Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Seinhuis
Vandaag om 15:45:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 15:43:20
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door Jeroen Water
Vandaag om 13:58:39
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 13:21:35
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Hans Reints
Vandaag om 13:15:29
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:11:53
Rheinburg, TP V/VI door Brouwersbaan
Vandaag om 12:12:46
Modelspoorbaan van Einte door Brouwersbaan
Vandaag om 12:11:56
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:19:33
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 11:12:58
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:56:19
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 10:54:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:48:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:38
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 09:40:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 December 2025, 23:46:58
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
01 December 2025, 23:45:46
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 December 2025, 22:55:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
01 December 2025, 22:54:42
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
01 December 2025, 22:18:33
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
01 December 2025, 22:14:08
Nahmertaler Kleinbahn door sdz1976
01 December 2025, 21:37:04
  

Auteur Topic: Motorposten koppelen  (gelezen 6806 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5431
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #15 Gepost op: 24 May 2007, 12:38:11 »
Biem,

Het koppelen van de motorposten is nu op zich wel opgelost, maar heb je ook een oplossing voor de tractie-aansturing van beide voortuigen, of laat je een motorpost motorloos meelopen?

Succes,

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #16 Gepost op: 24 May 2007, 12:39:41 »
Het zijn identieke locs, dus die zou je zonder veel problemen gekoppeld moeten kunnen laten rijden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #17 Gepost op: 24 May 2007, 13:23:02 »
Jeroen, het is net als Peter al schrijft, ik laat ze gekoppeld rijden, ze zijn allebei digitaal.
Dit moet gewoon lukken anders ga ik met andere lok's welke ik ook wil koppelen (wil oa een sleep maken met 3 1600's ervoor) ook de mist in, deze zijn nl ook allemaal voorzien van motor en decoder
Groeten uit Hoogeveen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #18 Gepost op: 24 May 2007, 13:24:12 »
als beide cruisecontrol hebben kan het toch gedoe geven hoor, dan gaan ze voortdurend aan elkaar trekken... t is beter om het dan bij eentje uit te zetten, zodat de ander het tempo bepaalt. Dummyficeren kan natuurlijk ook  ;)

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #19 Gepost op: 24 May 2007, 13:34:01 »
Goeie tip van die cruisecontrol, had ik nog niet aan gedacht
Groeten uit Hoogeveen

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5431
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #20 Gepost op: 24 May 2007, 14:46:51 »
Om een lange levensduur van beide motoren te bevorderen, is het ook mogelijk om beide locs met een decoder aan te sturen. Dan moet je beide locs wel elektrisch doorverbinden.
Ik heb het zelf nog nooit gedaan, wel gezien. Volgens mij moet je een loc uitrusten met een volwaardige decoder en de tweede met een functie-decoder.

Uiteraard is het dan ook verstandig om beide locs goed op elkaar in te regelen, zodat ze zo goed mogelijk dezelfde snelheid rijden. Het leuke hiervan is dat je dan beide locs op 1 decoderadres laat rijden.

Maar goed, hoe het exact zit weet ik niet, maar er zijn er vast genoeg mensen op de site die het wel weten.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 729
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #21 Gepost op: 24 May 2007, 16:15:00 »
Beste allen,
- op mijn baan rij ik met 2 kortgekoppelde V200-en van Roco, beide met een eigen motor en dus een eigen decoder. Een van beiden heeft sound.
Wel stuur ik ze allebei met Koploper aan en heb ik ook "ge-ijkte" snelheid voor beide loks. Dwz, dat ze volgens de ijking allebei 65km/h rijden, terwijl de decoderstap verschillend kan zijn. Dit gaat al een tijd goed. Geen geruk en getrek aan de koppelingen zichtbaar, maar soepel samen optrekken/afremmen.

- @ Biem: bij mijn weten laten de NS geen 3 1600en tegelijk rijden, omdat het bovenleidingsnet dat niet aankan, zoveel stroom gebruik. Als ze alledrie tegelijk optrekken gaat in heel nederland het licht uit.... Wat wel eens gebeurt dat ze met z'n 3en rijden, maar dan 2 in opzending, dus als een dummy.

Nico
« Laatst bewerkt op: 24 May 2007, 16:42:32 door Nico Hoogerwerf »
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #22 Gepost op: 24 May 2007, 16:17:54 »
Nico
De kreet opzending zegt me niets , betekent dat dat 1 lok het vermogen geeft, en de andere 2 gewoon meeneemt ?
Groeten uit Hoogeveen

Rene_H

  • Gast
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #23 Gepost op: 24 May 2007, 16:21:29 »
@nico: Daar gaat bij mij even het lichtje uit: als 3 1600en tegelijk rijden/optrekken, dat dan in Nederland het licht uit gaat.
Dat kan ik bijna niet geloven, er zullen toch wel vaker 3 of meer tegelijk optrekken.
Of zit het zo mooi in elkaar, dat ze dat op een of ander manier bijhouden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8624
  • Spoor N
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #24 Gepost op: 24 May 2007, 16:33:28 »
@Rene: 1600'en rijden niet in dubbeltractie omdat de beveiliging in Nederland dan gestoord kan worden. Het gaat dus om locs voor 1 trein, niet in heel Nederland. ;)

@Biem: Ja.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • nederlof.net
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #25 Gepost op: 24 May 2007, 22:44:11 »
- @ Biem: bij mijn weten laten de NS geen 3 1600en tegelijk rijden, omdat het bovenleidingsnet dat niet aankan, zoveel stroom gebruik. Als ze alledrie tegelijk optrekken gaat in heel nederland het licht uit....

Denk toch wel dat de NS dit iets beter geregeld heeft  ;D

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #26 Gepost op: 24 May 2007, 23:01:28 »
Ik dacht dat de 3030 meestal los reed...  ;D

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #27 Gepost op: 24 May 2007, 23:19:14 »
Wat ik er van begrepen heb is dat je in Utrecht voorzichtig moet zijn wie er wanneer wegrijdt en met welk materieel, omdat er anders teveel stroom getrokken wordt. Maar dat zal een spoorwegmedewerker beter kunnen beantwoorden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • nederlof.net
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #28 Gepost op: 25 May 2007, 07:05:08 »
Ik heb ook weleens begrepen dat je voorzichtig moet zijn maar als het fout gaat gaat vast niet "in heel Nederland het licht uit"  :)

Hooguit zal er in een bepaalde regio het treinverkeer platliggen...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #29 Gepost op: 25 May 2007, 08:06:53 »
3x 1600 kan wel alleen zal er maar ééntje het daadwerkelijke vermogen geven volgens mij. Heb namelijk ergens gehoord dat als je 2x 1600 als loc hebt alleen 1 trein de tractie voor zijn rekening neemt omdat deze locs als ze aan elkaar gekoppeld zijn niet op halve tractie (vermogen) kunnen rijden. Dat kan de 1700 serie wel. Dus daar kan je 2 locs aan elkaar laten rijden en dat ze allebei op halve tractie (vermogen) rijden. Kan iemand dit bevestigen,.. of ben ik tussentijds wat vergeten van het verhaal  ;) ;D

EDIT:
En over Utrecht CS heb ik begrepen dat er maximaal 4 treinen tegelijk mogen vertrekken. 5 treinen zou er voor zorgen dat de stroom eruit valt. Eigenlijk best kansloos dus voor zo'n groot station  ::) :-X ....  ;D

Groeten,
Herman