Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:38:20
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 591884 keer)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1050 Gepost op: 09 april 2013, 21:48:07 »
Fyra heeft daar toch haar eindpunt? En dat is toch een gedrocht van NS-Hispeed? (en die kreet suggereert toch "snelheid")  ;)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1051 Gepost op: 09 april 2013, 21:49:52 »
Ja.. Waar ging dit draadje nou weer over? (Oeps te laat)

Het moge duidelijk zijn dat binnen Nederland een hsl gewoon nergens op slaat, puur en alleen omdat er gewoon te veel stops op aangesloten moeten worden op een te kleine afstand.

Ik woon wel een beetje noordelijk, maar ik heb toch het idee dat een hsl naar Groningen geen goed plan was. De intercity's vanaf Groningen naar de randstad werken prima volgens mij, (werkten.. Die overstap in Zwolle is dan weer jammer) Waarom een probleem oplossen wat er niet is?

Het is overgens wel leuk wonen hiero ;)

Gr. Viktor

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1052 Gepost op: 09 april 2013, 21:53:38 »
Over de Fyra, die al vanaf het begin een soap is. Gelukkig hebben we de Thalys nog dankzij de Fransen en de Belgen. 

jakop

  • Gast
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1053 Gepost op: 09 april 2013, 21:54:57 »
Ja.. Waar ging dit draadje nou weer over?

Ging....klopt  ;D

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1054 Gepost op: 09 april 2013, 22:23:18 »
Hihi,

Inderdaad gaat het hier over de soap Fyra, maar toch ook wel over de soap HSL-in-NL:
Ik riep het al en onafhankelijk daarvan riepen ook anderen het al: het "Concept HSL" in dit landje is onzin!

Psychologisch zal het ongetwijfeld goed scoren: "we rijden 250 km/h", maar er is een gigantisch verschil tussen "rijsnelheid" en "reissnelheid": Kijk bijvoorbeeld naar het GVBA: trams en bussen accelereren sneller, hebben meer motorvermogen en steeds meer prerogatieven in het wegverkeer, maar die reissnelheid ligt nog steeds op het niveau van 1912: de reistijd wordt primair bepaald door het aantal stops onderweg en die stops zijn echt wel nodig, want anders zijn er geen passagiers...

Ik denk, dat de kracht van een succesvol OV-bedrijf eerder zit in punctualiteit, betrouwbaarheid,comfort en betrouwbare aansluitingen/overstapmogelijkheden. En dan is het te hopen, dat dat ook nog betaalbaar is...
Maar dan gaan we weer 'van het padje'... :-[

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1055 Gepost op: 09 april 2013, 23:05:19 »
Ik dacht dat ooit hier ook te hebben gelezen. Groningen -Amsterdam(via Amersfoort) ging tijdens het stoomtijdperk net zo snel als met het moderne spul.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1056 Gepost op: 10 april 2013, 01:25:09 »
Het moge duidelijk zijn dat binnen Nederland een hsl gewoon nergens op slaat, puur en alleen omdat er gewoon te veel stops op aangesloten moeten worden op een te kleine afstand.

Ja, wat wil je dan? Een HSL tussen Parijs en Rome zonder tussenstop? Dan kun je net zo goed het vliegtuig pakken.

De relatief vele stops in Nederland zijn te verantwoorden omdat het "einde van de lijn" is. Ga maar eens met de TGV van Parijs naar Bordeaux, dan ga je tegen het einde ook vaker stoppen. Neem bijvoorbeeld Niort, een provinciestadje met 60.000 inwoners. Is een TGV-station.

Maar als je dan gaat kijken naar de Fyra (ja, sorry dat ik weer on-topic ga), dan begin ik eigenlijk hoe langer hoe meer mijn twijfels te krijgen over het hele concept, nog even afgezien van de soap.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1057 Gepost op: 10 april 2013, 01:51:04 »
Ik ben jaren terug met m'n vader met de Thalys naar Parijs geweest vanaf Rotterdam. Ik geloof dat we er toen een uur of drie over deden, en pas na Brussel ging de snelheid omhoog. Afgelopen jaar ben ik met mijn vriendin met de Thalys naar Parijs geweest ook vanaf Rotterdam en nu wel over de HSL en dat scheelde toch ongeveer een half uur. Daarnaast sta je midden in Parijs en anders om midden in Rotterdam (of Amsterdam). Thalys is een prima alternatief voor het vliegtuig, bij alle drie de steden moet je nog op het vliegveld buiten de stad zien te komen, inchecken, instappen, drie kwartier vliegen , landen, bagage ophalen en dan, sta je dus buiten de stad, volgens mij ben je dan langer en duurder bezig. Wat dat betreft vind ik de HSL ook het stuk in Nederland best nuttig. Stel je wil van Amsterdam naar Rotterdam scheelt dat over de HSL ook een half uur vergeleken met de normale IC.

Het is vooral dat Fyra concept wat niet deugt. De oude benelux vond iedereen prima, vanaf 1957 al.. Het vervangen van de benelux door Fyra is gewoon weg dom, omdat veel mensen van andere steden, dan Amsterdam en Rotterdam, nu minder makkelijk in Antwerpen of Brussel komen (nu natuurlijk al helemaal niet makkelijk). Weer een voorbeeld van dat NS niet naar haar klanten luistert... Fyra gewoon lekker weg en weer een oude benelux, als mensen sneller willen reizen neemt men de Thalys, te duur? Dan neemt men genoegen met een langere reistijd, dat maakt toch niks uit, als de Fyra ook steeds vertraagd is.

