Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 08:58:27
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:10:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 08:07:56
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 07:45:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
  

Auteur Topic: Roco Line vs Tillig Elite  (gelezen 13737 keer)

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #15 Gepost op: 15 October 2012, 15:20:59 »
ah, okee. Niet goed gelezen dus  :-X

Overigens heb ik niets tegen Tillig, deel daar meer jouw mening. Voor de gevorderde gebruiker.  (y)
« Laatst bewerkt op: 15 October 2012, 15:22:30 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Locdepot

  • Commercieel
  • Offline Offline
  • Berichten: 90
  • www.locdepot.nl
    • Locdepot
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #16 Gepost op: 15 October 2012, 15:25:47 »
Vandaar dat ik Peco noemde. Dat is voor startende banenbouwers uitstekend spul om mee te beginnen. Tillig blijft door zijn fragiele uitvoering meer voor de wat ervarene modelbouwer ;)

Peco is inderdaad meer "bulletproof". Voordeel van de Peco flexrail is wanneer hij gebogen wordt, de flexrail bijna direct blijft liggen. Ik weet niet hoe dit bij Tillig is, de roco rail is wat stugger voor zover ik weet.
Locdepot.nl - Specialist in modelspoor!

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #17 Gepost op: 15 October 2012, 15:48:09 »
ben mijn baan helaas aan het afbreken, maar was geheel tillig, maar dan wel losse biels matjes en daar dan de staven doorheen trekken, een tegenboog voor een wissel hoeft dan niet met flex, gewoon een bocht matje op maat knippen een stuk recht erachter en hup klaar, klinkt moelijker als dat het is.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #18 Gepost op: 15 October 2012, 16:29:46 »
Hier gaat ook alles met Tillig.
alleen wissels en flexrails.
Mijn schaduwstation doe ik met Roco.
Mocht er ooit een wisselspoel kapot gaan dan is het afnemen en een nieuwe er in klikken.
Ziet er moeilijker uit dan het is.

Ik dacht trouwens dat Roco wissels (digitaal!) niet open gereden konden worden?

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #19 Gepost op: 15 October 2012, 16:53:24 »
Pfoeh, wat een reacties.

Tillig lijkt mij het mooiste, maar de flexsteg wissel bezorgde mij een kleine paniekaanval. Rocoline lijkt me de degelijkste oplossing. Nu ik alle reacties heb gelezen, denk ik dat ik voor Tillig ga, maar dan wel kant en klare wissels, aangevuld met flexibele rails.

Dank voor alle reacties!
Met vriendelijk groet, Hugo

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #20 Gepost op: 15 October 2012, 16:53:57 »
succes!
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #21 Gepost op: 15 October 2012, 17:16:34 »
Kijk anders ook eens naar Mein Gleis van Weinert.
http://www.mein-gleis.de/
Zou ook goed te combineren moeten zijn met Peco.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #22 Gepost op: 15 October 2012, 17:37:53 »
Nu zit ik me nog even verder in Tillig te verdiepen en nu ontdek ik iets met de wisseltongen. Die moeten altijd aangedrukt zijn, voor de stroomgeleiding. Dus ben ik verplicht om een elektrische aandrijving te gebruiken? Ik was eigenlijk van plan om de wissels met de hand te bedienen, met een stangetje. Dat gaat dus niet luken met Tillig, of wel?
Met vriendelijk groet, Hugo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #23 Gepost op: 15 October 2012, 17:38:14 »
Ik dacht trouwens dat Roco wissels (digitaal!) niet open gereden konden worden?
Roco wissels kunnen wel opengereden worden, als je het puntstuk maar niet polariseert.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #24 Gepost op: 15 October 2012, 18:33:37 »
tillig wissels moeten aangedrukt worden omdat er geen scharnier in de tong zit, maar een gewone
staaf die door kracht buigt.

polariseren is wel een vereiste (stroom door aandrukken heeft weinig eeuwigheidswaarde is mijn
ervaring met peco electrofrogs).

dus een stangetje oid mechanisch moet gewoon kunnen als je er een polarisatie mee inbouwt

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #25 Gepost op: 15 October 2012, 20:02:30 »
Ik bouw mijn modules ook met Tillig Elite rails en het lijkt moeilijker dan het is, zeker wat betreft de tegenboog voor een wissel. Kijk maar eens onder het wereldbolletje onder mijn naam.
Ik wil voor het schaduw station andere rail gaan gebruiken, maar dit laat nog even op zich wachten.

Groeten,

Christoph

PS. een lange lengte recht neerleggen, doe dit gewoon langs een lange rechte lat.  ;)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2268
    • Biesje.nl
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #26 Gepost op: 16 October 2012, 02:01:42 »
Voor mijn nog te bouwen modules was ik ook geïnteresseerd in Tillig rails, maar ik zie geen Engelse wissels van 10 graden die ik nodig heb om de beoogde wisselstraten te maken. Wat ik wil kan ik bouwen met Rocoline maar ik wil zo graag de wisseltongen zoals Tillig die maakt.

Groet,

Robert.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #27 Gepost op: 16 October 2012, 06:09:51 »
lijkt mij sterk dat Tillig geen DKW's levert. Het kan maar dat is dan nieuw voor mij. Zelf heb ik alles met Rocoline. Dat is voor goed genoeg.

Als de DKW niet geleverd wordt zal je een herziening op je baanplan moeten maken :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2268
    • Biesje.nl
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #28 Gepost op: 16 October 2012, 07:01:33 »
De Engelse wissels die ik kan selecteren in het programma Anyrail passen niet op de slanke normale wissels om mooi de sporen parallel te maken in een wisselstraat. De Engelse wissels van Tillig hebben andere lengtes en graden dan de normale wissels. Ik doe iets verkeerd denk ik? Ook na wat Googelen zie ik geen Engelse wissel die parallel past op een 10 graden wissel.

Groet,

Robert.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26686
    • Pagina van klaas
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #29 Gepost op: 16 October 2012, 07:39:25 »
Het wisselsortiment van Tillig voor H0 zit inderdaad vreemd in elkaar. De Engelse wissels (DKW) zijn 15 graden, de normale wissels 9 of 11 graden. Dat krijg je dus nooit passend.
In de TT schaal hebben ze overigens wel passende combinaties van 15 graden, maar daar heb je voor H0 niet zo veel aan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.