Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

365 "Het is weekend foto's" door 741230
Vandaag om 13:22:28
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:14:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door MaraNCS
Vandaag om 13:12:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:29:31
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:11:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door spoorijzer
Vandaag om 12:07:06
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:00:48
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 09:11:32
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642915 keer)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1860 Gepost op: 18 June 2013, 17:22:40 »
 ;D Ja, die nodig ik graag "op café"... :-[ ;)

Laten we maar oppassen, dat we niet geveegd worden  :-\

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1861 Gepost op: 18 June 2013, 17:26:17 »
De directeur vind 1 van de oplossingen dat de baan met een veegtrein schoongemaakt kan worden.

Dus je angst voor geveegd te worden is terecht in deze Fyra hoorzitting  ;D

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1862 Gepost op: 18 June 2013, 18:22:37 »
Een Italiaan die het over een gebrek aan respect heeft... dan moet je oppassen. :)
(http://www.youtube.com/watch?v=5ZAaS7jJgYI)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1863 Gepost op: 18 June 2013, 21:06:24 »
Het Fyra debat had best wel wat aardige momenten. Wat mij betreft viel met name op hoe krampachtig Bert Meerstadt zijn verhaaltje deed en hoe makkelijk Marc Descheemaecker de vragen beantwoorde.

De NL-kamerleden vielen me zwaar tegen, het leek meer op een junioren-peleton die ook een uurtje TV-tijd kregen. Veelal slappe vragen en te duidelijk het partijbelang in het achterhoofd.

Bert Meerstadt las bijna alleen maar voor van een papiertje. Zijn meest ultime antwoord was dat "de vraag zou worden meegenomen in de overwegingen". Marc Descheemaecker was in ieder geval duidelijk - "Wij zijn een commercieel bedrijf en kijken gewoon naar het aantal passagiers op een trein voordat we beslissen meer treinen in te zetten".

Enkele NL-kamerleden bleven doorvragen waarom NS enkele dagen later besloot de Fyra te stoppen. Ook hier was Descheemaecker duidelijk : "In Belgie is men wel eens wat loslippig, dus wij hebben het gewoon op een persconferentie meegedeeld toen we het besluit hadden genomen. Kennelijk bent U in NL niet loslippig dus heeft de NS een paar dagen extra tijd genomen." - De blik van Bert Meerstadt was op dat moment veelzeggend.

Sander

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1864 Gepost op: 18 June 2013, 21:15:24 »
Kennelijk was de oude Benelux toch verlies gevend ,ca 8-10 miljoen per jaar volgens de NMBS baas.. ???
 In 2008 is men volgens een ander contract gaan werken in Belgie. .
 Voor de nieuwe B. trein moet dus ook weer naar subsidie gezocht worden voor de NMBS..
 Er is ook nog niet bekend  welk materieel er zou gaan rijden.
 Bovendien zit de Schipholtunnel vol.
Er zal dan een treinserie moeten vervallen zoals M van Witsen dit al voorstelde.
 Toch zijn dit allemaal punten waarin hier op de verschillende fora  al aandacht is gegeven.
 Ik moet nog zien dat al deze problemen zijn opgelost voor October  ,zodat de nieuwe Benelux zou kunnen gaan rijden in December.

 Vr Gr,
          Peter
 
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1865 Gepost op: 18 June 2013, 21:20:00 »
Dit was een hoorzitting, geen debat. Dat is nogal een verschil  ;)

Vergeet even niet dat Bert Meerstadt tegenover de enigaandeelhouder zit, waardoor hij heel erg voorzichtig moet zijn in wat hij zegt. In België ligt dat toch net even wat anders. NS is in zoverre een commercieel bedrijf, ware het niet dat de politiek het nodig blijft vinden om zich met alles te bemoeien, tot details aan toe. Er is al eerder gezegd dat dat een bijzonder slechte constructie is. Of je maakt NS weer 100% staatsbedrijf, of je laat NS echt commercieel opereren en je bemoeit je als politiek er niet meer mee.

Met het oog op de broze verstandhouding tussen NS en politiek, vond ik het optreden van Meerstadt helemaal niet beroerd. Gezien zijn positie geen raar gedrag of antwoorden gezien. In een parlementaire enquete zal hij ongetwijfeld wat meer het achterste van zijn tong laten zien, temeer ook omdat dan waarheidsvinding de bedoeling is, en niet de politieke belangen. Die wegen nu nog veel te veel mee.

Wat betreft de politici: inhoudsloze vragen en een enorm gebrek aan kennis over hoe spoorzaken werken. Dat ze maar niet willen begrijpen dat even een trein erin gooien zo niet werkt.

Erwin L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1866 Gepost op: 19 June 2013, 06:16:06 »
:D

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3237

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22490
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1868 Gepost op: 19 June 2013, 13:26:21 »

Bert Meerstadt las bijna alleen maar voor van een papiertje. Zijn meest ultime antwoord was dat "de vraag zou worden meegenomen in de overwegingen". Marc Descheemaecker was in ieder geval duidelijk - "Wij zijn een commercieel bedrijf en kijken gewoon naar het aantal passagiers op een trein voordat we beslissen meer treinen in te zetten".


De NMBS een commercieel bedrijf.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1870 Gepost op: 19 June 2013, 16:45:07 »
Dat was verwacht ::)

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1871 Gepost op: 19 June 2013, 17:21:56 »
Hmm...

Citaat
Volgens haar ligt dit juridisch ingewikkeld.
Citaat
Ook dit is volgens de staatssecretaris juridisch niet mogelijk.

Dus de overheid gunt een concessie aan een bedrijf waar ze 100% eigenaar van is en dus kan het juridisch niet? Is Nederland nou het enige land waar de relatie tussen overheid en staatsspoorbedrijf zo moeizaam is?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3237
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1872 Gepost op: 19 June 2013, 17:27:29 »
maw, hier hangt een luchtje aan  8)

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1873 Gepost op: 19 June 2013, 17:31:14 »
Nee. Ik citeer even uit Spoorwegen 2005:

"PKP PR hoort per jaar van de staat subsidies te ontvangen van 800 miljoen Zloty, maar krijgt in de praktijk minder, in 2004 slechts 300 miljoen. PKP PR is verder aangewezen op bijdragen van de provincies. Zo ontvangt PKP PR van de provincies ... maar 300 miljoen Zloty ... . Het verschil wordt niet betaald, volgens de provincies omdat de centrale overheid niet alle toegezegde staatsbijdragen aan het verliesgevende reizigersvervoer betaalt.

Maar het lijkt er inmiddels wel erg sterk op. Zucht...

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1874 Gepost op: 19 June 2013, 18:59:03 »
Nog wat nieuws van gister:

"Manfellotto laat weten dat hij van andere landen nooit klachten heeft ontvangen. "Ik begrijp echt niet dat er zoveel boze woorden klinken."

Uit:
http://www.nu.nl/politiek/3504179/ansaldobreda-topman-begrijpt-niets-van-besluitvorming-fyra.html