
« Laatst bewerkt op: 17 January 2015, 22:20:02 door martijn v m »
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #459 Gepost op: 17 January 2015, 23:02:29 »
Ik zal er zijn  :D :D :D
Groeten Martijn

Eh Martijn, jij moet er sowieso zijn als ZZP-er bij de Gemeente Tram Waelstede......  8)

Groeten, Rob.

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #460 Gepost op: 17 January 2015, 23:07:58 »
ZZP-er?  :o
hmm heb ik nog niks over gehoord.

Staat al in de elektroniche agenda genoteerd.

hoop wel dat jullie ook een Amsterdammer ritselen voor voor de bijwagens want een Rotterdammer Hagenees of Arnhemmer is wel erg bont  :-X

Groeten Martijn

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #461 Gepost op: 17 January 2015, 23:10:05 »
alleen een drieasser op jullie bergbaan?
de arme 533 is nog aan het uithijgen van zijn avontuur in brussel  :-X

Er heeft in de beginperiode van de tram in het NOM al eens een 3-asser proefgereden.
Een GVB 3-asser kan de hellingen gemakkelijk aan, zolang je de bijwagen maar in Amsterdam laat....  8)
Vandaar dat we kiezen voor 020 bijwagens (de open 600 en waarschijnlijk een boldakker) achter onze eigen trams; de 010, 070 en 026 motorwagens zijn namelijk wel sterk genoeg...  ;D

Groeten, Rob.

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #462 Gepost op: 17 January 2015, 23:13:54 »
ik weet het hij kan het hebben.
maar het blijft mishandeling van een prachttram.  :-\

had hoop op de GTR 72 voor de 600 net als wat jaartjes terug
of de 144 iets modernere uitvoering ervan

of heel wild de 586 2G enkelgelede bolkopper  :-X

Maar ik zie het tezijnertijd wel.

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #463 Gepost op: 17 January 2015, 23:21:28 »
had hoop op de GTR 72 voor de 600 net als wat jaartjes terug
of de 144 iets modernere uitvoering ervan
of heel wild de 586 2G enkelgelede bolkopper  :-X

Dit is het eerste evenement en dan moeten we op de centjes passen; je sleept al die trams niet voor een cadeaubon over en weer.
Wanneer dit evenement een succes wordt, kunnen we met het 20 jarige jubileum van onze tram in 2016 wat forser uitpakken....

Groeten, Rob.

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #464 Gepost op: 17 January 2015, 23:42:23 »
Ohja dit is wel 1:1 ja.