Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door BartvD
Vandaag om 17:01:35
Sfeer op je modelbaan door René 4312
Vandaag om 16:58:33
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:48
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Scratchbuilt
Vandaag om 16:51:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
Vandaag om 16:41:38
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:36:15
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 16:17:22
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jan Bennink
Vandaag om 16:13:57
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:51
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 15:25:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 15:17:37
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:41:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 14:37:15
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 14:34:31
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 14:26:32
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:04:02
wisselaandrijving MTB door rhberk
Vandaag om 14:00:44
Swalbenburg, N modulebaan door tijgernootje
Vandaag om 13:52:37
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 641977 keer)

Gino

• Offline Offline
  • 🇨🇳 & 🇯🇵 N
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1950 Gepost op: 20 June 2013, 20:29:05 »
NS heeft nog niks gedaan.
Wordt misschien wel verleidelijk. Alleen een zaak beginnen is al genoeg om een aanbod van Den Haag/Arriva minder interessant te maken.
De NS heeft wel wat gedaan: http://www.nu.nl/binnenland/3418372/ns-wil-onderzoek-concurrentie-beneluxtrein.html

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #1951 Gepost op: 20 June 2013, 20:40:06 »
@tijgernootje

Nee, en ik snap eerlijk gezegd niet hoe je tot die conclusie komt.
Als partijen er in onderling overleg niet uitkomen, worden geschillen in Nederland altijd door een onafhankelijke partij, vaak een rechter, beslecht.

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #1952 Gepost op: 20 June 2013, 20:41:49 »
Even kort door de bocht genomen,zou dat dus inhouden dat NS weldegelijk rechter/beul/uitvoerder wordt ,gezien door div instanties.
Dus zodra NS via wat voor rekensom ook,uitkomt op een daling van reizigers dan mag men de concurrent uitschakelen omdat men kiest voor een beter alternatief ?
Lijkt me een vaag en raar concept.
Als dat zo is dan blijft NS altijd de heerser over de sporen in NL,tenzij ze zelf iets afstoten wat men niet rendabel acht.
En dat zou betekenen dat de reiziger nooit een keus heeft en het maar moet doen met wat NS dicteert als t gaat om prijzen en dergelijke.
Lekker fair  :-\
(mocht ik t mis hebben corrigeer me gerust  ;) )

Je gaat volledig voorbij aan het feit dat de concessie voor het hoofdrailnet binnenlands vervoer gegund is aan NS. Je kunt niet zomaar zeggen, laat iemand anders maar op een gedeelte van het traject rijden, en we doen niks aan mensen die binnenlands er gebruik van maken. In dat geval breek je als concessieverlener met je eigen verleende concessie. Zou neerkomen op contractbreuk. NS is niet de heerser over het spoor, NS heeft de concessie ervoor verworven. Als hun concessie wordt aangetast hebben zij alle recht om daar tegenin te gaan. Arriva zou onmiddelijk hetzelfde doen als ik morgen met een Plan U weer de betuwelijn opschiet. Nogmaals, het gaat hier om het binnenlands gebruik van de trein.

Buiten dat, even wat praktisch:

* wie gaat als eerste rijden na een calamiteit, wiens bedrijfsbelang weegt het zwaarst, daar we geen onderscheid meer maken in type treinen.
* een andere vervoerder lift weer vrolijk mee op alle serviceverlening die door NS wordt gesteld: Tickets & Service, Service en veiligheidsteams, ProcesLeiderPerrons, treinpersoneel NS. Kort gezegd zou je kunnen zeggen dat NS dan geen verplichting heeft mensen te helpen aan info over de trein van die maatschappij. Eigen personeel van die vervoerder? Dan wordt het geen rendabel gebeuren.
* wie is verantwoordelijk voor bijsturing en monitoring?
* Als de trein van de andere vervoerder te laat is en daardoor NS te laat, en andersom, wat gaan we daar mee doen?
* gaan we toestaan dat kaartjes in beide treinen geldig zijn? In dat geval is er geen concurrentie en is het een nutteloze toevoeging.

