Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door tijgernootje
Vandaag om 12:45:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 12:34:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikM
Vandaag om 12:33:48
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 12:12:54
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 12:00:40
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
Vandaag om 12:00:30
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 11:59:15
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 11:48:27
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:22:24
NS stoomlocomotief serie boeken door jjg koopmans
Vandaag om 11:19:25
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:01:04
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 11:00:00
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 10:57:40
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 09:33:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:33:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:30:01
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 09:01:26
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:56:29
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 08:49:35
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:21:23
Sfeer op je modelbaan door SvenW
Vandaag om 07:49:19
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
Vandaag om 07:01:47
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 06:58:44
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18
Laadstation noodsluitseinlantaarn door DE2 180
06 July 2025, 22:54:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 July 2025, 21:56:58
Gewoon wat busfoto's door Huup
06 July 2025, 21:49:38
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642106 keer)

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1920 Gepost op: 20 June 2013, 14:37:43 »
Je vraagt je ineens af hoe Haagse Bluf met een Duits sausje zou smaken.   8)

mvg,
Gert

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1921 Gepost op: 20 June 2013, 14:48:08 »
Wel vreemd dat de Arriva over de Hoofdrail mag, dacht dat de NS alleen recht had.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1922 Gepost op: 20 June 2013, 15:06:43 »
Bericht telegraaf

Arriva en NS vechten om lijn Den Haag-Brussel

Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM -
Arriva strijdt met de NS om de intercity van Den Haag naar Brussel. Beide vervoerders willen vanaf december 2014 zestien keer per dag naar de Belgische hoofdstad tgaan rijden. Spoorbeheerder Prorail neemt in augustus van dit jaar en definitieve beslissing wie de gelukkige wordt. Bronnen binnen Prorail zeggen dat het ook zou kunnen dat beide vervoerders ieder een deel van de ritten mag maken.

Het gevecht ontbrandde nadat de NS stopte met de Beneluxtrein vanwege de komst van de Fyra. De gemeente Den Haag besloot daarop met een eigen treinverbinding te komen: De Lage Landen Lijn. Deze trein moet stoppen in Delft, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen, Brussel Centraal en Brussel-Zuid. Voor het gebruik van de trein hoeft niet gereserveerd te worden. Het tarief van het treinkaartje zal ongeveer even h
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2081
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1923 Gepost op: 20 June 2013, 15:17:17 »
Arriva mag internationale treinen rijden, maar een overwegend deel van de reizigers moet de trein ook als zodanig gebruiken. Ze mogen dus niet 90% binnenlands vervoer Den Haag - Rotterdam / Delft / Roosendaal verzorgen, ik noem maar wat.
Zul je zien dat we straks twéé twee-uursdiensten hebben, met allebei andere kaartsoorten die uiteraard niet bij elkaar geldig zijn. Heb je er als reiziger nog niks aan... :P
In elk geval heeft NS nu nog véél meer redenen om als de sodemieter te zorgen dat er een betrouwbare, betaalbare Traxx+ICR-uursdienst over de HSL komt van Amsterdam naar Brussel!

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1924 Gepost op: 20 June 2013, 15:26:50 »
Het is wel zo dat de oude beneluxtrein ook niet via Den Haag CS ging alleen via Den Haag HS, gemeente den haag wilde een lijn vanaf Den Haag CS, wel gek dat de NS de concessie hiervoor heeft verloren van Arriva, dat mag nooit gebeuren of de gemeente heeft deze concessie onderhands gegund aan de Arriva.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
    • Mijn fotosite
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1925 Gepost op: 20 June 2013, 16:17:25 »
Misschien ben ik gek, maar een Gemeente heeft toch geen concessiebevoegdheid over een internationale spoorlijn? Of wordt hier gewoon een samenwerkingsverband opgericht?


gr. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1926 Gepost op: 20 June 2013, 16:27:56 »
bericht uit de NRC, Den Haag wil de concessie procedure niet bekend maken, die lijkt toch op onderhandse gunning aan arriva door Den Haag. De zorgen van de NS zijn terecht

e gemeente Den Haag zet zijn plannen voor een eigen intercityverbinding naar Brussel door. Daarmee komt er volgend jaar mogelijk voor het eerst buitenlandse concurrentie op het intercityspoor in Nederland. Arriva is hiervoor in de race, zeggen ingewijden tegen NRC Handelsblad.
De zogenoemde Beneluxlijn verbond Amsterdam en Den Haag met de Belgische hoofdstad, maar werd in december geschrapt. Volgens NS was de lijn overbodig geworden door de internationale verbinding naar Brussel met de Fyra. In januari werden de nieuwe V250-treinen echter vanwege technische problemen van het spoor gehaald, en werd de Beneluxlijn gestaakt.

