Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 16:17:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19

Auteur Topic: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2  (gelezen 232930 keer)

skiptram

• Offline Offline
    • skiptram
Re: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #435 Gepost op: 07 November 2014, 09:03:33 »
Rob,
Ik mis uiteraard de medische kant voor de wat bejaard wordende Waelstedertjes.
Tandarts "Roosen" had destijds een monumentaal pand aan de Oranjesingel met een groot wit bord.
Tevens is dat dan het postadres van de "Huissense Waggonbau ZmBh" die eigenlijk in Luxemmburg gezeteld is om inmiddels duidelijke fiscale redenen. Kun je daar ook de "Juncker" fietsen van Mark verkopen.
En de winkel van "van Woerkom" was ook een begrip voor de gegoede Nijmeegse burgerij.

Groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Carel Ruysink

• Offline Offline
« Reactie #436 Gepost op: 07 November 2014, 09:58:48 »
En dan een koffiebrander in de etalage en hun Volkswagen T1 bestelbus voor de deur danwel achter bij het magazijn.
O ja en hun grote reclamebord bij de uitgang van het station.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Tramkees

• Offline Offline
« Reactie #437 Gepost op: 07 November 2014, 12:06:31 »
Rob,

De gereedschapswinkel van de heer Mooi zou hier schitterend in passen.
Hij is als zelfstandig ondernemer aangesloten bij E-norm.
Op de gevel komt dan dus het logo van E-norm met daarachter de naam van de ondernemer.

Dat is dan dus ......................, en dat vind ik van Waelstede.

Groet, Kees
« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 13:01:08 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

mpol

• Offline Offline
« Reactie #438 Gepost op: 07 November 2014, 12:09:15 »
dit is wel een erg fraai pand  (y)

grt,
Marcel

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #439 Gepost op: 09 November 2014, 08:29:49 »

... met het gerechtsgebouw in de buurt een notaris of advocatenkantoor, past ook in zo'n nobel gebouw.
.. gr Joke
ps zonde dat het niet een cigarenwinkel wordt, er zijn nog steeds cigarenrokers...
Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
    • Gemeente Tram Waelstede
« Reactie #440 Gepost op: 15 November 2014, 22:00:31 »
De nijvere neringdoende

Leuke suggesties allemaal voor de bestemming van het winkelpand  (y) (y)

Ik vat de ideeën hieronder op eigen wijze allemaal nog een keer samen:
- De Gruyter (...én 10% én beter waar...)
- Lampenwinkel
- Rijwielhandel
- BRENG informatiepunt
- Modelbouwwinkel
- Tandarts
- Huisartsenpost
- Neerlands eerste (1946 !) supermarkt Van Woerkom in Nijmegen
- Winkel voor gereedschappen en ijzerwaren (een soort Van de Stad, dus)
- Notariskantoor
- Wetswinkel / rechtswinkel

Alle suggesties zullen worden overwogen.
Welke het uiteindelijk gaat worden, weet ik nog niet; ik heb nog even tijd...  8)

De Van Broekhoflaan in aanbouw.

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #441 Gepost op: 16 November 2014, 14:39:41 »
Hallo Rob,

Komt daar links nog een pandje tussen? Rechts heb je in ieder geval een leuk steegje gecreëerd. Kan je daar ook de tram doorheen zien? Dat kan een mooi doorkijkje opleveren.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #442 Gepost op: 16 November 2014, 21:12:55 »
Komt daar links nog een pandje tussen?

Inderdaad Mark, ik zit te denken aan een moderner pand (oorspronkelijke pand had oorlogschade, in de jaren '50 nieuw pand met veel beton en stalen ramen, in de jaren '90 geheel gerenoveerd).
Liefst met een grote etalage op de begane grond en appartementen er boven.
Ik denk dat ik er een automobielbedrijf voor classic cars in zet; komen die bejaarde automodelletjes ook weer eens van pas....  ;D

Rechts heb je in ieder geval een leuk steegje gecreëerd. Kan je daar ook de tram doorheen zien? Dat kan een mooi doorkijkje opleveren.

Dat is de bedoeling. Het kantongerecht krijgt een tuin met veel groen, van de buitenwereld afgescheiden door een smeedijzeren hekwerk.
Tussen het hek aan de linker zijde en het winkelpand komt een paadje dat naar de Steenhouwersgas loopt.
Je kunt dan in de keerlus inderdaad de tram zien rijden, of stilstaan in het blok.
Maar dat is niet alleen leuk voor het publiek, maar ook erg praktisch voor de leiding van het trambedrijf in geval van.....  8)

Groeten, Rob.