Dit zijn maar even wat kleine praktische puntjes...
« Laatst bewerkt op: 20 June 2013, 20:43:26 door AlfaArjen. Reden: Toevoeging. »

Gert1

• Gast
« Reactie #1953 Gepost op: 20 June 2013, 21:04:20 »
En al die probleempunten leiden dan bij mij tot de neiging om te pleiten voor het terugdraaien van de privatisering van het personenvervoer op het spoor. Maar dat is een andere discussie.

mvg,
Gert

AlfaArjen

• Offline Offline
« Reactie #1954 Gepost op: 20 June 2013, 21:11:04 »
Zolang we het niet over entreegeld gaan hebben kun je daar best over beginnen Gert  ;D

Buiten deze flauwe grap: Eens afwachten wat de landelijke politiek er over gaat zeggen. Die gaan zich behoorlijk in de nesten werken als ze binnenlands vervoer toe zou gaan staan op dat ding. Dan bewijzen ze in ieder geval weer dat ze onbetrouwbaar zijn  ;D Verder gaat ook een benelux van een andere vervoerder net zo langzaam en tegen ongeveer hetzelfde tarief. Wat is dan toch eigenlijk het nut als NMBS en NS al bezig zijn met de frequentie weer op te schroeven? De NMBS heeft eergisteren ook al aangegeven te pleiten voor een combinatie HSL en conventioneel. Waarom moet daar een andere vervoerder ineens tussen omdat een stadje een beetje op zijn *** is getrapt omdat ze geen verbinding meer hebben naar Brussel, terwijl hiervan al sprake zou zijn bij de planning van de HSL...

MR

• Offline Offline
« Reactie #1955 Gepost op: 20 June 2013, 21:13:09 »
Het lijkt mij wel een interessant experiment, Arriva die een verbinding op het IC-net gaat exploiteren. Arriva zal zich zeker inspannen om het goed laten te verlopen omdat als het misgaat, de kans op meer verbindingen op het hoofdnet ongeveer verkeken is. Dat is ook weer gunstig voor Den Haag en partners die deze verbinding willen opzetten. Het kan ook betekenen dat de privatisering nu eindelijk eens vruchten gaat opleveren voor de Randstad. Elders in het land is men al gewend aan andere vervoerders, alleen in de randstad schiet men blijkbaar nog in de stress bij die gedachte. Zelfs als het om een enkele verbinding gaat.

AlfaArjen

• Offline Offline
« Reactie #1956 Gepost op: 20 June 2013, 21:19:32 »
Weer iemand die het systeem niet snapt.

Dit is geen privatisering, concurrentie of wat dan ook. We werken in Nederland met aanbesteding, ieder zijn eigen stuk spoor. Dat wordt gedaan door bedrijven die eigendom zijn van SNCF of DB. Beide staatsbedrijven. Dat ze opereren met een andere dochter doet daar niets aan af, ze zitten in de holding van, nogmaals, een staatsbedrijf. NS is geen staatsbedrijf, de aandelen van NS zijn allemaal in handen van de staat, dat is héél wat anders. Het zou fijn zijn als men zich daar eens in verdiept.

Met meerdere maatschappijen over hetzelfde spoor rijden is een doodlopende weg die we begin 1900 al bewandeld hebben. Het levert praktische ellende op, het levert vooral duurdere kaartjes op en bergen ontslagen. Meer niet. Personenvervoer is geen winstgevende business, het is een taak van de overheid vind ik. Dat zeg ik niet alleen omdat ik werk bij NS en het mijn brood is, maar omdat ik sinds 2002 werkzaam ben binnen het spoor en uitstekend zicht heb op wat er gebeurt. Als het al niet eens goed lukt om een betrouwbaar spoornetwerk te beheren met 1 vervoerder, hoe wil je dat dan doen met nog meer bedrijven die allemaal weer hun eigen belang en idee hebben?  
« Laatst bewerkt op: 21 June 2013, 18:48:32 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd; gebruik de ANTWOORD-link. »

MR

• Offline Offline
« Reactie #1957 Gepost op: 20 June 2013, 21:24:58 »
Personenvervoer is geen winstgevende business, het is een taak van de overheid vind ik.

En dat blijft het het toch ook? In de concessie bepaald de overheid op welke manier die uitgevoerd wordt. In de aanbesteding welke vervoerder daar het beste bij past. Soms bepalen de overheden dat hun logo groot op de trein moet en, hup, zo gebeurt het:

Arriva Vechtdallijnen by Falko Wassenaar, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 20 June 2013, 21:27:37 door MR »

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #1958 Gepost op: 20 June 2013, 21:28:28 »
Wat is dan toch eigenlijk het nut als NMBS en NS al bezig zijn met de frequentie weer op te schroeven?
Je kunt op je vingers natellen dat die frequentie weer net zo hard naar beneden gaat als NS/NMBS weer een normale verbinding over de hsl tot stand brengen. Voor een zeer substantieel deel van de "oude Benelux"-reizigers is de hsl verbinding geen of een slecht alternatief. Het nut is dus een verbinding te bieden waar mogelijk nog steeds behoefte aan is, maar die NS/NMBS niet meer wilde bieden teneinde de reiziger de Fyra in te dwingen.

De praktische zaken die je in je eerdere post noemt, spelen nu ook al met andere (goederen)vervoerders en zijn daar ook opgelost. Ik zie niet waarom dat op de verbinding Den Haag - Roosendaal ineens problemen zou geven.
En NS-dochter Abellio maakt er in Duitsland geen probleem van op hetzelfde spoor als DB te rijden. Dus ook hier, waarom zou het tussen Den Haag en Roosendaal ineens anders zijn?  ;)

Huub

Gert1

• Gast
« Reactie #1959 Gepost op: 20 June 2013, 21:34:25 »
Personenvervoer is geen winstgevende business, het is een taak van de overheid vind ik.

Exact! Mooi om dat ook eens te horen uit de mond van iemand van een jongere generatie!  (y)
Openbaar vervoer is wat mij betreft net als energie een commodity. Dat soort zaken moet je niet privatiseren.
Voor goederenvervoer per spoor is het een andere zaak, maar bij reizigersvervoer is het naar mijn mening een heilloze weg.

mvg,
Gert

Viktor

• BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • 77*
« Reactie #1960 Gepost op: 20 June 2013, 21:37:08 »
Personenvervoer is misschien niet winstgevend voor de overheid, maar waarom niet voor Arriva kiezen als deze aangeeft minder verlies te kunnen lijden dan NS?

Praktische puntjes kan je altijd oplossen:

Er is OV Chipkaart voor alle binnenlandse trajecten. Als je nou een systeem invoert waarbij het niet uitmaakt bij welke vervoerder je incheckt, en dat de inkomsten op reizigersaantallen verdeeld worden door de overheid/concessieverlener/wiedanook (zoals bijvoorbeeld op het traject Arnhem-Doetinchem bij Arriva en Breng, maar dan landelijk) kan er best concurrentie op zo'n traject bestaan, waar de reiziger niet de dupe van wordt. Sterker nog: dan pas zullen zowel Arriva als NS hun best gaan doen om de meeste reizigers te trekken, en dus proberen om het voor de reiziger aangenamer maken. Het alom bekende marktwerking verhaal.  
Over wie er als eerste gaat rijden na een calamiteit of bij vertraging ed. zal Prorail duidelijke regels moeten hanteren. Bij vertraging zal het allemaal niet zo moeilijk zijn, de andere trein kan niet passeren dus heeft deze ook automatisch vertraging. Dan kan je als vervoerder over en weer schadeclaims bij elkaar indienen, maar dat is volstrekt zinsloos bij elke vertraagde trein. Uiteindelijk zal hier vanuit de vervoerder zelf een oplossing voor komen, misschien in de vorm van een gezamenlijk fonds om reizigers te vergoeden.

De serviceverlening op stations is inderdaad ook een puntje. Het lijkt me dat je met één OV chipkaart systeem geen kaartautomaten meer nodig heb. Op de stations zijn dan alleen wat servicepunten waar je die kaart kan opwaarderen en evt. een abonnement op kan laden. Voor deze servicepunten zouden de vervoerders zelf moeten zorgen. Ik vind dat de veiligheid op stations geen taak van de vervoerder is, maar eerder van de staat. Dus bijvoorbeeld Prorail zou hier weer een rol in kunnen spelen.  

Praktische puntjes kunnen altijd opgelost worden. Ik vind alleen dat de reiziger niet de dupe moet worden van onderlinge concurrentie, dus moet je voor het hele traject bij één paaltje kunnen in- en uitchecken en Prorail moet de zaak goed kunnen aansturen. Dan kan je best meerdere vervoerders over één stukje spoor laten rijden. Kijken wie het beste service verleent.

gr. Viktor

Note: Arriva mag volgens de wet trouwens helemaal geen binnenlands vervoer op dat traject aanbieden, omdat het nu gewoon zo geregeld is dat NS de concessie op het HRN heeft. Vandaar dat je in theorie dus pas vanaf 2015 zo'n verbinding zou kunnen opstarten, omdat dan deze concessie opnieuw ingaat. Tot die tijd zou er misschien nog wat kunnen worden veranderd aan de eisen?
« Laatst bewerkt op: 20 June 2013, 21:42:54 door Viktor »

AlfaArjen

• Offline Offline
« Reactie #1961 Gepost op: 20 June 2013, 21:44:58 »
En dat blijft het het toch ook? In de concessie bepaald de overheid op welke manier die uitgevoerd wordt. In de aanbesteding welke vervoerder daar het beste bij past. Soms bepalen de overheden dat hun logo groot op de trein moet en, hup, zo gebeurt het:

Precies, dat is zoals we het nu hebben, zo werkt het op zich goed. Echter, ga je concurrentie toestaan op dezelfde trajecten gaat die vlieger niet meer op, want dat valt er niet meer zoveel te eisen door de overheid, omdat je dan de concurrentie de nek omdraait. Met een concessie voor een gebied kan je iets afdwingen, dat verlies je als je alles openstelt. Dan moeten bedrijven namelijk écht concurreren, en daar kan je je als overheid dan veel minder mee bemoeien.

Je kunt op je vingers natellen dat die frequentie weer net zo hard naar beneden gaat als NS/NMBS weer een normale verbinding over de hsl tot stand brengen. Voor een zeer substantieel deel van de "oude Benelux"-reizigers is de hsl verbinding geen of een slecht alternatief. Het nut is dus een verbinding te bieden waar mogelijk nog steeds behoefte aan is, maar die NS/NMBS niet meer wilde bieden teneinde de reiziger de Fyra in te dwingen.

Oh? Waarom zou NS dat doen als de concessie HSL gebundeld is bij de concessie hoofdrailnet. De overheid kan in die vorm, zoals hij nu op tafel ligt en waarover de details moeten worden besloten, gewoon opnemen dat NS verplicht wordt die frequentie in stand te houden. NS zal een tweede fout zoals met de Fyra niet maken, die uitglijder kunnen ze zich niet veroorloven. Dus zoals je het hier stelt is een leuke gegist, maar is momenteel niet geloofwaardig.

De praktische zaken die je in je eerdere post noemt, spelen nu ook al met andere (goederen)vervoerders en zijn daar ook opgelost. Ik zie niet waarom dat op de verbinding Den Haag - Roosendaal ineens problemen zou geven.

Goederenvervoer. Enig idee hoeveel vertraging je oploopt? Hoe je aan een reiziger moet uitleggen dat zo'n ding eerst mag en dan jij met je intercity er achteraan? Je moest eens weten wat je naar je hoofd geslingerd krijgt dan bij een grote verstoring... Er is aan praktische problemen niets opgelost, omdat ze zich nu nog niet veel voordoen. Om wel even ook hier een voorbeeld te geven: het aantal medewerkers van Arriva bij verstoringen op het traject Dordrecht - Geldermalsen, zowel gepland als ongepland, is nihil. Pas de laatste tijd zijn er bij geplande werkzaamheden 1 of 2 werknemers voor informatie beschikbaar. Voor de rest: NS personeel. Zowel Veolia als Arriva leunen nog voornamelijk op informatievoorziening van NS. Daar is nog niets aan veranderd, en dat gebeurt ook niet want dat kost geld.

En NS-dochter Abellio maakt er in Duitsland geen probleem van op hetzelfde spoor als DB te rijden. Dus ook hier, waarom zou het tussen Den Haag en Roosendaal ineens anders zijn?  ;)

Huub

Nog nooit gehoord van het feit dat DB Netz treinen van DB nog steeds gewoon voortrekt? Onafhankelijk is DB Netz zeker niet...

AlfaArjen

• Offline Offline
« Reactie #1962 Gepost op: 20 June 2013, 21:55:06 »
Personenvervoer is misschien niet winstgevend voor de overheid, maar waarom niet voor Arriva kiezen als deze aangeeft minder verlies te kunnen lijden dan NS?