Sinds het Fyra-debacle heeft NS de oude Beneluxtrein gedeeltelijk in ere gesteld. Er rijden nu acht intercity's per dag tussen Den Haag en Brussel. Als het aan NS ligt, worden dit er gauw zestien – het oude niveau.

ARRIVA ENIGE OVERGBLEVEN GESPREKSPARTNER
NS is echter niet langer de enige speler op het conventionele spoor naar Brussel. Begin dit jaar besloot Den Haag een eigen treindienst op te zetten. Europese regels staan dat toe. Inmiddels heeft zowel NS als The Hague Train Holding bv capaciteit aangevraagd bij spoorbeheerder ProRail. Den Haag zet door, zegt wethouder Peter Smit van Verkeer. "Zodra NS weer kan rijden over de hsl-zuid, zal het aantal treinen naar Den Haag worden teruggeschroefd."

De gemeente zwijgt over zijn aanbestedingsprocedure, maar bronnen bevestigen dat Arriva, een dochter van Deutsche Bahn, de enige overgebleven gesprekspartner is. Arriva rijdt nu al op een aantal regionale lijnen in Nederland. Pogingen van Arriva en andere vervoerders om te worden toegelaten op het 'hoofdspoornet' zijn tot nu toe mislukt.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1927 Gepost op: 20 June 2013, 16:30:43 »
Misschien ben ik gek, maar een Gemeente heeft toch geen concessiebevoegdheid over een internationale spoorlijn? Of wordt hier gewoon een samenwerkingsverband opgericht?
Internationaal vervoer is in principe geliberaliseerd. Dat mag je dus best aanbesteden, maar je mag geen exclusief contract gunnen; andere partijen mogen voor eigen risico en kosten een verbinding aanbieden.
Nationaal vervoer is aan concessies onderhevig en daar is de gemeente Den Haag in principe niet bevoegd.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1928 Gepost op: 20 June 2013, 16:33:26 »
Er moet natuurlijk wel ruimte zijn. Als NS binnen de kortste keren de route volplempt met 16 treinen naar Brussel per dag, dan vraag ik me af of Prorail nog ruimte heeft te vergeven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1929 Gepost op: 20 June 2013, 16:37:08 »
 
  * Edgar :
Dan zou de " Arriva Benelux "
   geen reizigers binnen Ned. mogen vervoeren ,
  die niet naar naar Belgie gaan ?

 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1930 Gepost op: 20 June 2013, 16:39:56 »
Ik denk inderdaad dat ze dat in principe niet mogen. Net als binnenlandse reizigers in België. En ik verwacht niet dat de NMBS en NS dat zomaar gaan goedvinden als ze het toch doen.
« Laatst bewerkt op: 20 June 2013, 16:42:47 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1931 Gepost op: 20 June 2013, 16:44:03 »
Ik kan het niet zo snel vinden, maar volgens mij dient de verbinding overwegend op internationaal vervoer gericht te zijn, maar zijn binnenlandse reizigers niet uitgesloten. Ik weet niet of er al jurisprudentie is waar die grens wat nog mag en wat niet meer mag precies zou liggen.

Huub

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1932 Gepost op: 20 June 2013, 16:46:54 »
De juristen zijn wederom de winnaars.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1933 Gepost op: 20 June 2013, 16:51:44 »
Er moet natuurlijk wel ruimte zijn. Als NS binnen de kortste keren de route volplempt met 16 treinen naar Brussel per dag, dan vraag ik me af of Prorail nog ruimte heeft te vergeven.

Maar NS kan die route toch niet zomaar eigenstandig volplempen?

mvg,
Gert

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1934 Gepost op: 20 June 2013, 16:54:07 »
En inmiddels wel gevonden.
De richtlijn waar in dit kader vooral pagina 4, artikel 1, lid 8 van belang is.
Inderdaad voer voor juristen.  :)