Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 10:48:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 10:44:20
Microstepper motoren voor armseinpalen door Bert Senden
Vandaag om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Martijn1974
Vandaag om 10:20:56
20 jaar BNLS door Simplex
Vandaag om 09:56:09
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 09:49:00
Raadplaatje door Josephes
Vandaag om 09:47:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 08:05:04
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:27:58
wisselaandrijving MTB door henk
Vandaag om 06:34:56
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
05 July 2025, 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
05 July 2025, 20:14:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
05 July 2025, 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
05 July 2025, 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
05 July 2025, 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 July 2025, 16:57:27
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
05 July 2025, 14:41:08
De Projecten van RetroJack door RetroJack
05 July 2025, 14:10:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 July 2025, 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
05 July 2025, 09:37:20
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 641932 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1905 Gepost op: 20 June 2013, 12:33:48 »
Dat zou zo maar eens kunnen. Er is immers goedkeuring gegeven om op het spoorwegnet te rijden. Maar ja dat is een kwestie voor de advocaten.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1906 Gepost op: 20 June 2013, 12:34:45 »
Maar zelfs als NS gedwongen wordt om de V250-stellen te accepteren, dan is het probleem toch geenszins van de baan?
Geen zinnig mens stapt meer in treinen waarbij er al na enkele weken roestvorming optreed in de assen.
Dus blijven die treinen als ze toch weer zouden worden ingezet - op enkele avonturiers na - stomweg leeg.

En dan? We gaan toch geen lege treinen laten rijden om de Italiaanse regering te plezieren?

mvg,
Gert

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1907 Gepost op: 20 June 2013, 12:51:16 »
Italië koopt de treinen voor een zacht prijsje en steekt er nog eens zoveel geld in om het geschikt te maken voor normale intercitydiensten (max 140 Km/h). AB raakt zijn treinen kwijt, Nederland en belgië zijn verlost van de Fyraś en de Italiaanse spoorwegen hebben nieuw IC materieel dat het in het sneeuwvrije zuiden redelijk voldoet. Win-win-win situatie, wat wil je nog meer?

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1908 Gepost op: 20 June 2013, 12:51:38 »
En dan doorrijden naar Groningen met 200 km/h. Lijkt mij een goed idee.

Dat is in essentie exact wat Prof. Maurits van Witsen al jaren betoogt. Laten doorrijden op het bestaande net daar waar dat kan en zinvol is.

Dirk

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1909 Gepost op: 20 June 2013, 12:54:38 »
Het ziet er dus naar uit dat de zaak juridisch niet zo helder en eenvoudig ligt als de media ons willen doen geloven.

Kennelijk heeft AB wat troeven in handen, anders zou Rutte zich er niet mee bemoeien; het verklaart ook waarom Meerstadt geprepareerde antwoorden gaf tijdens de hoorzitting. Eén verkeerd woord en je gaat juridisch onderuit.

Dirk

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1910 Gepost op: 20 June 2013, 12:56:14 »
Dat is in essentie exact wat Prof. Maurits van Witsen al jaren betoogt. Laten doorrijden op het bestaande net daar waar dat kan en zinvol is.

Heb je gelijk een reden om de concessie wat aan te passen, iets lagere maximum snelheid zodat meer bestaand materieel in aanmerking komt en wordt de Hanzelijn ook beter benut.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1911 Gepost op: 20 June 2013, 13:02:26 »
En dan? We gaan toch geen lege treinen laten rijden om de Italiaanse regering te plezieren?
NS hoeft ze ook niet te laten rijden, als ze ze maar wel afneemt. Wat ze er vervolgens mee doet, zal de Italianen een zorg zijn. ;D

Uit de voorgeschiedenis met zowel DSB als NS, durf ik wel de conclusie te trekken dat Ansaldo gewoon erg goed is in het opstellen van contracten. Al is het dan een baggerprodukt, zolang het voldoet aan de contractuele eisen, heb je als afnemer geen poot om op te staan.

Ik beschouw mezelf trouwens niet echt als een avonturier, maar zou zonder probleem in die dingen stappen.
Het verhaal dat de stellen onveilig zijn, neem ik, totdat ik het bevestigd zie door meer onafhankelijke bronnen, met een flinke korrel zout.

Huub

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1912 Gepost op: 20 June 2013, 13:10:06 »
Valt wel mee hoor Huub. AnsaldoBreda heeft de Denen een korting ter waarde van bijna de helft van de overeengekomen koopsom moeten geven. Dus zo sterk was hun contract toen in ieder geval niet.

mvg,
Gert

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1913 Gepost op: 20 June 2013, 13:14:12 »
Maar ze hebben ze wel af moeten nemen.
Wat gezien de dubieuze kwaliteit en de enorme vertraging bij de levering toch wel verbazing wekt.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11636
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1914 Gepost op: 20 June 2013, 13:32:04 »
Was dat echt een geval van 'moeten'? Ik kan me vanuit Deens oogpunt ook wel voorstellen dat ze die nieuwe treinstellen gewoon nodig hadden en ook nog steeds wilden inzetten, maar dat ze ter compensatie van het vele eigen werk dat ze er in gingen steken een (aanzienlijk) deel van de kosten terug wilden hebben. En dat Ansaldo daarmee akkoord gegaan is.

En los daarvan, het terugsturen van alle stellen en terug krijgen van je geld is één ding, maar dat heeft tot resultaat dat DSB opnieuw ergens nieuwe treinstellen moet zien te kopen en dat Ansaldo met een vloot onverkoopbare treinstellen zit. Daar heb je als DSB en Ansaldo ook niks aan....

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1915 Gepost op: 20 June 2013, 13:41:20 »
Ik denk dat de Denen hun probleem met AnsaldoBreda erg pragmatisch hebben opgelost: Een zeer forse korting wegens alle technische problemen plus het feit dat één treinstel nimmer meer geleverd zou worden omdat Berlusconi het cadeau had gedaan aan die Libische woestijnrover.

Daarmee hadden ze wél hun treinen. En vervolgens hebben ze wederom zeer pragmatisch ervoor gekozen om hun eigen mensen de techniek eigen te laten maken en waar nodig aan te passen. Op den duur hebben de Denen dus treinen die wel rijden en die ze ook nog eens technisch doorgronden.

In schril contrast hiermee heeft Nederland straks  h-e-l-e-m-a-a-l  niks.



Elk verband tussen bovenstaande mening en mijn onderschrift berust natuurlijk op louter toeval!  8)

mvg,
Gert

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11636
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1916 Gepost op: 20 June 2013, 13:50:54 »
Tenzij NS ook kiest voor de Deense oplossing. Een deel van het geld terug en verder zelf die treinstellen aanpakken en laten rijden. Naar mijn idee een realistische optie. Zo voorkom je dat er een berg geld verdwijnt en dat er geen trein meer is om over de HSL te rijden.

Klinkt wel leuk hoor, terugsturen en geld terug, maar met een beetje pragmatisch denken is ook niks mis.

Eelco

die nog niet zover is dat hij DK sit andet hjemland noemt...  ;)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1917 Gepost op: 20 June 2013, 13:53:44 »
Was dat echt een geval van 'moeten'?
Ik ben er niet bij geweest, maar wat ik ervan heb gelezen en gecombineerd met eigen ervaringen in andere sectoren met dit soort grote contracten, ga ik er vanuit dat er echt sprake was van moeten. Vooral omdat een substantieel deel van de korting gewoon ter dekking van gemaakte kosten door DSB is, die in vrijwel ieder contract op de leverancier verhaald kunnen worden. De eigenlijke korting is een aanzienlijk kleiner deel van de waarde van de order (ca. 15 % als ik de DSB mag geloven).

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11636
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1918 Gepost op: 20 June 2013, 13:57:05 »
Duidelijk, dankje!

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1919 Gepost op: 20 June 2013, 14:34:19 »