Praktische puntjes kan je altijd oplossen:

Er is OV Chipkaart voor alle binnenlandse trajecten. Als je nou een systeem invoert waarbij het niet uitmaakt bij welke vervoerder je incheckt, en dat de inkomsten op reizigersaantallen verdeeld worden door de overheid/concessieverlener/wiedanook (zoals bijvoorbeeld op het traject Arnhem-Doetinchem bij Arriva en Breng, maar dan landelijk) kan er best concurrentie op zo'n traject bestaan, waar de reiziger niet de dupe van wordt. Sterker nog: dan pas zullen zowel Arriva als NS hun best gaan doen om de meeste reizigers te trekken, en dus proberen om het voor de reiziger aangenamer maken. Het alom bekende marktwerking verhaal.  
Over wie er als eerste gaat rijden na een calamiteit of bij vertraging ed. zal Prorail duidelijke regels moeten hanteren. Bij vertraging zal het allemaal niet zo moeilijk zijn, de andere trein kan niet passeren dus heeft deze ook automatisch vertraging. Dan kan je als vervoerder over en weer schadeclaims bij elkaar indienen, maar dat is volstrekt zinsloos bij elke vertraagde trein. Uiteindelijk zal hier vanuit de vervoerder zelf een oplossing voor komen, misschien in de vorm van een gezamenlijk fonds om reizigers te vergoeden.

De serviceverlening op stations is inderdaad ook een puntje. Het lijkt me dat je met één OV chipkaart systeem geen kaartautomaten meer nodig heb. Op de stations zijn dan alleen wat servicepunten waar je die kaart kan opwaarderen en evt. een abonnement op kan laden. Voor deze servicepunten zouden de vervoerders zelf moeten zorgen. Ik vind dat de veiligheid op stations geen taak van de vervoerder is, maar eerder van de staat. Dus bijvoorbeeld Prorail zou hier weer een rol in kunnen spelen.  

Praktische puntjes kunnen altijd opgelost worden. Ik vind alleen dat de reiziger niet de dupe moet worden van onderlinge concurrentie, dus moet je voor het hele traject bij één paaltje kunnen in- en uitchecken en Prorail moet de zaak goed kunnen aansturen. Dan kan je best meerdere vervoerders over één stukje spoor laten rijden. Kijken wie het beste service verleent.

gr. Viktor

Note: Arriva mag volgens de wet trouwens helemaal geen binnenlands vervoer op dat traject aanbieden, omdat het nu gewoon zo geregeld is dat NS de concessie op het HRN heeft. Vandaar dat je in theorie dus pas vanaf 2015 zo'n verbinding zou kunnen opstarten, omdat dan deze concessie opnieuw ingaat. Tot die tijd zou er misschien nog wat kunnen worden veranderd aan de eisen?

Net betoog op zich!  (y)

Maar, je breekt eigenlijk een lans voor mij, bedankt. Jij geeft namelijk aan dat er een eenduidig tarief moet zijn voor alle treinen en vervoerders. Prima. Je stelt ook dat ze allemaal vertraging hebben als de voorste vertraging heeft. Feit, heb je volkomen gelijk in. Je stelt verder dat service centraal geregeld zou moeten zijn, onafhankelijk. Prima, kan goed. De reiziger mag niet de dupe worden van onderlinge concurrentie. Ook prima, helemaal mee eens. Bedrijven moeten onderling vertragingen verrekenen/gezamenlijk fonds. Ook allemaal prima, ik ga helemaal met je mee, maar:

Als je dit nog eens leest, waar moet je dan op concurreren? Op een conducteur mét een fluwelen pakje of zonder? Of een trein met een blauw stoeltje ipv een rood stoeltje?

