Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:43:22
Roco Plan T door marco
Vandaag om 15:41:57
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:23:46
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
  

Auteur Topic: Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?  (gelezen 8798 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #30 Gepost op: 14 November 2012, 00:33:12 »
Om een idee te krijgen van de kosten van een nieuw cylindergietstuk, vorig jaar heeft de museumspoorweg hier een nieuw cylindergietstuk laten gieten. Al waren de tekeningen present, er moest nog wel aardig wat opnieuw ontworpen worden omdat sommige afmetingen van de blauwdruk onleesbaar waren geworden.
De kosten voor het gietstuk (inclusief cylinder en klep "liners") waren $10 000, ongeveer 8000 euro. Daarbij moet je nog het bewerken optellen, wat ook niet goedkoop is. Dit was dan een redelijk modern ontwerp(1913) dat qua vorm ongeveer gelijk is aan een BR 52, maar ongeveer een kwart kleiner (15,5" x 22" ipv 23,6" x 26") Voor een NS 1300 zullen de kosten aardig wat hoger liggen, want je zit met 2x zoveel cylinders en een veel krappere layout.

Verder lijkt me directe expoitatie van de NSM stoomlocs op het NS net niet practisch (hoe mooi het ook zou zijn om de SS 326 met de teakhouten C8, de C5 en de 3-as D die buiten staat te verrotten langs zien rijden op snelheid). Nu weet ik niet of het NSM in Utrecht ook een werkplaats heeft, maar het lijkt me dat de layout van het complex helemaal niet geschikt is als stoomdepot, en het zou niet verantwoord zijn om van daar een stoomloc te laten rijden.

Wat een mooi initiatief zou zijn is om samen te werken met een museumlijn, om een loc daar te laten restaureren en treinen te rijden. Het probleem daarmee is dat veel museumlijnen geen vreemde loc zullen willen restaureren, want dat gaat ten koste van onderhoud aan eigen matrieel. Ook zal het NSM dan de loc voor meerdere jaren niet in Utrecht stallen, want voor de kosten van een restauratie (wat enkele jaren zal kosten) zal de loc tenminste een aantal jaar moeten rijden, bijvoorbeeld min of meer continu gebruik tot de volgende grote ketelkeuring. Mogelijk zou de loc dan nog in de winter terug in Utrecht, maar zeker niet s'zomers
Als men slim is kan men er wel wat voordelen uit trekken
-Grote media hype bij indienststelling loc -> trekt veel bezoekers voor museumspoorlijn
-Optie tot gecombineerde attractie -> bekijk museum in Utrecht en ga dan naar museumspoorlijn XX om NSM loc in actie te zien
-Lagere kosten voor museumlijn -> een NS 1B of 2B loc zal minder kolen en water gebruiken dan een dikke Duitser mits de NS loc de lasten aankan.

 Een ander initiatief zou zijn nu de lijn langs Maliebaan toch wordt opgeheven om het tot museumlijn om te bouwen, maar dat zal klauwen met geld kosten, en dan zouden er nog problemem zijn met milieu, onderhoud en niet onbelangrijk, omwonenden die niet van rook houden.

Maar, meer dan dromen zijn dit niet, en ik verwacht niet dat de NSM locs in de nabije toekomst nog een vuur in hun vuurkist zullen zien.
EDIT: behalve dat breedspoor beestje dan ;)

mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 14 November 2012, 01:27:42 door Beached »

guest7823

  • Gast
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #31 Gepost op: 14 November 2012, 00:49:57 »
Eigenlijk in ALLES het met Rick eens  :-[, behalve het laatste punt.

mompelt iets over Arend en gaat slapen


Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #32 Gepost op: 14 November 2012, 01:25:41 »
Die komt toch niet verder dan 100 meter, dus dat telt niet ;)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #33 Gepost op: 14 November 2012, 13:43:40 »
En dan als tweede de RTM 37, http://www.rtm-ouddorp.nl/

De opdracht tot het gieten van een replicafabrieksplaat is recent gegeven, zo vernam ik recent van de eigenaar van het origineel. De replica van de RTM 37 is een bijzonder project. Wie weet wat de toekomst meer gaat brengen. De komst van de HSM 814 juich ik alleen maar toe. Dan kunnen de locs in het NSM gewoon lekker van hun pensioen genieten.

