Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 14:26:32
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door Ronald69
Vandaag om 14:07:19
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:04:02
wisselaandrijving MTB door rhberk
Vandaag om 14:00:44
Swalbenburg, N modulebaan door tijgernootje
Vandaag om 13:52:37
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 13:31:45
Br 38 Piko Superen. door Lobomotion69
Vandaag om 13:05:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 13:02:27
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
Vandaag om 12:57:05
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Frans Peeters
Vandaag om 12:19:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door maartenvdb
Vandaag om 12:17:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:13:31
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:55:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:51:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Bert Senden
Vandaag om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Martijn1974
Vandaag om 10:20:56
20 jaar BNLS door Simplex
Vandaag om 09:56:09
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
  

Auteur Topic: Leeuwarder Containertrein in NS tijd (1996-1997) met 1200, 1300 of 1600  (gelezen 24019 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re:Leeuwarder Containertrein in NS tijd (1996-1997) met 1200, 1300 of 1600
« Reactie #75 Gepost op: 23 June 2013, 09:27:06 »
Het is wel een leuk beeld met al die saaie bruine containers en wat kleur er doorheen. Maar het toont wel aan dat het lastig is een trein volgens tijdperk samen te stellen met op de markt verkrijgbare modellen.

Dirkjan

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Leeuwarder Containertrein in NS tijd (1996-1997) met 1200, 1300 of 1600
« Reactie #76 Gepost op: 23 June 2013, 12:08:24 »
Gave plaatjes, maar dat had ik al gezegd geloof ik. ;D

Filmpje is ook leuk, alleen lijken de containers daar van rubber te zijn, ze dansen door het beeld heen. ;D ;D


Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:Leeuwarder Containertrein in NS tijd (1996-1997) met 1200, 1300 of 1600
« Reactie #77 Gepost op: 23 June 2013, 15:06:52 »
DirkJan,

Daar heb je inderdaad gelijk in, valt niet mee ;-).

Romar,

Het filmpje is inderdaad bizar.... nieuwe upload:
http://youtu.be/bRKEidlQHEA

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Leeuwarder Containertrein in NS tijd (1996-1997) met 1200, 1300 of 1600
« Reactie #78 Gepost op: 23 June 2013, 15:29:20 »
En weg zijn de dansende containers. ;D (y)
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: Leeuwarder Containertrein in NS tijd (1996-1997) met 1200, 1300 of 1600
« Reactie #79 Gepost op: 06 July 2013, 19:34:31 »
Dansende containers zijn weg, nu maak ik een dansje ;-)

Eindelijk af! alhoewel de BELL container wordt nog vervangen door een exemplaar met ribbels op het dak, een reefer van Hapag Lloyd 20ft moet ook nog komen (schiet je op Romar ;)). Ook zoek ik nog een reefer "sealand" 40ft.

Kijk hier de trein zoals hij nu is en ongeveer blijft ;-)

http://youtu.be/T_qBCIgC5vg

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden en of er nog iets anders kan.

Gr. Silvester
« Laatst bewerkt op: 06 July 2013, 19:48:47 door Mcn1986. Reden: link aangepast! »
Gr. Silvester

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Leeuwarder Containertrein in NS tijd (1996-1997) met 1200, 1300 of 1600
« Reactie #80 Gepost op: 06 July 2013, 19:51:02 »
(schiet je op Romar ;))

Niet echt eigenlijk. ;D


Geen wagens van defensie er in begrijp ik?


Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Niels1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Leeuwarder Containertrein in NS tijd (1996-1997) met 1200, 1300 of 1600
« Reactie #81 Gepost op: 04 September 2013, 18:24:04 »
Hoi Silvester,

Ik heb je draadje al een aantal keer voorbij zien komen.
Erg interessant om te lezen, vooral met de foto's van 'toen'.
Ook omdat ik zelf uit Friesland kom.

Wat mij opviel in het laatste filmpje is dat de rs wagen eruit is?

