Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS stoomlocomotief serie boeken door Eelco Storm
Vandaag om 22:25:46
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:21:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 22:09:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:56:58
Gewoon wat busfoto's door Huup
Vandaag om 21:49:38
oud philotrain nummering systeem door orientexpress
Vandaag om 21:38:50
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 21:34:33
Laadstation noodsluitseinlantaarn door Thom
Vandaag om 21:33:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Paulus
Vandaag om 20:51:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 20:40:54
Roco Plan T door henk
Vandaag om 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
Vandaag om 19:18:45
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
Vandaag om 19:05:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
Vandaag om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:08
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
Vandaag om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:02:48
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
Vandaag om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
Vandaag om 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
Vandaag om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door puntenglijder
Vandaag om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door tijgernootje
Vandaag om 14:42:02

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 642016 keer)

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1755 Gepost op: 15 June 2013, 11:08:36 »
Voor wie maar geen genoeg krijgt van deze soap:
ook vandaag weer een verdiepend stukje in dagblad Trouw. Over hoe er aanbesteed is, en welke fouten daar zoal bij zijn gemaakt. Door NS dan, welteverstaan.
Het is verleidelijk de schuld alleen in Italië te leggen, maar wie dat doet heeft de zaak natuurlijk niet begrepen en plaatst zichzelf buiten de discussie.
Ook in Utrecht en Den Haag zijn catastrofale fouten gemaakt.
Nu al zin in de parlementaire enquête. Ben er alleen nog niet uit, welke sjips ik dan bij de cola neem. Bolognese? 8)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Maarten.T

• Offline Offline
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
« Reactie #1756 Gepost op: 15 June 2013, 11:15:57 »
Het zal wel een lang proces gaan worden. Genoeg tijd om alle soorten chips uit te gaan proberen  ;D ;D

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1757 Gepost op: 15 June 2013, 12:27:13 »
Zou Bolognese maar overslaan,wie weet functioneren die chips ook niet naar behoren  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #1758 Gepost op: 15 June 2013, 14:04:00 »
Hendrik Jan:  8) Keer terug naar "de Basis": Naturel chips en een dipsausjes  ;D
*kruipt veiligheidshalve onder tafel*

Ik denk, dat we het beste hier inderdaad maar wat grappen over kunnen maken, want dit gaat ons uiteindelijk grof geld kosten!
En dat is niet alleen de schuld van AB, maar zéker ook van die figuren die dit aanbestedingsproces moesten doorvoeren (want "verantwoordelijk" is natuurlijk niemand  >:( >:( :'( )

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

E94

• Offline Offline
« Reactie #1760 Gepost op: 15 June 2013, 18:35:57 »
Chips en cola onder handbereik? Lees dan op http://www.sigmaonline.nl/Item/61410/.
Citaat
Arie van As, ex-directievoorzitter van NedTrain, het onderhoudsbedrijf van NS, bezocht in 2006 en 2009 met een kleine NS-delegatie een producent van treinen in Zuid-Europa. In zijn boek Vierkante wielen beschrijft Van As wat hij daar aantreft.
mvg, Heinz

