Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 16:17:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
  

Auteur Topic: De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2  (gelezen 232912 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #120 Gepost op: 29 January 2013, 16:26:46 »
Nee hoor, ik spreek mezelf nóóit tegen..  8)

Anyway. Rob wil eerst proefrijden vóór hij de scenery plaatst. Mijn voorstel is om een tijdelijke ondersteuning van de bovenleiding te maken met staanders en dwarsdraden. Na het proefbedrijf kan dan de scenery geplaatst worden waarbij de staanders verdwijnen omdat de gebouwen die functie overnemen. De krachten op de bovenleiding zijn volgens mij niet zo groot dat dat een probleem is.
No dress rehearsel, this is our life.

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1760
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #121 Gepost op: 31 January 2013, 17:38:21 »
Ik zou de bovenleidingsmasten zó plaatsen, dat de spandraden net TUSSEN de huizen lopen; hoef je ook geen sleuven in de huizen te maken en kun je ze makkelijker even weghalen.


Gr Frank.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #122 Gepost op: 31 January 2013, 19:09:24 »
 :o Frank,
Ik ga beslist niet op de stoel van de Directeur van Waelstede zitten, maar Rob heeft al redelijk duidelijk aangegeven, dat er in die Steenhouwersgas eigenlijk geen plek is voor masten... :-X
Zullen we het verlossende woord van onze grootmeester maar afwachten?  ;)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1760
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #123 Gepost op: 01 February 2013, 14:01:30 »
Beste Frans,
ik ken de directeur een beetje, dus ik ben niet bang voor zijn reactie.
En soms hebben zelfs grootmeesters advies nodig.
Ik bedoelde, dat de masten ACHTER de huizen staan, zodat de straat vrij blijft, en de spandraden TUSSEN  de huizen doorlopen, zodat er geen sleuven in de huizen gemaakt hoeven te worden.

Gr Frank.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8332
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #124 Gepost op: 01 February 2013, 21:13:33 »
Een muurrozet kan niet tussen de huizen komen, lijkt me zo. Is dat probleem weer opgelost: geen muurrozet. Maar persoonlijk zou ik de ingewikkelde weg kiezen van én een rozet en een kabel door de huizen heen. Da's dan toch het meest naar het voorbeeld.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #125 Gepost op: 11 March 2013, 14:19:04 »
Tramgemeente !

Even weer een teken van leven uit Waelstede met een kleine update….  8)

Na de vakantie is verder gegaan met de bouw van Module 4, de Waelkade.
Allereerst is de module bedekt met 3 mm  Propiflexplaat van de Gamma, waaruit de trambaan weggesneden is. Vervolgens zijn de tussenruimtes opgevuld met allesvuller; dezelfde procedure als op Module 3.

Een styreen afstrijkmalletje zorgde er deze keer voor dat de rails, die in het trottoir komen te liggen, in ieder geval 1,5 mm boven de allesvuller blijven uitsteken. Dit om te voorkomen dat straks de trams over het trottoir in plaats van over de rails hobbelen en hun contact met de massa verliezen.

Daarna brak een (werkelijk !) lang proces aan van zagen, snijden, vijlen, passen en meten van de stoeptegels, om zoveel mogelijk het ‘Hollandse’ verband van de stoeptegels te handhaven. Dit is helaas niet overal gelukt, maar dat zal waarschijnlijk wel kunnen worden verdoezeld met een bloembak of zo….

Omdat je daar behoorlijk vierkante ogen van krijgt, is er af en toe ter onderbreking ook aan het (weer) rijdend maken van enkele trams gewerkt. Zie hiervoor mijn website http:www.gemeentetramwaelstede.nl.

Op dit moment zijn alle trottoirs op Module 4 gelegd, geschilderd, geplamuurd, zwart ingewassen en wit ge-drybrushed en is er ook al gras gezaaid op de Van Broekhoflaan. Inmiddels is begonnen met het plamuren en schilderen van het asfalt en fietspaden.



Het eerste trottoir bij de trambaan is gelegd aan de rivierzijde van de Waelkade.




Detailaanzicht van dit gedeelte.




De tramhalte aan het stadinwaartse spoor.




De tramhalte aan het staduitwaartse spoor, dat langs de terrasjes zal liggen.




De grasbaan aan het einde van de Van Broekhoflaan.

NB: De MGT-K tram uit Halle is vers gemotoriseerd; de stroomfnemer glimt nog van de nieuwigheid  ;D. De wagen zal op 'tijdelijke' huurbasis in Waelstede gaan rijden met stickers: 'Deze tram rijdt voor Breng' er op. De decals zijn al gemaakt, maar nog niet aangebracht.


Wordt vervolgd…..
Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2015, 13:29:46 door guest7823 »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8332
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #126 Gepost op: 11 March 2013, 15:43:16 »
Leuk, weer een update! Ziet er schoon uit.

Hoe heb je de trambaan weggesneden?
« Laatst bewerkt op: 11 March 2013, 15:50:26 door Sven »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #127 Gepost op: 11 March 2013, 18:34:52 »
Dat spul is gewoon met een Stanleymes te snijden.
Ook gemakkelijk, als je achteraf bijvoorbeeld nog parkeerplaatsen wilt inbouwen met 1,5 mm dik steentjesplaat, zoals op module 3.

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #128 Gepost op: 17 March 2013, 17:17:02 »
Zomaar een update gemist, zag ik via je site.
Goed bezig Rob, het blijft interessant om je vorderingen te volgen.
Ontraxs 2015 (2014 ?) met als thema lokaalspoor en trams?     8)
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8332
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #129 Gepost op: 17 March 2013, 20:21:09 »
Haal je dat wel, Marc?  :)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #130 Gepost op: 17 March 2013, 20:54:29 »
Ontraxs 2015 (2014 ?) met als thema lokaalspoor en trams?     8)

Dat is een héél interessante gedachte......   (y)  (y)

Marty en Paul de Groot lezen mee in dit forum, dus laten we ze hierbij oproepen de uitdaging aan te nemen, om in 2014 of 2015 een 'Trams en smalspoor' hoek(je) in te plannen !!
Met wat hier in dit subboard getoond wordt, lijkt er keuze genoeg zijn...  8)

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #131 Gepost op: 17 March 2013, 21:03:30 »
Haal je dat wel, Marc?  :)
Met de Rosestraat bedoel je?  8)
Trambaantje is nog bovenleiding, en vooral heel veul bomen, struiken en gras. ;)
No dress rehearsel, this is our life.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #132 Gepost op: 10 April 2013, 22:47:32 »
And now to something completely different........

Omdat het werk aan Module 4 in de (bijna vicieuze) cirkel zit van plamuren - schuren - schilderen - plamuren - etc., waardoor voor het gevoel het werk niet echt opschiet, is besloten om er tussendoor iets heel anders te gaan doen en een begin aan Module S2 te maken .

Uit het laatste stuk printplaat zijn 120 'bielsjes' gezaagd, zijn van alle bielsjes de scherpe zijkanten gevijld, is in het midden een gaatje geboord en zijn uiteindelijk alle 120 bielsjes op de module gespijkerd en vertind. Tja, ook dit is hobby......
En dan hangt er opeens weer de geur van soldeer in Waelstede en is de verleiding erg groot om ook rails aan te leggen.

Nou ja, om een lang verhaal kort te maken: Module 4 is aan de kant gegaan….
Er zijn inmiddels de volgende werkzaamheden aan Module S2  verricht:
- het uitrijdwissel (niet functionerend, d.w.z. geen wisseltongen) is gebouwd,
- alle rails van de opstelsporen zijn gesoldeerd,
- de gaten voor de terugmelders zijn geboord,
- het inrijdwissel (functionerend) is gebouwd en van een Conrad wisselaandrijving voorzien,
- de ringleidingen aan de onderzijde zijn aangelegd,
- er zijn 20 printjes met magneetsensoren gesoldeerd, gemonteerd en aangesloten op twee TAMS S88 terugmeldingsmodules,
- de bovenleiding is gebouwd volgens hetzelfde principe als op Module S1: ROBUUST,
- en de beugelproef is gedaan….



Module S2 is helemaal klaar ! Op de bouw van het inrijdwissel wordt nog teruggekomen.




Alle terugmelders (20) van de opstelsporen zitten op hun plek en zijn aangesloten op de TAMS terugmeldingsmodules. Alleen het printje voor de gestabiliseerd gelijkstroomvoeding ontbreekt nog. In beide lussen zijn 5 blokken gecreëerd; door de bloklengte in de buitenboog te verkleinen van 50 naar 45 cm, zijn ook hier nu 5 blokken mogelijk. Er kunnen nu 10 trams worden opgesteld.




De bovenleidingportalen zijn gemaakt van oude ROCO rails; voorzichtig getordeerd tijdens het buigen om doorbreken te voorkomen. De bovenleiding zelf bestaat ook uit oude ROCO rails. Ik zeg het hier nog maar eens een keer: "Meegebogen bovenleiding is des modelbouwers doodzonde", maar in (niet zichtbare) schaduwstations is het natuurlijk toegestaan. De ROCO rails zijn stevig genoeg om in gebogen toestand een flinke afstand te overbruggen.
Duidelijk is te zien dat de portalen gebogen en getordeerde ROCO railprofielen zijn. De railvoet dient boven het spoor te hangen en dat betekent dat de 'paal' een kwart slag gedraaid in de grondplaat staat. De afzonderlijke 'portalen', zeker de portalen die vanaf één zijde twee sporen overbruggen, lijken op zich niet erg stevig, maar zodra de 'bovenleiding' er aan gesoldeerd wordt, ontstaat er toch een stevig geheel. Op Module S1 functioneert dit alweer anderhalf jaar zonder problemen.



En tot slot: de geslaagde beugelproef met twee nog aanwezige analoge trams.

Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2015, 13:35:02 door guest7823 »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #133 Gepost op: 10 April 2013, 22:58:16 »
Hard gewerkt, en het ziet er weer degelijk uit, Rob! Een meegebogen wissel voor 12mm spoorwijdte maakt niet iedereen zo maar even. En die bovenleiding is een klassieker; doet me denken aan die tunnelbovenleidingsstroken die vroeger te koop waren.

Ik begrijp tussen de regels door trouwens dat dit een historisch moment is:
Uit het laatste stuk printplaat
De laatste sporen voor Waelstede zijn nu dus gelegd? Of heb ik 't mis?

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2
« Reactie #134 Gepost op: 11 April 2013, 22:38:46 »
Ik begrijp tussen de regels door trouwens dat dit een historisch moment is:De laatste sporen voor Waelstede zijn nu dus gelegd? Of heb ik 't mis?


Ja Rob,

De laatste rails in Waelstede zijn gelegd; en nu je het zegt, inderdaad wel een historisch moment.
Ik ben juist uitgekomen met mijn voorraad printplaat en oude ROCO rails.

Aan grotere infrastructurele werken volgt nu alleen nog de bovenleiding op de Modules 3 en 4, maar eerst ga ik het asfalteren van deze modules nog maar weer eens opnieuw Europees aanbesteden.
Het huidige asfalt op Module 4 blijkt te zijn gelegd door een dochteronderneming van de firma AnsaldoBreda......   ;D

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden