Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:10:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 18:08:05
Een nieuw begin door Frits C
Vandaag om 18:06:45
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Luit
Vandaag om 17:42:28
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door g-j
Vandaag om 17:34:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:26:47
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 16:24:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:15:27
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 14:58:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 10:11:25
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 10:03:13

Auteur Topic: ADE ARüm[216] / ARümh[216], DB Halbspeisewagen  (gelezen 27836 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re:ADE ARüm[216] / ARümh[216], DB Halbspeisewagen
« Reactie #30 Gepost op: 21 October 2012, 10:03:05 »
Zo de laatste loodjes bleken niet het zwaarst, maar wel zwaarder dan verwacht. De stroomopname loopt via allerlei gezwart metalen strips, die dankzij de zwarting toch slechter geleiden dan de bedoeling was. Dus dat betekende de draaistellen weer helemaal uit elkaar, de lagerschalen schoongemaakt, de contacten van de strips in de draaistelzijkanten schoongemaakt en op de opnemers naar het centrale punt en de contactpunten bovenop de draaistellen. Daarna werkte alles prima. Ook het plaatsen van de verlichtingsstrip kostte nog wel wat moeite. Die zit uiteindelijk ook muurvast in een soort kliksysteem, maar de hoofdstrip is op verschillende punten te breed en moest worden bijgewerkt. Maar na wat duw en trekwerk om alle onderdelen goed in elkaar te laten klikken is dit het resultaat:

Als je bedenkt dat dit een ontwerp is uit begin jaren '70 dan moet dit inderdaad toen een revolutie zijn geweest en het kan anno nu de vergelijking met andere fabrikanten met glans doorstaan en is het op een aantal punten zelfs nu nog beter. Het is 1:87 en heeft een uitstekende detaillering. In vergelijking met soortgelijke Roco modellen, welke ik hier later nog wel zal laten zien, heb ik een lichte voorkeur voor een Roco voor de naar mijn idee beter functionerende kortkoppeling.

Wat maakt de ADE bijzonder: zeer fijne draaistellen, alle onderdelen staan op het chassis, een strakke bak met beweegbare ruiten en een zeer gedetailleerd interieur. De binnenverlichting is volledig geïntegreerd in het ontwerp van het model. Op het dak bevinden zich lasnaden met de juiste fijnheid daarvan. Daar zou Artitec met hun plan E daken nog veel van kunnen leren. Roco laat ze gewoon weg, maar die van ADE zijn uitstekend.

Nog een paar detailfoto's:

De lasnaden, zo hoort het dus.

De koppen

De draaistellen

Plaatjes van het interieur door de ruiten:

Oh, ja, dit rijtuig heeft ook nog de gordijntjes. Daarvan zijn er ook een aantal gesloten te plaatsen. Ik zie op de foto's dat ik het nog wel stofvrij moet maken. Dat komt door de versmalling van de verlichtingsstrip.

Alles bij elkaar is dit rijtuig nu samengebouwd uit 268 onderdelen. Dus niet een kit die je op een avond in elkaar zet. Ik ben er zo'n 5 avonden mee zoet geweest. Maar een prachtig rijtuig, met nog een puntje van aandacht: hij heeft een lichte hoge rug.

Vergelijking met andere fabrikanten en treinsamenstellingen zal ik hier later plaatsen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #31 Gepost op: 21 October 2012, 10:57:08 »
Hallo Ivo,

Bedankt voor je duidelijke bouwverslag  (y)
Je geeft een duidelijk beeld van wat te verwachten is van een dergelijke kit. Ik ben benieuwd naar je aanvullingen over verwante modellen en treinsamenstellingen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #32 Gepost op: 21 October 2012, 11:14:41 »
Roco laat ze gewoon weg, maar die van ADE zijn uitstekend.

?

Je hebt er weer wat moois van gemaakt, Ivo. Op een paar foto's lijkt het chassis wat minder goed aan te sluiten op de bak, is dat een kwestie van nog even aandrukken of blijven een paar kleine kiertejs zichtbaar?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #33 Gepost op: 21 October 2012, 11:30:56 »
Mooi geworden Ivo! Is ie al "Hauptuntersucht" en kan ie dus de baan op?  (y)

@mispoes: Mijn ervaring leert, dat je nog een aantal malen de bank op het chassis moet nadrukkken en dat de boel dan perfect sluit... In het begin hebben de bakken een beetje een hoge rug, maar in de loop van de tijd komt dat allemaal goed... en dit heb ik bij herlezen van het draadje toegevoegd Maar  :o :o Mijnheer Poes, meent u serieus zo'n gewelidige bak te willen gaan geverherbouwen??? I an shocked... ;)

Zoals Ivo al zei: het zijn veel onderdelen, het is best wat werk, maar het eindresultaat... :P (y) En inderdaad, laten we niet vergeten, dat de bulk van dit spul uit de jaren '70 stamt, waar (wijlen) Willy Ade de lat toch wel een heel erg best end omhoogkrikte... EnIvo,de KK werkt al wat beter als je alle onderdelen nog een heel zorgvuldig ontbraamt en polijst (en met het juiste smeermiddels smeert) Het principe van ADE en ROCO isidentiek, maar soms denk ik ook, dat een aantal dingen van ADE niet robuust genoeg zijn uitgevoerd...

