Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 16:18:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door rhberk
Vandaag om 16:17:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:07:23
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:03:48
Roco BR 93 stroomafname door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:50:23
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:43:53
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 15:43:22
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:13:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 14:50:47
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door VAM65
Vandaag om 14:49:19
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door v140
Vandaag om 14:42:34
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:30:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:57:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
iTrain baanontwerp door Frans Peeters
Vandaag om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door ruudns
Vandaag om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:35
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 09:35:21
keerlusproblemen door n-driver
Vandaag om 09:21:40
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 09:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 09:12:24
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 09:08:00
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 09:01:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 08:42:19
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 08:38:46
  

Auteur Topic: Baanplan Maerklin K-rails  (gelezen 5894 keer)

gerard-ns

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Baanplan Maerklin K-rails
« Gepost op: 14 October 2012, 13:28:58 »
hoi dit is mijn baanplan



het schaduwstation blijft zo



de bovenbaan kan nog worden veranderd


mvg gerardv
« Laatst bewerkt op: 15 October 2012, 12:28:52 door Bert van Gelder »

transmission

  • Gast
Re:baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 14 October 2012, 13:38:56 »
Dat ziet er groots uit.
Ben benieuwd of ik hier ook wat van kan opsteken.
Succes met uw bouw Gerardv.

Gr. Henk-Jan

funtrucker

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re:baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 14 October 2012, 14:58:02 »
Met zo'n plan heb je geen schaduwstation nodig. ;)

Theo

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 14 October 2012, 15:04:12 »
Gerard,

Misschien een idee om toe te lichten wat je van plan bent? Wordt het h0 , N-spoor of iets anders? En heb je al iets van tijdperk of land in gedachten? En verwacht je van de lezers op- en aanmerkingen op je baanplan?

Met vriendelijke groet,
Bert

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 14 October 2012, 15:43:54 »
De vragen van Bert helpen zeker om tot een goed antwoord te komen. Een andere vraag is: wil je alleen rijden of hecht je ook waarde aan scenery.

In het algemeen is dit baanplan - in mijn ogen - ontworpen met te korte bochten. De boogstraal mag rustig groter. Denk daarbij niet te veel in standaard stukjes rails, maar in flexibele rails. R2 en R3? Denk liever in R4 en R5 als je de ruimte hebt. Flexibele rails geven je veel meer vrijheid bij het ontwerp en bouw van de baan.

'Het schaduwstation blijft zo,' schrijf je. Dat kan, maar ik zie een praktisch bezwaar van de korte opstelspoortjes in de rode cirkel.



Deze sporen liggen onder de hoofdbaan. Als je deze sporen alleen voor treinstellen, motorwagen en locomotieven gebruikt, zou het nog wel te doen zijn, maar als je daar losse wagens gaat plaatsen, duikt er een probleem op: hoe ga je die wagens op die plek afkoppelen? Overal ontkoppelrails monteren? Als alle sporen vol staan met treinen, kan er zeker niet meer met de hand ontkoppeld worden. Ik zou die set sporen niet aanleggen.

Zoals ik al eerder schreef: de boogstralen kunnen groter en met flexrail kun je ook overgangsbogen aanleggen. Dat laatste geeft een veel rustiger beeld, als een trein een bocht inrijdt. Ik heb de ruimere bogen in jouw tekening geschetst.



Verder heb ik het idee, dat de railspiraal door de kleine boogstralen vrij stijl - misschien te stijl - gaat worden. Kijk daarvoor maar eens in de encyclopedie van BNLS.

Succes, Gerard! (y)

Groet,
Bas

gerard-ns

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re:Baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 14 October 2012, 16:07:26 »
hoi

het is ho
marklin k-rails

mvg gerardv

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2895
  • Twentelijn 1968-1980
Re:Baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 14 October 2012, 21:38:54 »
Volgens mij kom je nooit meer in het schaduwstation terug als je er eenmaal uitgereden bent, of heb ik het mis? Je mòet achteruit terug lijkt me...

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:Baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 15 October 2012, 12:08:11 »
Op deze wijze kom je inderdaad als ik het goed zie niet meer in je schaduwstation terug, zonder achteruit te rijden.
Verder zou ik het gebruik van boogwissels zoveel mogelijk vermijden.

Succes !

Peter
« Laatst bewerkt op: 15 October 2012, 12:16:17 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

jakop

  • Gast
Re:Baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 15 October 2012, 13:10:39 »
Volgens mij kom je nooit meer in het schaduwstation terug als je er eenmaal uitgereden bent, of heb ik het mis? Je mòet achteruit terug lijkt me...

 ;D Had ik ook nog niet gezien. Wel leuk, maar niet handig.

Verder zou ik het gebruik van boogwissels zoveel mogelijk vermijden.

Of beperken tot 'uitrijders' in het schaduwstation, dat heb ik op mijn baan (met K-rail) ook gedaan. (laatste plaatje uit het eerste bericht)

Misschien ook wat minder strakke lijnen langs de zijkanten plannen Gerard, dat geeft meestal een wat minder geforceerd beeld.

Groet,

Jakop

gerard-ns

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re:Baanplan Maerklin K-rails
« Reactie #9 Gepost op: 15 October 2012, 16:12:51 »
hoi 1200blauw, peter en jakop

dat weet ik al dat ik niet terug kan
daar wordt nog aan gewerkt

mvg gerard