Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 07:36:36
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Kortkoppeling  (gelezen 6940 keer)

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Kortkoppeling
« Gepost op: 11 November 2012, 19:48:11 »
Wat kan ik beter gebruiken om mijn wagons zo kort mogelijk te koppelen en gemakkelijk te rangeren, Fleischmann kortkoppelingen of de Kadee-koppelingen?

Graag een ervaren reactie. DonPepe

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:Kortkoppeling
« Reactie #1 Gepost op: 11 November 2012, 20:02:35 »
Dit is een onderwerp waar persoonlijke voorkeuren een rol spelen (zoals zo vaak).Mijn ervaring: de Fleischmann kortkoppeling brengt de buffers aanmerkelijk dichter bij elkaar dan de Kadee koppelingen. Anderzijds koppelt Kadee gemakkelijker met name in gevallen van een enkele wagon. Aankoppelen van wat langere (zwaardere) treinen is voor de Flm KK geen probleem. overigens heb ik bij de Flm KK de resultaten van het aankoppelen van een enkele wagon enigszins kunnen verbeteren met een miniscuul drupje Teflon.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:Kortkoppeling
« Reactie #2 Gepost op: 11 November 2012, 20:06:42 »
Hier zijn al pagina's vol over geschreven. Zoals gezegd, persoonlijke voorkeur is het belangrijkst. proberen = weten!
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Kortkoppeling
« Reactie #3 Gepost op: 13 November 2012, 20:10:00 »
Denk ook eens aan de Roco kortkoppeling: 40270. Deze versie koppelt net zo kort als die van Fleischmann. Die van Fleischmann koppelt stroever, zoals Peter schrijft. Met die van Roco koppel je beter aan bij lage snelheden. Ideaal voor rangeerbedrijf dus.

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Kortkoppeling
« Reactie #4 Gepost op: 13 November 2012, 20:46:42 »
Mijn ervaring is dat de kortkoppelingen van Roco (40270) niet echt lang bedrijfszeker zijn. Na enige (korte) tijd raken ze tijdens het rijden te makkelijk los. Bijvoorbeeld bij een stam van 8 rijtuigen. De koppelingen raken als het ware lam. Ze buigen uit waardoor koppelen lastiger wordt danwel onmogelijk. Bij de Berlijn stam getrokken door de NS 1767 heb ik de kortkoppeling meganisme onder de rijtuigen aangepast en weer voorzien van de betrouwbare beugelkoppelingen.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Kortkoppeling
« Reactie #5 Gepost op: 13 November 2012, 20:57:04 »
Inderdaad proberen is weten!
Kadee wordt veel gebruikt bij USA materiaal ( want dat rijdt zonder buffers).
Toch zie ik steeds meer mensen ook op Europees spul met Kadee rijden. Ontkoppelen is easy, voorontkoppeld achteruit gaat prima. Ik heb inmiddels klanten met Roco/Fl Kadee als Mmarklin die met Kadee rondrijden.
Zelfs met Krails is de 309 als goede ontkoppelaar te gebruiken.

Kadee 17,18,19,20 zijn nem schacht koppeling

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Kortkoppeling
« Reactie #6 Gepost op: 13 November 2012, 21:45:21 »
Alleen de vraag ging over 'zo kort mogelijk'. Dan heb je een kortkoppeling nodig die zorgt voor goede starre verbinding en dat is een Kadee dus niet. Wel de Fleischmann profi en de Roco 40270.

Kadee is ideaal voor rangeerwerk, maar niet om zo kort mogelijk te koppelen.
Reinier

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Kortkoppeling
« Reactie #7 Gepost op: 13 November 2012, 21:57:56 »
Een goed compromis is trouwens de Roco Universal koppeling. Koppelt korter dan een beugelkoppeling, maar is er wel compatible mee. Ten opzichte van een echte kortkoppeling als die van Fleischmann of Roco koppelen ze circa 2 mm langer. Maar wel altijd perfect aan- en afkoppelen. En met de Krois automatische variant is rangeren helemaal een genot ;)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re:Kortkoppeling
« Reactie #8 Gepost op: 13 November 2012, 22:55:50 »
kadee koppelt zeer kort.
probleem en de oplossingen met kortkoppel mechanismen is alleen maar tegen inhaken van de buffers

karretjes wat zwaarder en buffers verend maken en buffers allemaal op dezelfde hoogte, is ook een oplossing.



Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Kortkoppeling
« Reactie #9 Gepost op: 14 November 2012, 08:43:31 »
Mijn ervaring is dat de kortkoppelingen van Roco (40270) niet echt lang bedrijfszeker zijn. Na enige (korte) tijd raken ze tijdens het rijden te makkelijk los. Bijvoorbeeld bij een stam van 8 rijtuigen.
De Roco-kortkoppelingen moeten onderling goed op hoogte zijn aangebracht en de baan moet vlak liggen. Als aan deze randvoorwaarden voldaan wordt, is er geen probleem met deze koppeling.

De koppelingen raken als het ware lam. Ze buigen uit waardoor koppelen lastiger wordt danwel onmogelijk.
Ik gebruik de kortkoppeling van Roco al jaren, maar dit kan ik niet bevestigen. Mijn treinen bestaan regelmatig uit meer dan vijfentwintig wagens en hebben dit probleem niet. Alleen als de koppeling strak en openstaand in de doos of tegen een stootblok is gedrukt, blijft-ie openstaan, maar wordt niet lam.

Die van Fleischmann koppelt stroever, zoals Peter schrijft. Met die van Roco koppel je beter aan bij lage snelheden. Ideaal voor rangeerbedrijf dus.
Dit is precies de reden, waarom ik voor Roco koos.

Groet,
Bas

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:Kortkoppeling
« Reactie #10 Gepost op: 14 November 2012, 09:06:53 »
Ik had ook de roco kort koppeling. Tussen mijn personen rijtuigen heb ik dat nog steeds. Koppelen kort, en goed. Baan redelijk vlak, maar ze blijven prima zitten bij kleine oneffenheden. Koppelen gaat redelijk goed, maar moet wel op een recht stuk.
Grote voordeel, als er eens was is kun je de wagen zo recht optillen en uitnemen.

Het voor ontkoppelen is wat minder stabiel, als er een beetje schokkend gereden wordt, en dat is ook al over een wissel, dan valt de voor ontkoppeling regelmatig weer weg.

met verbuigen heb ik geen problemen gehad, een enkele die in een doosje net niet paste, dan duw je de koppeling uit zijn fatsoen, en als je dat lang laat zitten is het wel mis.

Voor mijn goederen en mijn loks ben ik overgestapt naar de roco universele koppeling. Koppelt iets minder kort, maar voor de goederen vind ik dat iets minder erg. Moeten ook wel goed op dezelfde hoogte zitten, maar koppelen dan bij een nog lagere snelheid en zelfs als het een beetje in een bocht staat. wel echt een beetje bocht hoor.

Nadeel is wel dat deze lastig is om los te koppelen. Als er wat ontspoort blijft het echt wel hangen aan de lok, je kunt er zelfs een lok aan ophangen :(. Maar als je er 1 wagen tussen uit wilt halen is dat toch altijd iets lastiger.

het voor ontkoppelen is wel betrouwbaarder bij deze, en de combinatie met een digitale koppeling is goed.

Roelco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re:Kortkoppeling
« Reactie #11 Gepost op: 14 November 2012, 11:49:52 »
Kadee kan heel kort koppelen, gewoon de versie met korte schacht kiezen, maar Kadee kan een kortkoppelmechanisme niet goed laten functioneren en is daarmee voor buffer aan buffer rijden op de gebruikelijke modelbaan naar Europees voorbeeld ongeschikt. Verende buffers kunnen dat probleem alleen oplossen voor zeer ruime boogstralen die op de doorsnee modelbaan helaas schaars zijn.

Fleischmann koppelingen zijn juist ontworpen voor het laten functioneren van de kortkoppelmechanismen en doen dat uitstekend. Je kunt echt buffer aan buffer rijden. De koppeling is ook zeer betrouwbaar. Het belangrijkste nadeel is al genoemd en dat is dat ze voor rangeren ongeschikt zijn. Als je rangeren belangrijk vindt, dan beter de Roco Universal gebruiken.

Kortom, het hangt er ook vanaf wat je wil. Ik rij met vaste treinsamenstellingen vanuit een schaduwstation en heb niks met rangeren. Daarvoor vind ik de Fleischmann Profi koppeling ideaal.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:Kortkoppeling
« Reactie #12 Gepost op: 14 November 2012, 12:20:13 »
Goed idee om een onderscheid te maken tussen personen- en goederentreinen. Ook ik vind de KK bij personentreinen belangrijker.

Heeft iemand trouwens al ervaring met de "Digitalkupplung" van Flm's Br 81 (408181) ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re:Kortkoppeling
« Reactie #13 Gepost op: 14 November 2012, 13:07:24 »
(Ont)koppelen Flm KK echt zo slecht bij rangeren als hier beweerd wordt?

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:Kortkoppeling
« Reactie #14 Gepost op: 14 November 2012, 13:17:41 »
Nou ja, ze blijven weleens haken. Soms gaan ze spontaan los als de rails niet goed recht gelegd zijn.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden