Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 19:26:50
Roco wagon openen door Ronald69
Vandaag om 19:25:59
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Jeronimos
Vandaag om 19:09:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesiƫ door NS264
Vandaag om 16:28:06
4 oktober modelspoorbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 16:06:28
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 15:01:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:38:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bellejt
Vandaag om 13:27:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
  

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.  (gelezen 26712 keer)

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
    • skiptram
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #75 Gepost op: 23 January 2014, 09:40:06 »
Alhoewel een oud topic toch maar even een reactie.

Onlangs vroeg iemand mij te helpen met een aandrijving voor dit model en het maakte niet uit of Halling of PMT en het moest 23,5 mm asafstand zijn. Omdat ik gewend ben het goede te verzorgen ben ik iets verder gaan kijken. Behalve dat ik geen enkele goede tekening kon vinden bleek uit een PDFvan Johan dat we het over een as afstand van ongeveer 32 mm hebben. Erger nog,  en dat zie ik in het boekje van Dijkers en Hesselink ( pag.71), dat het om een drieassig model gaat. Daarom heb ik voor het volgende ontwerp gekozen en dit aan Johan meegedeeld als enigszins behoorlijk alternatief en ga er maar gemakshalve vanuit dat het om spaakwielen gaat. Grotere (spaak)wielen zijn in dit ontwerp niet mogelijk.

Met vriendelijke groet
Paul Sassen
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5367
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #76 Gepost op: 23 January 2014, 09:59:43 »
Beste Paul,
Mooie aandrijving! Om je nog wat hints te geven: tijdens de bouw van het kitje is er door meerdere mensen wat info aangeleverd, onder andere diverse foto's (zie ook http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50696.msg813954.html#msg813954)
Het gaat dus inderdaad om een 3-assige tramlok voor meterspoor (in 1/87: 12mm) met een buitenliggend drijfwerk maar geen spaakwielen. Omdat er echter schortplaten tot bijna op de rails voor zitten, maakt dat laatste dus niks uit, ook het drijfwerk wordt in het model achterwege gelaten. 
Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #77 Gepost op: 23 January 2014, 10:07:35 »
Die had ik eerder moeten hebben :)
Ik zie alleen dat hier ook aan de onderkant tussen de wielen erg laag is zoals de andere Halling aandrijvingen, hangt bijna op BS
Bij ons op de modulebaan zijn daarom deze aandrijvingen niet te gebruiken helaas, ze blijven hangen op het  straatspoor,
Of is daar ook nog een oplossing voor ??
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #78 Gepost op: 23 January 2014, 14:27:35 »
Beste Paul,

Een tekening van de SBM 12 en 13 kan ik hier geven :

Op een uitvergroting bij de wielen is te zien dat de middelste as (op deze tekening links) geen flenzen heeft zodat de loc door krappere bogen kan.Verder is te zien dat de wielen tot op de wielbanden na schuil gaan achter de beplating.Er zitten zelfs borstels om de opening tussen de wielen en de beplating af te dichten.

De wielen zijn dus op de wielbanden na niet te zien.Hoe die wielen er uitzien is afgebeeld in een ander draadje op dit forum :
https://images.beneluxspoor.net/bnls/161520110127_001_uit_Lokomotiv_UAP_3_.jpg foto van Robert Jan / Speedy
Deze wielen zijn ook gebruikt bij het Fleischmann Magic Train 0e stoomlocje.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5367
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #79 Gepost op: 23 January 2014, 14:35:40 »
Geweldige tekening, Jan! Nou kunnen we in elk geval de leidingen rond de ketel de goede kant op leggen, daar hadden we tot nu toe alleen vage delen van foto's van (y)

*edit: dat hadden we in juni '13 al kunnen doen toen Jan de tekening al aan speedy liet zien ;D ;D maar ja, je kan niet alles onthouden...
« Laatst bewerkt op: 23 January 2014, 14:43:59 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
    • skiptram
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #80 Gepost op: 24 January 2014, 09:19:54 »
Ja, dan maar veranderen.
Dank aan Jan voor de tekening. De as asafstand is dus toch 23,0 mm omgerekend.
En met schijfwielen.De middelste as iets aan de hoge kant om geen tractieverlies te veroorzaken en dan met flens voor de geleiding. Je hebt met relatief weinig moeite toch een drieasser. alhoewel je er bijna niks van terugziet in het gebouwde model.
Maar onder de tram wonen ook mensjes zeg ik altijd. Ik erger me ook aan modellen die erg mooi zijn, maar met een afgeraffelde bodemplaat.
@Marty
Je kunt de onderkanten van de opsluitplaat nog iets dunner vijlen, maar ik denk dat bij zorgvuldig aangelegd straatspoor de Vario aandrijvingen geen problemen mogen veroorzaken.



Hoop dat het zo goed is.
Met vriendelijke groet,
Paul Sassen
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5367
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS Baanbreker - Eigenbouw Hanomag tramlok.
« Reactie #81 Gepost op: 24 January 2014, 09:29:17 »
Ik begrijp uit je tekening dat ook deze normaalsporig wordt gebouwd? Dan moet je de schortplaten een beetje uitvijlen. Voor de door mij gebruikte spud was dat in elk geval nodig.
RETROBAHN A.G.