De HSL zelf kan best nuttig zijn, maar Fyra moet ze lekker laten varen... Wil je hem echt nuttig maken, kan er altijd nog een trein verbinding Amsterdam-Brussel-London worden opgezet door een vervoerder die daar zin in heeft.

Over de Fyra treinen zelf: Je kan dat ding proberen te stroomlijnen alsof het een HST is. Maar als je dan zo'n gapend gat voor de koppeling maakt, dek die dan af, de hele stroomlijn heeft dan geen nut meer.... ik vraag me soms af of er wel is nagedacht over die dingen. Een auto ontwerpen is wat anders dan een trein, dat heeft die designer wel weer bewezen.

Groeten Edwin.


Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1058 Gepost op: 10 april 2013, 06:51:07 »
Ja, wat wil je dan? Een HSL tussen Parijs en Rome zonder tussenstop? Dan kun je net zo goed het vliegtuig pakken.

De relatief vele stops in Nederland zijn te verantwoorden omdat het "einde van de lijn" is. Ga maar eens met de TGV van Parijs naar Bordeaux, dan ga je tegen het einde ook vaker stoppen. Neem bijvoorbeeld Niort, een provinciestadje met 60.000 inwoners. Is een TGV-station.

Maar daar zit hem het verschil. Binnen Nederland hebben we gewoon geen grote afstanden tussen onze 'HSL' stations. Even het voorbeeld van een mogelijke HSL Oost. Vertrek in Amsterdam, dan stopt ie in Utrecht en dan weer in Arnhem. Het is gewoon gestoord als je miljarden gaat investeren om op dat stuk 2 minuten tijdwinst te hebben, zoals hierboven al ergens is aangegeven. In dat geval lijkt het mij logischer dat je pas vanaf Duitsland, waar de afstanden wat langer worden harder gaat rijden. Eigenlijk precies zoals het nu al gebeurd...

Met onze huidige HSL zuid hebben ze geprobeerd de afstand iets langer te maken, door niet meer in Den Haag te stoppen.  Daarmee verlies je dus, in mijn ogen, belangrijke stations. Bij een HSL oost kan je dit ook doen, door niet meer in Utrecht of Arnhem te stoppen. Maar dat zou in mijn ogen geen oplossing zijn.

mvg.

Viktor

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1059 Gepost op: 10 april 2013, 07:19:16 »
Volgens mij heeft HSL wel zin in Nederland. Alleen dan moeten we ons perspectief eens wat gaan verbreden en op Europese schaal gaan denken. Als een Hoge snelheidsverbindingen in Duitslan wel zin hebben, dan heeft dat voor Nederland ook, met Duitse steden. Nederland en Duitsland zijn economisch innig verknoopt en snelle treinverbindingen met Duitse steden is voor Nederland belangrijk. Dat geldt trouwens niet alleen voor Duitse steden, maar ook voor andere Europese steden van belang.  Overigens zou een HSL ook belangrijk zijn om bepaalde regio's een impuls te geven zoals bijvoorbeeld Groningen. Een HSL tussen Groningen en Amsterdam waarmee je binnen uur in van Amsterdam in Groningen bent, zou gewoon goed zijn. Eventueel; kan die verbinding doorgaan naar Oldenburg-Bremen-Hamburg. Maar ja, in de Randstad schijnen ze te denken dat  achter Veluwe de wereld ophoudt.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1060 Gepost op: 10 april 2013, 07:33:56 »
Je kunt het ook andersom stellen: in het noorden schijnen ze te geloven dat een forse investering in de infrastructuur zinvol is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1061 Gepost op: 10 april 2013, 07:45:40 »
Dat vinden ze in de Randstad ook, maar dan gaat het om aardgasleidingen en hoospanningsverbindingen. Dat er ook mensen wonen en leven zijn even minder in geïnteresseerd
« Laatst bewerkt op: 10 april 2013, 07:52:37 door MR »

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1062 Gepost op: 10 april 2013, 08:23:20 »
Even een beetje meer terug on-topic   ;) :

Mochten ze VIRM in willen zetten, voldoet dit qua profiel wel aan de internationale normen?

Ik heb bouw en ontwerp van VIRM niet zo gevolgd, maar in het verleden werden wel meer treinstellen gebouwd die alleen in NL konden rijden vanwege een ietsje grotere breedte (bv. SM90 as ik me goed herinner..?)?  ???
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1063 Gepost op: 10 april 2013, 08:57:37 »
@MR wat is de business case dan achter een HSL Groningen-Amsterdam?
Er was ooit de 'ambtenarentrein' 501/502, een treinpaar wat speciaal extra eerste klas had. Die bestaat niet meer terwijl deze wel in een behoefte voorzag en er geen alternatief gecreeerd is. Dat geeft te denken...

Hoe groot verwacht je de vervoerstoename om de investering van vele miljarden (want een echte HSL kost miljarden) te rechtvaardigen? De Noordelijke provincies lopen juist leeg is week na week in het nieuws. En een HSL gaat het tij echt niet keren, zeker niet in het huidige economische klimaat.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #1064 Gepost op: 10 april 2013, 09:20:29 »
In het buitenland gaat men daar ander mee om. Zelfs Brest heeft een TGV verbinding. Een staat moet investeren in de regio. Dat is Den Haag vergeten.