Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:22
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:35:00
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
Vandaag om 16:34:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 15:53:59
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 15:11:19
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Wat zit er in deze tender? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:40:51
De (3d) knutsels van Ronald. door Frits C
Vandaag om 14:38:09
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:14:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 13:34:55
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
helix n spoor door Joz
13 December 2025, 21:02:26
  

Auteur Topic: Kortkoppeling  (gelezen 7330 keer)

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Kortkoppeling
« Gepost op: 11 November 2012, 19:48:11 »
Wat kan ik beter gebruiken om mijn wagons zo kort mogelijk te koppelen en gemakkelijk te rangeren, Fleischmann kortkoppelingen of de Kadee-koppelingen?

Graag een ervaren reactie. DonPepe

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:Kortkoppeling
« Reactie #1 Gepost op: 11 November 2012, 20:02:35 »
Dit is een onderwerp waar persoonlijke voorkeuren een rol spelen (zoals zo vaak).Mijn ervaring: de Fleischmann kortkoppeling brengt de buffers aanmerkelijk dichter bij elkaar dan de Kadee koppelingen. Anderzijds koppelt Kadee gemakkelijker met name in gevallen van een enkele wagon. Aankoppelen van wat langere (zwaardere) treinen is voor de Flm KK geen probleem. overigens heb ik bij de Flm KK de resultaten van het aankoppelen van een enkele wagon enigszins kunnen verbeteren met een miniscuul drupje Teflon.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:Kortkoppeling
« Reactie #2 Gepost op: 11 November 2012, 20:06:42 »
Hier zijn al pagina's vol over geschreven. Zoals gezegd, persoonlijke voorkeur is het belangrijkst. proberen = weten!
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Kortkoppeling
« Reactie #3 Gepost op: 13 November 2012, 20:10:00 »
Denk ook eens aan de Roco kortkoppeling: 40270. Deze versie koppelt net zo kort als die van Fleischmann. Die van Fleischmann koppelt stroever, zoals Peter schrijft. Met die van Roco koppel je beter aan bij lage snelheden. Ideaal voor rangeerbedrijf dus.

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Kortkoppeling
« Reactie #4 Gepost op: 13 November 2012, 20:46:42 »
Mijn ervaring is dat de kortkoppelingen van Roco (40270) niet echt lang bedrijfszeker zijn. Na enige (korte) tijd raken ze tijdens het rijden te makkelijk los. Bijvoorbeeld bij een stam van 8 rijtuigen. De koppelingen raken als het ware lam. Ze buigen uit waardoor koppelen lastiger wordt danwel onmogelijk. Bij de Berlijn stam getrokken door de NS 1767 heb ik de kortkoppeling meganisme onder de rijtuigen aangepast en weer voorzien van de betrouwbare beugelkoppelingen.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Kortkoppeling
« Reactie #5 Gepost op: 13 November 2012, 20:57:04 »
Inderdaad proberen is weten!
Kadee wordt veel gebruikt bij USA materiaal ( want dat rijdt zonder buffers).
Toch zie ik steeds meer mensen ook op Europees spul met Kadee rijden. Ontkoppelen is easy, voorontkoppeld achteruit gaat prima. Ik heb inmiddels klanten met Roco/Fl Kadee als Mmarklin die met Kadee rondrijden.
Zelfs met Krails is de 309 als goede ontkoppelaar te gebruiken.

Kadee 17,18,19,20 zijn nem schacht koppeling

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re:Kortkoppeling
« Reactie #6 Gepost op: 13 November 2012, 21:45:21 »
Alleen de vraag ging over 'zo kort mogelijk'. Dan heb je een kortkoppeling nodig die zorgt voor goede starre verbinding en dat is een Kadee dus niet. Wel de Fleischmann profi en de Roco 40270.

Kadee is ideaal voor rangeerwerk, maar niet om zo kort mogelijk te koppelen.
Reinier

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Kortkoppeling
« Reactie #7 Gepost op: 13 November 2012, 21:57:56 »
Een goed compromis is trouwens de Roco Universal koppeling. Koppelt korter dan een beugelkoppeling, maar is er wel compatible mee. Ten opzichte van een echte kortkoppeling als die van Fleischmann of Roco koppelen ze circa 2 mm langer. Maar wel altijd perfect aan- en afkoppelen. En met de Krois automatische variant is rangeren helemaal een genot ;)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1230
Re:Kortkoppeling
« Reactie #8 Gepost op: 13 November 2012, 22:55:50 »
kadee koppelt zeer kort.
probleem en de oplossingen met kortkoppel mechanismen is alleen maar tegen inhaken van de buffers

karretjes wat zwaarder en buffers verend maken en buffers allemaal op dezelfde hoogte, is ook een oplossing.


geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

https://maps.app.goo.gl/FDugmb1FTxdXz7QW8

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Kortkoppeling
« Reactie #9 Gepost op: 14 November 2012, 08:43:31 »
Mijn ervaring is dat de kortkoppelingen van Roco (40270) niet echt lang bedrijfszeker zijn. Na enige (korte) tijd raken ze tijdens het rijden te makkelijk los. Bijvoorbeeld bij een stam van 8 rijtuigen.
De Roco-kortkoppelingen moeten onderling goed op hoogte zijn aangebracht en de baan moet vlak liggen. Als aan deze randvoorwaarden voldaan wordt, is er geen probleem met deze koppeling.