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1761 Gepost op: 16 June 2013, 10:35:37 »
Wat in dat artikel wordt beschreven is een bevestiging voor wat vele al enige tijd in de gaten hadden.
Dat het niet best ging bleek volgens mij uit al eerder "gemaakte" dingen van deze "treinen bouwer",die hebben/hadden ook zat tekortkomingen.
Blijft zoals al zo vaak gezegd,het erg verwonderlijk dat men zichzelf zo in dat hoekje heeft geduwt.
*mompelt iets over het gezegde,goedkoop is duurkoop  ;D *
Afijn afwachten maar wat er in de rechtzaal zal worden beslist.
Kan een rechter trouwens ook de NMBS dwingen om de treinen alsnog af te nemen ?
Als dat niet gaat en de NMBS wil de treinen niet op hun sporen hebben,dan heb je hier inNL dus een dubbel probleem.
Je zit met de extra treinen van NMBS in je maag en je mag er enkel mee in NL rijden.
Wil je een internationele verbinding houden dan moet er dus alsnog een ander treinstel komen voor het deel grens -Brussel,en dat gaat helemaal poen kosten :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #1762 Gepost op: 16 June 2013, 10:57:29 »
Toch blijft het een rare zaak. Ik vind die Italianen van AB een veel te hoog schreeuwerig Berlusconi gehalte hebben, maar het is tenslotte wel zo, brutalen hebben de halve wereld. Nederland gedraagt zich bij dit debacle als underdog, terwijl zij eigenlijk moord en brand hadden moeten schreeuwen en zich niet hadden onder moeten laten sneeuwen door die schreeuwers van AB. Daarnaast blijf ik het gek vinden dat een bedrijf zijn afspraken niet na hoeft te komen qua leveringen, zo de NS en de NMBS opzadelt met een vervoers- en concessieprobleem waar ze zich niet aan kunnen houden, treinstellen levert die dus veel te laat bij lange na niet goed genoeg zijn om de dienst uit te voeren en dan maar schreeuwen dat de fouten bij NS liggen. Sorry hoor voor al die politieke stofwolken die door iedereen opgetrokken worden maar aanbesteding of niet, in de basis hoort het net zo te werken als wij als consument iets in de winkel kopen. Zo'n product hoort gewoon goed te zijn, simple as that. Niet goed, garantie of geld terug. In dit geval zijn de belangen nog groter, afspraken worden niet nagekomen, waardoor de NS en de NMBS met een probleem opgezadeld zitten die zowel grote imagoschade als financiële schade ten gevolge hebben, door alleen al de vele jaren verlate leveringen van de treinstellen. En dan nog zo hoog van de toren durven blazen? Ik zou me schamen!

Wat me dan opvalt is dat de opinie en de consensus hier zo is, of in ieder geval zo verdraaid wordt, dat het lijkt alsof het allemaal de schuld van de NS is. Omgekeerde wereld lijkt me! Als eerste liggen de grootste fouten toch echt bij de fabrikant! Wat ook gek is, er moet dus een externe partij komen (in dit geval van de NS) die in de gaten houdt tijdens de fabricage of de fabrikant het wel goed doet. Dat is toch van de zotte? Alsof ik ga kijken of het hele traject van mijn appeltje van de boomgaard via de supermarkt naar mijn fruitschaal wel volgens mijn eisen verloopt (ik wil graag een biologisch onbespoten appeltje namelijk, dus klopt dat allemaal wel?). Als ik iets koop, dan verwacht ik dat het product voldoet aan mijn eisen, dan ga ik niet een toezichthouder sturen om het hele proces in de gaten te houden. Blijkbaar zijn we dat stadium in de zakenwereld al lang gepasseerd en werkt de firma list en bedrog overal ter wereld inmiddels. Te goeder trouw kunnen we ook wel schrappen uit het vocabulaire, aangezien dit niet meer gebezigd wordt. En als het dan mis gaat (en dat is volgens mij ook een Nederlandse eigenschap aan het worden), dan gaan we de schuld bij onszelf leggen in plaats van bij de in dit geval hondsbrutale en schreeuwerige Italianen van AB. Maar goed, dat politiek correcte gedrag, of eigenlijk meer sociaal wenselijke gedrag zie ik tegenwoordig wel vaker de kop op steken.

Weet je wat er hier eens zou moeten gebeuren, moord en brand schreeuwen. Dit verhaal wereldkundig maken en dan AB maar failliet laten gaan. Dure strop, maar ik vrees dat de alternatieven al net zo duur als niet duurder zullen zijn. Laat ze maar op hun blaren zitten daar... >:(
« Laatst bewerkt op: 16 June 2013, 11:01:48 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #1763 Gepost op: 16 June 2013, 11:07:57 »
Hear, hear hear ! (y) (y)

Helemaal mee eens Tom ;)

Grtzz,

Karst

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #1764 Gepost op: 16 June 2013, 11:15:42 »
 Vorige week waren er journalisten op bezoek bij AB .
Er werd ook nog even getoond wie er  in Pistonia allemaal schade zou lijden  als AB  failliet zou gaan.
 Mss komt de burgemeester ook nog naar Utrecht bij het kort geding om te pleiten voor AB.
 vr gr ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #1765 Gepost op: 16 June 2013, 11:43:07 »
Wat ook gek is, er moet dus een externe partij komen (in dit geval van de NS) die in de gaten houdt tijdens de fabricage of de fabrikant het wel goed doet. Dat is toch van de zotte?
Niets geks aan, maar juist heel gebruikelijk bij dit soort opdrachten. Is meestal ook in het contract vastgelegd hoe dat vormgegeven wordt. Heeft meerdere redenen, naast kwaliteitsbewaking is het bijvoorbeeld ook voor toekomstig onderhoud wel makkelijk te weten hoe iets eruit ziet als het nog niet onder tig andere onderdelen is weggewerkt. En het schept bijvoorbeeld soms ook nog de mogelijkheid aanpassingen in het ontwerp te doen als iets in de praktijk toch niet blijkt uit te pakken zoals het op papier leek.
Ik zou soms willen dat ik die mogelijkheid als consument ook had. Als ik heb gezien hoe mijn modelloc in elkaar is gezet, is het voor mij een stuk simpeler om hem voor de inbouw van een decoder te openen.  :D

