Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 11:28:13
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Peter Kleton
Vandaag om 11:19:02
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:49
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door spoorijzer
Vandaag om 10:52:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:41:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 10:20:39
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 10:02:17
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 08:54:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
  

Auteur Topic: Roco Line vs Tillig Elite  (gelezen 13054 keer)

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Roco Line vs Tillig Elite
« Gepost op: 15 oktober 2012, 09:12:30 »
Ik was van plan mijn nieuw te bouwen baan uit te voeren in Tillig Elite rails. Als proefje heb ik een zelfbouw wissel aangeschaft, maar na het bekijken van de set, heb ik daar al spijt van. Ik vrees dat ik dat allemaal niet strak in elkaar gezet krijg. Kant en klare wissels lijken mij dan een betere keuze.

Ik twijfel echter nu tussen twee rail-systemen: Roco Line en Tillig Elite.

Tillig ziet er, volgens mij, beter uit. Maar... ze hebben geen tegenbogen voor wissels? Dus ik moet dan vrij veel van mijn baanplan met flexrail opbouwen. Dat wordt voor mij, denk ik, een heidens karwei om dat mooi recht te krijgen. Is Roco Line dan een betere keuze, of zijn er nog andere alternatieven?
Met vriendelijk groet, Hugo

sijsje

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2012, 09:37:13 »
Met behulp van een blokje hout , waarin je de door jou gewenste railafstanden ingegroefd hebt hou je de zaken perfect recht. Zaagje van Roco erbij en je kunt alles mooi aangelegd krijgen.
Flex en rechte rails van Tillig kun je in DHZ pakketten aanschaffen; de wissels rechtvaardigen de keuze naar Tillig.
Rob

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2012, 09:42:49 »
De stabiliteit van de rail en het feit dat je Roco wissels kunt openrijden (die van Tillig niet) zou ik kiezen voor Roco-line. Tillig wissels moeten altijd worden voorzien van (servo-)motor aandrijvingen vanwege de "verende" wisseltongen uit een stuk. Tillig ziet er wel mooier uit (is persoonlijk). Ze zijn overigens beide te combineren.
Daarnaast zijn er nog steeds situaties denkbaar waarbij het gebruik van Tillig voor digitaalrijders ondoenlijk is vanwege de vele optredende "micro"kortluitingen in de puntstukken (alhoewel dat laatste sinds de verbeterde versie van de Tillig-wissels wel is afgenomen).

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2012, 13:02:00 »
Daarnaast zijn er nog steeds situaties denkbaar waarbij het gebruik van Tillig voor digitaalrijders ondoenlijk is vanwege de vele optredende "micro"kortluitingen in de puntstukken (alhoewel dat laatste sinds de verbeterde versie van de Tillig-wissels wel is afgenomen).
Allie

Het is ondoenlijk om ten eeuwigendagen ouwe koeien (met zure melk) uit de sloot te halen.
a/ stel je normwielen volgens de norm af
b/ je zegt het zelf al:  afgenomen.  Klopt, naar 0. (nul).

Maarten van der Burgt,
Eurotrein, importeur van Tillig in Nederland.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2012, 13:07:46 »
Daarnaast zijn er nog steeds situaties denkbaar waarbij het gebruik van Tillig voor digitaalrijders ondoenlijk is vanwege de vele optredende "micro"kortluitingen in de puntstukken (alhoewel dat laatste sinds de verbeterde versie van de Tillig-wissels wel is afgenomen).
Ik ben dit vorig jaar compleet overgestapt op Tillig voor m'n modules en ben dik tevreden over met materiaal (14 wissels op 4 meter..). Dat zijn dan wel wissels van de nieuwste generatie. Ik vind de bielzen bovendien veel fraaier.
RETROBAHN A.G.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2012, 13:57:42 »
Stel je normwielen volgens norm af? Wat moet ik daaronder verstaan?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2012, 14:00:44 »
Gaat vast over de laatste Att. leveringen, daar schijnt wel eens een wieltje los te zitten ;D.
Maar met alles van pakweg 25 jaar of jonger heb ik geen enkel probleem op m'n Tillig materiaal.
RETROBAHN A.G.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2012, 14:12:07 »
Ach, bij mij zit wel eens een schroefje los ;D