Het draadje heeft mij dusdanig geïnspireerd dat ik zelf ook graag een Lw shuttle wil van NS, maar twijfel juist heel erg over die rs van vitrains.

M.v.g.

Niels

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3859
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Leeuwarder Containertrein in NS tijd (1996-1997) met 1200, 1300 of 1600
« Reactie #82 Gepost op: 04 September 2013, 20:25:35 »
Niels,

Een Rs past er in de nagebootste jaren ook zeker niet in. 10 jaar eerder, toen de 2400'en met 'de Leeuwarder' nog baantjes naar Onnen trokken kon het wel. Toen zag je ook Ks, Kbs en zelfs zer incidenteel een kolenbak met daarin een 20 ft. container.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Niels1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Leeuwarder Containertrein in NS tijd (1996-1997) met 1200, 1300 of 1600
« Reactie #83 Gepost op: 05 September 2013, 05:15:57 »
Hoi Wim,

Dank voor de info!

Dan laat ik die wagens passeren.

Had het al gelezen in dit topic dat ze sporadisch in kolenbakken vervoerd werden. Nog nooit een foto van gezien, maar lijkt me wel bijzonder om dat ineens voorbij te zien komen

M.v.g.

Niels

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Leeuwarder Containertrein in NS tijd (1996-1997) met 1200, 1300 of 1600
« Reactie #84 Gepost op: 05 September 2013, 16:03:59 »
Staat op de website Feijenoordse meesters een verhaal over hoe ze een container in een E-tje (de bekende kolen en bietenwagen) moesten zekeren met houten blokken, was niet gemakkelijk! Helaas geen foto's erbij.

Van de website:

"Als het moest takelden ze net zo gemakkelijk een auto, een tractor of zelfs een container in een 'E-tje'. Zo'n container moest dan tegen het verschuiven wel met houten blokken 'gespijkerd' worden. Hoe de wagenmeester met zijn blokken en hamer ooit in de bak van het 'E-tje' kwam, vroeg niemand zich daarbij af..."

Dat het spijkeren van blokken in ieder geval geen klusje voor beginners was, blijkt wel uit het verhaal van Jan Dirkzwager. Nadat hij op 01-02-1977 als aspirant-machinist in dienst kwam, wisten ze niet wat ze met hem aan moesten. Jan schrijft: ‘De eerst volgende machinistencursus begon pas in mei, dus had Martin van Nuenen (het hulpje van de Topz’n in die tijd) het heldere idee opgevat om mij een week met de mobiele wagenmeesters mee te sturen. Jong en enthousiast als ik was, dacht ik dat wel eens eventjes te doen. Gerrit Schöppers, met wie ik meeliep, had me uitgerekend een stel te spijkeren ‘E‘tjes’ aangewezen. Daar moest ik niet alleen in zien te komen, maar daarna ook nog eens proberen om tussen het zijschot van de wagen en de container een aantal blokken vast te timmeren. Gemakkelijk was anders! De drie spijkers per blok, die er bij de ‘Cal-ploeg’ op Fo alvast ingeslagen waren, zaten nog geen twee centimeter diep, en dat terwijl de blokken toch zeker 10 centimeter dik waren. Kostte het spijkeren van bijvoorbeeld een rongenwagen al de nodige tijd en moeite, nu deed ik er volgens mij nóg tien maal langer over. Het gebrek aan ruimte maakte dat ik de dikke spijkers om de haverklap krom sloeg en omdat ik mijn handen bij een ‘misslag’ niet kon wegtrekken, zagen ze er al snel niet meer uit van de wonden. Voor de rest van de week hield ik het daarom maar voor gezien en besloot ik met mijn gehavende handen diep in mijn zakken alleen maar achter mijn leermeester aangelopen. Dat het spijkeren mij minder goed vergaan was, had mijn baas natuurlijk al snel vernomen. De eerste keer dat er een beginner met de mobiele wagenmeester werd meegestuurd, zou daarom gelijk de laatste- zijn.
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"