EElco

Eelco

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #34 Gepost op: 14 November 2012, 13:57:00 »
Replica's bouwen is inderdaad zo gek nog niet! Bij de MBS zijn er ook plannen geweest om een HSM Ezeltje na te bouwen. Maar voorlopig hebben ze nog zoveel restauratieprojecten in de ijskast staan dat daar nog helemaal niets van komt. Afgezien van het geldprobleem. Want dat is er natuurlijk ook! Overigens heeft de MBS ervaring met het nagieten van een cilindergietstuk voor de SS657. Kosten 80.000 euro's. Maar het defect zat alleen in de cilinder en niet in het gehele cilinderblok, zover ik weet.
Andre
« Laatst bewerkt op: 14 November 2012, 14:03:30 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #35 Gepost op: 14 November 2012, 14:03:17 »
Tsja, en zo kun je makkelijk aan een enorme lijst beginnen ´wat zouden we graag willen repliceren´...  ;D De SHM heeft volgens mij ooit het plan gehad een 8700 te reconstrueren. En ik dacht dat daar ook de wens leeft/leefde om een NTM tramloc te bouwen (een ´hoki poki´ of zo). Maar ondertussen heeft zeker de SHM zo veel moois aan Nederlandse locs verzameld, dat het bouwen van een replica geen prioriteit meer hoeft te hebben. Hooguit om een lacune aan te vullen.

En dat ze bij de SGB prima replica´s kunnen bouwen, laten ze zien met hun nieuwe omC. Dus wie weet brengt de toekomst inderdaad nog een NS 6000...

Eelco

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #36 Gepost op: 14 November 2012, 14:06:36 »
Voor dat de crisis toesloeg waren er ooit plannen om de loc te bouwen met langdurige werklozen, net zoals destijds de VOC schepen in Lelystad gebouwd zijn. Dat scheelt behoorlijk in de kosten. Maar ja, dit plan is door de crisis om zeep geholpen.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

guest7823

  • Gast
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #37 Gepost op: 14 November 2012, 14:14:03 »
- Ezeltje -> leuk, is namelijk Belpaire schuifbeweging  8)
- SHM 8700, zou op basis van de "6" geweest zijn, maar was feitelijk een hele andere loc. Inmiddels bestaat de "6" niet meer (of in ieder geval niet meer als complete loc)

Binnen de huidige collectieplannen van de SHM heeft een 8700, voor zo ver ik weet, niets te zoeken. Een Maffei / Honki-Poki zou ook leuk zijn, maar als er al iets nieuwgebouwd gaat worden bij de SHM zal dat meer zijn in de lijn van wat mist er nu in "de collectie Nederland" en gelukkig ben ik daar onkundig genoeg in om me daar niet mee te hoeven bemoeien.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #38 Gepost op: 14 November 2012, 16:28:24 »
Voor al die replica liefhebbers is er vooral een bottleneck in de vorm van mensen die deze complexe gietstukken kunnen maken. Nee niet zelf bedacht maar vorig jaar in een Duitstalig tijdschrift gelezen.
Daar hadden ze ook de orginele tekeningen nog maar het maken van de vorm en de reactie van het materiaal bleek ook voor moderne gieters een probleem.
Die oudjes waren nog niet zo gek!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #39 Gepost op: 14 November 2012, 20:26:22 »
En dat brengt dus ook een probleem met zich mee.
Van die "oudjes" die dat vroeger"makkelijk" wisten te maken zijn er tegenwoordig amper meer te vinden,dus een leerproces voor modernere mensen in een zelfde beroep wordt er niet makkelijker op. :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #40 Gepost op: 14 November 2012, 23:15:08 »
-Lagere kosten voor museumlijn -> een NS 1B of 2B loc zal minder kolen en water gebruiken dan een dikke Duitser mits de NS loc de lasten aankan.
Mja, maar behalve de 2104 zijn al die locjes natte karren, terwijl die dikke Duitsers met oververhitte stoom werken. Dus dat verschil zal niet zo heel veel voorstellen vrees ik.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #41 Gepost op: 15 November 2012, 01:15:59 »
Voor al die replica liefhebbers is er vooral een bottleneck in de vorm van mensen die deze complexe gietstukken kunnen maken. Nee niet zelf bedacht maar vorig jaar in een Duitstalig tijdschrift gelezen.
Daar hadden ze ook de orginele tekeningen nog maar het maken van de vorm en de reactie van het materiaal bleek ook voor moderne gieters een probleem.
Die oudjes waren nog niet zo gek!
even met dezelfde benadering als wanneer ik een modelletje bouw: als gieten lastig is, kun je t dan niet gewoon van een paar stukken dikwandige plaat en buis in elkaar braden? zo spannend is een cilinderblok ook weer niet en zo'n constructie doorrekenen is (lijkt mij althans) prima te doen, zat software voor.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #42 Gepost op: 15 November 2012, 02:49:31 »
Dat is een techniek die men in Meiningen al geregeld toegepast heeft. Daar hebben ze compleet nieuwe cilinderstukken gemaakt die gewoon gelast zijn.
Groetjes,
Emiel

