Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door bask185
Vandaag om 12:31:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:05:22
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
  

Auteur Topic: Motorposten koppelen  (gelezen 6547 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #15 Gepost op: 24 May 2007, 12:38:11 »
Biem,

Het koppelen van de motorposten is nu op zich wel opgelost, maar heb je ook een oplossing voor de tractie-aansturing van beide voortuigen, of laat je een motorpost motorloos meelopen?

Succes,

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #16 Gepost op: 24 May 2007, 12:39:41 »
Het zijn identieke locs, dus die zou je zonder veel problemen gekoppeld moeten kunnen laten rijden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #17 Gepost op: 24 May 2007, 13:23:02 »
Jeroen, het is net als Peter al schrijft, ik laat ze gekoppeld rijden, ze zijn allebei digitaal.
Dit moet gewoon lukken anders ga ik met andere lok's welke ik ook wil koppelen (wil oa een sleep maken met 3 1600's ervoor) ook de mist in, deze zijn nl ook allemaal voorzien van motor en decoder
Groeten uit Hoogeveen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #18 Gepost op: 24 May 2007, 13:24:12 »
als beide cruisecontrol hebben kan het toch gedoe geven hoor, dan gaan ze voortdurend aan elkaar trekken... t is beter om het dan bij eentje uit te zetten, zodat de ander het tempo bepaalt. Dummyficeren kan natuurlijk ook  ;)

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #19 Gepost op: 24 May 2007, 13:34:01 »
Goeie tip van die cruisecontrol, had ik nog niet aan gedacht
Groeten uit Hoogeveen

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #20 Gepost op: 24 May 2007, 14:46:51 »
Om een lange levensduur van beide motoren te bevorderen, is het ook mogelijk om beide locs met een decoder aan te sturen. Dan moet je beide locs wel elektrisch doorverbinden.
Ik heb het zelf nog nooit gedaan, wel gezien. Volgens mij moet je een loc uitrusten met een volwaardige decoder en de tweede met een functie-decoder.

Uiteraard is het dan ook verstandig om beide locs goed op elkaar in te regelen, zodat ze zo goed mogelijk dezelfde snelheid rijden. Het leuke hiervan is dat je dan beide locs op 1 decoderadres laat rijden.

Maar goed, hoe het exact zit weet ik niet, maar er zijn er vast genoeg mensen op de site die het wel weten.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #21 Gepost op: 24 May 2007, 16:15:00 »
Beste allen,
- op mijn baan rij ik met 2 kortgekoppelde V200-en van Roco, beide met een eigen motor en dus een eigen decoder. Een van beiden heeft sound.
Wel stuur ik ze allebei met Koploper aan en heb ik ook "ge-ijkte" snelheid voor beide loks. Dwz, dat ze volgens de ijking allebei 65km/h rijden, terwijl de decoderstap verschillend kan zijn. Dit gaat al een tijd goed. Geen geruk en getrek aan de koppelingen zichtbaar, maar soepel samen optrekken/afremmen.

- @ Biem: bij mijn weten laten de NS geen 3 1600en tegelijk rijden, omdat het bovenleidingsnet dat niet aankan, zoveel stroom gebruik. Als ze alledrie tegelijk optrekken gaat in heel nederland het licht uit.... Wat wel eens gebeurt dat ze met z'n 3en rijden, maar dan 2 in opzending, dus als een dummy.

Nico
« Laatst bewerkt op: 24 May 2007, 16:42:32 door Nico Hoogerwerf »
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #22 Gepost op: 24 May 2007, 16:17:54 »
Nico
De kreet opzending zegt me niets , betekent dat dat 1 lok het vermogen geeft, en de andere 2 gewoon meeneemt ?
Groeten uit Hoogeveen

Rene_H

  • Gast
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #23 Gepost op: 24 May 2007, 16:21:29 »
@nico: Daar gaat bij mij even het lichtje uit: als 3 1600en tegelijk rijden/optrekken, dat dan in Nederland het licht uit gaat.
Dat kan ik bijna niet geloven, er zullen toch wel vaker 3 of meer tegelijk optrekken.
Of zit het zo mooi in elkaar, dat ze dat op een of ander manier bijhouden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #24 Gepost op: 24 May 2007, 16:33:28 »
@Rene: 1600'en rijden niet in dubbeltractie omdat de beveiliging in Nederland dan gestoord kan worden. Het gaat dus om locs voor 1 trein, niet in heel Nederland. ;)

@Biem: Ja.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #25 Gepost op: 24 May 2007, 22:44:11 »
- @ Biem: bij mijn weten laten de NS geen 3 1600en tegelijk rijden, omdat het bovenleidingsnet dat niet aankan, zoveel stroom gebruik. Als ze alledrie tegelijk optrekken gaat in heel nederland het licht uit....

Denk toch wel dat de NS dit iets beter geregeld heeft  ;D

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #26 Gepost op: 24 May 2007, 23:01:28 »
Ik dacht dat de 3030 meestal los reed...  ;D

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #27 Gepost op: 24 May 2007, 23:19:14 »
Wat ik er van begrepen heb is dat je in Utrecht voorzichtig moet zijn wie er wanneer wegrijdt en met welk materieel, omdat er anders teveel stroom getrokken wordt. Maar dat zal een spoorwegmedewerker beter kunnen beantwoorden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #28 Gepost op: 25 May 2007, 07:05:08 »
Ik heb ook weleens begrepen dat je voorzichtig moet zijn maar als het fout gaat gaat vast niet "in heel Nederland het licht uit"  :)

Hooguit zal er in een bepaalde regio het treinverkeer platliggen...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #29 Gepost op: 25 May 2007, 08:06:53 »
3x 1600 kan wel alleen zal er maar ééntje het daadwerkelijke vermogen geven volgens mij. Heb namelijk ergens gehoord dat als je 2x 1600 als loc hebt alleen 1 trein de tractie voor zijn rekening neemt omdat deze locs als ze aan elkaar gekoppeld zijn niet op halve tractie (vermogen) kunnen rijden. Dat kan de 1700 serie wel. Dus daar kan je 2 locs aan elkaar laten rijden en dat ze allebei op halve tractie (vermogen) rijden. Kan iemand dit bevestigen,.. of ben ik tussentijds wat vergeten van het verhaal  ;) ;D

EDIT:
En over Utrecht CS heb ik begrepen dat er maximaal 4 treinen tegelijk mogen vertrekken. 5 treinen zou er voor zorgen dat de stroom eruit valt. Eigenlijk best kansloos dus voor zo'n groot station  ::) :-X ....  ;D

Groeten,
Herman