Op het volgende gaat dan geconcurreerd worden:

* Onderhoudskosten
* Personeelskosten
* Opleidingskosten
* Beschikbaar materieel

( De eerste 3 zijn allen van invloed op de veiligheid )

Als je dan toch met 1 chipsysteem werkt, 1 tarief, 1 serviceafdeling, waarom laat je dat niet gewoon door de overheid doen. Je geeft als overheid een x-bedrag, en daar moet "het spoor" het mee doen. Als overheid kun je dan gewoon net als nu heel nauwkeurig neerzetten wat je wil dat er gebeurt voor het geld. Ik zie in deze constructie het totale nut van concurrentie niet. Mensen willen gewoon zo snel mogelijk van a naar b. Laat dat doen door een bedrijf dat alles weet van elkaar, ipv bergen losse eilandjes waar we nu al in verzaakt zijn, en waar met concurrentie op dezelfde lijn alleen maar meer eilandjes bij komen.
« Laatst bewerkt op: 20 June 2013, 22:00:31 door AlfaArjen »

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #1963 Gepost op: 20 June 2013, 22:02:37 »
Oh? Waarom zou NS dat doen als de concessie HSL gebundeld is bij de concessie hoofdrailnet. De overheid kan in die vorm, zoals hij nu op tafel ligt en waarover de details moeten worden besloten, gewoon opnemen dat NS verplicht wordt die frequentie in stand te houden. NS zal een tweede fout zoals met de Fyra niet maken, die uitglijder kunnen ze zich niet veroorloven. Dus zoals je het hier stelt is een leuke gegist, maar is momenteel niet geloofwaardig.
Omdat NS en daarmee indirekt ook de overheid er belang bij heeft dat zoveel mogelijk reizigers via de hsl reizen. Dat kun je doen door de hsl zo aantrekkelijk mogelijk te maken of de alternatieven zo onaantrekkelijk mogelijk.
En NS heeft nooit veel blijk gegeven te leren van haar fouten, dus ik zie niet waarom dat nu anders zou zijn.

De rest van je reactie onderschrijft wat ik stel, er ontstaan geen nieuwe praktische problemen als Arriva tussen Den Haag en Brussel gaat rijden.

Openbaar vervoer is wat mij betreft net als energie een commodity. Dat soort zaken moet je niet privatiseren.
Op zich mee eens, maar gegeven het feit dat er nu eenmaal voor gekozen is om concurrentie toe te laten, lijkt me er niks mis mee dat een andere vervoerder ook de direkte concurrentie met NS aangaat.
Als NS het echt zo goed doet als ze zelf denkt, heeft het niet veel daarvan te vrezen....

Huub

AlfaArjen

• Offline Offline
« Reactie #1964 Gepost op: 20 June 2013, 22:10:47 »
Omdat NS en daarmee indirekt ook de overheid er belang bij heeft dat zoveel mogelijk reizigers via de hsl reizen. Dat kun je doen door de hsl zo aantrekkelijk mogelijk te maken of de alternatieven zo onaantrekkelijk mogelijk.
En NS heeft nooit veel blijk gegeven te leren van haar fouten, dus ik zie niet waarom dat nu anders zou zijn.

De rest van je reactie onderschrijft wat ik stel, er ontstaan geen nieuwe praktische problemen als Arriva tussen Den Haag en Brussel gaat rijden.
Op zich mee eens, maar gegeven het feit dat er nu eenmaal voor gekozen is om concurrentie toe te laten, lijkt me er niks mis mee dat een andere vervoerder ook de direkte concurrentie met NS aangaat.
Als NS het echt zo goed doet als ze zelf denkt, heeft het niet veel daarvan te vrezen....

Huub

Als er niemand meer met gewone treinen van NS rijdt krijgt de overheid van NS veel minder dividend uitgekeerd. Per saldo maakt het geen snars uit als je het bij NS laat. Sterker nog, de kans op meer winst voor de overheid is groter wanneer je NS het laat uitvoeren, op wat voor manier dan ook, dan als je de concessie weer verkoopt voor een bedrag en dat het overige geld wat een andere maatschappij opbrengt in zijn ( Duitse danwel Franse ) achterzak steekt. Dan hou ik dat geld toch echt heel wat liever binnen Nederland.

Dat jij vind dat mijn reactie jouw idee onderschrijft slaat nergens op: De problemen die ik heb geschetst gaan wel degelijk ontstaan of worden voortgezet, dat is geen vooruitgang. Verder is het zo dat het concessiesysteem geen vervoer op dezelfde lijn toestaat, zoals ik al eerder heb gesteld breekt de overheid dan met haar eigen uitgegeven concessie. Als je dat wil toestaan, moet je het complete systeem ( wederom ) weer veranderen.