Zijn er belangstellenden voor een vergelijkbaar iets van City-Bahn Hamburg-Stade? Het zijn in feite omgespoten Silberlinge, maar met een geheel vernieuwd interieur...
« Laatst bewerkt op: 21 October 2012, 14:39:14 door Frans van Meerwijk. Reden: een toevoegsel (vooral voor Mispoes) »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #34 Gepost op: 21 October 2012, 11:36:11 »
Nu alleen de ramen wassen ;D
« Laatst bewerkt op: 21 October 2012, 11:45:10 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #35 Gepost op: 21 October 2012, 11:41:52 »
Zijn er belangstellenden voor een vergelijkbaar iets van City-Bahn Hamburg-Stade? Het zijn in feite omgespoten Silberlinge, maar met een geheel vernieuwd interieur...

Natuurlijk zijn er belangstellenden.
Dit draadje heeft aangetoont dan dit mooie modellen zijn en ik ook eens opzoek ga, wordt mogelijk een silberlinge oid.

Groeten,

Christoph

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 21 October 2012, 14:04:41 »
Nu alleen de ramen wassen ;D

(y) (y) Sobat FOEI!!! :o ;) ;) (y) (Heeft die jongen zo zijn best gedaan... (en ja zo'n Kakadu heeft zéker z'n charmes...) en uiteindelijk kennen we dit soort voertuigen nog steeds: de "Bordbistro" is in feite ook een "Halbspeisewagen", zélfs al hij deel uitmaakt van een ICE-stel... 8)

Christoph: dan zal ik dat gaan doen, maar nogmaals: deze City-Bahn-Silberling heeft een totaal ander interieur dan een "Ursprungsausführung"...
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

frederik19630

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 21 October 2012, 14:16:15 »
Mooi stukje werk, vrijdag op eurospoor wel wat zien liggen, maar niks wat in mijn tijdperk past.

Trouwens: Ade was ook z'n tijd vooruit in de lengteschaal, in de 70er jaren kwamen de grootfabrikanten
niet verder dan verkorte rijtuigen. Roco heeft trouwens in de gruppe53 wel nette lasnaden op het dak,
op de broertjes uitde 60er jaren is inderdaad niks te zien.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 21 October 2012, 14:28:30 »
Het zet wel aan tot enthousiasme voor Ade-producten  ;D

Wat ik me ineens afvraag: voor de blauw-rode restauratiewagens wordt vaak de bijnaam "Kakadu" (kakatoe) gebruikt. Vaag staat me bij dat die naam alleen voor de ARmh217 geldt, en zodoende niet voor andere blauw/rode versies. Iemand die er iets meer van weet?
Overigens ben ik voor de groen/rode restauratierijtuigen wel de naam "Kolibri" tegengekomen.

Groet,
Jan

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 21 October 2012, 15:23:31 »
@ Jan,
Jij bedoelt nu waarschijnlijk enthousiasme voor "de oude ADE-producten"?, want de merknaam is gereanimeerd, maar levert géén bouwsets meer...

@ 44:
Bijnamen, bijnamen, bijna altijd 'de optimale reden tot diepgaande conflicten' :( :-X Ik kan alleen maar putten uit mijn eigen herinneringen en catalogi van diverse fabrikanten: de kreet "Kakadu-Speisewagen" ken ik, die Kolibie niet, maar denk eraan: DAT ZEGT NIETS!

@ Ivo,
Ik dank je voor je detailfoto's: had mij nooit gerealiseerd, dat er nog steeds "Mitropa" op die karrren stond,ondanks hun computernummer...
Je hebt hier volgens mij iets leuks en nuttigs opgestart, nogmaals: Dank Je!!!

Nu weer algemener:
Willy Ade, ooit modellenbouwer/matrijzenbouwer bij Röwa was, zoals ik al eerder riep een geweldig en begenadigd modelbouwer, zéker in de jaren '70 waarin hij opereerde...
De firma Röwa streefde er (waarschijnlijk ver voordat "de modelspoorwereld" er aan toe was naar een juiste lengteschaal en optimale detaillering. Zij produceerden die modellen, hebben ook wel één en ander verbetert aan de verpakkingsmethoden, maar bleven uiteindelijk "auf der Strecke". Roco verwierf de talloze matrijzen en begon aan een zegetocht, daarbij de 'pitfalls' van Röwa vermijdend: al die k***-onderdelen die bij verpakken, uitpakken of transport vrijwel altijd afbraken werden los meegeleverd; dat het "Zurüsten" van (bij voorbeeld) de Badenzug in diverse fora als "Zumutung" werd afgeschilderd, geeft aan dat ook Roco daar kennelijk te ver doorschoot (Oké, ik geef toe dat zowel mijn "Badische C" als de trein erachter nog steeds 'moeten', maar dames/heren, wij zijn hobbyïst!!!