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #443 Gepost op: 11 January 2015, 21:30:01 »
Het Wonder van Waelstede.

Er is op het Beneluxspoorforum momenteel een discussie gaande in het draadje 'Rails schoonmaken met transmissieolie?' over het gebruik van ATF (Automatic Transmission Fluid) als railpoetsmiddel. ATF wordt in de automotive industry gebruikt als vloeistof in de automatische transmissies. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62511.0.html

Met het oog op hun optreden tijdens Kleine Bahn ganz gross in Schwerin op 25 – 26 april 2015 hebben de heren technici van SKIPtram en Waelstede zich reeds geruime tijd gebogen over de probleemstelling: ”Hoe houden we de tramrails en de bovenleiding schoon in een oude spoorweghal in Schwerin?”. Ervaringsdeskundige Mark (MMTB) wist te melden dat het aanwezige stof en vuil in zo’ n hal zich doodlacht bij het zien van al die modelbanen en gedurende de tentoonstelling met sardonisch genoegen zal proberen de tramdiensten te saboteren. Er zijn daarom tal van ideeën geopperd en proeven met poetswagens uitgevoerd, maar daar zat het ei van de heer Columbus helaas niet bij…

Door de discussies in bovengenoemd topic hebben de heren technici zich laten overtuigen om een proef te doen. Er waren op Waelstede deel 1, dat functioneel staat opgesteld, een paar plekken waar bepaalde trams steevast haperden of zelfs stopten, ondanks diverse poetsacties.
Bij een bevriende SAAB dealer kon een klein flesje, dat toevallig in Waelstede in de weg stond, met dit ATF spul worden gevuld. ATF is geen olie, is niet vet en tast geen kunststoffen of slipbandjes aan.

Volgens de discussies op het forum is het insmeren van de rails met een wattenstaafje over een lengte van ca 3 cm voldoende voor een traject van ca 10 meter; de wielen van de trams (of locs met wagons) zorgen voor het 'uitsmeren' van de ATF over dit gehele traject.

Omdat bij de Gemeente Tram Waelstede echte trams rijden, dus met voeding via de bovenleiding en massa via alle wielen, werd tijdens de proef niet alleen de rails bij de ingang in het schaduwstation S1 met ca 3 cm vloeistof bestreken, maar ook de bovenleiding, die hier uit een omgekeerd railprofiel bestaat.

Eén belangrijke tip bij het gebruik van ATF is: 'Less is more', dus spaarzaam gebruiken volgens bovenstaande vuistregel !! Het spul vervliegt niet, zoals andere middelen en blijft maanden als een film op de rails en bovenleiding zitten.

Het resultaat?
Na de eerste twee rondjes, waarbij de trams de neiging hadden om in de boog op het ingesmeerde gedeelte wat te slippen, sloeg de aanvankelijke scepsis om in verwondering, want alle trams begonnen allengs beter te lopen en zelfs de notoire haperaars reden door.... Tijdens de duurproef op vrijdagavond 9 januari bleven de trams rustig hun baantjes trekken en was het zelfs mogelijk de stad Waelstede tijdelijk te verlaten om het glas met spiritualiën bij te vullen, of voor een genoeglijke kout met de achterblijvers in de woonkamer.

Zijn er helemaal geen kanttekeningen?
De proef en de duurproef werden uitgevoerd met 9 trams, die automatisch onder Koploper hun baantjes trokken. Alle trams zorgden dus voor het uitsmeren van de ATF, die natuurlijk niet alleen een filmpje op de rails en bovenleiding vormt, maar ook op de pantografen en de (stroom terugvoerende) wielen.
Toen halverwege de proef een andere tram, die niet aan het uitsmeren had deelgenomen, werd tussengevoegd, duurde het een een paar rondjes, voordat ook deze tram storingsvrij begon te lopen, hetgeen natuurlijk logisch is; dus niet meteen weer met ATF beginnen te kwasten !!!

Bij de Gemeente Tram Waelstede is men inmiddels overtuigd van de werking van ATF, gaan de poetswagons naar de sloper, de baanvegertjes van Noch in de rommeldoos en gaat het flesje ATF mee naar Schwerin !!!

Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2015, 21:36:15 door Waelsteder. Reden: ** Datum KBgg Schwerin verbeterd; met dank aan Tramkees** »

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #444 Gepost op: 11 January 2015, 21:39:15 »
Nou, als jij het zegt... Dan moet het wel goed zijn. Naar de plaatselijke garageboer dus! (y)
Check ook mijn Facebook

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #445 Gepost op: 11 January 2015, 21:49:41 »
Top bericht heren Wael, Skip en MM,

Ik heb op de beurs in Houten meerdere malen over de discussie op dit forum rond dit wondermiddel verteld.
Zelf zal ik het ook gaan toe passen, als de baan eenmaal in gebruik is.

Er was een autotechneut die waarschuwde om uit te kijken met lak van modellen.
Waarvan akte.

Iemand oude modellen of delen, om te kijken hoe snel ATF lakwerk aantast?
Remolie doet dat bijvoorbeeld heel agressief en snel.
Ja, uiteraard is ATF en vloeistof en geen olie, maar er zijn genoeg niet-olie vloeistoffen die gevaarlijk zijn voor lakwerk.
Beter het zeker voor het onzekere.

Mvg, Michel

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #446 Gepost op: 11 January 2015, 22:31:49 »
Michel,

In het genoemde draadje over ATF op pagina 7 staan foto's van een kunststof wielstel dat 24 uren in de ATF heeft gelegen.
Geen zichtbare schade; het wielstel ziet er zelfs schoner uit.

Maar je moet natuurlijk niet met opzet je materieel ermee gaan insmeren  8)
Gewoon een likje met een wattenstaafje op de rails.

Groeten, Rob.

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #447 Gepost op: 11 January 2015, 22:38:07 »
Rob,

Ik heb het niet over aantasten van plastic, dat is geen punt van zorg.
Ik heb het over het mogelijk aantasten van lakwerk, dat het nog niemand getest.
Bij normaal gebruik komt e.e.a niet met elkaar in aanraking, maar voor het geval dat .....

Mvg, Michel

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #448 Gepost op: 12 January 2015, 10:10:04 »
Hoi Rob,

Goed nieuws dat ATF bij jou zo goed werkt, want dat betekend zeker een zorg minder op de komende beurs (y)
Ik hou het zelf bij spiritus, want daardoor heb ik tot nu toe geen problemen met haperende trams. Bij ATF ben ik een beetje bang voor de trekkracht in de krappe bogen, want mijn trams zijn precies zo aangepast met gewicht dat ze er net doorheen kunnen zonder te  slippen. Ook zijn bij mij de bogen na een beursdag compleet zwart van de slipbanden en dat is een laag die eraf geschraapt moet worden. ATF gaat daar denk ik niet bij helpen.

Maar ik ben erg benieuwd naar Schwerin als je met de ATF rijdt.

groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #449 Gepost op: 12 January 2015, 12:50:01 »
Hoi Mark,

Ik heb ook gewerkt met de Noch vegertjes met spiritus onder een bijwagen, maar dit gaf slechts tijdelijk resultaat, omdat spiritus op de rails direct vervliegt. Ook was na één rondje met de gebruikelijke wachttijd op de volgende rit in het schaduwstation alle spiritus in het vegertje alweer vervlogen. Voor de stroomvoerende bovenleiding had ik helemaal geen poetsoplossing.

De ATF laat trams niet slippen in de krappe bogen, omdat het niet vet is en een hele dunne film vormt, die niet vervliegt, zowel op de rails, als op de wielen en bij mij ook op de bovenleiding.
Zoals gezegd slipten bepaalde trams alleen tijdens de eerste twee rondjes in lichte mate. Ik had de ATF zowel op de rails, als op de bovenleiding aangebracht in de boog van het inrijdspoor van schaduwmodule S1; op de foto in mijn eerdere posting is het de boog voor het flesje ATF. Deze boog heeft een straal van ca 24 cm.

ATF zal niet helpen, wanneer er een dikke laag vuil op de rails zit, die er af geschraapt moet worden.
Wanneer de rails schoon zijn, zal het wel voorkomen dat aanslag zich weer vasthecht.

Op 2 februari gaat Waelstede drie weken lang naar Paul in Huissen als technische voorbereiding voor Schwerin. Daar zal ook Waelstede deel 2 dan haar ATF beurt krijgen.
Je kunt jezelf dan van de werking overtuigen, wanneer je langs komt.

Groeten, Rob.