Maarre kijk, da's nieuws waar we wat mee kunnen. Hoe verhoud de prijs zich t.o.v. andere fabrikanten?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2012, 14:33:56 »
Vergeleken met Roco is het wel min of meer hetzelfde, ietsjes duurder misschien. Er is echter zelden aanbod van gebruikt Tillig materiaal, en opruiming voor scherpe prijzen ook niet. Ik heb destijds in 1 keer alles bij Conrad besteld dat scheelde in elk geval porto boven een bepaald bedrag. En het is niet voor beginners, de tamelijk filigrane raillassen krijg je er los bij en wissels moet je goed plaatsen want er zit best wat buigmogelijkheid in. Dat is wanneer je een beetje handig bent juist een voordeel, maar standaard-in-elkaar-schuiven-en-neerleggen is er niet echt bij. Niet voor tapijtrijders dus.
Maar met de standaard gebruneerde railstaven ziet het er wel top uit vind ik persoonlijk.
RETROBAHN A.G.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2012, 14:56:21 »
Het is ondoenlijk om ten eeuwigendagen ouwe koeien (met zure melk) uit de sloot te halen.
<knip>
Maarten van der Burgt,
Eurotrein, importeur van Tillig in Nederland.

Riekt naar de slager die z'n eigen vlees keurt  ;D
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #10 Gepost op: 15 oktober 2012, 15:02:05 »
De vergelijking zal altijd op een aantal punten mank gaan.
Tillig is in feite volledig ge-ent op het duitse spoorwegnet. Bielsafstanden, wisselhoeken etc zijn zeer fraai te noemen.

Juist het zelf bouwen( lees in elkaar zetten) van wissels leert je zeer veel hoe een fraaie baan is te maken. En ja het liefst alleen met flexrails en bouwpakket wissels.
Ook de combinatie met H0m of H0e is goed mogelijk.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15423
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #11 Gepost op: 15 oktober 2012, 15:06:36 »
Is Roco Line dan een betere keuze, of zijn er nog andere alternatieven?

Roco Line is hartstikke mooi en goed. Zou je zonder problemen goed moeten kunnen verwerken. Tillig is schitterend mooi maar wel fragiel in de verwerking. Mits zorgvuldig je gang gaan is dat helemaal goed.
Zelf ben ik altijd fervent voorstander van Peco. Strak, stabiel en betrouwbaar. Maar goed, niet helemaal conform Duits (Europees) uitzien. Ieder zijn ding ;)

Riekt naar de slager die z'n eigen vlees keurt  ;D

Zou jij ook doen toch? :)

..waarbij het gebruik van Tillig voor digitaalrijders ondoenlijk is vanwege de vele optredende "micro"kortluitingen in de puntstukken (alhoewel dat laatste sinds de verbeterde versie van de Tillig-wissels wel is afgenomen).

Eh... werd Tillig niet altijd al verkocht als meest digitaal-vriendelijk systeem? Zo werd het in de Amerikaanse bladen wel aangeprezen.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #12 Gepost op: 15 oktober 2012, 15:09:40 »
Juist het zelf bouwen( lees in elkaar zetten) van wissels leert je zeer veel hoe een fraaie baan is te maken. En ja het liefst alleen met flexrails en bouwpakket wissels.
Volgens mij zijn juist de bouwkits wissels niet meer allemaal in de vernieuwde lijn opgenomen, maar ik had toch geen zin in wissels maken dus heb ze kant en klaar besteld.
RETROBAHN A.G.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #13 Gepost op: 15 oktober 2012, 15:13:23 »
Zou jij ook doen toch? :)

en dat wilde ik dus net niet  ;) Probeer hier een beetje objectief de vraag te beantwoorden. Anders had ik hier net als jij wel merknamen van andere railsoorten genoemd. Echter dat werd hier niet gevraagd.

Vr groet,
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15423
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Roco Line vs Tillig Elite
« Reactie #14 Gepost op: 15 oktober 2012, 15:19:32 »
Anders had ik hier net als jij wel merknamen van andere railsoorten genoemd. Echter dat werd hier niet gevraagd.

Toch wel, Allie:

, of zijn er nog andere alternatieven?

Vandaar dat ik Peco noemde. Dat is voor startende banenbouwers uitstekend spul om mee te beginnen. Tillig blijft door zijn fragiele uitvoering meer voor de wat ervarene modelbouwer ;)