Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 00:29:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:05:15
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 00:01:01
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
09 July 2025, 22:59:45
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Klaas Zondervan
09 July 2025, 22:54:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 July 2025, 22:46:39
Klein baantje 1200x1200mm door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:18:03
Een NS 5500 knutselen door janw
09 July 2025, 21:49:12
S88n bus splitsen door Dave.......
09 July 2025, 21:46:44
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
09 July 2025, 20:02:21
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
Roco 290 digtaliseren door Herb73
09 July 2025, 16:31:45
Vreemd probleem door RobVille
09 July 2025, 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
09 July 2025, 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
09 July 2025, 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
09 July 2025, 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
09 July 2025, 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
09 July 2025, 12:04:32
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642489 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1905 Gepost op: 20 June 2013, 12:33:48 »
Dat zou zo maar eens kunnen. Er is immers goedkeuring gegeven om op het spoorwegnet te rijden. Maar ja dat is een kwestie voor de advocaten.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1906 Gepost op: 20 June 2013, 12:34:45 »
Maar zelfs als NS gedwongen wordt om de V250-stellen te accepteren, dan is het probleem toch geenszins van de baan?
Geen zinnig mens stapt meer in treinen waarbij er al na enkele weken roestvorming optreed in de assen.
Dus blijven die treinen als ze toch weer zouden worden ingezet - op enkele avonturiers na - stomweg leeg.

En dan? We gaan toch geen lege treinen laten rijden om de Italiaanse regering te plezieren?

mvg,
Gert

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1907 Gepost op: 20 June 2013, 12:51:16 »
Italië koopt de treinen voor een zacht prijsje en steekt er nog eens zoveel geld in om het geschikt te maken voor normale intercitydiensten (max 140 Km/h). AB raakt zijn treinen kwijt, Nederland en belgië zijn verlost van de Fyraś en de Italiaanse spoorwegen hebben nieuw IC materieel dat het in het sneeuwvrije zuiden redelijk voldoet. Win-win-win situatie, wat wil je nog meer?

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1908 Gepost op: 20 June 2013, 12:51:38 »
En dan doorrijden naar Groningen met 200 km/h. Lijkt mij een goed idee.

Dat is in essentie exact wat Prof. Maurits van Witsen al jaren betoogt. Laten doorrijden op het bestaande net daar waar dat kan en zinvol is.

Dirk

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1909 Gepost op: 20 June 2013, 12:54:38 »
Het ziet er dus naar uit dat de zaak juridisch niet zo helder en eenvoudig ligt als de media ons willen doen geloven.

Kennelijk heeft AB wat troeven in handen, anders zou Rutte zich er niet mee bemoeien; het verklaart ook waarom Meerstadt geprepareerde antwoorden gaf tijdens de hoorzitting. Eén verkeerd woord en je gaat juridisch onderuit.

Dirk

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1910 Gepost op: 20 June 2013, 12:56:14 »
Dat is in essentie exact wat Prof. Maurits van Witsen al jaren betoogt. Laten doorrijden op het bestaande net daar waar dat kan en zinvol is.

Heb je gelijk een reden om de concessie wat aan te passen, iets lagere maximum snelheid zodat meer bestaand materieel in aanmerking komt en wordt de Hanzelijn ook beter benut.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1911 Gepost op: 20 June 2013, 13:02:26 »
En dan? We gaan toch geen lege treinen laten rijden om de Italiaanse regering te plezieren?
NS hoeft ze ook niet te laten rijden, als ze ze maar wel afneemt. Wat ze er vervolgens mee doet, zal de Italianen een zorg zijn. ;D

Uit de voorgeschiedenis met zowel DSB als NS, durf ik wel de conclusie te trekken dat Ansaldo gewoon erg goed is in het opstellen van contracten. Al is het dan een baggerprodukt, zolang het voldoet aan de contractuele eisen, heb je als afnemer geen poot om op te staan.