De koppelingen raken als het ware lam. Ze buigen uit waardoor koppelen lastiger wordt danwel onmogelijk.
Ik gebruik de kortkoppeling van Roco al jaren, maar dit kan ik niet bevestigen. Mijn treinen bestaan regelmatig uit meer dan vijfentwintig wagens en hebben dit probleem niet. Alleen als de koppeling strak en openstaand in de doos of tegen een stootblok is gedrukt, blijft-ie openstaan, maar wordt niet lam.

Die van Fleischmann koppelt stroever, zoals Peter schrijft. Met die van Roco koppel je beter aan bij lage snelheden. Ideaal voor rangeerbedrijf dus.
Dit is precies de reden, waarom ik voor Roco koos.

Groet,
Bas

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re:Kortkoppeling
« Reactie #10 Gepost op: 14 November 2012, 09:06:53 »
Ik had ook de roco kort koppeling. Tussen mijn personen rijtuigen heb ik dat nog steeds. Koppelen kort, en goed. Baan redelijk vlak, maar ze blijven prima zitten bij kleine oneffenheden. Koppelen gaat redelijk goed, maar moet wel op een recht stuk.
Grote voordeel, als er eens was is kun je de wagen zo recht optillen en uitnemen.

Het voor ontkoppelen is wat minder stabiel, als er een beetje schokkend gereden wordt, en dat is ook al over een wissel, dan valt de voor ontkoppeling regelmatig weer weg.

met verbuigen heb ik geen problemen gehad, een enkele die in een doosje net niet paste, dan duw je de koppeling uit zijn fatsoen, en als je dat lang laat zitten is het wel mis.

Voor mijn goederen en mijn loks ben ik overgestapt naar de roco universele koppeling. Koppelt iets minder kort, maar voor de goederen vind ik dat iets minder erg. Moeten ook wel goed op dezelfde hoogte zitten, maar koppelen dan bij een nog lagere snelheid en zelfs als het een beetje in een bocht staat. wel echt een beetje bocht hoor.

Nadeel is wel dat deze lastig is om los te koppelen. Als er wat ontspoort blijft het echt wel hangen aan de lok, je kunt er zelfs een lok aan ophangen :(. Maar als je er 1 wagen tussen uit wilt halen is dat toch altijd iets lastiger.

het voor ontkoppelen is wel betrouwbaarder bij deze, en de combinatie met een digitale koppeling is goed.

Roelco

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22751
Re:Kortkoppeling
« Reactie #11 Gepost op: 14 November 2012, 11:49:52 »
Kadee kan heel kort koppelen, gewoon de versie met korte schacht kiezen, maar Kadee kan een kortkoppelmechanisme niet goed laten functioneren en is daarmee voor buffer aan buffer rijden op de gebruikelijke modelbaan naar Europees voorbeeld ongeschikt. Verende buffers kunnen dat probleem alleen oplossen voor zeer ruime boogstralen die op de doorsnee modelbaan helaas schaars zijn.

Fleischmann koppelingen zijn juist ontworpen voor het laten functioneren van de kortkoppelmechanismen en doen dat uitstekend. Je kunt echt buffer aan buffer rijden. De koppeling is ook zeer betrouwbaar. Het belangrijkste nadeel is al genoemd en dat is dat ze voor rangeren ongeschikt zijn. Als je rangeren belangrijk vindt, dan beter de Roco Universal gebruiken.

Kortom, het hangt er ook vanaf wat je wil. Ik rij met vaste treinsamenstellingen vanuit een schaduwstation en heb niks met rangeren. Daarvoor vind ik de Fleischmann Profi koppeling ideaal.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:Kortkoppeling
« Reactie #12 Gepost op: 14 November 2012, 12:20:13 »
Goed idee om een onderscheid te maken tussen personen- en goederentreinen. Ook ik vind de KK bij personentreinen belangrijker.

Heeft iemand trouwens al ervaring met de "Digitalkupplung" van Flm's Br 81 (408181) ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re:Kortkoppeling
« Reactie #13 Gepost op: 14 November 2012, 13:07:24 »
(Ont)koppelen Flm KK echt zo slecht bij rangeren als hier beweerd wordt?

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:Kortkoppeling
« Reactie #14 Gepost op: 14 November 2012, 13:17:41 »
Nou ja, ze blijven weleens haken. Soms gaan ze spontaan los als de rails niet goed recht gelegd zijn.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden