Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:43
hamo digitaaal maken door borotof
Vandaag om 11:32:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 11:27:57
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric B
Vandaag om 11:22:20
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 11:21:06
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Joz
Vandaag om 11:09:18
NS Mat 35 Maple Leaf door Herb73
Vandaag om 10:57:28
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Herb73
Vandaag om 10:53:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 10:51:09
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
Vandaag om 10:48:50
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 10:46:40
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 10:27:35
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Montanbahn
Vandaag om 09:47:22
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 09:32:14
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 09:30:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:48:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:24:03
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door ArjanB
Vandaag om 02:08:02
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
19 November 2025, 23:14:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 November 2025, 22:56:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
19 November 2025, 22:33:59
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
19 November 2025, 22:20:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
19 November 2025, 21:49:33
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door ArjanB
19 November 2025, 21:22:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 November 2025, 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
19 November 2025, 18:51:42
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
19 November 2025, 17:36:57
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
19 November 2025, 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
19 November 2025, 15:55:00
  

Auteur Topic: Baanplan Maerklin K-rails  (gelezen 6052 keer)

gerard-ns

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Baanplan Maerklin K-rails
« Gepost op: 14 October 2012, 13:28:58 »
hoi dit is mijn baanplan



het schaduwstation blijft zo



de bovenbaan kan nog worden veranderd


mvg gerardv
« Laatst bewerkt op: 15 October 2012, 12:28:52 door Bert van Gelder »

transmission

  • Gast
Re:baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 14 October 2012, 13:38:56 »
Dat ziet er groots uit.
Ben benieuwd of ik hier ook wat van kan opsteken.
Succes met uw bouw Gerardv.

Gr. Henk-Jan

funtrucker

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re:baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 14 October 2012, 14:58:02 »
Met zo'n plan heb je geen schaduwstation nodig. ;)

Theo

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 14 October 2012, 15:04:12 »
Gerard,

Misschien een idee om toe te lichten wat je van plan bent? Wordt het h0 , N-spoor of iets anders? En heb je al iets van tijdperk of land in gedachten? En verwacht je van de lezers op- en aanmerkingen op je baanplan?

Met vriendelijke groet,
Bert

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5434
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 14 October 2012, 15:43:54 »
De vragen van Bert helpen zeker om tot een goed antwoord te komen. Een andere vraag is: wil je alleen rijden of hecht je ook waarde aan scenery.

In het algemeen is dit baanplan - in mijn ogen - ontworpen met te korte bochten. De boogstraal mag rustig groter. Denk daarbij niet te veel in standaard stukjes rails, maar in flexibele rails. R2 en R3? Denk liever in R4 en R5 als je de ruimte hebt. Flexibele rails geven je veel meer vrijheid bij het ontwerp en bouw van de baan.

'Het schaduwstation blijft zo,' schrijf je. Dat kan, maar ik zie een praktisch bezwaar van de korte opstelspoortjes in de rode cirkel.



Deze sporen liggen onder de hoofdbaan. Als je deze sporen alleen voor treinstellen, motorwagen en locomotieven gebruikt, zou het nog wel te doen zijn, maar als je daar losse wagens gaat plaatsen, duikt er een probleem op: hoe ga je die wagens op die plek afkoppelen? Overal ontkoppelrails monteren? Als alle sporen vol staan met treinen, kan er zeker niet meer met de hand ontkoppeld worden. Ik zou die set sporen niet aanleggen.

Zoals ik al eerder schreef: de boogstralen kunnen groter en met flexrail kun je ook overgangsbogen aanleggen. Dat laatste geeft een veel rustiger beeld, als een trein een bocht inrijdt. Ik heb de ruimere bogen in jouw tekening geschetst.



Verder heb ik het idee, dat de railspiraal door de kleine boogstralen vrij stijl - misschien te stijl - gaat worden. Kijk daarvoor maar eens in de encyclopedie van BNLS.

Succes, Gerard! (y)

Groet,
Bas

gerard-ns

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re:Baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 14 October 2012, 16:07:26 »
hoi

het is ho
marklin k-rails

mvg gerardv

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2941
  • Twentelijn 1968-1980
Re:Baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 14 October 2012, 21:38:54 »
Volgens mij kom je nooit meer in het schaduwstation terug als je er eenmaal uitgereden bent, of heb ik het mis? Je mòet achteruit terug lijkt me...

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re:Baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 15 October 2012, 12:08:11 »
Op deze wijze kom je inderdaad als ik het goed zie niet meer in je schaduwstation terug, zonder achteruit te rijden.
Verder zou ik het gebruik van boogwissels zoveel mogelijk vermijden.

Succes !

Peter
« Laatst bewerkt op: 15 October 2012, 12:16:17 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

jakop

  • Gast
Re:Baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 15 October 2012, 13:10:39 »
Volgens mij kom je nooit meer in het schaduwstation terug als je er eenmaal uitgereden bent, of heb ik het mis? Je mòet achteruit terug lijkt me...

 ;D Had ik ook nog niet gezien. Wel leuk, maar niet handig.

Verder zou ik het gebruik van boogwissels zoveel mogelijk vermijden.

Of beperken tot 'uitrijders' in het schaduwstation, dat heb ik op mijn baan (met K-rail) ook gedaan. (laatste plaatje uit het eerste bericht)

Misschien ook wat minder strakke lijnen langs de zijkanten plannen Gerard, dat geeft meestal een wat minder geforceerd beeld.

Groet,

Jakop

gerard-ns

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re:Baanplan Maerklin K-rails
« Reactie #9 Gepost op: 15 October 2012, 16:12:51 »
hoi 1200blauw, peter en jakop

dat weet ik al dat ik niet terug kan
daar wordt nog aan gewerkt

mvg gerard