Bedankt voor de correctie, dat wist ik niet!Andre
De 6317 is beter geschikt voor de hoofdbaan, maar dat is een tamelijk gecompliceerde viercilinder wat óók weer nadelen heeft.
Bij alle locs kom je op hetzelfde uit: voor hoofdlijnexploitatie oninteressant want max. 40 km/h achteruitrijdend, kost tonnen om overeind te trekken. Inzet op een museumlijn is al eenvoudiger, maar dan heeft het Spoorwegmuseum een loc minder om te laten zien (en waarom zouden ze er dan geld in steken...)Een compromis tussen die laatste twee is nog denkbaar, maar het Spoorwegmuseum zelf is niet zo geschikt voor meer grootschalige stoomtractie (denk aan onderhoud en milieuvergunning). De 6317 is beter geschikt voor de hoofdbaan, maar dat is een tamelijk gecompliceerde viercilinder wat óók weer nadelen heeft. En natuurlijk zit je dan weer met de faciliteiten van het Spoorwegmuseum zelf, zoals hiervoor geschetst. Dus het is allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt. Of de NRS 107 nog zo eenvoudig van zijn sokkel af te halen is, is daarnaast ook nog even de vraag...
.......want daar rijd nog van alles.