Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door puntenglijder
Vandaag om 20:09:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:08:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:02:27
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 20:02:03
Stalen rijtuigen van NS door spoorzeven
Vandaag om 19:57:10
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 18:46:43
Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 18:13:54
MiWuLa door Olav
Vandaag om 17:29:24
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 17:18:13
23 augustus modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 17:04:20
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
  

Auteur Topic: Herbeginner ringleiding  (gelezen 8534 keer)

Dedier

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Herbeginner ringleiding
« Gepost op: 24 October 2012, 19:50:47 »
Hallo allemaal,

Ik ben Dedier en ik wil weer opnieuw beginnen met het aanleggen van een baan. Ik rij 3-rail c-rails van marklin Ik heb nog wel een paar vragen.

Ten eerste heb ik op het forum gelezen dat een ringleiding van belang is bij een grote baan (mijn baan is +/- 25 meter lang). Ik rij nu digitaal (mobiele station 2). Ik zou graag willen weten hoe ik het dan precies moet aansluiten en of ik ook een ringleiding moet hebben voor verlichting van huisjes ect.

Verder wil ik graag mijn wissels ook digitaal maken. Ik heb nu op alle wissels een electrice aandrijving zitten. Maar ik zou ze graag via mijn MS willen besturen.

En mijn laatste vraag is,
Ik heb redelijk wat stroom/spannings verlies op mijn baan omdat hij redelijk groot is. Ik heb vaag iets over boosters gelezen maar ik begrijp niet helemaal of het betrekking heeft op mijn baan. En zo ja hoe werkt het dan?

Alvast bedankt voor jullie reactie's

Met vriendelijke groeten,

Dedier

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Herbeginner ringleiding
« Reactie #1 Gepost op: 24 October 2012, 19:59:33 »
Hallo,

welkom op het forum. Neem eens een kijkje in de Encyclopedie. Daar kan je info vinden over een Ringleiding: Centrale voedingsleiding

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re:Herbeginner ringleiding
« Reactie #2 Gepost op: 24 October 2012, 20:06:01 »
Het spanningsverlies op je baan wordt veroorzaakt door te veel leidingweerstand. Dat kan komen door (te) dunne draden en/of door de verbindingen tussen de railstukken.
Met een centrale voedingsleiding (hoeft niet perse een ring te zijn) kun je dit oplossen. Maar dat vind je allemaal in de link die Ronald gaf.

Een booster heb je pas nodig als je treinen meer stroom vragen dan de centrale kan leveren. Dat heeft niks met de grootte van de baan te maken. Je kunt bij wijze van spreken een baan hebben met een kilometer rijlengte, maar als er maar 2 treinen rijden heb je geen booster nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dedier

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:Herbeginner ringleiding
« Reactie #3 Gepost op: 31 October 2012, 22:32:59 »
Dankje voor je uitleg, Ik heb nu een ringleiding aangelegd onder mijn baan en wil hem gaan aansluiten.
Ik heb C-rails en ik zit te twijfelen of ik de draden vast zal solderen of van die speciale klemmetjes moet gaan gebruiken.
Verder zou ik graag willen weten of het uit maakt aan welke kant van de rails ik de bruinen en de rode draad vast maak.

Ik wil op mijn baan 6 treinen laten rijden waarvan 1 een ICE is met cabine verlichting. Is het dan verstandig om een booster te maken/ aan te schaven?

Met vriendelijke groeten,
Dedier
« Laatst bewerkt op: 01 November 2012, 18:03:09 door Jan Beelen. Reden: Onnodig citaat verwijderd. »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re:Herbeginner ringleiding
« Reactie #4 Gepost op: 31 October 2012, 23:27:30 »
Bij het Märklin systeem is het de bedoeling dat je de bruine draad aan de rails verbindt, en de rode aan de puntcontacten.
Met 6 treinen zit je op het randje van wel of geen booster. Het hangt er ook vanaf of ze alle 6 tegelijk rijden. Als ze allemaal tegelijk moeten rijden is een booster wel verstandig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:Herbeginner ringleiding
« Reactie #5 Gepost op: 31 October 2012, 23:49:04 »
Aan de onderkant van de C-rails staat bij de aansluitlipjes een '0' en een 'B'. De bruine draad moet aan '0' en de rode draad aan 'B'. (De 'B' heeft dus NIET de betekenis van Bruin!) Je kunt gewoon de schuifjes van de Märklin-aansluitdraden gebruiken.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Dedier

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:Herbeginner ringleiding
« Reactie #6 Gepost op: 01 November 2012, 14:47:24 »
Met 6 treinen zit je op het randje van wel of geen booster. Het hangt er ook vanaf of ze alle 6 tegelijk rijden. Als ze allemaal tegelijk moeten rijden is een booster wel verstandig.