Zéker is modelbouw PASSIE!: in die jaren '70 was ik nog student: ik werkte op zaterdagen in een gerenommeerde modelbouwzaak in Amsterdam, ik hoorde dus over de nieuwe dingen "uit Neurenberg", verbaasde mij regelmatig, maar ik GENOOT!
Daarom ben ik waarschijnlijk ook zo blij met dit draadje (waaraan ik ook hoop bij te dragen...) De ondergang van Röwa, maar het bewaard blijven van de matrijzen bij Roco is in mijn bescheiden mening, een belangrijke omwenteling in de modelspoorwereld... Het was al een 'schok' om van D-treinrijtuig, 24 cm over te gaan naar "1:100, 270 mm.", laat staan naar die "echte modelllengte" van 303 mm (oftewel 26,40 m), en dan bleek een Quick-Pick zelf nóg langer (27,50 m)...

Ik hoop, dat er mensen zijn, die dit "erfgoed van Willy Ade" (en ik realiseer mij, dat dit behoorlijk pompeus klinkt) mede willen bewaren! Willy Ade heeft de lat naar boven verplaatst, vooral (waarschijnlijk) voor de industrie. Ik ben persoonlijk en redelijk privé dan ook blij, dat de naam ADE nog steeds leeft...

Frans

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 21 October 2012, 15:45:03 »
Frans, ik ga er echt geen ruzie over maken hoor! Je hebt gelijk wat de "oude" Ade-producten betreft (helaas, zou ik willen toevoegen). Je ode aan Willy Ade kan ik alleen maar onderschrijven.
Iets wat me een beetje verwondert, is dat je zegt dat er nog steeds "Mitropa" op het rijtuig staat. Ik dacht altijd dat na de oorlog (WOII) de Mitropa in de DDR verbleef, en dat men in de BRD de DSG in het leven riep. Het embleem vertoont wel zekere overeenkomsten. Maar ik zou het op moeten zoeken.

Iets anders, dit is eigenlijk een bouwverslagdraadje van Ivo, zijn we (ik) niet heel erg aan het vervuilen?

Groet,
Jan

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 21 October 2012, 16:59:45 »
Frans,

ADE bestaat nog steeds en levert bouwdozen. Willy Ade is weliswaar overleden, maar het zijn nog steeds dezelfde modellen.
Het rijtuig van deze bespreking komt uit een bestaande voorraad die dit jaar nog bij de fabrikant aanwezig was. En in Röwa stonden de wa al voor Willy Ade.

Voor meer info lees deze ADE site

Dit artikel geeft meer inzicht in het wel en wee van Willy Ade en zijn modelbouwproducten en de verschillende firma's.

@Jan,,
Of het het Mitropa logo is weet ik niet. Ik herken in elk geval wel het DSG logo (DSG was de voormalige West Direktion van Mitropa), dat misschien wel heel erg veel op het Mitropa logo lijkt. Op dit moment zijn beide firma's weer gefuseerd volgens mij.

Maak je maar niet bang voor vervuiling van dit draadje. Volgens mij is het allemaal verbonden aan dit model, dus ik zie het probleem niet zo. Ik ben ook geen moderator  ;)

@44 en Mispoes,

Dat van die lasnaden zoek ik nog wel uit. Op mijn Roco's met computernummer ontbreken ze in elk geval, maar ik weet niet zeker of dat met mijn Roco's uit Tp IIIb ook zo is zal ik eens controleren.

@Hans,

Ramen wassen, zeker nodig na de aanpassing van de lichtstrip. Ik denk dat de Slime in een zakje me hier goed gaat helpen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 21 October 2012, 17:05:50 »
DE DSG ontstond na de oorlog in de drie westelijke zones. De Mitropa bleef als zodanig actief in de russische zone (wat dus later de DDR werd). De DSG bleef het oude logo gebruiken.
Zoals zojuist gelezen in een artikel, zie hier

Groet,
Jan

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 21 October 2012, 21:00:49 »
Hé Jan,
Zie je, met z'n allen komen we er wel... Goed uitgezocht, dat verhaal over de DSG, nu ik het teruglees, komt het wel weer bovendrijven.
Maar we zijn het er allemaal over eens, dat de modellen van ADE heel mooi zijn, toch?  ;)

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #44 Gepost op: 21 October 2012, 21:36:04 »
Dat van die lasnaden zoek ik nog wel uit. Op mijn Roco's met computernummer ontbreken ze in elk geval, maar ik weet niet zeker of dat met mijn Roco's uit Tp IIIb ook zo is zal ik eens controleren.

De qua carrosserie modernere rijtuigen (met draai-vouwdeuren als portieren en 2 grote schuifdeuren in de overgang) hebben inderdaad gladde daken van Roco maar de oudere types zoals Gruppe 53 (met grote enkele portieren en 4 klap-vouwdeurtjes in de overgang) hebben wel lasnaden. Vraagteken was bedoeld als klik om op mijn "Kolibrie"* uit te komen die dus wel lasnaden heeft. Mittelseinstieg heeft glad en Silberlinge hebben weer lasnaden. Volgens mij zijn de oudere producties van Roco zonder naden en hebben de latere producties naden gekregen.

*ik vind hem wel leuk Jan
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.