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #43 Gepost op: 15 November 2012, 02:57:41 »
De 6317 is beter geschikt voor de hoofdbaan, maar dat is een tamelijk gecompliceerde viercilinder wat óók weer nadelen heeft.
Dat valt wel mee. Het mechaniek is in uitvoering exact hetzelfde als een 3700 (en 3900): een 4-cilinder stoommachine met enkelvoudige expansie en stoomschuifbewegingen die binnen met twee exentrieken wordt bewogen en middels tuimeljukken ook de buitenste schuiven beweegt. Een driecilinder is al wat lastiger, laat staan een viercilinder met meervoudige expansie.
Groetjes,
Emiel

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #44 Gepost op: 15 November 2012, 06:35:11 »
Toevallig heb ik een vriend die bij het bedrijf werkt die de cylinder waar ik het in mijn vorige bericht overhad, en die vertelde dat het berekenen van hoe het metaal in de mal vloeit heel moeilijk was en lang duurde. Daar ging dus ook een groot deel van de kosten in zitten

Floris, Het zou best mogelijk te zijn om een cylinder op te bouwen van plaat en buis, en de software van tegenwoordig zal dat best aan kunnen, maar ik ben bang dat je bij het lassen in de problemen komt ivb. met toegankelijkheid.

Timtrein, daar heb je gelijk in, en de Duitsers zijn ook een stuk moderner qua techniek, maar onderschat het effect van de grootte niet. Ik heb zelf het verschil meegemaakt tussen twee (weliswaar oververhitte) locs, een rond de 109 ton met rollagers en een exhaustinjecteur en een andere loc van 51 ton met glijlagers en normale injecteurs, en het verschil in kolenverbruik tussen de locs was in een weekend nog wel 1/2 tot 1 ton in het voordeel van de lichte loc.

Verder juich ik het bouwen van een replica toe, maar laten we niet met z'n allen roepen "ik wil een NS xxxx replica zien" Ik zie maar al te vaak vragen in de categorie "waarom restaureren jullie loc/wagen/treintel xxx niet?" De reden daarvoor is dat er geen geld en/of mankracht voor is. Vaak willen de vrijwilligers net zo graag een bepaalde loc/wagen/treinstel rijvaardig zien, maar onderhoud aan al rijvaardig matrieel kost veel tijd en geld, dus is het niet mogelijk om aan andere projecten te beginnen. Sommige vrijwilligers vinden dat erg frustrerend, want het gebeurt maar al te vaak dat de mensen die het meeste vragen nooit zelf wat doen terwijl de vrijwilligers maar door worstelen in een onangename hoek van een loc met een moer die niet wil meewerken. 

Als jullie dus echt een bepaalde loc gerestaureerd/gebouwd wil zien, is de beste manier om voortgang te boeken door wat tijd of geld te doneren.

mvg,
Rick