Zou je me wat meer kunnen uitleggen over boosters ???
- Wat het precies is
- Hoe je ze maakt/ Waar je ze koopt
- Hoe je ze aansluit
- ect

Alvast bedankt  ;D

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:Herbeginner ringleiding
« Reactie #7 Gepost op: 01 November 2012, 18:04:36 »
De antwoorden:

Een booster is een versterker. Deze zorgt ervoor dat je meer vermogen beschikbaar hebt om de treinen te voeden. Zeker als je met veel treinen (tegelijk) rijdt op een gegeven moment wel nodig.
Je koopt ze in de winkel   ;D
Je sluit ze aan volgens de handleiding  8)

Tipje. Kijk ook eens in de encyclopedie.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Dedier

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:Herbeginner ringleiding
« Reactie #8 Gepost op: 01 November 2012, 19:54:17 »
Ik heb de Encyclopedie even door gelezen (y)
Ik begrijp nu wat een booster is, maar er zijn een aantal dingen die ik niet begrijp. Omdat ik c-rails rij snap ik nog steeds niet hoe ik hem moet aansluiten (maar zoals je zei staat dat waarschijnlijk wel in handleiding?)
Ten tweede zou ik graag willen weten welke booster je nodig heb voor de baan. ik rij nu met mobiele station 2 en ik heb even gegoogled maar kan nog niet helemaal vinden :-\

alvast bedankt,

Dedier

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:Herbeginner ringleiding
« Reactie #9 Gepost op: 02 November 2012, 13:47:59 »
Heb even snel de handleiding van de MS2 bekeken maar volgens mij kan je daar geen booster op aansluiten?
Marklindeskundigen die daar meer over weten.

Zoniet zul je op een nadere centrale moeten overstappen.

Kijk ook eens rond bij de buren van het drierail forum. Daar zitten de Marklin specialisten.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Herbeginner ringleiding
« Reactie #10 Gepost op: 02 November 2012, 13:59:57 »
Op een MS II kan je niet rechtstreeks een booster aansluiten. Een methode is om aan de aansluitrails van de MS II twee draden te solderen (één aan de pukkels en één aan de rails) en deze te gebruiken als signaal in van je versterker (booster).

Je moet dan wel de twee delen compleet scheiden of de aansluitrails onder de baan plakken en de baan alleen met de versterker voeden. één nadeel: Bij kortsluiting zal niet de gehele baan afgeschakeld worden.

Je kan dan beter gaan kijken naar een andere centrale die standaard al meer vermogen heeft. Dat is misschien gemakkelijker.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Dedier

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:Herbeginner ringleiding
« Reactie #11 Gepost op: 03 November 2012, 22:30:12 »
Zou je dit wat meer kunnen uitleggen. Ik ben niet zo héél technisch aangelegd. Een andere besturing wordt wel weer prijzig. Ik zit op dit moment niet zo ruim :-X

zou ik dus bijvoorbeeld mijn baan kunnen voeden met een trafo nummer 6647? En als ik dat zou doen hoe moet ik dat dan met aansluitrails doen, onder de baan of gewoon nog er tussen

alvast bedankt voor de hulp,
Dedier
« Laatst bewerkt op: 04 November 2012, 10:07:48 door Jan Beelen »

marc25

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re:Herbeginner ringleiding
« Reactie #12 Gepost op: 04 November 2012, 09:59:02 »
hoi dedier

ik heb destijds  ook gezocht naar een booster voor mn msII  ,was lastig te vinden
ik had toen gekeken voor een tams booster B4  dit ging wel maar dan wel zonder kortsluitbeveiliging

hier mijn berichtje daar over:   http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41357.0.html

ik heb toen toch gekozen  voor ecos 2  , maar je zou s naar een tams booster kunnen kijken ofzo ,
ik heb er redelijk goede reacties van gelezen

gr marc
« Laatst bewerkt op: 04 November 2012, 10:00:48 door marc25 »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:Herbeginner ringleiding
« Reactie #13 Gepost op: 16 December 2012, 22:28:59 »
... (mijn baan is +/- 25 meter lang). ...

Bij een dergelijk grote baan is een MS 2 wat aan de krappe kant. Je zet toch geen Hippel (= rangeerloc) voor een TEE-trein en dan vragen of die wel 150 km/uur kan rijden? het opwaarderen van die hippel in combinatie met een sneltreinloc geeft ook niet het gewenste resultaat. Er zal dan afscheid genomen moeten worden van de hippel voor het grotere werk. Op een nevenaansluiting kan die MS 2 nog wel dienst doen. De MS 2 is te koppelen aan een Central Station. Eventuele extra boosters zijn dan ook nog mogelijk.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Herbeginner ringleiding
« Reactie #14 Gepost op: 16 December 2012, 22:35:12 »
Bij een dergelijk grote baan is een MS 2 wat aan de krappe kant.

De grootte van de baan of lengte van de rails heeft niets met de besturing te maken. Dat kan gerust. Want als je maar 1 trein laat rijden zal deze genoeg leveren. De stroomvoorziening over de gehele baan moet goed zijn. Dus een centrale voedingsleiding waarmee je de spanning op een juiste manier ook in de verre hoeken krijgt.

En als er geen budget is voor een zwaardere (beter gezegd: uitgebreidere) besturing dan moet je even roeien met de riemen die je hebt. De centrale voedingsleiding moet je ook bij een uitgebreidere besturing aanleggen. Anders werkt deze ook niet goed.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!