Huub

E94

• Offline Offline
« Reactie #1766 Gepost op: 16 June 2013, 12:44:58 »
Wat me dan opvalt is dat de opinie en de consensus hier zo is, of in ieder geval zo verdraaid wordt, dat het lijkt alsof het allemaal de schuld van de NS is. Omgekeerde wereld lijkt me!
Er zijn op dit moment nog veel meer vragen dan antwoorden en hopelijk gaat de enquete meer duidelijkheid geven. Maar een vraag die gesteld en beantwoord moet worden is waarom NS met AB in zee gegaan is, omdat op het moment van aanbesteding de reputatie en ervaring van dienst van AB bij NS bekend geweest moet zijn. Sterker nog, aangezien het om grote investeringen ging had de NS de plicht om deze aspecten van AB tegen die van andere leveranciers af te wegen.
Een volgende vraag is hoe NS in het Fyra project de risico's van de bestelling bij AB in de gaten gehouden heeft, of er niet eerder sterke signalen zij geweest die aanduidden dat het niet goed liep met de bestelling bij AB, en wat er met die signalen vervolgens gedaan is.
Deze vragen staan los van de haperende organisatie van AB, zoals beschreven door Arie van As, oud-directeur van Nedtrain, die in 2006 en 2009 een bezoek bracht aan de fabriek van AB.
Nogmaals, er zijn nu meer vragen dan antwoorden, maar het zou mij niet verbazen als hier aan beide kanten steken zijn gevallen.   
mvg, Heinz

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #1767 Gepost op: 16 June 2013, 14:20:29 »
http://www.sigmaonline.nl/Item/61410/.  

(y) (y) (y) E94!
Een interessante link naar een boek, dat ik wellicht zelfs ga aanschaffen. (en dan doe ik nota bene NIETS in "Management"

Samen met dat radioprogramma, dat al eerder voorbij kwam ben ik wel wat wijzer geworden en is een vooroordeel van mij bevestigd.

Op gevaar te kort door een aantal bochten te gaan:

1. NS/Overheid hebben hun huiswerk slecht gedaan door niet voldoende gedetailleerd/nauwkeurig aan te besteden. (Onwil om toe te geven, dat je wel eens dingen NIET weet en daarvoor dusadvies moet inwinnen)
2. AnsaldoBreda heeft de onvolkomenheden/stommiteiten uit de aanbesteding er niet uitgehaald (gebrek aan vakkennis dus) en een Tender/Offerte gemaakt met fouten.
3. NS/Overheid hebben de offerte niet laten beoordelen door mensen met vakkennis, maar door 'Managers', die gespeend waren van ook maar de geringste noodzakelijke kennis en die het verdomden, om mensen die wél over die kennis beschikten om advies te vragen (laat staan dat op te volgen), want dat kostte alleen maar geld (en dus hun bonus)

Kortom: velen hebben van ANDERMANS GELD mooi weer gespeeld...

Deze soap gaat nog lang duren en (NL) belastingbetalers nog heel veel geld kosten  :'(

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Gert1

• Gast
« Reactie #1768 Gepost op: 16 June 2013, 15:03:14 »
@Tomasso: Je haalt me de woorden uit de mond!   (y)
Helemaal mee eens!

En op het gevaar af dat weer een of ander mannetje op dit forum een flame tegen mij start, zeg ik toch efjouciekay Spaghettinië! 

mvg,
Gert

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #1769 Gepost op: 16 June 2013, 15:10:34 »
en dan AB maar failliet laten gaan.

Even advocaat voor de duivel spelend: denk er wel aan dat failliet laten gaan betekent dat er honderden, zo niet duizenden mensen hun baan gaan verliezen. Dat levert doorgaans heel veel persoonlijk leed op. Vergeet dat niet...