Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 23:24:20
Vreemd probleem
door
Ruud Teunissen
Vandaag
om 23:22:07
Bahnstrecke 5867
door
ruudns
Vandaag
om 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc?
door
hervé
Vandaag
om 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
Frank 123
Vandaag
om 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw.
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:09:30
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 21:57:09
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 21:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
Vandaag
om 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal
door
Rsd1000
Vandaag
om 20:33:08
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
MOVisser
Vandaag
om 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065
door
Albert de Heer
Vandaag
om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco
door
Dirk
Vandaag
om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
marco
Vandaag
om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3
door
Bart van der Meer
Vandaag
om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 17:13:17
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
FransW
Vandaag
om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm?
door
FransW
Vandaag
om 16:17:23
Vitrinekast
door
Hasenwald
Vandaag
om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Ben
Vandaag
om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen
door
Eric B
Vandaag
om 13:02:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Motorposten koppelen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: Motorposten koppelen (gelezen 6543 keer)
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5378
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Motorposten koppelen
«
Reactie #30 Gepost op:
25 May 2007, 08:42:20 »
Gelukkig heeft men in de spoorsector niet stilgezeten en zijn deze verhalen een beetje achterhaald......
Het is waar dat men grote problemen had met teveel optrekkende locs op een emplacement (met name in Utrecht), maar deze problemen zijn grotendeels opgelost door extra voorzieningen te treffen.
Feit is wel dat op de 1700-en die met DD-AR Dubbeldekkers rijden na, in Nederland tot nu toe geen elocs in dubbeltractie rijden., maar inderdaad in opzending.
Voor op de modelbaan kun je dus best drie 1600-en gekoppeld laten rijden, maar dan moet je alleen van de voorste loc de stroomafnemer opzetten, en van de andere twee de stroomafnemers plat. Ik weet niet welk merk 1600-en je gaat gebruiken, maar controleer wel even hoe je deze locs gekoppeld laat rijden. Of twee dummy's of alle drie tractie, dan wel 2 tractie en 1 dummy. Een modelbouwmotortje is nu eenmaal iets anders dan de tractie-installatie in een echte eloc.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Overlast
Offline
Berichten: 2521
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Motorposten koppelen
«
Reactie #31 Gepost op:
25 May 2007, 10:00:55 »
Over rijden van dubbeltractie, op de site van Nico Spilt staat een stukje over 'Rijden in multiple'.
www.nicospilt.com
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
guest7823
Gast
Re: Motorposten koppelen
«
Reactie #32 Gepost op:
26 May 2007, 17:46:41 »
Het gaat een beetje buiten dit topic, en verder zou het dan eerder in grootbedrijf horen, maar voor zo ver mij bekend geldt het volgende:
Indien er twee of meerdere 16/1700 aan elkaar gekoppeld rijden geldt het volgende:
of in dubbel tractie, indien er twee 16/1700 samen in een trein rijden;
of in opzending.
Bij opzending is het simpel: De voorste loc levert tractie, de rest van de loc's hangt er "dood" achter dwz zijn eigenlijk gewoon rijtuigen. Dit gebeurt indien er op de ene plaats te veel locomotieven zijn en op de bestemming van de trein te weinig loc's zijn. Dit kan een combinatie van elektrrische en diesel loc's zijn. Vaak worden loc's met een "gewone" trein meegestuurd, maar soms worden er ook losse treinen opgebouwd uit een loc in tractie en een of meerdere loc's in opzending.
Bij multi-tractie leveren alle aanwezige loc's tractie. Bekende voorbeelden hiervan zijn de meerdere 6400's bij ertstreinen. Ook ACTS gebruikt multi-tractie bij een combinatie van 1200 met dieselloc's. in het verleden waren de 22/2300 voor de olietrein een bekend voorbeeld. Bij identieke loc's gebeurt het door een machinist en een stuurstroomschakeling die de overige loc's bediend. In het geval van ACTS en een combinatie van 16/1700 en 6400 gebeurt het door twee machinisten, hoewel ACTS volgens mij een slimkastje heeft gemaakt dat in de 1200 zit en dat het stuurstroomcircuit bedient van de belgische loc, die een totaal anderstuurstroomcircuit heeft als de Nederlandse 16/1700.
Bij 16/1700 geldt bij dubbeltractie een bijzondere voorwaarde: beide loc's rijden op maximaal halve kracht. In principe kan de Nederlands bovenleiding twee 16/1700 in dubbeltractie aan alleen blijft er dan niets meer over voor andere treinen over. (Tenminste in dat bovenleiding segment) Om deze reden zit er een schakeling in 16/1700 waardoor bij dubbeltractie het maximale vermogen wordt gehalveerd.
Dubbeltractie van 16/1700 wordt, bijna, alleen gebruikt wanneer ze in een trein met dubbeldekkers rijden. Vanwege de beperking in vermogen heeft het nauwelijks zin om 16/1700 in dubbeltractie in te zetten voor zware treinen.
Om terug te komen op het topic: Motorposten (in principe gelijk aan plan V, maar dan een enkele bak en met normaal stoot- en trekwerk) konden tot maximaal 3 stuks in multitractie gecombineerd worden. In hoeverrre er dan nog andere motorposten achter konden of werden gehangen in opzending is mijn niet bekend, maar als er foto's zijn van meer dan drie motorposten moeten er een aantal in opzending meelopen
Gelogd
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8491
Spoor N
Re: Motorposten koppelen
«
Reactie #33 Gepost op:
26 May 2007, 18:11:31 »
De 1600 rijdt niet in dubbeltractie, alleen de 1700 doet dat.
Verder staat in een RM een foto van vier mP's voor een werkplaatstrein, alle vier hadden naar ik meen hun stroomafnemer op.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Biem
Offline
Berichten: 816
Re: Motorposten koppelen
«
Reactie #34 Gepost op:
27 June 2007, 17:02:09 »
Met koppelstang, niet echt mooi zo
Gelogd
Groeten uit Hoogeveen
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Motorposten koppelen