Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:29:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 16:28:17
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 16:11:19
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 14:42:17
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 14:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:23
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
  

Auteur Topic: Baanplan Maerklin K-rails  (gelezen 5888 keer)

gerard-ns

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Baanplan Maerklin K-rails
« Gepost op: 14 October 2012, 13:28:58 »
hoi dit is mijn baanplan



het schaduwstation blijft zo



de bovenbaan kan nog worden veranderd


mvg gerardv
« Laatst bewerkt op: 15 October 2012, 12:28:52 door Bert van Gelder »

transmission

  • Gast
Re:baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 14 October 2012, 13:38:56 »
Dat ziet er groots uit.
Ben benieuwd of ik hier ook wat van kan opsteken.
Succes met uw bouw Gerardv.

Gr. Henk-Jan

funtrucker

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re:baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 14 October 2012, 14:58:02 »
Met zo'n plan heb je geen schaduwstation nodig. ;)

Theo

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 14 October 2012, 15:04:12 »
Gerard,

Misschien een idee om toe te lichten wat je van plan bent? Wordt het h0 , N-spoor of iets anders? En heb je al iets van tijdperk of land in gedachten? En verwacht je van de lezers op- en aanmerkingen op je baanplan?

Met vriendelijke groet,
Bert

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 14 October 2012, 15:43:54 »
De vragen van Bert helpen zeker om tot een goed antwoord te komen. Een andere vraag is: wil je alleen rijden of hecht je ook waarde aan scenery.

In het algemeen is dit baanplan - in mijn ogen - ontworpen met te korte bochten. De boogstraal mag rustig groter. Denk daarbij niet te veel in standaard stukjes rails, maar in flexibele rails. R2 en R3? Denk liever in R4 en R5 als je de ruimte hebt. Flexibele rails geven je veel meer vrijheid bij het ontwerp en bouw van de baan.

'Het schaduwstation blijft zo,' schrijf je. Dat kan, maar ik zie een praktisch bezwaar van de korte opstelspoortjes in de rode cirkel.



Deze sporen liggen onder de hoofdbaan. Als je deze sporen alleen voor treinstellen, motorwagen en locomotieven gebruikt, zou het nog wel te doen zijn, maar als je daar losse wagens gaat plaatsen, duikt er een probleem op: hoe ga je die wagens op die plek afkoppelen? Overal ontkoppelrails monteren? Als alle sporen vol staan met treinen, kan er zeker niet meer met de hand ontkoppeld worden. Ik zou die set sporen niet aanleggen.

Zoals ik al eerder schreef: de boogstralen kunnen groter en met flexrail kun je ook overgangsbogen aanleggen. Dat laatste geeft een veel rustiger beeld, als een trein een bocht inrijdt. Ik heb de ruimere bogen in jouw tekening geschetst.



Verder heb ik het idee, dat de railspiraal door de kleine boogstralen vrij stijl - misschien te stijl - gaat worden. Kijk daarvoor maar eens in de encyclopedie van BNLS.

Succes, Gerard! (y)

Groet,
Bas

gerard-ns

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re:Baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 14 October 2012, 16:07:26 »
hoi

het is ho
marklin k-rails

mvg gerardv

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2894
  • Twentelijn 1968-1980
Re:Baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 14 October 2012, 21:38:54 »
Volgens mij kom je nooit meer in het schaduwstation terug als je er eenmaal uitgereden bent, of heb ik het mis? Je mòet achteruit terug lijkt me...

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:Baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 15 October 2012, 12:08:11 »
Op deze wijze kom je inderdaad als ik het goed zie niet meer in je schaduwstation terug, zonder achteruit te rijden.
Verder zou ik het gebruik van boogwissels zoveel mogelijk vermijden.

Succes !

Peter
« Laatst bewerkt op: 15 October 2012, 12:16:17 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

jakop

  • Gast
Re:Baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 15 October 2012, 13:10:39 »
Volgens mij kom je nooit meer in het schaduwstation terug als je er eenmaal uitgereden bent, of heb ik het mis? Je mòet achteruit terug lijkt me...

 ;D Had ik ook nog niet gezien. Wel leuk, maar niet handig.

Verder zou ik het gebruik van boogwissels zoveel mogelijk vermijden.

Of beperken tot 'uitrijders' in het schaduwstation, dat heb ik op mijn baan (met K-rail) ook gedaan. (laatste plaatje uit het eerste bericht)

Misschien ook wat minder strakke lijnen langs de zijkanten plannen Gerard, dat geeft meestal een wat minder geforceerd beeld.

Groet,

Jakop

gerard-ns

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re:Baanplan Maerklin K-rails
« Reactie #9 Gepost op: 15 October 2012, 16:12:51 »
hoi 1200blauw, peter en jakop

dat weet ik al dat ik niet terug kan
daar wordt nog aan gewerkt

mvg gerard