Nederland moet gewoon met grote steden aangesloten zijn op HSL netwerk van Europa. Dat hoeft niet persé met een HSL-lijn te zijn. Dat kan dus ook op een manier ala Bijlmer-Utrecht. Wat betreft Utrecht - Arnhem dat is 55 km van station tot station. Laten we zeggen dat je dan 45 km 200 kunt rijden zonder stop in Ede, scheelt je dat 6 min t.o.v. 140 km/h. Als je dus Keulen - Amsterdam dan gaat bekijken kan dat dus best nog een flinke tijdwinst opleveren.
Als eindpunt ben je toch vooral vragende partij.
De positie van Groningen dat staat de Randstad uiteindelijk te wachten.
Nederland moet helemaal niks, natuurlijk. En feitelijk kent Nederland maar één stad die groot genoeg is om zich te meten met andere grote Europese steden. Utrecht en Arnhem kun je rustig overslaan met een HSL. Den Haag en Rotterdam hebben ook geen stop nodig. Kun je gewoon in één ruk doorrijden naar België of Duitsland.
Maar dat kan niet 'zomaar' : 200 rijden betekent geen overwegen meer... dat red je op dat traject bijna niet zonder in elk geval Zeist, Maarsbergen en Ede totaal op de kop te zetten.Bovendien : remweg bij 200 is vele malen groter als bij 140 en aanzetten kost ook veel meer. Hou het eerder op 35 dan op 45 km dat je dat tempo kunt rijden. Denk bovendien aan de energie die het kost... dat loont gewoon niet.
Nou, nee. Nederland heeft aardig wat te bieden, zoals de Rotterdamse haven/Maasvlakte, Schiphol en aardig wat IT-infrastructuur (nog even afgezien van de flexibele arbeidsmarkt en internationale oriëntatie). Over het algemeen heeft Nederland een overbemeten infrastructuur als je kijkt naar de grootte van het land.