Ik beschouw mezelf trouwens niet echt als een avonturier, maar zou zonder probleem in die dingen stappen.
Het verhaal dat de stellen onveilig zijn, neem ik, totdat ik het bevestigd zie door meer onafhankelijke bronnen, met een flinke korrel zout.

Huub

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1912 Gepost op: 20 June 2013, 13:10:06 »
Valt wel mee hoor Huub. AnsaldoBreda heeft de Denen een korting ter waarde van bijna de helft van de overeengekomen koopsom moeten geven. Dus zo sterk was hun contract toen in ieder geval niet.

mvg,
Gert

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1913 Gepost op: 20 June 2013, 13:14:12 »
Maar ze hebben ze wel af moeten nemen.
Wat gezien de dubieuze kwaliteit en de enorme vertraging bij de levering toch wel verbazing wekt.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11640
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1914 Gepost op: 20 June 2013, 13:32:04 »
Was dat echt een geval van 'moeten'? Ik kan me vanuit Deens oogpunt ook wel voorstellen dat ze die nieuwe treinstellen gewoon nodig hadden en ook nog steeds wilden inzetten, maar dat ze ter compensatie van het vele eigen werk dat ze er in gingen steken een (aanzienlijk) deel van de kosten terug wilden hebben. En dat Ansaldo daarmee akkoord gegaan is.

En los daarvan, het terugsturen van alle stellen en terug krijgen van je geld is één ding, maar dat heeft tot resultaat dat DSB opnieuw ergens nieuwe treinstellen moet zien te kopen en dat Ansaldo met een vloot onverkoopbare treinstellen zit. Daar heb je als DSB en Ansaldo ook niks aan....

Gert1

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1915 Gepost op: 20 June 2013, 13:41:20 »
Ik denk dat de Denen hun probleem met AnsaldoBreda erg pragmatisch hebben opgelost: Een zeer forse korting wegens alle technische problemen plus het feit dat één treinstel nimmer meer geleverd zou worden omdat Berlusconi het cadeau had gedaan aan die Libische woestijnrover.

Daarmee hadden ze wél hun treinen. En vervolgens hebben ze wederom zeer pragmatisch ervoor gekozen om hun eigen mensen de techniek eigen te laten maken en waar nodig aan te passen. Op den duur hebben de Denen dus treinen die wel rijden en die ze ook nog eens technisch doorgronden.

In schril contrast hiermee heeft Nederland straks  h-e-l-e-m-a-a-l  niks.



Elk verband tussen bovenstaande mening en mijn onderschrift berust natuurlijk op louter toeval!  8)

mvg,
Gert

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11640
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1916 Gepost op: 20 June 2013, 13:50:54 »
Tenzij NS ook kiest voor de Deense oplossing. Een deel van het geld terug en verder zelf die treinstellen aanpakken en laten rijden. Naar mijn idee een realistische optie. Zo voorkom je dat er een berg geld verdwijnt en dat er geen trein meer is om over de HSL te rijden.

Klinkt wel leuk hoor, terugsturen en geld terug, maar met een beetje pragmatisch denken is ook niks mis.

Eelco

die nog niet zover is dat hij DK sit andet hjemland noemt...  ;)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1917 Gepost op: 20 June 2013, 13:53:44 »
Was dat echt een geval van 'moeten'?
Ik ben er niet bij geweest, maar wat ik ervan heb gelezen en gecombineerd met eigen ervaringen in andere sectoren met dit soort grote contracten, ga ik er vanuit dat er echt sprake was van moeten. Vooral omdat een substantieel deel van de korting gewoon ter dekking van gemaakte kosten door DSB is, die in vrijwel ieder contract op de leverancier verhaald kunnen worden. De eigenlijke korting is een aanzienlijk kleiner deel van de waarde van de order (ca. 15 % als ik de DSB mag geloven).

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11640
    • Mijn fotoarchief
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1918 Gepost op: 20 June 2013, 13:57:05 »
Duidelijk, dankje!

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1919 Gepost op: 20 June 2013, 14:34:19 »